Kapotte Sub vervangen met nieuwe (150L kast)

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In januari had ik een topic over een zelfbouw sub. Ik was er erg tevreden over, en het was ook mijn eerste projectje. Ik heb met veel plezier geluisterd en er veel gebruik van gemaakt. Maar nu is de speaker kapot gegaan doordat iemand de "middelste bol" heeft ingedrukt. Ik zoek dus een nieuwe sub speaker voor mijn kast. Hier wat specs:

-150 L inhoud
-Voldoende demping
-18mm MDF
-Niet heel erg verstevigd binnenin
-2 poorten van 9cm doorsnede en 10cm lang
-Oude speaker was Tonsil GTC 30/70

Aan het eind poste iemand in mijn oude topic dat ik beter voor de 30/80 van tonsil had kunnen gaan. Zal ik dit alsnog doen?? Ik was opzich tevreden met de 30/70 maar ik denk dat het dus nog iets beter kan.

Link naar oude Topic:
[url] Een paar zelfbouw vraagjes [/url]
(hier staan ook wat pics, maar hij is nu ook afgewerkt)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Volgens mij had de 30/80 een lagere Fres waardoor er dus als het goed is meer bas uitkomt :). En dan gewoon simuleren, of 150 liter werkt voor de 30/80. Denk zelf dat bij zulke grote volumes het redelijk universeel is.

• Speedfight
  • Niet online
Ik ga de 30/80 eens door winisd gooien, ik post nog wel een grafiekje. volgens mij komt hij er wel redelijk uit met 150L

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Wat ik mij er van kan herinneren, kan je met die 30/80 Tonsil een behoorlijk strakke streep maken. Hopelijk ook in 150 liters. Is die luidspreker nou echt kapot met een ingedeukt bolletje, of vind je 'm gewoon niet meer mooi? Je zou met een naald en haak de bol weer naar buiten kunnen trekken en het gaatje dichtlijmen. Dan moet wel je spreekspoel papier nog heel zijn.

Korte online berekening leert:

150 liter, baspijp getuned op 40 Hz, 2x 10 cm baspijp (op het plaatje lijkt 't er op dat je deze doorsnee pijpen hebt), ieder 12,3 cm lang. Mooie streep met een -3 dB onder de 40 Hz :7

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/3.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Wekkel op 12-05-2003 12:00 ]

• Speedfight
  • Niet online
Ik wilde eerst met een soort zuignap proberen de bol terug te drukken maar dat lukte niet, maar het idee met een naald zou ik inderdaad nog kunnen proberen. De luidspreker is natuurlijk niet echt kapot, hij doet het nog wel maar het kan toch niet goed zijn dat dat ding ingedrukt is.

Ik had eerst de sub gewoon los in de kamer staan, maar toen vond ik de bas niet heel super, de laatste paar maanden heb ik hem in mijn klerenkast staan die functioneerd een beetje als een hele grote klankkast en dan heb je echt een hele grote basdruk, het is alleen wel vaag dat als je 2 meter er vanaf staat het geluid een stuk minder hard klinkt maar dan ook meer dan de helft zachter.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als de ingedrukte knop de werking van de speaker onverlet laat, waarom dan wisselen? Je kan 't gewoon weer naar buiten halen met een paperclip desnoods. Maar als het nu gewoon goed werkt ga je toch niet de hele speaker vervangen?

Overigens hou ik me aanbevolen voor die oude Tonsil 30/70 als je 'm bij het vuil zet >:)

• marquis
  • Laatst online: 18-07 11:19
Die bol is voor de koeling van je spreekspoel.
Als `ie ingeduekt is zou die het gewoon nog goemoeten doen.
Alleen als je er ook mid over laat lopen dan is het belanrijk dat die bol oke is.
Doe je nie, dus i.d.d. lekker met naald en haak uitdeuken.
Doet wonderen.

Das wel goe balen dat `ie beschadigd is....
Ziet er dan toch voor je gevoel minder uit.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Tis toch alleen een stofkap

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Speedfight
  • Niet online
Het ziet er inderdaad minder mooi uit, maar mijn broertje wil hem anders wel overkopen. Voor mij is het geen probleem om een nieuwe te kopen, of zal het verstandig zijn om dus een 30/80 te kopen?

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook gewoon de hele sub verkopen (met weer uitgedeukte bol, stofzuiger) en dan met de ervaring die je bij dit project hebt opgedaan een nieuwe bouwen. Al heb je een beetje budget zul je een veel strakker klinkende sub in een veel kleinere behuizing kunnen maken. Bijvoorbeeld met de Raveland AX serie.

Of gewoon een veel harder beukende sub met de AX1515 = 38cm sub driver. Genoeg luchtverplaatsing lijkt me ;)

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 15:20

-TAZZ-

X

Probeer het eens met een druppel secondelijm en visdraad of sterk naaigaren.
Lijm de draad in het midden van de deuk, wacht tot de lijm goed gedroogd is en trek vervolgens voorzichtig de deuk eruit.
Verwijder daarna de draad/lijm voorzichtig met een scherp mesje.
Werkte bij mij perfect. De deuk is eruit en de speaker is nog heel (geen gaatje).

• Speedfight
  • Niet online
Maarja een hele nieuwe bouwen lijkt mij natuurlijk wel wat, en dan gaat het nog harder, maar ik denk niet dat mijn pa & ma dat leuk vinden. Als de sub nu al aan staat op de bovenverdieping dan trilt echt het hele huis want we hebben houten vloeren..........

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een nieuwe sub bouwen is natuurlijk leuke arbeid. Kan je eens een modelletje zoeken die met minder liters kan werken, want het is wel een lijkenkist wat je nu hebt :X

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
effe mee de stofzuiger op die bol (conus toch ?) en dan plopt ie wel terug werkt bij mij ook altijd

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Bware81 schreef op 13 May 2003 @ 09:13:
effe mee de stofzuiger op die bol (conus toch ?) en dan plopt ie wel terug werkt bij mij ook altijd
Idd met stofzuiger die stofkap weer in model zuigen. Een unit kan wel wat luchtdruk hebben.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Ook een keer gehoord dat je met plakband die bol terug moet kunnen krijgen. Gelukkig nooit zelf hoeven te proberen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Het ligt aan het materiaal van de conus, bij papier is plakband misschien niet zo goed idee. Bij een plastic variant laat de tape veel beter los, zonder echt lijmresten/ beschadigingen achter te laten. En het is alleen de stofkap, is niet super storend voor het geluid helemaal bij een woofer die alleen de lage frequenties doet.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bij de tonsil kan je gevoeglijk plakband gebruiken. Dat komt er probleemloos weer af :D Ik ben benieuwd met wat voor plannen TS rondloopt. Wordt het reparatie van iets wat niet stuk is of een nieuw project?

• Speedfight
  • Niet online
Ik ben bang dat het geen nieuw project wordt. En de 150L inhoud is geen probleem (mijn kamer is meer dan groot genoeg) waarschijnlijk ga ik gewoon een 30/80 van tonsil kopen of weet iemand een betere speaker die makkelijk te verkrijgen is zoal bij Conrad?

• BLACK SPIDER NL
  • Laatst online: 22-07 17:16
Als ik jou was zou ik gewoon die bol met een stofzuiger terugzuigen, en dan doet ie het weer perfect, ik zou geen €35 uitgeven voor die tonsil 30/80 als het niet nodig is. GOOD LUCK!!!

Verwijderd

Wat dacht je van een Raveland AX1010, zoals gebruik hier:

DIY surround luidsprekerset (lang)

De kwaliteit van de bas zal er zeker op vooruit gaan, maar misschien haalt hij wat minder SPL's, er zijn natuurlijk ook nog grotere broers ;)

De Ax1010, 44 euro bij Conrad. Denk ik een leukere keus dan alweer een grote Tonsil, hoor en zie je ook weer eens wat nieuws. :)

o en hoe we een ingedeukte stofkap kunnen repareren weten we nu wel he?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 13:52 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij is ie EUR 54, maar goed. De grotere broers hebben precies dezelfde frequentieverlopen in grotere kisten, maar wel telkens +2dB al naar gelang het grotere model :)

• Speedfight
  • Niet online
Ik ben op de site van ravemaster en daar zie ik de AXX 1212 die is 12 inch en zou dus in mijn kast passen. Maar ik zie dat ie 4 Ohm is, zal dit problemen gaan geven op een 8 - 16 Ohm versterker??

En nog iets: ik was van plan een tweede hands receiver te kopen met aparte subwoofer uitgang zal een receiver met een uitgang van 40 watt dit kunnen trekken?

hier ff een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Laxx12122_gross.jpg

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gewoon doen ik help je wel :)

Tweakers Discord

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wordt een toppertje :)

• marquis
Speedfight schreef op 13 May 2003 @ 14:38:
Ik ben op de site van ravemaster en daar zie ik de AXX 1212 die is 12 inch en zou dus in mijn kast passen. Maar ik zie dat ie 4 Ohm is, zal dit problemen gaan geven op een 8 - 16 Ohm versterker??

En nog iets: ik was van plan een tweede hands receiver te kopen met aparte subwoofer uitgang zal een receiver met een uitgang van 40 watt dit kunnen trekken?
Is dat een RMS vermogen of een piek vermogen?
Subje wil wel graag een goed vermogen hebben vanwege dat subs meer vermogen moeten hebben dan mid/hoog.
Maarre, nie geschoten is altijd mis.
Hou wel het clippen in de gaten.
Succes

• marquis
Speedfight schreef op 13 mei 2003 @ 14:38:
Dat geeft problemen, de stroomtoevoer zal te groot zijn.
Immers, 4 Ohm is de helft minder weerstand dan 8 Ohm, en daar is de voeding van een 8 Ohm nie voor gebouwd.
Is wel impendantie, maar toch zonde van je speakertje want die gaat waarschijnlijk gelijk clippen.

• Speedfight
  • Niet online
marquis schreef op 14 May 2003 @ 08:43:
[...]

Dat geeft problemen, de stroomtoevoer zal te groot zijn.
Immers, 4 Ohm is de helft minder weerstand dan 8 Ohm, en daar is de voeding van een 8 Ohm nie voor gebouwd.
Is wel impendantie, maar toch zonde van je speakertje want die gaat waarschijnlijk gelijk clippen.
Ik heb ook nog wel een versterker staan (Akai) die op 4 en 8 ohm draait met ongeveer 50 watt RMS per kanaal, dus dat moet lukken. Maar misschien is het verstandig er een mooie actieve sub van te maken, zodat ik heb dan ook niet meer hoef te filteren.

Nu zag ik dus die conrad actieve mono versterker voor subs. Dit ziet er wel goed uit maar hij draait op 12 - 16v en ik heb liever iets wat meteen op de 230 kan.
maar ik wil er niet meer geld voor uitgeven.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die heb je ook bij conrad voor €109.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/B7/B7B5953E0D700C8EE10000000A010251.JPG
Artikelnr.: 300518 - 8B

Ik heb er een op mijn verlanglijstje staan. Er is iemand hier die zo'n ding al in huis heeft :)

• Speedfight
  • Niet online
Wekkel schreef op 14 mei 2003 @ 10:14:
Die heb je ook bij conrad voor €109.

[afbeelding]
Artikelnr.: 300518 - 8B

Ik heb er een op mijn verlanglijstje staan. Er is iemand hier die zo'n ding al in huis heeft :)
Die zocht ik inderdaad, ik zag hem al niet staan in de conrad catalogus 2003.
Ik ben van plan een suwoofer te maken van ongeveer 40L en dan downfired met een raveland axx 1212 (12 inch) of zal ik een door conrad gemaakte speaker nemen? Die ziet er namelijk hetzelfde uit en heeft in winisd de zelfde grafiek en inhoud het is gewoon een kopie, alleen het aantal RMS van de raveland ligt hoger.

Hier wat pics uit een ander topic zoals het ongeveer moet worden:
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Image349k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Image348k.jpg

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou eerder voor de Raveland gaan. De Xmax ziet er namelijk veelbelovend uit.

• Speedfight
  • Niet online
Wekkel schreef op 14 mei 2003 @ 11:04:
Ik zou eerder voor de Raveland gaan. De Xmax ziet er namelijk veelbelovend uit.
Ja das waar, dit schrijven ze bij conrad:

productomschrijving:
De grootste in bas en design. Erg stabiel aluminium spuitgietwerk, superbrede ophanging, grote uitsparing (liniaire X-max van 18 mm >:) ) zorgen voor basgolven, zelfs in de kleinste basreflexbehuizing (10 15 liter, 12 30 liter, 15 50 liter).
Uitvoering: Allemembranen met aluminium coating, kapton spoeldragers, hoogwaardige schroefaansluitterminals, impedantie 4 W.

Raveland AXX 1212
Actieve Mono module voor Sub
BASSREFLEXBUIS 68 X 220 MM
TOTAAL: 200,30 Euro

en dan komt er nog wat 18mm MDF bij voor een inhoud van 38L

Verwijderd

Ik zou 22mm MDF nemen als ik jou was, evt. een dubbele plaat waar de woofer in gemonteerd word. Veel verstevegingen maken. 18mm volstaat ook wel, maar 22 is nét dat ene extra.

Oké, zo kun je idd nog lang door gaan... maar zoveel geld scheelt dat niet.

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 13:48:
Ik zou 22mm MDF nemen als ik jou was, evt. een dubbele plaat waar de woofer in gemonteerd word. Veel verstevegingen maken. 18mm volstaat ook wel, maar 22 is nét dat ene extra.

Oké, zo kun je idd nog lang door gaan... maar zoveel geld scheelt dat niet.
Jah natuurlijk dan kan ik ook 22mm gebruiken (als ze dat bij de bouwmarkt op voorraad hebben)

Maar, ik kan dus nu een kistje maken van ongeveer 38L dan is ie mooi compact
maar ik kan er ook eentje van 60L dan is het geluid misschien iets lager en harder maar dan krijg je een delay misschien en hij is natuurlijk groter.
Wat zouden jullie nemen??

Verwijderd

Ik zou hem simuleren in een simulatieprogramma en dan gaan kijken wat naar mijn idee het beste is. De groupdelay bij een grotere kast is wel groter, maar deze is bij een gesloten kast altijd relatief laag dus dat zou denk ik niet zo'n probleem zijn.

Bij een grotere kast heb je een lager -3dB punt, bij een kleinere kast krijg je een grotere belastbaarheid (doordat hij miner snel aan ze Xmax zit). We praten nu niet eens over de bult of afval die in de SPL/frequency curve kan zitten bij een bepaalde maat kast.

Over het algemeen id een Qtc van 0,707 de beste keuze, deze heeft het laagste -3dB punt bij een zo lang mogelijk rechte SPL/frequency curve en een redelijk compacte kast.

Ik zal wel even kijken voor je of er wat mee te beginnen is....

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat ik mij kan herinneren van deze woofers is dat je niet veel dieper kan komen dan -3dB 40 Hz. Dan zit je uit mijn hoofd met deze 12" slechts op 35 liter voor een dergelijk bereik. Dat is niet superdiep, maar wel al heel behoorlijk. Group delay zou ik me niet zo'n zorgen over maken, speciaal omdat je van een Tonsil aan het upgraden bent :D Eul kan wel even kijken wat de group delay doet bij dit woofertje.

Ik vind 't wel een interessant chassis. Redelijk volwassen specs tegen een aardige prijs. Met 35 liter een volwaardige basreflex met een 12" is met recht klein te noemen. Maak de bodemvrijheid wel meer dan 5 cm, zodat de baspijp enigzins ruimte heeft richting de vloer.

• Speedfight
  • Niet online
Hier zijn de parameters van de conrad site zodat je een beetje ermee kunt stoeien:

RMS 220
PMAX 600
XMAX 18
Nom Ohm 4
RE 3.2
FS 35
QMS 4.76
QES 0.38
QTS 0.35
VAS 41.2
CONE 515
SPL 90
BL 17
RP 40
MMS 161.2
CAS 0.12
NREF 0.49
LE 2.04
LP 37.8
CP 713.3

Verwijderd

Met een basrefexkast van 25.8L en een afstemfrequentie van 40.5Hz krijg je de beste grafiek, het -3 dB punt is dan 42Hz. Met een gesloten kast kun je zien dat er niets mee te beginnen is.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/ravelandsub.JPG

Ik zou dan de poort als een gleuf maken omdat als je een ronde wilt in een fatsoenlijke maat voor dze driver hij een halfe meter lang moet worden :/. Met die gleuf kan je wat makkelijker een maat maken die nog net past, en het is nog goedkoper ook ;)
Ik zou dan zelf de breedte van de kast nemen en (zeg maar 32cm) en dan de gleuf zo groot maken dat je een opp van minimaal 70cm2 krijgt, in dit geval 2 cm brede gleuf. De lengte van deze sleuf zou dan 35.25cm moeten zijn. Groter is beter maar wel langer en ik denk dat er in een 25.8L kast niet veel meer las 35cm lengte te halen is (misschien wel minder :/).

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

25,8 liter, dat is wel heel erg weinig voor een 12". Op die manier kan je elke vrouw over de streep krijgen voor een sub :D Dan wordt het wel sprokkelen voor baspijplengte inderdaad, of je moet er een knik voor over hebben. Dat is niet ideaal, maar lost het probleem wel op.

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:53:
Met een basrefexkast van 25.8L en een afstemfrequentie van 40.5Hz krijg je de beste grafiek, het -3 dB punt is dan 42Hz. Met een gesloten kast kun je zien dat er niets mee te beginnen is.
[afbeelding]

Ik zou dan de poort als een gleuf maken omdat als je een ronde wilt in een fatsoenlijke maat voor dze driver hij een halfe meter lang moet worden :/. Met die gleuf kan je wat makkelijker een maat maken die nog net past, en het is nog goedkoper ook ;)
Ik zou dan zelf de breedte van de kast nemen en (zeg maar 32cm) en dan de gleuf zo groot maken dat je een opp van minimaal 70cm2 krijgt, in dit geval 2 cm brede gleuf. De lengte van deze sleuf zou dan 35.25cm moeten zijn. Groter is beter maar wel langer en ik denk dat er in een 25.8L kast niet veel meer las 35cm lengte te halen is (misschien wel minder :/).

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Bedankt voor de berekening, het is inderdaad verstandig om geen buis te gebruiken. Toen ik ff goed naar de foto's uit een ander topic keek die ik al eerder poste wordt daar ook gebruik gemaak van een sleuf voor de basreflex.
Eigenlijk moet het een soort kopie worden van die kist alleen dan met de axx1212 inplaats van de axx1012.

Zal ik die subwoofer-module in een aparte ruimte maken of is dat niet nodig, ik las namelijk in een ander topic iemand met een "lekke" module.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een aparte behuizing voor de module lijkt mij zinvol, maar met basreflex zal het probleem van blazend lekken waarschijnlijk niet zo snel optreden.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Deze woofer kan je inzetten in een 50 L Bass-reflex kastje (~max wat zinvol is). Dan komt ie met een -3dB punt bij ongeveer 30 Hz. Zo heeft Klang und Ton een sub met dit apparaat gebouwd (CT196). Ik heb hem zelf op deze manier (met Mivoc AM120 als versterker) en dat is voor HT fantastisch! Zou 'm niet meer willen missen hoewel ik behoorlijke speakers als front heb (infinity Kappa 7.2i).
Als je kleiner wilt kan je de AXX1010 pakken. Die komt met 30 liter al tot 30 Hz. Iets minder hard maar zal je niet al te veel van merken denk ik.
Wat veel aangeraden wordt (in Dld o.a. audiomap) is deze subs gesloten te bouwen..... Met de +4 dB bij 30 Hz (uit hoofd) van de AM120 versterker werkt dat lekker. Als je de 300518 van conrad meebesteld misschien nog beter want die heeft een +6dB op 30 Hz wat fijn complementeert met de afval van de woofer.
Ik zal vanavond ff een paar grafiekjes voor je bakken.

Zin.

• Speedfight
  • Niet online
Redheinz schreef op 14 May 2003 @ 16:59:
Deze woofer kan je inzetten in een 50 L Bass-reflex kastje (~max wat zinvol is). Dan komt ie met een -3dB punt bij ongeveer 30 Hz. Zo heeft Klang und Ton een sub met dit apparaat gebouwd (CT196). Ik heb hem zelf op deze manier (met Mivoc AM120 als versterker) en dat is voor HT fantastisch! Zou 'm niet meer willen missen hoewel ik behoorlijke speakers als front heb (infinity Kappa 7.2i).
Als je kleiner wilt kan je de AXX1010 pakken. Die komt met 30 liter al tot 30 Hz. Iets minder hard maar zal je niet al te veel van merken denk ik.
Wat veel aangeraden wordt (in Dld o.a. audiomap) is deze subs gesloten te bouwen..... Met de +4 dB bij 30 Hz (uit hoofd) van de AM120 versterker werkt dat lekker. Als je de 300518 van conrad meebesteld misschien nog beter want die heeft een +6dB op 30 Hz wat fijn complementeert met de afval van de woofer.
Ik zal vanavond ff een paar grafiekjes voor je bakken.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ben benieuwd wat hij gesloten gaat doen.
Het wordt wel sowieso de 12inch en dan dus met die conrad versterker.
Alvast bedankt voor het grafiekje :P

• Speedfight
  • Niet online
Ik kan nu voor goedkoop aan een mooie pioneer Dolby prologic receiver komen de Pioneer VSX-804RDS, deze heeft een aparte subwoofer uitgang en een totaal vermogen van 700 watt. Met deze receiver kan ik toch perfect de sub aansturen. Nu heb ik de sub en 2 speakers op een 2x 80W philips versterker, dit is natuurlijk veel beter.

Kräftiger Audio/Video Dolby ProLogic Surround Receiver von Pioneer mit Fernbedienung Schwerer Bolide mit viel Leistung (2x 150 Watt vorne, 1x 120 Watt mitte und 2x 120 hinten) und vielen Funktionen sowie ein eingebauter RDS-Tuner. Damit läßt sich vorzüglich Home-Cinema betreiben und Musik hören. Mit reichlich Anschlüssen für 6 Geräte (!!!) und mit viel Power

• Redheinz
Nou, komt ie.
De Raveland AXX1212 in een 30 liter gesloten kast....
De response van de versterker kan je hier zien. Het is namelijk dezelfde versterker als de PE 300-792. Je kan dus eventueel de bass-boost aanpassen (kijk maar hier en hier).
Die response heb ik proberen na te maken. dat is aardig gelukt:
40 Hz low-pass:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/conrad-300518-40.jpg

en 110 Hz low-pass:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/conrad-300518-110.jpg

Daarmee krijg je de volgende responses:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/responses.jpg
4 = de driver alleen zonder versterker gesimuleerd
5 = de driver met de bassboost van ~6 dB bij 30 Hz
en 1, 2 en 3 zijn de responses met de versterker op de diverse low-pass-frequenties gezet.
Zo krijg je een sub die tot ca. 30 Hz speelt afhankelijk van crossover-setting.
Dit speelt er toch een hele lading (goedkopere) kant en klaar subwoofers eruit denk ik. Het gaat wat minder hard dan een bass-reflex maar al helemaal in een kleinere kamer zal je daar geen last van hebben denk ik. Het voordeel is natuurlijk dat ie wat strakker zal spelen dan een bass-reflex.
Een goede tip is om de versterker niet in de kast in te bouwen maar in zijn eigen doosje en dan met een terminal aan te sluiten op de sub. De versterker lekt nogal makkelijk lucht en dat wil je niet!!!

Zin.

Verwijderd

Heeft hij alleen een sub-line out of een versterkt kanaal met lowpass?
Dat heb je wel nodig dan. Je zou hem aan kunnen sturen er mee maar dan moet je wel een lowpass filter in je sub maken, deze kun je maar eenmalig afstellen (zoals je hem ontwerpt), dat is het voordeel van een versterkermoduul, die heeft volume, regelbaar filter, basboost ed). Dus check dit ff...

Bij 50l krijg je wel een hangbuik in de curve of een hangende curve (en dan krijk ik hem ook niet op 30Hz -3dB?) maar de groupdelay krijgt dan ook een schop omhoog, dat is soms ook niet zo gewenst :/. Ik denk dat ik zelf voor de 29l kast zou gaan, maar smaken verschillen. Als je persé de laatste Hz er uit wilt sleuren moet je een paar andere dingen voor lief nemen, maar het kan dus wel lager als je echt wilt...

Verwijderd

Dit bedoeld Redheinz...

• Speedfight
  • Niet online
Redheinz schreef op 14 May 2003 @ 20:57:
Nou, komt ie.
De Raveland AXX1212 in een 30 liter gesloten kast....
De response van de versterker kan je hier zien. Het is namelijk dezelfde versterker als de PE 300-792. Je kan dus eventueel de bass-boost aanpassen (kijk maar hier en hier).
Die response heb ik proberen na te maken. dat is aardig gelukt:
40 Hz low-pass:
[afbeelding]

en 110 Hz low-pass:
[afbeelding]

Daarmee krijg je de volgende responses:
[afbeelding]
4 = de driver alleen zonder versterker gesimuleerd
5 = de driver met de bassboost van ~6 dB bij 30 Hz
en 1, 2 en 3 zijn de responses met de versterker op de diverse low-pass-frequenties gezet.
Zo krijg je een sub die tot ca. 30 Hz speelt afhankelijk van crossover-setting.
Dit speelt er toch een hele lading (goedkopere) kant en klaar subwoofers eruit denk ik. Het gaat wat minder hard dan een bass-reflex maar al helemaal in een kleinere kamer zal je daar geen last van hebben denk ik. Het voordeel is natuurlijk dat ie wat strakker zal spelen dan een bass-reflex.
Een goede tip is om de versterker niet in de kast in te bouwen maar in zijn eigen doosje en dan met een terminal aan te sluiten op de sub. De versterker lekt nogal makkelijk lucht en dat wil je niet!!!
Dat ziet er goed uit, knap werk!!!
Nu moet ik nog ff mijn pa en ma overhalen om een nieuwe te bouwen :'( moet ik maar wat redenen verzinnen om die 150L aan me broerje te verkopen of aan iemand anders. En ik moet nog kijken of 200 euro in mijn budget past want ik heb vorige week mijn broerjes versterker kapot gemaakt en dus moet ik voor een nieuwe zorgen. Nu kan ik hem mijn oude geven en zelf een nieuwe kopen (140 Euro) zoals in mijn vorige post staat. Das bij elkaar toch weer 340 Euro's, maar dan heb je wel wat moois ;)

• Redheinz
Dat buikje maakt niet uit, Eul. Is namelijk niet eens 1 dB hoog (bij mij LSPCAD). En een verschil van 3dB kan een mens net horen (en daar is een verdubbeling van electrisch vermogen voor nodig). Vandaar dat het niet zoveel uit maakt of een versterker 100 of 150 watt kan produceren.
De group-delay lijkt mij ook niet zo ernstig want:
1) De group-delay verschuift van 40 Hz (15ms) naar 30 Hz (25 ms) en bij lagere frequenties mag je een grotere group-delay hebben*)
2) De hogere group-delay is bij een frequentie waar de 30 liter-box niet eens meer respons heeft (ongeveer :) )
3) De versterker met zijn filters voegt ook nog lekker wat grou-delay toe...

*group-delay = ([fase bij frequentie1]-[fase bij frequentie2])/(frequentie1-frequentie2)
Kortom de afgeleide van de fase uitgezet tegen de frequentie en NIET hoeveel later een bepaalde frequentie 'aankomt' maar zegt wel wat over dat gedrag.
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
http://www.adireaudio.com/tech_papers/sub_gd.htm

@Speedfight:
Anders maak je eerst alleen de woofer met kast. Kost je vrij weinig.... Je subwoofer-versterker moet toch buiten de kast blijven... En gebruik voorlopig een oudje ofzo (of misschien heb je slechts 1 kanaal van je broertjes versterker gesloopt dan misschien die???) voor die sub.
140 euro voor een DPL-versterker zou ik niet uitgeven tenzij dat ding een 5.1 ingang heeft. Tenzij je geen surround-sound/5.1 wilt maar dan wil je ueberhaupt geen DPL-versterker. Probeer dan voor ongeveer dat geld een versterker met DD en DTS decoders te kopen en dan maar geen topmodel....

[ Voor 25% gewijzigd door Redheinz op 14-05-2003 21:57 ]

Zin.

Verwijderd

Ja, je hebt wel gelijk Redheinz. Alleen de grootte moet dan geen probleem zijn, maar dat is het geloof ik niet he ;)

• Redheinz
Ik heb 'm in 50 liter. Maar ik geloof dat ie 'm gesloten gaat maken met 30 liter???
Dan is een AXX1515 in 40 liter ook wel grappig.

Zin.

• Speedfight
  • Niet online
Redheinz schreef op 14 mei 2003 @ 21:52:
Dat buikje maakt niet uit, Eul. Is namelijk niet eens 1 dB hoog (bij mij LSPCAD). En een verschil van 3dB kan een mens net horen (en daar is een verdubbeling van electrisch vermogen voor nodig). Vandaar dat het niet zoveel uit maakt of een versterker 100 of 150 watt kan produceren.
De group-delay lijkt mij ook niet zo ernstig want:
1) De group-delay verschuift van 40 Hz (15ms) naar 30 Hz (25 ms) en bij lagere frequenties mag je een grotere group-delay hebben*)
2) De hogere group-delay is bij een frequentie waar de 30 liter-box niet eens meer respons heeft (ongeveer :) )
3) De versterker met zijn filters voegt ook nog lekker wat grou-delay toe...

*group-delay = ([fase bij frequentie1]-[fase bij frequentie2])/(frequentie1-frequentie2)
Kortom de afgeleide van de fase uitgezet tegen de frequentie en NIET hoeveel later een bepaalde frequentie 'aankomt' maar zegt wel wat over dat gedrag.
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
http://www.adireaudio.com/tech_papers/sub_gd.htm

@Speedfight:
Anders maak je eerst alleen de woofer met kast. Kost je vrij weinig.... Je subwoofer-versterker moet toch buiten de kast blijven... En gebruik voorlopig een oudje ofzo (of misschien heb je slechts 1 kanaal van je broertjes versterker gesloopt dan misschien die???) voor die sub.
140 euro voor een DPL-versterker zou ik niet uitgeven tenzij dat ding een 5.1 ingang heeft. Tenzij je geen surround-sound/5.1 wilt maar dan wil je ueberhaupt geen DPL-versterker. Probeer dan voor ongeveer dat geld een versterker met DD en DTS decoders te kopen en dan maar geen topmodel....
Dat is nou juist het mooie: van mijn broertjes versterker was al 1 kanaal kapot en nu zijn ze allebei kapot. En die DPL versterker kan ik in mijn eigen woonplaats ophalen. Het hoeft geen surround-sound opstelling te worden, maar gewoon voor een sub en twee speakers, later misschien meer. Er zit al een sub aansluiting op met van die cinch pluggen.

Hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaats.nl/fotos/audio/receivers/11390.jpg

Hier de Specs ervan in PDF

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 15-05-2003 09:37 . Reden: Foto Toegevoegd ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou proberen die Raveland in een basreflex te zetten. Dan hoef je minder kunstmatig met basboost het laagbereik op te pompen en 40 Hz -3 dB brengt al een hele hoop plezier. Gesloten geloof ik wel in voor autogebruik, maar in de huiskamer vertrouw ik liever op instant laagbereik van een basreflex zonder kunstgrepen met basboosten.

Maar goed, het is natuurlijk je eigen keuze.

• Speedfight
  • Niet online
Wekkel schreef op 15 May 2003 @ 09:28:
Ik zou proberen die Raveland in een basreflex te zetten. Dan hoef je minder kunstmatig met basboost het laagbereik op te pompen en 40 Hz -3 dB brengt al een hele hoop plezier. Gesloten geloof ik wel in voor autogebruik, maar in de huiskamer vertrouw ik liever op instant laagbereik van een basreflex zonder kunstgrepen met basboosten.

Maar goed, het is natuurlijk je eigen keuze.
Jah dat is inderdaad mijn eigen keuze, ik heb alleen nog geen ervaring met een gesloten Sub dus hoe dat op mijn kamer gaat klinken?? mijn kamer is ongeveer
5 meter X 6 meter in een soort van L vorm

• Redheinz
Kijk bij BR wel uit. Dan heb je nl. een 6 dB boost bij 30 Hz. Als je de poort tunet op 40 Hz dan heb je een boost onder de tuning-frequentie. De nare eigenschap van Bass-reflex is dat de uitslag onder de tuning-frequentie (erg) snel toeneemt. Of dat echt een probleem mocht zijn kan ik nu niet bekijken (werk).

Zin.

• marquis
Wekkel schreef op 14 May 2003 @ 15:30:
25,8 liter, dat is wel heel erg weinig voor een 12". Op die manier kan je elke vrouw over de streep krijgen voor een sub :D Dan wordt het wel sprokkelen voor baspijplengte inderdaad, of je moet er een knik voor over hebben. Dat is niet ideaal, maar lost het probleem wel op.
Geeft niet als er een knik in zit.
Gaat tenslotte om de lengte.
Kijk maar eens naar een W-bin, dat is een foulded horn (gevouwde hoorn) en is in principe ook een basreflex.
En kijk eens naar de welbekende glijbaan, zeer complex gevouwde basreflex.

• Speedfight
  • Niet online
Ik kan ook een 2x 300W versterker van Conrad tweede hands krijgen voor 100 euro.
Het bestelnummer is 312207. Zal dit beter zijn dan de pioneer receiver??

• marquis
Speedfight schreef op 15 May 2003 @ 12:13:
Ik kan ook een 2x 300W versterker van Conrad tweede hands krijgen voor 100 euro.
Het bestelnummer is 312207. Zal dit beter zijn dan de pioneer receiver??
Ik heb vroeger deze versterker gebruikt voor m`n drive in show, voor het mid-hoog gebeuren.
Zit een soft-clip protectie op, dus als ie gaat clippen probeert deze het te onderdrukken.
Het echt alleen een versterker dus.
Denk wel dat ie beter is dan die pioneer

• Speedfight
  • Niet online
eventjes op een rijtje. Ik kan nu 3 versterkers/receivers krijgen:
Receiver: Pioneer VSX-804RDS (2x 150W, 1x 120W, 2x 120W) voor 140 Euro
Eindversterker: Conrad WPA 600 PRO (2x 300W) voor 100 Euro
Versterker: Onkyo A10 (4x 100W) voor 125 Euro

Een van deze moet het wel ongeveer worden maar welke???
Ik vindt die Pioneer receiver er mooi uit zien en heeft meteen mooie radio.
Die Conrad eindversterker heeft veel vermogen maar moet ik met stereotje aansturen.
Die Onkyo is natuurlijk wel een goed merk maar het is al een wat oudere.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

marquis schreef op 15 mei 2003 @ 12:13:
[...]

Geeft niet als er een knik in zit.
Gaat tenslotte om de lengte.
Kijk maar eens naar een W-bin, dat is een foulded horn (gevouwde hoorn) en is in principe ook een basreflex.
En kijk eens naar de welbekende glijbaan, zeer complex gevouwde basreflex.
Een W-bin is geen bass reflex maar een gesloten systeem met een frontloaded hoorn. En dat die knik erin zit is juist wel erg, het is dan ook een compromis tussen geluidskwaliteit en grootte van de luidspreker.

• marquis
Jag schreef op 15 May 2003 @ 16:35:
[...]

Een W-bin is geen bass reflex maar een gesloten systeem met een frontloaded hoorn. En dat die knik erin zit is juist wel erg, het is dan ook een compromis tussen geluidskwaliteit en grootte van de luidspreker.
Je heb gelijk, dat klopt.
Maar een glijbaan niet.
Maar dan is het i.d.d. nog steeds een compromis.
Klopt.

Pagina: 1