Toon posts:

[oc] veranderen multiplier --> vastloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
cpu: AMD Athlon XP 1800+, T-Bred, JIUHB core
bord: MSI KT3 Ultra2
geheugen: Samsung 512 MB DDR PC2700

probleem
Sinds kort heb ik een T-Bred AMD cpu omdat ik op een FSB van 166 MHz wil draaien. Ik wil voorlopig overschakelen van 11,5 * 133 MHz naar 9 * 166 MHz. Zodra ik echter handmatig een multiplier instel in het bios dan komt de pc niet meer door het boot proces heen. Volgens de ledjes aan de achterkant gaat het mis bij de geheugendetectie. Als de multiplier op 'auto' wordt gezet dan gaat alles prima. Mijn vraag is dus: wat voor invloed heeft de multiplier op het al of niet werken van het geheugen en belangrijker, hoe los ik dit op? Het geheugen draait op FSB snelheid dus synchroon met de cpu. Ik heb het nieuwste bios geflashed voor 166 MHz ondersteuning. Probleem deed zich ook voor met mijn oude cpu, die overigens gelocked was (zie topic).

NB. Verhogen van alleen FSB snelheid met enkele MHz'en gaat wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 00:19 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Mijn ervaring is dat niet alle Athlon XP's zo goed lage MP's willen hebben die je ze gedwongen geeft. Maar dit verschilt per bord.

Probeer eens een hogere FSB en laat de MP ff voor wat het is. :)

Ik kan je in ieder geval met zekerheid zeggen, dat je hem ook niet boven de 12,5 krijgt.

Het zal bij deze FSB in ieder geval niet aan je geheugen liggen. Deze is hiervoor gemaakt. Bij hogere FSB's willen 512MB reepjes nogal eens moeilijk doen.

Succes ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Stinger666 op 12-05-2003 02:39 . Reden: Teveel onzin ;) ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In mijn geval gaat het zo:
Doe de vcore 0,2 volt omhoog, zet de multiplier op 12,5 en de fsb op 166 :p

Als je een een lage mp aanhoudt(10 of 11) hoef je de vcore waarschijnlijk niet te verhogen, missschien 0,1 volt. Moet qua koeling geen probleem zijn dus :)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Post je vraag eens in het grote Tbred topic.

Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn, maar probeer ook een een MP van 11 of 10. Als dat ook lastig blijkt te zijn moet je je mobo eens aankijken.

Verwijderd

Topicstarter
Net geprobeerd om een mp van 10 in te stellen. Booten lukt, maar de pc blijft vrij snel hangen (snel de standaard biosinstellingen kiezen lukt nog net als de pc even afgekoeld is). Ik heb echter een vreemde ontdekking gedaan. Als ik in het bios een FSB van 166 MHz of hoger instel, dan staat er bij de geheugensnelheid ineens "HCLK+66". Alle andere opties, dus ook "HCLK", zijn verdwenen. Het geheugen wordt zo dus, automatisch, zwaar overklokt! Dit verklaart natuurlijk waarom de pc hangt. Bij een FSB van 165 MHz kan ik nog wel "HCLK" kiezen hoewel ook dan de pc bij de memory check blijft hangen. Dit is natuurlijk niet normaal en lijkt zelfs op een flinke bug in het nieuwste bios (versie 5.7). Zijn er meer mensen met dit moederbord en bios die dit probleem hebben?

[edit]
De FSB heb ik voorlopig even teruggezet op 133 MHz. Het geheugen loopt eveneens op 133 MHz. Nu heb ik eens met fuzzy logic in windows de FSB snelheid telkens met een MHz verhoogd. Bij 152 MHz hangt de pc. Dit is vreemd omdat het geheugen minstens tot 166 MHz moet kunnen (gezien dit synchroon loopt met de cpu).

[edit2]
Om zeker te weten dat het niet aan de cpu ligt, heb ik de mp verlaagt tot 10 in het bios. Opstarten ging prima. Met de nu op 1333 MHz draaiende cpu heb ik met fuzzy logic de FSB weer langzaam verhoogt. Maar weer hetzelfde verhaal. Rond de 152 MHz loopt de pc vast. Het geheugen loopt dan op 152 MHz terwijl het minstens 166 MHz aankan. Het moet dus een moederbord- of biosprobleem of zijn. Ik heb MSI Nederland inmiddels op de hoogte gebracht van mijn probleem.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 03:48 ]

Verwijderd

check your bios settings for your ddr.....some boards like msi k7t266 pro2 have labels for their options like hclk+33,hclk+66,spd, etc. What that means is that when you raise your fsb then the ddr will in turn be whatever the front side bus is plus the following number. That is 99percent of the time the case here. To solve this you must set it the DDR frequency for hclk which mean hardware clock or equivalent of the fsb or you may have the option of SPD which tells the bios to identify the ram on its own and set it for the most stable setting automatically.
One the other hand some bios will have the options for DDR frequency labeled by simple numbers...........assuming that you have pc2100 you will need to set the ddr frequency at 133 manually. That should do it....if it doesnt then check the ram timings and be sure that you are not set too aggressively for the brand you have. Settings like cas latency, TRAS,TRP,Bank interleave, etc.....should all be set according to manufacturer specs to give you a base line before you start trying to get better performance out of the ram...
Bron: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/5386/
Wellicht dat een oudere (of nieuwe bugvrije) bios je de HCLK wel laat instellen indien de onmogelijkheid tot instellen je probleem is. Tot die tijd kun je in ieder geval hetzij op 152MHz in sync danwel met geheugen op SPD timings werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.itt.cz/pics/bios/bios_dram_ctrl.jpg

Verwijderd

Topicstarter
euss, bedankt voor je reactie. De onmogelijkheid tot instellen doet zich inderdaad voor. Maar zelfs bij combinaties die wel mogelijk zijn, MP van 10 en geheugen in sync met cpu op 133 MHz, gedraagt het moederbord zich raar als daarna in windows de FSB wordt verhoogd tot de aangegeven 152 MHz.

Inmiddels heb ik ook al ontdekt dat bij de optie in het bios om de vcore te verhogen, soms rare tekens ipv gewoon getallen verschijnen. Ik wacht nog even de reactie van MSI af. Maar waarschijnlijk ga ik toch maar eens van mijn garantie gebruikmaken. Heb je trouwens nog garantie op een moederbord als er een nieuw bios is geflasht?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
MSI is een zeer schappelijk bedrijf.
Een vriend van mij had eens een verkeerde flash uitgevoerd.
Contact opgenomen met MSI en het uitwisselen van de chips was compleet.
Gelijk met de nieuwste BIOS, uiteraard.
Denk nioe dat ze zo moeilijk zijn, gewoon eerlijk blijven, denk ikke

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Heb je je geheugen al wat meer Volt gegeven, dit wil ook nog wel eens helpen. Het zelfde geldt natuurlijk voor je CPU, want anders is overclocken nooit stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666 schreef op 12 May 2003 @ 14:30:
Heb je je geheugen al wat meer Volt gegeven, dit wil ook nog wel eens helpen. Het zelfde geldt natuurlijk voor je CPU, want anders is overclocken nooit stabiel.
Het punt is juist dat het probleem ook opduikt als zowel geheugen als cpu niet overgeklokt zijn.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat je pc vastloopt bij 152fsb is niet zo vreemd. Een moederbord werkt met dividers voor de pci en agp snelheid. Bij 133Mhz gebruikt hij de 1/4 divider, vanaf 166 de 1/5. Daartussenin gaat de pci snelheid gelijkmatig met je fsb omhoog.
Bij 152Mhz draaien je pci kaarten en hardeschijven al op 38Mhz ipv 33Mhz. Dat vinden ze niet leuk :/
Je kunt wel proberen of het niet aan de cpu ligt. Dan zet je de multiplier op 10 en de fsb op 166. Daarnaast verhoog je de vCore met 0,1 volt, zodat de cpu stabieler draait. Als hij nu nog vastloopt ligt het waarschijnlijk aan het geheugen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 12 mei 2003 @ 18:23:
Dat je pc vastloopt bij 152fsb is niet zo vreemd. Een moederbord werkt met dividers voor de pci en agp snelheid. Bij 133Mhz gebruikt hij de 1/4 divider, vanaf 166 de 1/5. Daartussenin gaat de pci snelheid gelijkmatig met je fsb omhoog.
Bij 152Mhz draaien je pci kaarten en hardeschijven al op 38Mhz ipv 33Mhz. Dat vinden ze niet leuk :/
Je kunt wel proberen of het niet aan de cpu ligt. Dan zet je de multiplier op 10 en de fsb op 166. Daarnaast verhoog je de vCore met 0,1 volt, zodat de cpu stabieler draait. Als hij nu nog vastloopt ligt het waarschijnlijk aan het geheugen.
Dat van de dividers was ik even vergeten, waardoor het fuzzy logic verhaal nog wel te verklaren valt. Het ligt zeker niet aan de cpu omdat de pc ook vastloopt bij lage cpu-snelheid. Bovendien kan de cpu bij een FSB snelheid van 133 MHz hoger komen dan bij 166 MHz dus de cpu is niet de bottleneck. Verhogen van de vcore lijkt mij dus niet zinvol. En nogmaals, ook het geheugen moet op 166 MHz kunnen draaien.

Overzicht
mp 11,5 + FSB 133 MHz = cpu 1533 MHz; geheugen 133 MHz --> werkt
mp 11,5 + FSB 133 MHz = cpu 1533 MHz; geheugen 166 MHz --> werkt
mp 10,0 + FSB 133 MHz = cpu 1333 MHz; geheugen 133 MHz --> werkt
mp 10,0 + FSB 166 MHz = cpu 1666 MHz; geheugen 166 MHz --> werkt niet
mp 12,5 + FSB 133 MHz = cpu 1666 MHz; geheugen 166 MHz --> werkt

Dus alleen bij de situatie waarbij geheugen synchroon loopt met de cpu bij een FSB snelheid van 166 MHz gaat het fout.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hmm, dan is er nog dat rare verhaal van HCLK+66 als je de fsb op 166 zet. Het moet ergens in te stellen zijn dat het geheugen op normale snelheid gaat draaien. Zoniet, misschien een bios update?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 12 mei 2003 @ 21:11:
Hmm, dan is er nog dat rare verhaal van HCLK+66 als je de fsb op 166 zet. Het moet ergens in te stellen zijn dat het geheugen op normale snelheid gaat draaien. Zoniet, misschien een bios update?
Ik heb pas geleden nog de nieuwste biosversie geflasht (versie 5.7).

Verwijderd

Topicstarter
Update
Inmiddels heb ik ook weer de oudere bios versie 5.6 uitgetest, maar daarmee stuit ik op hetzelfde probleem. Dus maar weer teruggeflasht naar 5.7.

Nog geen reactie gehad van MSI. Hopelijk binnenkort....

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken later heb ik nog steeds geen reactie gehad van MSI. Slechte klantservice bij die lui, moet ik zeggen. Ik ga binnenkort maar eens bij de winkel klagen waar ik het bordje gekocht heb.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 02:33:
Een paar weken later heb ik nog steeds geen reactie gehad van MSI. Slechte klantservice bij die lui, moet ik zeggen. Ik ga binnenkort maar eens bij de winkel klagen waar ik het bordje gekocht heb.
Dit soort bedrijven zijn als de dood om belangenorganisaties als de Consumentenbond op hun dak te hebben, probeer daar eens mee te dreigen. Dat helpt vaak. Vooral bij bedrijven die een reputatie hoog te houden hebben. In ieder geval succes!

Verwijderd

Topicstarter
Het is ongelofelijk, maar ik heb vandaag alsnog een antwoord gekregen van MSI:
Hallo,-

De standaard FSB snelheid voor een Athlon XP1800+ met T-bred core is 133 x 11.5. U meldt in uw e-mail dat deze instelling prima werkt. Aangezien de FSB 166 dus onder 'overclocken' valt kunnen wij hier geen verdere support voor geven. Uw systeem werkt binnen specificatie prima, en u gebruikt voor zover af te lezen uit uw e-mail de juiste BIOS versie en de juiste drivers.

Best Regards

Support Team
support@msi-computer.nl
Customer Service Dept.
En mijn logische antwoord:
Hallo,

Wat betreft de Athlon XP 1800+ dat deze op een FSB van 133 MHz hoort te draaien, daar heeft u natuurlijk groot gelijk in. Maar het feit dat de door mij geprobeerde instellingen niet werken, betekent ook dat ik geen Athlon XP zou kunnen inbouwen die standaard wél op 166 MHz draait. Daar komt nog bij dat ik het verhogen van de FSB naar 166 MHz absoluut geen overklokken kan noemen, omdat dit binnen de specificaties van het moederbord valt!! Dus ik blijf erbij dat mijn moederbord niet in orde is. Ik sta er op dat hier naar gekeken wordt. Via u of de winkel waar ik het bord gekocht heb, dat maakt mij verder niets uit. Uiteindelijk heb ik niet voor niets garantie en als ik daar nu gebruik van kan maken, dan getuigt dat tenminste van een goede klantenservice. Bovendien heeft uw antwoord wel erg lang op zich laten wachten, een extra reden waarom ik de opgegeven reden van slecht functioneren wel erg magertjes vind. Hopelijk kunt u mij alsnog uit de brand helpen, want ik heb natuurlijk niet voor niets een nieuwe processor gekocht!

Met vriendelijke groeten,
Ik laat mij natuurlijk niet zo makkelijk afschepen. Hier zit dus misschien nog wel een staartje aan vast!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je overclocked je moederbord niet nee. Dat klopt.
Maar je cpu wel, en ik denk dat ze je daarop proberen te wijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Black_Adder schreef op 03 juni 2003 @ 11:14:
Je overclocked je moederbord niet nee. Dat klopt.
Maar je cpu wel, en ik denk dat ze je daarop proberen te wijzen.
Niet dus, want de hogere FSB snelheid compenseer is voldoende door de multiplier te verlagen! Ik ben namelijk vooral geinteresseerd in een hogere FSB snelheid en niet zozeer in een snellere cpu.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
MSI houdt, na een aantal antwoorden, voet bij stuk. Ze zeggen gewoon dat de cpu niet bedoeld is voor een FSB van 166 MHz. Terwijl het probleem zich al voordoet tijdens het instellen in het bios, nog voordat ik uberhaupt de pc herstart heb! Ik ga dus gewoon met het bord terug naar de winkel en zeg daar maar gewoon dat mijn athlon xp weet-ik-veel, die wel voor 166 MHz bedoeld is, niet kan draaien op 166 MHz. MSI maakt zich er erg makkelijk van af door constant te hameren op de specificaties van de cpu, terwijl ik er van overtuigd ben dat er iets mis is met het moederbord.

Iets anders dat ze in mijn laatste email genegeerd hebben en wat ik ze dus nogmaals gestuurd heb:
Wat ik inmiddels ook ontdekt heb, is dat bij instellingen voor de core voltage soms geen cijfers maar vreemde tekens verschijnen, voor mij nog een sterke(re) aanwijzing dat er wel degelijk iets mis is met het moederbord.
Nog even afwachten wat ze daarvan zeggen. Maar ik ga in ieder geval terug naar de winkel.

• Shunt
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

ik heb dit net nog iets te grof gemeld aan een andere user dus nu maar iets subtieler ;)
ookal houd je de originele mhz op je cpu en blijf je binnen de specs van je mobo BLIJFT de fsb naar 166 zetten op een 133 proc OCEN ;) dat haal je gewoon niet weg
je hebt goed kans dat als je er een 166 mhz fsb proc in gooit hij lekker op 166 wil lopen ;)
ik ken mensen die met de zelfde proc als ik heb een fsb van 200 draaien of hoger
mijn PROC wil niet hoger dan 180
dan ga ik tog ook niet zeuren epox dat mijn mobo het niet aan kan ;)
ocen is NOOIT zeker
de ene proc kan maar op een fsb van 140 max de ander op 200 met gemak
dus je heb gewoon n beeje peg ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

De edit knop... try it... love it!

En ik ben het helemaal eens met MSI, ook al is er iets mis met het moederbord, je hoort de boel binnen de specs te laten lopen. En dat werkt ook zoals je zegt.

Probeer eens een CPU te lenen die op 166 hoort te lopen en dan ff kijken wat er gebeurt. Als het dan nog niet werkt dan kun je eens met MSI mailen of bellen.

Voordat je dat doet hebben ze bij MSI helemaal gelijk, het werkt met een 1800+ dus is er niets aan de hand.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 18:50 ]

Verwijderd

Kijk anders even bij hoeveel mhz de proc vast loopt die van mij (1700+ tbred) stopt ermee als ik de 1,81ghz passeer ongeacht de mp of de fsb. Dus aan mijn geheugen licht het niet. Misschien is er bij jou precies hetzelfde aan de hand :(

Verwijderd

Topicstarter
Shunt, hoe verklaar je dan het feit dat ik in het bios het geheugen niet op 166 MHz in kan stellen zodra ik de FSB op 166 MHz zet? Want dat is volgens mij de enige echte oorzaak en niet dat de cpu geen hogere FSB aan zou kunnen. Het geheugen is namelijk gedwongen om bij een FSB van 166 MHz op 233 MHz te draaien (HCLK+66). Dat is natuurlijk veel te snel voor PC2700 geheugen. Maar ik val steeds in herhaling. Punt blijft dat er steeds wordt teruggevallen op het feit dat het aan de cpu zou liggen, terwijl ik er van overtuigd ben dat er iets niet goed is met het bios cq. moederbord. Ter samenvatting de 2 problemen in het bios:

- bij FSB van 166 MHz kan geheugen ALLEEN op HCLK+66 (=233 MHz) ingesteld worden
- vreemde tekens i.p.v. cijfers bij de instelling voor de vcore

[edit]
Dit is echt ongelofelijk, maar bij echt de tigste poging is het nu ineens wel gelukt om een FSB van 166 MHz in te stellen met het geheugen synchroon :) !!! Ik heb hier absoluut geen verklaring voor, maar de pc draait nu al enkele minuten stabiel. Zometeen nog even snel wat benchmarken met Sandra en kijken of de boel blijft draaien. Maar het is geweldig! O ja, de vreemde tekens bij de vcore instellingen zijn ineens verdwenen. Vaag allemaal. Ik heb namelijk toch niks speciaals gedaan verder, zoals CMOS nog een keer clearen of zo.

[edit2]
Na het aanpassen van wat geheugentimings wilde de pc niet meer booten. Moest het CMOS clearen om de pc weer aan de praat te krijgen. Vervolgens kwamen de vreemde tekens bij de vcore setting weer terug. Bovendien was de pc ineens supertraag, maar gelukkig lostte het opnieuw clearen van het cmos (nu een paar minuten lang) dit alles op. Nu draait de pc weer met een FSB van 166 MHz en de cpu op 1,92 GHz (1800+ @ 2400+ !!) zonder verhogen van het voltage. Hier zit een vrolijke tweaker, ook al is het al zo laat ;). Natuurlijk ga ik de grens van de cpu nog wat verder verkennen. Ik hoop iig de 2 GHz te halen...

[edit3]
Inmiddels heb ik ontdekt dat niet de geheugentimings voor de lock-up hebben gezorgd, maar de setting FastCommand die op Ultra stond. Zelfs bij de originele cpu-snelheid (1533 MHz) loopt de pc vast indien Ultra wordt ingesteld. Dit heeft met de hogere FSB-snelheid te maken, neem ik aan?

De cpu draait nu op 2 GHz, zonder verhogen van het voltage. Ik denk dat het nog veel verder kan. Maar dat zal ik later nog eens testen. Bedtijd :).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 03:45 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 02:45:
[edit2]
Om zeker te weten dat het niet aan de cpu ligt, heb ik de mp verlaagt tot 10 in het bios. Opstarten ging prima. Met de nu op 1333 MHz draaiende cpu heb ik met fuzzy logic de FSB weer langzaam verhoogt. Maar weer hetzelfde verhaal. Rond de 152 MHz loopt de pc vast. Het geheugen loopt dan op 152 MHz terwijl het minstens 166 MHz aankan. Het moet dus een moederbord- of biosprobleem of zijn. Ik heb MSI Nederland inmiddels op de hoogte gebracht van mijn probleem.
Alsof een cpu en geheugen het enige component in een pc zijn |:(

misschien je vidkaart of iets anders op de pci bus dat niet op de verhoogde FSB wil, Bij mij crasht 1 van me HD steeds als ik een FSB van 155 instel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mister_X op 05-06-2003 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 05 June 2003 @ 11:59:
[...]

Alsof een cpu en geheugen het enige component in een pc zijn |:(

misschien je vidkaart of iets anders op de pci bus dat niet op de verhoogde FSB wil, Bij mij crasht 1 van me HD steeds als ik een FSB van 155 instel :)
Maar bij een FSB van 166 wordt automatisch voor de PCI- en de AGP-bus een grotere divider ingesteld zodat deze weer op resp. 33 en 66 MHz lopen. Bij een FSB van 155 nog niet en dat verklaart misschien waarom bij jou de harddisk crasht. Als je mobo officieel 166 MHz ondersteunt, zou ik eens proberen om dat meteen in te stellen.

Verwijderd

Ehh als de FSB 166 is wordt HOST+66 natuurlijk 233 Mhz en HOST+33(of PCI) wordt dan 199 Mhz, wat denk ik het geheugen niet aankan omdat het dan DDR=466 Mhz of 400 Mhz gaat lopen..... :P

Probeer nu eens FSB166 en HOST+nul, niets, zero.... ;)

(De MHZ snelheid van "HOST" is normaal toch eigenlijk de FSB, dus in dit geval al 166, waardoor het geheugen dus 333MHZ DDR loopt)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 13:24 . Reden: enorm veel typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 13:19:
Ehh als de FSB 166 is wordt HOST+66 natuurlijk 233 Mhz en HOST+33(of PCI) wordt dan 199 Mhz, wat denk ik het geheugen niet aankan omdat het dan DDR=466 Mhz of 400 Mhz gaat lopen..... :P

Probeer nu eens FSB166 en HOST+nul, niets, zero.... ;)

(De MHZ snelheid van "HOST" is normaal toch eigenlijk de FSB, dus in dit geval al 166, waardoor het geheugen dus 333MHZ DDR loopt)
Lees eerst de hele thread nog eens aandachtig door, want dan kom je vanzelf tegen dat ik iets dergelijks natuurlijk allang geprobeerd heb en dat bovendien het probleem inmiddels opgelost is :). Toch bedankt voor je reply.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 13:41 ]

Pagina: 1