Reservoir probleem..

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Hallo,

Heb nu sinds een paar maanden waterkoeling en zit al een tijdje met iets wat me een beetje dwars zit.

Het waterreservoir dat ik gekocht heb is verkeerd gebouwd (of te klein), pomp zuigt water aan aan de onderkant, water komt reservoir binnen aan de bovenkant.
Nu is de stroomsnelheid zo snel dat als het water het reservoir instroomt dit eigenlijk gelijk aan de onderkant is en weer wordt aangezogen terwijl de luchtbelletjes niet de kans hebben gehad om naar boven te gaan.

Er zit dus altijd lucht in mijn slangen enz.
Om dit te voorkomen heb ik de kabel die uit de pomp gaat afgekneld zodat de stroomsnelheid veel minder geworden is en de belletjes in het reservoir de kans krijgen om haar boven ze zweven..

hieronder een plaatje van het reservoir, kunnen jullie me een betere aanbevelen?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vanso021/images/Afbeelding034.jpg

Meerdere plaatjes Hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Het lijkt mij dat je gewoon net iets te weinig water in je setje hebt zitten. Of je pomp staat gewoon te snel ingesteld.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dat dacht ik ook maar hij zit helemaal, tot het gele afsluitdekseltje vol met water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

gezien de huidige natuurwetten, zou ik je aanraden om dikkere leidingen te nemen. Aangezien water in tegenstelling tot lucht niet samendrukbaar is in noemenswaardige mate, zal het verbreden/versmallen van je leidingen weinig directe invloed hebben op de stroomsnelheid, ookal lijkt dat zo. MAAR het verdikken van je leidingen heeft wel als gevolg dat de totale watermassa toeneemt, aannemende dat je je pomp niet versteld, zal hij "meer moeite" hebben met het rondpompen van het water, waardoor het langzamer gaat stromen.

BredeP: uiteraard ga ik er vanuit dat hij zijn pomp niet kan verstellen, anders had ie dat natuurlijk al geprobeerd :P

EDIT: ik snap best dat verdikken van leidingen veel werk is, omdat je dan ook weer verloopstukken moet regelen, in plaats daarvan kan je ook gewoon je totale watercapaciteit vergroten door gewoon langere leidingen te nemen.
Of je doet helemaal radicaal en doet er geen water in maar een vloeistof met een hogere viscositeit...... vanille vla bijvoorbeeld ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Tiberium op 13-05-2003 13:06 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Kan deze idd niet verstellen en heb nu al 10mm kabels deze zijn al erg dik vind ik..
Ik knijp de kabel af met een aantal knijpers en het water stroomt nu echt heel langzaam, dit is alleen niet de bedoeling natuurlijk en ik denk dat het niet echt goed is voor de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik maak er wel even een filmpje van..
Kan dan even niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

ok, moet nu weg, vanavond heb ik misschien nog meer malle ingevingen.
Wat je misschien ook eens zou kunnen proberen is om er spa blauw (of was het nou rood) nou iig met dat koolzuur erin, in je systeem te doen. In plaats van gewoon leiding water dus. In een vloeistof zijn belletjes koolzuur en zuurstof geneigd elkaar op te zoeken, aangezien koolzuur veel lichter is dan zuurstof zullen je belletjes nu veel sneller naar boven stijgen! Of je neemt gedemineraliseerd water (wat je ook in je auto accu gooit) daar komen sowiezo minder snel bellen in volgens mij.

Even voor de goede orde: ik heb zelf alleen een beetje verstand van natuurkunde en scheikunde, en geen ervaring met zo'n koeling, dus je moet wel op eigen risico er andere dingen instoppen he! Niet bij mij aankomen dat ie het niet meer doet nadat je er speciaalsaus ingedaan hebt omdat ik dat zei ;)

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel III

Daar past deze vraag best in, denk ik.... ;)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Heb het zelfde reservoir maar ik heb nu geen last meer van bubbels :p.
Ik heb eerst het systeem met de hand waterburst gegeven (door de aan en uitknop van de pomp aan en uit te doen :p). Hierna heb ik net als jij het systeem een tijdje laten draaien met knijpers en steeds de snelheid een klein beetje laten toenemen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Hier een filmpje.. je ziet dat het allemaal veel te hard gaat.
Steef1983 schreef op 13 May 2003 @ 13:47:
Heb het zelfde reservoir maar ik heb nu geen last meer van bubbels :p.
Ik heb eerst het systeem met de hand waterburst gegeven (door de aan en uitknop van de pomp aan en uit te doen :p). Hierna heb ik net als jij het systeem een tijdje laten draaien met knijpers en steeds de snelheid een klein beetje laten toenemen.
Heb ik ook gedaan maar ik wil het dus werkend krijgen zonder knijpers :P

[ Voor 70% gewijzigd door procyon op 13-05-2003 14:12 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
ik heb hem ook gehad, zelfde probleem

tis gewoon een klotereservoir.. daar kan je kort over zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Welke heb je nu?
Die grote reservoirs zijn natuurlijk beter maar ik wil van de buitenkant niets kunnen zien van de waterkoeling, het moet dus in de computer passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een sponsje in het reservoir (grof materiaal voor bv. aquarium) wil soms wel helpen.

En na het bekijken van je plaatjes: Klopt het dat de instroom in het reservoir 8mm is en de uitgang naar de pomp en de rest van het systeem 10 mm?
Want dan zou ik daar ook iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
dat klopt, heb hier een verloop stukje voor, volgens freezinghardware was dit de enige oplossing..
Maar ik wil zowiezo een ander reservoir.

Hier nog een duidelijker filmpje.

[ Voor 25% gewijzigd door procyon op 13-05-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb zelf hetzelfde pompje en reservoirtje. Ik hetzelfde probleem gehad en heb er de volgende oplossing voor:

Maak een gaatje in het dekseltje vul hierdoor het reservoir bij, totdat er water in het dekseltje staat. Ik doe dit met behulp van een spuitje dat je bij de apotheek zou kunnen halen.

Hierdoor stijgen alle bubbels op tot buiten het reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
http://www.innovatek.de/sites/plugon.htm

dit lijken me de betere reservoirs maar weer die 8mm aansluitingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

Je kan die aansluitingen er zo afschroeven, ik heb mijn tank-o-matic ook voorzien van nieuwe aansluiting 10mm.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ros00371/waterkoeling/slangpilaar.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dat kan idd.. ik weet genoeg heb net een ander reservoir besteld.
bedankt iedereen!

[ Voor 35% gewijzigd door procyon op 13-05-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een bekend probleem. Dat reservoir is een stuk plastic waar niet over nagedacht is. Ondertussen is er een Rev2 die dit probleem niet zou moeten hebben.
Dit moest eigenlijk in het WC-topic btw ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.