Toon posts:

[Win2k/XP] Windows wisselt IDE kanalen om? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier, en ja ik heb de faq gelezen en ook gezocht :)
Ik keek namelijk ook al regelmatig hier, maar het kwam er steeds niet van om te registreren.
Nu dus wel en ik hoop dat ik wellicht ooit zelfs iets bij kan dragen :P

Maar voor we zover zijn heb ik een vraagje over iets in windows wat ik niet snap.

Ik heb het eerst alleen op mijn pc gezien, als ik eigenschappen van een schijf (hdd of cdrom) open (in win2k, xp doet het overigens ook) en dan bij het hardwaretabje ga kijken zie ik bij mijn hdd location 0/0 staan. lijkt mij goed, primary master right ? kijk ik bij mijn brander, die secundary master is, staat er weer 0/0 :| terwijl bij m'n dvdspeler wel 1/1 staat :? als ik overigens in device manager kijk bij de 'losse' IDE kanalen klopt het wel.
btw, Ik heb ook al even m'n brander als primary slave gehad, maar dan zegt ie 1/1 :/

ik zit nu op stage en ook hier zie ik (win2k) hetzelfde!

mijn vraag is dus interpreteer ik het nou verkeerd of klopt het gewoon echt niet?

Verwijderd

Nee, het klopt.

In Device Manager staat namelijk per IDE-kanaal aangegeven welke apparaten op 0 en 1 zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ja idd, maar die 'location' bij het hardware tabje (van properties van een disk), hoe moet ik dat zien dan?

(oh en het is idd geen probleem, maar ik ben wel benieuwd :P kon ook niks vinden op internet)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ehm, hij nummert ze alleen even vreemd. als windows ze echt ineens zou omdraaien zou je anders piepen denk ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
daarom vond ik het ook zo knap :P maar conclusie is dus dat windows (ook in xp nog) FOUT nummert in dit geval?

Verwijderd

CDspelers + Writers: Locatie 0 (0)
DVDSpelers: Locatie 1 (1)

Volgens mij standaard onder 2000/XP/2003 (althans in 4 gevallen hetzelfde hier).

Google is niet scheutig met antwoorden...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ehm ok, ik weet dat ik nieuw ben hier :P maar je hebt blijkbaar niet goed gelezen (of ik was niet duidelijk genoeg), als ik cdrw primary slave maak is ie 1/1 !!

die cijfers daar hebben blijkbaar niks met de locatie op je IDE-kanalen te maken? (hoewel ie dus wel meeveranderd :|)

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS toegevoegd aan de topictitel, zie ook de WOS-Policy.
Welkom op GoT :).

Verwijderd

Topicstarter
thx :)
wel gelezen niet op gelet bij maken topic :| Het is overigens ook in xp

Verwijderd

Heb jij de mogelijkheid om Start> Programs> Administrative Tools> Computermanagement (Start > Programma's > Systeembeheer> Computerbeheer) op te starten?
Daar kun je via Storage (Opslag) kijen naar de Diskmanagement (Schijfbeheer). Als je dan de eigenschappen bekijkt van de schijven rechts moet het geode kanaal wel aangegeven worden.
Bij mij geeft Win2k ook een vreemde nummering in de device manager, maar in de bovenstaande util geen probleem :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja die mogelijkheid heb ik . . en dat klopt idd :) ik heb gelijk even op een win2k server gekeken (ja met ide schijf en cdrom) en daar staat het ook :/ dit kan toch bijna geen schoonheidsfoutje zijn :? de knowledge base zegt overigens ook nog steeds niks hierover, en googlen helpt idd ook niet echt . .

Verwijderd

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat IDE-kanaal niet uitmaakt voor wat betreft de nummering X/1 (slave) of X/0 (master).

Waar het IMHO op neerkomt is dat de nieuwere Windows-versies om moeten kunnen gaan met grote hoeveelheden IDE-kanalen (extra IDE-controllers, schijvenkabinet etc), waardoor de "weergave" op beeld voor de gemiddelde gebruiker misschien verwarrend is, maar voor Admins des te duidelijker.

Ikzelf heb ook liever dat een server zijn SCSI-rotzooi doornummert i.p.v. allerlei onnodige informatie ter beheer van een schijf; hetzelfde geldt wat mij betreft voor de "professionelere" Windows-versies (2K, XP, 2K3).

Verwijderd

Topicstarter
hmm... of ik ben heftig in de war of niemand begrijpt me :'( :P

het kan toch niet zo zijn dat windows (ook al is het alleen in het genoemde tabje) je apparaat op de secundaire bus dezelfde locatie ''geeft'' als je apparaat op je primaire bus?

oh en MaxDevil, als admin ben je toch ook niet blij als je 2 apparaten op primary master hebt :D

Het veroorzaakt ook geen problemen ofzo, ik ben alleen benieuwd of dit nou slordig is van MS (zal toch niet:?) of dat ik dit verkeerd zie :) en wie mij dan kan vertellen hoe ik het wel moet zien :P

als ik trouwens onduidelijk ben of als dit allemaal als nutteloos word gezien hoor ik het wel zeker :)

Verwijderd

Nee er is geen onduidelijkheid en ja het lijkt mij ook wel interressant om de reden hiervoor te weten. Heb jij het al geprobeerd om het feit te melden bij MS?

Verwijderd

IMHO: Dit heeft alles te maken met de mogelijkheid van Microsoft rondom de Dynamic Volumes die in 2K en XP worden ondersteund.

Ik denk dat MS de nadruk legt op Volumes dan op IDE aangezien je als Admin (op een wat uitgebreidere PC/server) dan zal het je echt helemaal niets uitmaken welke IDE-kanaal een schijf aanstuurt; je wil dat je totale configuratie goed draait.

Verwijderd

Ben ik het wel in principe met je eens, maar het blijft iets raar.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ja, ik heb geen ervaring met dynamic volumes, ik heb wel al even gekeken wat het zijn (en moet me nog iets verder verdiepen). Ik kan me wel voorstellen dat je als admin niet kijkt naar welke schijf op welk kanaal enzo, ik heb een stukje terug ook al aangegeven dat ik eigenlijk gewoon nieuwsgierig ben, en ik moet zeggen nog steeds de twijfelachtige mening te hebben dat er een hele slordige fout in windows zit :? hoewel ik me dat aan de andere kant ook echt niet voor kan stellen . . .

@fish73: ik heb een berichtje achtergelaten op de site van microsoft, denk alleen niet dat ze hierop zitten te wachten, het komt wel een beetje bijdehand over denk ik :P

maar ik blijf benieuwd naar hoe ik het nou moet interpreteren ! iemand nog een theorie?

PS ik ga er even van uit dat de mensen die dit gelezen hebben (en 2k/XP draaien) iets soortgelijks hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 21:09 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
we zullen het wel nooit weten denk ik, valt me wel op dat er geen mensen zijn die zeggen joh dat zie je helemaal verkeerd dat zit zo en zo. . daar concludeer ik uit dat het niet duidelijk is . . of HEEL erg oninteressant :P
de klantenservice van MS kan (of doet) er blijkbaar niks mee, is er iemand die ervaring heeft met 'zulk soort dingen' aan MS voor te leggen ?
Pagina: 1