Omschakeling van een Link/Activity naar inverted Activity
Huidige situatie:
Op een netwerkkaart zit een Link/Act. led. Zodra er een kabel aangesloten zit gaat dit ledje branden. Als er activiteit op de NIC is gaat het Link ledje uitknipperen. Kortom een inverted Activity ledje.
Doel:
Nu wil ik een ledje dat standaard uit is, en aanknippert als er activiteit is. Bovendien wil ik dat het ledje niet achterin mijn PC verscholen zit, maar in het voorpaneel van de behuizing. Ik ben op zoek gegaan, en kwam tegen dat een Hex-Inverter de oplossing zou zijn. Even PDF opzoeken en doorlezen.
Logische werking van een inverter:
IC Pen aansluiting:

Schema:
Daarna logisch denken, waarna ik onderstaand schema uitteken.

Uitleg:
Het ledje wordt van de netwerkkaart afgehaald en vervangen voor 2 Dip soldeerpennen. (een guide daarvoor staat op virtual-hideout.net) Het getekende circuit wordt links (input/ground) aangesloten op 2 dip contacten die aangesloten worden op de netwerkkaart op de 2 Dip soldeerpennen. Aan de rechterkant (+5V/Ground) van het circuit komt de molex om het circuit te voeden. De ongebruikte ingangen van de inverter worden aangesloten op aarde (Ground) om oscillatie te voorkomen.
Alternatieve voeding via de ISA Bus:
Alternatief zou het circuit ook op de netwerkkaart gemonteerd en gevoed kunnen worden. Moet je alleen wel even +5V en Ground opsnorren en goed oppassen (tip: lees de specs van de ISA/PCI bus er eens op na).
De +5V en Ground aansluitingen op een ISA en PCI bus:
PCI: >= A63/B63 is optioneel 64 bit en dus niet op iedere kaart aanwezig!
ISA:
Partlist / prijs:
Opmerkingen:
Mocht je dit schema willen nabouwen, de 7404/7407 is niet specifiek Texas Instruments (TI), hij is zo algemeen dat de meeste fabrikanten hem wel in hun assortiment hebben: Philips, National Semiconductor, Motorola etc. Iedere electronicazaak weet waar je het over hebt als je vraagt om een 7404 Inverter.
Het 2e ledje + weerstand welke aan pen 4 (2Y) hangen zijn niet echt nodig, alleen als je naast het inverted ledje aan pen 2 (1Y) ook het oorspronkelijke niet-inverted ledje wilt hebben.
De vragen:
Huidige situatie:
Op een netwerkkaart zit een Link/Act. led. Zodra er een kabel aangesloten zit gaat dit ledje branden. Als er activiteit op de NIC is gaat het Link ledje uitknipperen. Kortom een inverted Activity ledje.
Doel:
Nu wil ik een ledje dat standaard uit is, en aanknippert als er activiteit is. Bovendien wil ik dat het ledje niet achterin mijn PC verscholen zit, maar in het voorpaneel van de behuizing. Ik ben op zoek gegaan, en kwam tegen dat een Hex-Inverter de oplossing zou zijn. Even PDF opzoeken en doorlezen.
Logische werking van een inverter:
| INPUT (A) | OUTPUT (Y) |
| High | Low |
| Low | High |
IC Pen aansluiting:
Schema:
Daarna logisch denken, waarna ik onderstaand schema uitteken.

Uitleg:
Het ledje wordt van de netwerkkaart afgehaald en vervangen voor 2 Dip soldeerpennen. (een guide daarvoor staat op virtual-hideout.net) Het getekende circuit wordt links (input/ground) aangesloten op 2 dip contacten die aangesloten worden op de netwerkkaart op de 2 Dip soldeerpennen. Aan de rechterkant (+5V/Ground) van het circuit komt de molex om het circuit te voeden. De ongebruikte ingangen van de inverter worden aangesloten op aarde (Ground) om oscillatie te voorkomen.
Alternatieve voeding via de ISA Bus:
Alternatief zou het circuit ook op de netwerkkaart gemonteerd en gevoed kunnen worden. Moet je alleen wel even +5V en Ground opsnorren en goed oppassen (tip: lees de specs van de ISA/PCI bus er eens op na).
De +5V en Ground aansluitingen op een ISA en PCI bus:
| +5V | Ground | |
| ISA | B3, B29, D16 | B1, B10, B31, D18 |
| PCI | A5, A8, A61, A62, B5, B6, B59, B61, B62 | A18, A24, A30, A35, A37, A42, A48, A56 (A63, A69, A72, A78, A81, A87, A90, A93) B3, B17, B22, B28, B34, B38, B46, B49, B57 (B64, B67, B73, B76, B82, B85, B91, B94) |
ISA:
PCI:Componentenzijde
Soldeerzijde
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ----------------------------------------------------------------
| PCI Componentenzijde (side B) |
| |
| |
| optional |
| ____ mandatory 32-bit pins 64-bit pins _____|
|___| |||||||--|||||||||||||||||--|||||||--||||||||||||||
^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^
b01 b11 b14 b49 b52 b62 b63 b94 |
Partlist / prijs:
- 2x - 180 Ohm weerstand (bruin-grijs-bruin-goud) (5 cent/stuk)
- 2x - LED (5 cent/stuk)
- 1x - 7404 of 7407 Hex-Inverter (49 cent/stuk)
- 1x - 100nF Capacitor (voor filtering/scheiding voeding van IC) (8 cent/stuk)
- 2x Dip soldeerpennen [RM2,54] (om op de NIC te solderen ipv led) (8 cent/3pins)
- 2x Dip contact (om het circuit aan te sluiten op NIC) [Input/Ground] (1,22 euro/2pins)
- 1x Molex (om je circuit voeding te leveren) [+5V/Ground] (80 cent/stuk)
- en 1 gaatjes print (of je moet het direct op de chip solderen en het geheel isoleren met bijv. een lijmpistool). (33 cent/stuk)
Opmerkingen:
Mocht je dit schema willen nabouwen, de 7404/7407 is niet specifiek Texas Instruments (TI), hij is zo algemeen dat de meeste fabrikanten hem wel in hun assortiment hebben: Philips, National Semiconductor, Motorola etc. Iedere electronicazaak weet waar je het over hebt als je vraagt om een 7404 Inverter.
Het 2e ledje + weerstand welke aan pen 4 (2Y) hangen zijn niet echt nodig, alleen als je naast het inverted ledje aan pen 2 (1Y) ook het oorspronkelijke niet-inverted ledje wilt hebben.
De vragen:
- Klopt dit schema? / Zijn er nog aanvullingen noodzakelijk?
- Is er nog een mogelijkheid om de lengte(duur) van de aan-stand te verlengen?
- Kan ik beter de 7407 of de 7404 gebruiken (bijv. met blauwe/hoog vermogen leds)?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:45 . Reden: C 100nF toegevoegd + kostprijs berekend. ]