Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Link/Activity naar inverted Activity LED

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omschakeling van een Link/Activity naar inverted Activity

Huidige situatie:
Op een netwerkkaart zit een Link/Act. led. Zodra er een kabel aangesloten zit gaat dit ledje branden. Als er activiteit op de NIC is gaat het Link ledje uitknipperen. Kortom een inverted Activity ledje.

Doel:
Nu wil ik een ledje dat standaard uit is, en aanknippert als er activiteit is. Bovendien wil ik dat het ledje niet achterin mijn PC verscholen zit, maar in het voorpaneel van de behuizing. Ik ben op zoek gegaan, en kwam tegen dat een Hex-Inverter de oplossing zou zijn. Even PDF opzoeken en doorlezen.

Logische werking van een inverter:
INPUT (A)OUTPUT (Y)
HighLow
LowHigh

IC Pen aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.engr.uconn.edu/cse/Courses/CSE208W/References/Ref_Chips/Ref_7404.GIF

Schema:
Daarna logisch denken, waarna ik onderstaand schema uitteken.
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/logicgate-euss.gif

Uitleg:
Het ledje wordt van de netwerkkaart afgehaald en vervangen voor 2 Dip soldeerpennen. (een guide daarvoor staat op virtual-hideout.net) Het getekende circuit wordt links (input/ground) aangesloten op 2 dip contacten die aangesloten worden op de netwerkkaart op de 2 Dip soldeerpennen. Aan de rechterkant (+5V/Ground) van het circuit komt de molex om het circuit te voeden. De ongebruikte ingangen van de inverter worden aangesloten op aarde (Ground) om oscillatie te voorkomen.

Alternatieve voeding via de ISA Bus:
Alternatief zou het circuit ook op de netwerkkaart gemonteerd en gevoed kunnen worden. Moet je alleen wel even +5V en Ground opsnorren en goed oppassen (tip: lees de specs van de ISA/PCI bus er eens op na).

De +5V en Ground aansluitingen op een ISA en PCI bus:
+5VGround
ISAB3, B29, D16B1, B10, B31, D18
PCIA5, A8, A61, A62, B5, B6, B59, B61, B62A18, A24, A30, A35, A37, A42, A48, A56
(A63, A69, A72, A78, A81, A87, A90, A93)
B3, B17, B22, B28, B34, B38, B46, B49, B57
(B64, B67, B73, B76, B82, B85, B91, B94)
PCI: >= A63/B63 is optioneel 64 bit en dus niet op iedere kaart aanwezig!

ISA:
Componentenzijde
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/busisa16f.gif
Soldeerzijde
PCI:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 ----------------------------------------------------------------
|    PCI         Componentenzijde (side B)                       |
|                                                                |
|                                                                |
|                                                optional        |
|    ____     mandatory 32-bit pins            64-bit pins  _____|
|___|    |||||||--|||||||||||||||||--|||||||--||||||||||||||
         ^     ^  ^               ^  ^     ^  ^            ^
       b01   b11  b14           b49  b52 b62  b63          b94

Partlist / prijs:
  • 2x - 180 Ohm weerstand (bruin-grijs-bruin-goud) (5 cent/stuk)
  • 2x - LED (5 cent/stuk)
  • 1x - 7404 of 7407 Hex-Inverter (49 cent/stuk)
  • 1x - 100nF Capacitor (voor filtering/scheiding voeding van IC) (8 cent/stuk)
  • 2x Dip soldeerpennen [RM2,54] (om op de NIC te solderen ipv led) (8 cent/3pins)
  • 2x Dip contact (om het circuit aan te sluiten op NIC) [Input/Ground] (1,22 euro/2pins)
  • 1x Molex (om je circuit voeding te leveren) [+5V/Ground] (80 cent/stuk)
  • en 1 gaatjes print (of je moet het direct op de chip solderen en het geheel isoleren met bijv. een lijmpistool). (33 cent/stuk)
Totaal prijs = ( 2x0,05 + 2x0,05 + 1x0,49 + 1x0,08 + 1x0,08 + 1x1,22 + 1x0,80 + 1x0,33 ) = € 3,12 euro, waarop nog bezuinigd kan worden.

Opmerkingen:
Mocht je dit schema willen nabouwen, de 7404/7407 is niet specifiek Texas Instruments (TI), hij is zo algemeen dat de meeste fabrikanten hem wel in hun assortiment hebben: Philips, National Semiconductor, Motorola etc. Iedere electronicazaak weet waar je het over hebt als je vraagt om een 7404 Inverter.
Het 2e ledje + weerstand welke aan pen 4 (2Y) hangen zijn niet echt nodig, alleen als je naast het inverted ledje aan pen 2 (1Y) ook het oorspronkelijke niet-inverted ledje wilt hebben.

De vragen:
  • Klopt dit schema? / Zijn er nog aanvullingen noodzakelijk?
  • Is er nog een mogelijkheid om de lengte(duur) van de aan-stand te verlengen?
  • Kan ik beter de 7407 of de 7404 gebruiken (bijv. met blauwe/hoog vermogen leds)?
Ik wil absoluut zeker zijn dat dit schema 100% in orde is vóórdat ik >30 netwerkkaarten/kasten ga aanpassen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:45 . Reden: C 100nF toegevoegd + kostprijs berekend. ]

Verwijderd

euhm...
ik denk dat je pas weet of je iets over het hoofd hebt gezien wanneer je er een hebt aangepast....

(Bestaat er eigenlijk een component dat het tegenovergestelde van een diac doet???
us sperren ales een een spanning op de gate word aangesloten, en doorlaten als er geen spanning op de gate staat?? --> dat zou je anders dan nog kunnen gebruiken.. ;) )

Succes....

Verwijderd

Schemaatje is wel goed, weet niet of het noodzakelijk is, maar het kan geen kwaad om over de voedingsaansluitingen van het IC een 100n Ctje te zetten.
Inverteren kan btw ook met een PNP tor, hoef je al die IC's niet te kopen.

Verwijderd

Dit is wel geinig alleen dan voor je hdd led. Dan staat ie dus aan als er geen activiteit is >:)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Wat een zwaar goede openingspost, hulde _o_
Moest ff gezegd worden, zie je niet vaak meer namelijk..

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:10:
Ik wil absoluut zeker zijn dat dit schema 100% in orde is vóórdat ik >30 netwerkkaarten/kasten ga aanpassen...
LOL probeer er eerst een 1 :P

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er eigenlijk een component dat het tegenovergestelde van een diac doet??? dus sperren als er een spanning op de gate word aangesloten, en doorlaten als er geen spanning op de gate staat?? --> dat zou je anders dan nog kunnen gebruiken..
Hmm? :? Er valt natuurlijk weinig door te laten van de gate van een [inverted-Diac] als er geen spanning op staat. Zonder externe voeding begin je in ieder geval niets...

Ik denk dat dan een Inverting OpAmp een beter alternatief is, echter met onnodig meer/duurdere onderdelen...
Afbeeldingslocatie: http://nov55.com/amr/op.gif
Inverted OpAmp: Lage input = Hoge output / Hoge input = Lage output.

Ander alternatief voor de inverter (NOT-Gate) is natuurlijk een NAND of NOR Gate en dan de 2 inputs samenvoegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.ee.surrey.ac.uk/Projects/Labview/gatesfunc/graphics/tab2b.gif
Inverteren kan btw ook met een PNP tor, hoef je al die IC's niet te kopen.
exter: Gaarne meer uitleg....
Die 100nF scheidingscapacitor heb ik nu toegevoegd in het schema.

Doel je op zoiets?:
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/pnp-inverter.gif
Wat een zwaar goede openingspost, hulde
Moest ff gezegd worden, zie je niet vaak meer namelijk..
Vind ik ook, veel mensen gaan niet eens zelf meer op zoek, maar zien Gathering of Tweakers als de goedkoopste helpdesk van Nederland.
LOL probeer er eerst een 1
[...]
ik denk dat je pas weet of je iets over het hoofd hebt gezien wanneer je er een hebt aangepast....
Ik kan natuurlijk wel 1 test module maken, maar zo'n simpel schema is toch wel te beoordelen op werking? Dan kan ik namelijk m'n uiteindelijke onderdelen in grotere aantallen laten komen ipv eerst met hoge(re) kosten een proefje te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:45 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Nee, gewoon 1 simpele PNPtor, basis sturen, emitter aan 5V en tussen collector en massa je LEDje met voorschakelweerstand.
Met opamps zit je altijd met offsetspanningen, 5V wordt niet 0V en 0V wordt niet 5V.
Dan doen de logische IC's het wel goed.
Ik heb laatst een inverterende HDVUmeter gemaakt en het inverteren ook met 1 PNPtor gedaan, werkt perfecto, bij geen schijfactiviteit branden alle LEDs en bij activiteit gaat alles uit.
Dit is het ingangsgedeelte, maar de opto is in principe niet noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/inv.PNG

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige reply gewijzigd.... en ik zie nu je gewijzigde post...

Hmmm, inderdaad, we komen er (indirect) allebei op.
Ik moet jammerlijk bekennen de nodig basis-electronica te missen om snel op dit soort oplossingen te komen - EBC maakt mij altijd verwarrend...

Welke PnP transistor BCxxx modelnummers zouden dan het meest geschikt zijn in bovengenoemde toepassingen (netwerklampje inverteren) ? Op welke waarde komen dan de weerstanden gemiddeld uit bij een standaard ledje ?

Ik vind in de Conradgids [pag 751/jaar2003] bijvoorbeeld de BC559C (art.nr. 15 51 36-44) die als specificaties heeft: Uce=30V Imax=0,2A en kost 11 cent/10stuk.

Die Uce is toch het MAXimum wat erop de Collector/Emitter mag komen ?
Als er een ander modelnummer gebruikt wordt (BC557 (Uce=45V) versus BC559 (Uce=30V) blijven de voorschakelweerstandwaarden dan gelijk ?
Met opamps zit je altijd met offsetspanningen, 5V wordt niet 0V en 0V wordt niet 5V. Dan doen de logische IC's het wel goed.
Wat bedoel je in hemelsnaam met die 2 zinnen ? Wat wordt 5V/0V dan wel ?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 02:25 ]

Verwijderd

Voor de PNPtor kun je een BC557, BC559, BC556 nemen en de voorschakelweerstand kan iets van 150 ohm zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/pnp-inverter-v2.gif

Partlist / prijs:
  • 1x - 150 Ohm weerstand (5 cent/stuk)
  • 1x - LED (5 cent/stuk)
  • 1x - PNP-tor BC557 of BC559 (11 cent/stuk)
  • 1x - 100nF Condensator (8 cent/stuk)
  • 2x Dip soldeerpennen [RM2,54] (om op de NIC te solderen ipv led) (8 cent/3pins)
  • 2x Dip contact (om het circuit aan te sluiten op NIC) [Input/Ground] (1,22 euro/2pins)
  • 1x Molex (om je circuit voeding te leveren) [+5V/Ground] (80 cent/stuk)
  • en 1 gaatjes print (of je moet het direct aan elkaar solderen en het geheel isoleren met bijv. een lijmpistool). (33 cent/stuk)
Totaal prijs = ( 1x0,05 + 1x0,05 + 1x0,11 + 1x0,08 + 1x0,08 + 1x1,22 + 1x0,80 + 1x0,33 ) = € 2,64 euro, waarop nog bezuinigd kan worden.

Kostprijsverschil tussen eerste schema (3,12) en dit schema (2,64) = 48 eurocent.
Het voordeel tussen de 7404 en de PNP is wel dat de 7404/7407 meerdere inverters heeft. Als het doel dus is om meerdere signalen te inverteren (bijv. meerdere netwerkkaarten of in een multiports-switch) dan loont de 7404/7407 tov PNP-tor (en wel 48/11 cent = vanaf 4,36 inverters).

Helaas heb je dan niet meer een niet-inverted (of dubbel-inverted) Ledje zoals in het eerste schema.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:46 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Die 100nF in de voeding is niet nodig, wel nodig is een basisweerstand zodat de stroom begrenst wordt. Pakweg 1k is hiervoor afdoende.
Bij 150ohm is de stroom aan de hoge kant, waardoor je led overdreven fel zal zijn. Zelf zou ik daarvoor 330ohm nemen, maar technisch gezien maakt het niet uit.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Henk B schreef op 31 January 2003 @ 02:40:
[...]

Die 100nF in de voeding is niet nodig, wel nodig is een basisweerstand zodat de stroom begrenst wordt. Pakweg 1k is hiervoor afdoende.
Bij 150ohm is de stroom aan de hoge kant, waardoor je led overdreven fel zal zijn. Zelf zou ik daarvoor 330ohm nemen, maar technisch gezien maakt het niet uit.
Die 1K ohm basisweerstand zou dan op de plaats van de 100nF condensator moeten komen ?
Ik moet jammerlijk bekennen de nodig basis-electronica te missen om snel op dit soort oplossingen te komen - EBC maakt mij altijd verwarrend...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 03:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 02:48:
[...]

Die 1K ohm basisweerstand zou dan op de plaats van de 100nF condensator moeten komen ?
ok, ik ben nu uitgelachen; sorry hoor.
nee dus
emitter meteen aan +5V leggen
serieweerstandje van pakweg 4k7 naar de basis
en aan de collector serieweerstandje van zo'n 220 ohm naar de LED.
wrom deze waardes?
Alle genoemde torren versterken meer dan 125x
als je zo'n 15 mA door ledje wilt hebben, dan krijg je
5V-Vce-Vak=+/-3V een weerstand van +/- 220 ohm.
waarbij Vce=saturated spanningsverlies en Vak=spanningsval over LED
De versterking was >125 , dus in theorie zou weerstand in serie met basis 22Kohm mogen zijn, maar je wilt graag dat transistor lage Vce heeft en daarom "overstuur" je de basis, door hem met 1/15 van de collectorstroom aan te sturen.

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 02:48:
[...]
Nee, de 100nF zit aan de emitter van de tor. De basis is de streep haaks op de 'dikke plaat'. (Voor de volledigheid, de collector is de schuine streep zonder pijltje.) De emitter gaat dan dus direct naar de 5V.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Uitgelachen? Als je maar lol hebt. Ik had al gezegd dat ik duizelig wordt als mensen EBC/PNP gaan roepen. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Even prutsen met software:
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/pnp-inverter-v3.gif

Waarom de grote verschillen tussen 1K ( Henk B ) / 22K ( Barb ) en 4K7 ? Kijkt dat niet zo nauw ? (ik begrijp uit je uitleg dat een hogere basis-weerstand zorgt voor een lager verbruik/belasting van de ledaansluiting v.d. netwerkkaart ¿)

Ztten de aansluitpennen van een BC557/559 ook in de volgorde BCE van links naar rechts ?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:46 ]

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 04:10:
Uitgelachen? Als je maar lol hebt. Ik had al gezegd dat ik duizelig wordt als mensen EBC/PNP gaan roepen. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Waarom de grote verschillen tussen 1K ( Henk B ) / 22K ( Barb ) en 4K7 ? Kijkt dat niet zo nauw ? (ik begrijp uit je uitleg dat een hogere basis-weerstand zorgt voor een lager verbruik/belasting van de ledaansluiting v.d. netwerkkaart ¿)

Ztten de aansluitpennen van een BC557/559 ook in de volgorde BCE van links naar rechts ?
Voor de belasting van de kaart hoef je het niet te laten (die kon tenslotte ook al direct een led aansturen. De waarde van Rb (basisweerstand) kijkt idd niet zo nauw. Zoals al eerder uitgelegd zal de tor de stroom met 125x vergroten als dat mogelijk is. Rb heeft dan alleen als funktie om de maximale stroom van de basis binnen de (toegestane) perken te houden.

Aansluiting van bc*.* was toch CBE, met de vlakke kant naar je toe en pootjes naar beneden?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Zeer goede openingspost!

Ik heb een kleine opmerking mbt tot het afnemen van spanning van de PCI-bus: die spanning is namelijk zo vervuild dat je deze eigenlijk moet filteren met een spoeltje en een condensator voordat je deze kan gebruiken. Ik zou gewoon een molex nemen.

Verwijderd

Ja, de aansluitvolgorde is CBE als je het platte vlakje naar je toe hebt en de pootjes naar benee.
De stroomversterking van een BC556B ligt boven de 200, dus een basisweerstandje van 47k zou ook nog kunnen, maar met 22k of 10k zit je altijd goed.
Met een voorschakelweerstandje van 150 Ohm is de LEDstroom zo'n 20 mA, met eentje van 330 Ohm is ie ca 9 mA.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 02:00:
Helaas heb je dan niet meer een niet-inverted (of dubbel-inverted) Ledje zoals in het eerste schema.
Dan kun je het originele signaal toch verdelen voor je het naar je schema toe stuurt? Het ene signaal laat je inverteren; en het andere signaal gebruik je ongewijzigd; wat dan op de zelfde manier als een dubbel inverted signaal zal werken.

/me Spider.007 is geen groot electronica licht ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm.... Ik kan het met nog minder onderdelen :) Normaliter zit zo'n ledje toch na de aansturingsuitgang en achter een weerstandje naar de ground? Nou, als je het ledje nou es zou omdraaien en met een weerstand naar de + zou leiden?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DigiBeer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-10 16:14
Inderdaad goed gedacht sprite_tm. Maar dat werkt alleen als het aansturend IC ook source sink anders blijft ie gewoon uit. Dit kun je gewoon proberen overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door DigiBeer op 31-01-2003 13:17 ]

Verwijderd

DigiBeer schreef op 31 January 2003 @ 13:13:
Inderdaad goed gedacht sprite_tm. Maar dat werkt alleen als het aansturend IC ook source sink anders blijft ie gewoon uit. Dit kun je gewoon proberen overigens.
Als je driver idd sinkt/sourced , kun je 2kleurenledje(2 aansluitingen) met 1 poot aan driver knopen en andere poot aan knooppunt van 2 serieweerstandjes tussen 0 en 5 V leggen>krijg je kleuren van groen, rood, oranje, geel

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 31 januari 2003 @ 10:49:
Ik heb een kleine opmerking mbt tot het afnemen van spanning van de PCI-bus: die spanning is namelijk zo vervuild dat je deze eigenlijk moet filteren met een spoeltje en een condensator voordat je deze kan gebruiken.
Zou dat erg "vervuild" zijn, genoeg om zo'n simpel circuit in de war te gooien? Die eerste TTL-IC kan ik me nog wat van voorstellen, maar een transistor?

Als we denken aan een PCI/ISA voedingsfilter, moet ik dan denken aan zoiets als onderstaand: ?
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/voedingsfilter.gif
Sprite_tm schreef op 31 January 2003 @ 12:15:
Hmmm.... Ik kan het met nog minder onderdelen :) Normaliter zit zo'n ledje toch na de aansturingsuitgang en achter een weerstandje naar de ground? Nou, als je het ledje nou es zou omdraaien en met een weerstand naar de + zou leiden?
[source sink] / [sinkt/sourced] Zegt mij zo even niks, maar ik begrijp het doel. Ik ga even 1 netwerkkaart van zijn ledje beroven, een dip erop + snoertje eraan en even meten/testen...

[...]
test...test
[...]

MolexNICResultaat
+5VLed GNDLink/Act zoals normaal
+5VLed +niks
GNDLed GNDniks
GNDLed +Led altijd aan

NE2000 compatible (Davicom DM9008F / FCC-ID: L4OU210)
De min van de Ledconnector gaat naar een pen van het hoofd-IC, de plus van de Ledconnector gaat naar een weerstand. Het Ledje heb ik in beiden positioneringen getest (-|<|- en -|>|- ).

Hij wordt dus niet [source sink] / [sinkt/sourced] ?
edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.plcs.net/npnsensor.gifAfbeeldingslocatie: http://www.plcs.net/pnpsensor.gif
Er wordt dus gesinkt.

Openstaande vragen over het eerste circuit uit de openingspost:
  • Is er nog een mogelijkheid om de lengte(duur) van de aan-stand te verlengen?
  • Kan ik beter de 7407 of de 7404 gebruiken (bijv. met blauwe/hoog vermogen leds)?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:46 . Reden: source/sink link/plaatje ]

Verwijderd

sourcen =stroom leveren en
sinken=stroom opnemen

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 23:59:
Zou dat erg "vervuild" zijn, genoeg om zo'n simpel circuit in de war te gooien? Die eerste TTL-IC kan ik me nog wat van voorstellen, maar een transistor?
Nee, al de high-speed logica op je mainboard kan er ook mee overweg, dus niks om je zorgen om te maken. Dat is alleen relevant als je bv met analoog geluid bezig bent (bv op een soundcard).
MolexNICResultaat
+5VLed GNDLink/Act zoals normaal
+5VLed +niks
GNDLed GNDniks
GNDLed +Led altijd aan

NE2000 compatible (Davicom DM9008F / FCC-ID: L4OU210)
De min van de Ledconnector gaat naar een pen van het hoofd-IC, de plus van de Ledconnector gaat naar een weerstand. Het Ledje heb ik in beiden positioneringen getest (-|<|- en -|>|- ).

Hij wordt dus niet [source sink] / [sinkt/sourced] ?
De led wordt hier alleen 'gesinked'.
Openstaande vragen over het eerste circuit uit de openingspost:
[list]• Is er nog een mogelijkheid om de lengte(duur) van de aan-stand te verlengen?
Ja;
- diode (1n4148) van ingang inverter(ii) naar sink-poort v/d nic.
- van ii naar +5V een c'tje (bv 100nF)
- van ii naar +5V een weerstand, waarde hangt af van de gewenste (minimale) aantijd. Heel globaal: t=R*C dus 1megohm levert pakweg 100ms op.
Kan ik beter de 7407 of de 7404 gebruiken (bijv. met blauwe/hoog vermogen leds)?
Bij de variatie met pulsverlenging kun je het beste de 7414 gebruiken. Als je wat meer stroom nodig denkt te hebben dan zet je gewoon een aantal van de inverters parallel.

Verwijderd

Topicstarter
aha Sourcen is dus een voedingsspanning eruit gooien (uitgang omhoog), terwijl Sinken dus inhoud dat je belasting op een leduitgang zet of juist deze Nul maakt (uitgang omlaag).
- diode (1n4148) van ingang inverter(ii) naar sink-poort v/d nic.
- van ii naar +5V een c'tje (bv 100nF)
- van ii naar +5V een weerstand, waarde hangt af van de gewenste (minimale) aantijd. Heel globaal: t=R*C dus 1megohm levert pakweg 100ms op.
Even klooien:
Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/pnp-inverter-v4.gif
De diode moet nog omgedraaid worden.
Oké, heb ik veranderd.

Even kijken of ik het nu nog begrijp:

De condensator is ervoor om op te laden in ruststand (ingang gelijk aan nul) van de ingang, niets te doen tijdens een ingang van +5V en te ontladen vlak nadat een rust (ingang lager als +5V) optreedt - waardoor uiteindelijk de transistor langer openblijft (terwijl de weerstand zorgt voor de tijdsbepaling (bij een vast C waarde) door een gedeelte van de ontlading voor zijn kiezen te nemen). ? 8)7

Was er een specifieke reden om te kiezen voor zo'n hoog ohmige weerstand en niet bijv. een 4,7K Ohm R + 22microFarad C ?

KohmmicroFvertraging
10000,1100 ms
4,722103,4 ms

t=R*C

Edit: stom! natuurlijk moet de vertragingsresistor wel een hogere waarde hebben als de basisweerstand! Echter, dat verklaart niet waarom hij 212 keer groter is als de basisweerstand (1000/4.7=212).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:46 . Reden: diode correctie ]

• Henk B

Henk B

te obl

De diode moet nog omgedraaid worden.

Zoals je wellicht al weet gaat de transistor in geleiding als de basis negatief word tov de emitter (dus [via de weerstand] naar 0V getrokken wordt).

De condensator die nu parallel aan de BE staat wordt dan opgeladen. Nadat de puls van de NIC over is zal de condensator langzaam ontladen worden via de tor en de hoge weerstand, hetgeen de gewenste vertraging oplevert.

Het staat vrij om te experimenteren met de waardes van de R en de C, maar het is aan te raden om de C minder dan 1uF te houden, anders wordt de laadstroom te hoog.

Verwijderd

Mmm, dit is bijna dezelfde schakeling als de nabranders van m'n knightrider.
Daar heb ik 1uF elcootjes met een parallelweerstandje van 270k voor gebruikt.
Alleen zitten de weerstandjes en LEDs in de emitterleiding, heb je ook geen basisweerstandje nodig.
Scheelt er weer 1.
Pagina: 1