Conrad subwoofer versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Het betreft hier artikel 300518
Vandaag binnen gekregen en net even open geschroefd.
Deze versterker is volgens mij 100% gelijk aan de partsexpress 300-792
Hier een mod voor de bass-boost op deze versterker.

Mijn versterker:
edit:
Plaatjes kloppen niet meer....

Kan iemand met verstand van versterkers wat roepen over de voedings-elco's enzo? (ruim bemeten of juist niet bijvoorbeeld).
De grote: 6800 micro-F bij 63 V
De kleine: 150 micro-F bij 100 V

[ Voor 20% gewijzigd door Redheinz op 27-04-2003 16:24 ]

Zin.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Coenen is er helaas nog niet ;)

Die amp ziet er inderdaad erg vergelijkbaar uit. Graag verneem ik wat ervaringen over deze machine, want hij staat bij mij ook hoog op de wanted list.

• Redheinz
Nogal wat info op www.hometheaterforum.com
Als de woofer gebouwd is laat ik wel wat weten in vergelijking met een normale versterker of eindversterker ofzo. Maar zal wel een tijdje duren voordat de sub speelklaar is. Wel ga ik de module een apart kastje geven denk ik zoals http://www.io.com/~patman/ampbox.html voor meer flexibiliteit.

Zin.

Verwijderd

Ow, al had ik dat eerder gezien had ik dat misschien ook wel gedaan :/
Had me wel wat compromien bespaard.

Maar ach, als je alles van tevoren weet...
Hij zit nu ook wel netjes dus...

Verwijderd

Met wat voor woofer ga je dit beestje testen?

Ik ben ook erg geinteresseerd, maar dat is denk ik iedereen wel die weet dat deze module maar 109 euro kost :)

• Redheinz
Er komt een infinity kappa 120.3SE in ~105liter met 10cm BR van 40 cm (21.3Hz) aan te hangen. Dat ziet er wel erg lekker uit in lspcad en ik heb een zwak voor infinity. In een heel enkel forum kwam ik ook wel een goeie recensie tegen als auto-sub. Die ligt nu op het postkantoor :(.... Morgen genoeg tijd om ff op te halen hoop ik :9.
Ik heb die versterker als semi-zuinige beuker ook gekocht omdat ie maar 109 euro is en ik al vrij zeker dacht te weten dat het dezelfde was als die 300-792.
Als ie niet bevalt kan ik er altijd nog een PC-sub mee maken ofzo. Maar ik heb er wel vertrouwen in.

Zin.

Verwijderd

Je zal nu in ieder geval de Infinity wel binnen hebben, tijd voor een review van de module dus lijkt mij zo ;)

Sluit hem anders ff open-air aan en kijk of de module hem een beetje kan aansturen. Ben echt wel beniewd naar de muzikale kwaliteiten van de versterker, maar ben bang dat ik daar niet teveel van moet verwachten ;)

Sterk genoeg om een wat kleinere sub-driver aan te sturen lijkt hij mij in ieder geval wel, tel daar de redelijk uitgebreide filters bij op (helaas 2e orde en higpass 1e) en je hebt de ideale budget Sub-amp gevonden. :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ach, wattages zijn in mijn beleving niet zo heel interessant. Ik heb vaak het idee dat er geschermd wordt met wattages als pocherij. Ik zit in ieder geval de buren niet te masseren als ik muziek luister of een filmpje kijk. Het hele SPL verhaal is uiteraard belangrijk, maar lijkt voor velen het doel ;)

Over die Conrad amp maak ik me niet zo'n zorgen. Voor 109 euro zou het nog best een aardig ding kunnen zijn. Versterkers kunnen dan wel walhalla verhalen worden geschreven, voor mij is het gewoon een koud stuk metaal met electronica dat singaal moet versterken, niets meer, niets minder. Als de componenten in die module van redelijke kwaliteit zijn en de voeding niet te klein bemeten, zie ik het nog wel goedkomen.

Verwijderd

Versterkers kunnen dan wel walhalla verhalen worden geschreven, voor mij is het gewoon een koud stuk metaal met electronica dat singaal moet versterken, niets meer, niets minder. Als de componenten in die module van redelijke kwaliteit zijn en de voeding niet te klein bemeten, zie ik het nog wel goedkomen.
Wat ben je toch weer heerlijk nuchter Wekkel :D

Nou laten we hopen dat het dan wel goedkomt ;)

• Redheinz
Nou. Net ff getest. Dat zieter allemaal prima uit. Niks springt in de beveiliging ofzo (stap 1, werkt het ueberhaupt) en klank zo te horen prima. Nu aan de kast gaan werken, 61*52*52 (30mm MDF) met behoorlijke matrix (18mm MDF) erin moet goed gaan werken denk ik. Front-fire woofer, downfire Bass-reflex.
Ik schrok echter wel even van de group delay. Daarna echter even met een brahma gesimuleerd en die vertoonde hetzelfde beeld. Over brahma is men wel te spreken dus dat zal wel meevallen.
Ik heb alleen een klein 'probleempje' met BR-poort. Ik wil een 40 a 45 cm lange poort van 10 cm doorsnede. Bij diverse LS-bedrijven nog niets ontdekt. Ik had een PVC-buis in gedachten. Iemand een ander idee?

Zin.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Er zijn een aantal manieren. De makkelijkste weg is een vierkante pijp gebruiken. Die kan je simpel zelf van MDF maken. WinISD kan een vierkante pijp voor je uitrekenen.

Als de lengte het bezwaar is, kan je de diameter van de pijp kleiner maken, dan wordt ook de benodigde lengte kleiner. Let wel op het verschijnsel poortruis, de windsnelheid in de pijp mag niet te hoog worden.

Twee kleinere pijpen is ook een idee, maar met 2 ipv 1 pijp neemt de benodigde lengte per pijp weer toe.

De makkelijkste optie blijft daarom gewoon een (zelfbouw) vierkante pijp, mits je de lengte kwijtkan.

• Redheinz
ODie poort MOET 10 cm zijn, oftewel die 78.5 cm^2. Is niet over te discussieren inderdaad wegens poortruis en compressie/non-lineariteit.
Van hout maken is een goeie tip. Heb ik nu echter ook reeds. Een (te) groot nadeel vind ik dat ik weer meer moet bouwen en het is niet flexibel. In principe wil ik een BR-poort die ik kanwijzigen in tuning. En dat wordt een beetje moeilijk met een vierkante poort. Bovendien wil ik 'm flared maken (of kopen) ook wegens poort-ruis.
Wat ik dus eigenlijk wil is een Flare met een variabele buislengte.
Zoiets bijvoorbeeld...
BR100V/SW
Maar dan wordt ie wel weer een beetje lang (deze = 110 mm??!!)
Of weet iemand waar je JET SET 100 kunt krijgen?
intertechnik BR-pijpen
In ieder geval maar ff melen naar S&C

[ Voor 22% gewijzigd door Redheinz op 17-03-2003 20:08 ]

Zin.

• Redheinz
Na een tijdje lijmen, frezen en zagen enzo is dat ding in ruwbouw af:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/sub11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/sub13.jpg

De bass-reflexpijp is 48 cm lang (2 stuks op elkaar) voor een tuning van ca. 22 Hz:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/sub15a.jpg

Voorlopig laat ik 'm even zo om te experimenteren enzo:
Test met de conrad 300518:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/test11.jpg
En een test met een normale pioneer hifi versterker (A505R):
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/test-pioneer-a.jpg

Ik had verwacht dat dat ding door zou blazen naar 20 Hz, maar dat doet ie dus niet. Dat kan aan 2 dingen liggen:
1) de meetmicrofoon (conrad 100609) is opgegeven vanaf 32 Hz.
2) de versterker heeft de bass-boost die de PE 300792 ook heeft, daarmee komt het rumble-filter (high-pass) namelijk ook hoger te liggen namelijk, zie specsheet van de 300792.
Optie 1 zal het geval zijn aangezien de afval precies gelijk is aan de afval van mijn andere sub (Raveland 1212+ mivoc am120) en die modelleerde mooi naar 30 Hz.
Optie 2 zal ook het geval zijn want ik zie een behoorlijk verschil (ca. 6 dB) verschil in intensiteit bij de eerste piek in het spectrum tussen de pioneer en de conrad.
Dus maar weer eens de conrad versterker open geschroefd.
En daar vond ik hetvolgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/r26enr27.jpg
We moeten volgens de specsheet kijken naar R26 en R27.
Die zijn hier:
R26=18.000 Ohm
R27=180.000 Ohm
Gedaan via weerstanden-codering.
De bass-boost zit dus opdeze versterker: 6 dB bij 30 Hz.

Volgende stap wordt dus solderen op de plate-amp. Hierbij kan ik wel wat advies gebruiken van een expert. Solderen heb ik alleen grof gedaan (plugjes enzo).
Nu moet het fijn op een boardje... Met een laag-wattage-soldeerbout.
Ik heb een soldeerbout, deze is 15watt (220V). Is dit laag genoeg?
Heeft iemand praktische tips bij het solderen?

Verder wil ik een behringer feedback destroyer (DSP 1124/DSP 1100) erbij scoren om de zaak helemaal recht te trekken, iemand ervaring met die dingen?

[ Voor 7% gewijzigd door Redheinz op 27-04-2003 16:01 ]

Zin.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dit wordt een zaakje voor Coenen :P

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Een 15Watt soldeerbout is opzich prima om weerstanden e.d. mee te solderen.
Ik zelf gebruik liever een soldeerbout die wat zwaarder is, dan gaat het wat sneller.
Soms moet je met een lichte bout de boel wat langer verwarmen om het los te krijgen.
Een soldeerbout van 30~45Watt kan ook nog, 100Watt is niet handig.

Het mooiste is om met een tinzuiger het soldeer van de weerstanden weg te zuigen, dan kan je de weerstanden zo van de print afhalen.
Zonder tinzuiger kan het ook, dan moet je eerst een kant verwarmen, met je bout het uitstekende draadje zover mogelijk door de print duwen en dan van de andere kan eruit trekken. Pas op is heet :)

Volgens de datasheet heb je keuze zat. :)

Verwijderd

Hey redheinz

Jij gebruikt een downfiring poort.......wat is het voordeel daarvan?
Ik ben namelijk ook bezig met het ontwerpen van een subwoofer en wil hem (de driver) iig downfiring monteren.
Zal een downfiring poort veel voordelen met zich mee brengen?

Verwijderd

een extra boost van het geluid

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een downfiring poort zou inderdaad voor een extra boost moeten zorgen in het laag, omdat het geluid lekker laag meteen op de vloer ketst. Wel een beetje ruimte (5 cm minimaal) tussen poort en vloer houden ;)

Verwijderd

aha

Maar gaat het geluid hierdoor niet vervormen (kleuren) het is de bedoeling dat hij wel een beetje strak blijft klinken.
Nou weet ik dat BR daar niet het ideale beeld bij heeft maar ik heb er nog wel vertrouwen in.

Ik vind die infinity woofer er wel stoer uit zien zo :D
Klinkt hij ook een beetje stoer :P.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Die woofer zou wel stoer staan bij mijn infinity set :P

• Redheinz
Om 2 redenen zit die BR-poort in de bodem:
1) de poort is 48 cm lang. Onder de woofer in de voorkant zou dan te weinig ruimte tussen de poort en de achterwand zitten (kast: h = 61, b = d = 52 cm). Op deze manier houd ik 10 cm tussen poort-einde en de bovenkant.
2) Zie Vuilnisman/wekkel.
3) Beetje geinspireerd op Alcone Sub12
Het klinkt op dit moment lekker, alleen ben ik bezig mijn versterkertje te modden, achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/ws-goed.jpg
voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/r26enr27n.jpg
Maar 1 verkeerd weerstandje mee gekregen (100k ipv 120k, fuckie)....
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/ws-fout.jpg

Zin.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Je zou 22k in serie kunnen zetten, dan zit je wel 2k te hoog, maar dan kan je alvast het verschil horen.

• Redheinz
Ik heb hier alleen jammer genoeg geen ladingen weerstandjes liggen alleen achteraf wel een 18k die er al op zat. en ach met die 5% precisie maakt die 2k ohm ook geen zak uit. Maarja. morgen weer verder..... :) nu :O en :Z

Zin.

Verwijderd

Ik heb nog een vraag mbt tot je grafiekje.

Je hebt gebruik gemaakt van een analoge db meter, ben je dan gewoon met een toongenerator alle octaven langsgegaan en die gegevens ingevoerd om zo een grafiekje te maken. Of heb jij een betere manier gevonden om dit te verwerken tot een mooie grafiek?

• Redheinz
Ik heb gewoon ETF gebruikt. Hierin zit zowel een sweep als ruis (dacht wit maar weet niet zeker). Die test-tones gebruik ik dus. De grafiekjes worden ook direkt aangemaakt door ETF. Deze grafiekjes zijn direkte screenshots van ETF.
Misschien heb je hier wat aan qua test-tones.
Ik heb hier en daar op GoT wel gelezen dat 'men' RMAA ook wel lekker vindt om metingen te doen. Die heb ik wel al ge-DL'ed maar nog geen meting mee gedaan. Misschien ook omdat ik al gewend ben aan ETF. Die ETF is alleen Shareware en max 2 metingen per keer....
Wat misschien ook leuk is om mee te spelen is trouwens CARA (2.0). Ik heb het thuis al liggen maar ook nog geen tijd gehad om mee te spelen.
Verder nog een leuke aankoop gedaan subwooferenderwijs: een Behringer DSP1100, Setup guide en Behringer Produkt Page.
Jammer genoeg geen tijd gehad om echt met dat ding te spelen, alleen maar handleiding zitten lezen en nu dus bovengenoemd stuk...
Als ik mijn dB-meter weer terug heb (uitgeleend) ga ik weer verder meten en optimaliseren. Ik ga nu eerst even een meting doen om te kijken hoe het nu is zonder bass-boost en of dat ueberhaupt heeft gewerkt. Daarna evt. verder optimaliseren en vlak trekken met BFD.....

[ Voor 29% gewijzigd door Redheinz op 01-05-2003 08:39 ]

Zin.

• Redheinz
Nou... Weer ff tijd gehad om te pielen... Allereerst het resultaat van de soldeeractiviteiten:
Ik heb de weerstanden zo vervangen dat er geen bass-boost meer in zit: r26=56 en r27=120kOhm.
Het effect hiervan was als volgt: [img]=http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/6dB.jpg[/img] Beide metingen near-field op de grond, ca. 20 cm voor de box.
Dus die 6 dB op 30 Hz is wel overtuigend eraf gesloopt.
Vervolgens heb ik nog een tijdje gespeeld met mijn BFD. Voornamelijk om even de feel te krijgen....
Ik heb eerst een handmatige meting gemaakt (resolutie 1/6 octaaf) om er zeker van te zijn dat de programmaatjes de goede waardes doorgeven: Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/1stemeting.jpg
Vervolgens met een resolutie van 1/24 octaaf een meting gemaakt met TrueRTA, tevens op ca. 1 meter:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/1meterzondereq.jpg
Deze is gelijk aan de handmatige meting dus ik had er wel vertrouwen in...
Vervolgens deze data ingevoerd in een XL-sheet dat ik op internet had gevonden bij de FRD-group: PEQ.
Hiermee kun je een beetje virtueel klooien met je BFD: Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/Peq.jpg
Vervolgens de hiermee gevonden filters in de BFD ingevoerd en weer een meting gedaan op ca. 1 meter: Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/1metermeteq.jpg.
Zoals je kan zien zijn de bumps en pieken behoorlijk weggewerkt, van ca. 20 dB verschil in het gebied van 20-100Hz naar een verschil van ca. 10 dB! (dal bij 25 en piek bij 60Hz) bij een verschil in de virtuele curve van ca. 6 dB.
Dit is in een erg kleine ruimte (ca. 2 1/2 bij 4 1/2) en volgestampt met bureaus enzo. In mijn woonkamer moet het nog beter werken lijkt me....

Zin.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
ten eerste, test die sub met een goede versterker(krachtige) dus geen pioneer(die is niet krachtig)
ten 2e, SUPER MOOIE SUB

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
Hey, leuke metingen allemaal. Ook met leuke software (truerta=mooi).

Echter: op 1 meter in een kleine ruimte meten is niet echt zinnig. Het hangt een beetje ervanaf wat je wilt meten, als je maar rekening houdt met de reflecties. Als je die mee wilt nemen in je beoordeling moet je rekening houden met het feit dat de respons door je hele kamer verschilt. Je zou dan dus het beste kunnen meten op je luisterpositie, ipv op 1 meter.

Als je de reflecties niet wilt meenemen, dan kan je het beste een nearfield meting doen (microfoon op 5mm afstand van de woofer. Niet al te hard zetten dus :P ) met behulp van een mls signaal. Wel in gedachten houden dat je op die manier de bafflestep niet meeneemt. Op zich maakt dat niet uit: De bafflestep zit zo rond de 500hz met jouw sub, en zo hoog laat je hem niet spelen. Dus je metingen zijn dan een 4-6dB te hoog, maar dat boeit niet.

en idd: coole sub! Infinity woofer?

• Redheinz
@Animal: Ik vind het een beetje kortzichtig om pioneer een slecht merk te noemen. Ze maken gemiddeld vrij goed spul tot zelfs erg goed (bijv. VSA-AX10). Maar daar ging het niet om. Het ging erin dat geval om of die Sub-amp dat +6dB filter erin had. En ik wist zeker dat die normale versterker dat niet had....

@Lampje:
Het ging erbij deze metingen om om te kijken of het gebeuren met de BFD en trueRTA een beetje goed werkt. In deze metingen zit nog niet eens de +7.5 dB bij 20 Hz verwerkt die de SPL-meter verbergt.
Dus puur reproduceerbaar: meting->equalizen->ge-equalizede meting....

Als er een toon liep tijdens de handmatige meting en ik bewoog mijn hoofd in een cirkel van 1m dan had ik al zat knopen en buiken te pakken... In deze ruimte is het ondoenlijk om dat ding recht te krijgen. Ik zit er ook nog za. 30 cm naast met me PC'tje, mijn scherm verkleurt zeg maar net niet door de magneet :)
Inderdaad een infinity (KAPPA 120.3SE, car-woofer).
Nu alleen de afweking nog (zucht), zal wel een tijdje op zich laten wachten.

Bedankt voor de veren..... :)

[ Voor 58% gewijzigd door Redheinz op 10-05-2003 00:29 ]

Zin.

Pagina: 1