Toon posts:

Linux??

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen..

Ik heb al veel berichten gehoort over linux.. zowel positief als negatief..
Ik zou linux graag een keer proberen.. maar je instaleert het niet zomaar effe.. ik moet er dan windows van af halen..
Dus heeft iemand nog positieve of negatieve adviezen over linux??
Ik wil namelijk eerst beetje zeker zijn dat het goed werkt en makkelijk is..

Groeten.
Jeroen })

Verwijderd

[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]

Lees die eens door, daar staat alles qua installatie en gebruik uitgelegd, ook dat je Windows er helemaal niet hoeft af te halen. :).

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Je kan trouwens een dual-boot configuratie maken ook, dan hoeft je windows er helemaal niet af. ;)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Wat zijn er toch vooroordelen. Linux is tegenwoordig qua installatie en gebruik veel eenvoudiger dan Windows (imho). Lees idd eens iets erover, dan zie je dat het zelfs op VFAT past (naast Windows) je van die Knoppix-toestanden hebt.
Het werkt iig goed en voor een n00b is het veel gemakkelijker aan te leren dan Windows, alsook heb je er minder problemen mee ivm crashes enz.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Umm, beetje inlezen over de basics kan nooit kwaad, zie http://www.linux.org, daar kun je vast wel het een en ander vinden. Verder kun je de "Knoppix" CD downloaden, da's een volledige Linux setup met alle toeters en bellen en die draai je gewoon van CD, geen HDD nodig dus ook niks te installeren. Leuk om een keertje te proeven van Linux.
offtopic:
en wellicht ook wel als geinige recovery CD :P (een suf Apache compile script dat per ongeluk een rm -rf /usr/* doet, beu...

Verwijderd

Om het je helemaal makkelijk te maken, hier de link van de nieuwste knoppix:
http://source.rfc822.org/...X_V3.2-2003-03-21b-EN.iso

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Knoppix is idd n hele goede tip voor als eerste kennismaking. Maar als je je er meer in gaat verdiepen is n 'normale' distributie toch wel aan te raden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

Rival24

I'll Be Back

Guru Evi schreef op 10 May 2003 @ 16:48:
Wat zijn er toch vooroordelen. Linux is tegenwoordig qua installatie en gebruik veel eenvoudiger dan Windows (imho). Lees idd eens iets erover, dan zie je dat het zelfs op VFAT past (naast Windows) je van die Knoppix-toestanden hebt.
Het werkt iig goed en voor een n00b is het veel gemakkelijker aan te leren dan Windows, alsook heb je er minder problemen mee ivm crashes enz.
Het is goed dat je er imho achter zet want als je linux makkelijker vindt installeren dan windows dan doe je wel héél erg vreemde dingen met je windows installatie aangezien dat alleen maar bestaat uit volgende, volgende, volgende klaar. Neem nou een """""gebruiksvriendelijke"""" distro als SuSe, die geeft tijdens de installatie enorm veel informatie weer en dat is voor een beginnende gebruiker dus echt zwaar nutteloos. Ook installeert het standaard enorm veel dubbele programma's (4 mediaplayers enzo....).

Zoals je opmaakt uit mijn verhaal hoeft linux van mij voorlopig nog niet, ikzelf heb zeldzaam crashes met windows. Windows ondersteund vrijwel alle hardware 100%, en alle spellen werken ook onder windows..

Als je het leuk vindt om linux eens een keer te proberen en je vindt het niet erg om voor elk klein dingetje uren te zoeken, dan houd ik je niet tegen. Maar ik raad je toch ook wel aan om eerst knoppix oid te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rival24 op 10-05-2003 16:59 ]

Verwijderd

Zoals je opmaakt uit mijn verhaal hoeft linux van mij voorlopig nog niet, ikzelf heb zeldzaam crashes met windows. Hardware wordt altijd ondersteund. En alle spellen werken ook onder windows..
Eens.. Om de 'linux is geschikt voor desktop' discussie nog maar eens op te rakelen.. Ik vind dat linux (nog?) niet geschikt is voor de desktop. Teveel distro's teveel WM's te weinig drivers etc. etc. Als dedicated servertje voor het een of ander: perfect.

Het maakt mij (en de gemiddelde eindgebruiker) niet aan waarom iets werkt, als het maar werkt (op de desktop dan). En dat gevoel heb ik nou niet echt bij linux op de desktop. Neem alleen het gebrek aan drivers eens. Nu weet ik wel dat dat aan de leveranciers ligt, maar dat boeit mij niet, het gaat om de uiteindelijke ervaring, niet hoe je daar komt...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 17:03 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 16:52:
Om het je helemaal makkelijk te maken, hier de link van de nieuwste knoppix:
http://source.rfc822.org/...X_V3.2-2003-03-21b-EN.iso
Niet doen :)
Pak de versie van 3 mei via ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/

[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 10-05-2003 17:03 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 17:01:
[...]

Eens.. Om de 'linux is geschikt voor desktop' discussie nog maar eens op te rakelen.. Ik vind dat linux (nog?) niet geschikt is voor de desktop. Teveel distro's teveel WM's te weinig drivers etc. etc. Als dedicated servertje voor het een of ander: perfect.

Het maakt mij (en de gemiddelde eindgebruiker) niet aan waarom iets werkt, als het maar werkt (op de desktop dan). En dat gevoel heb ik nou niet echt bij linux op de desktop. Neem alleen het gebrek aan drivers eens. Nu weet ik wel dat dat aan de leveranciers ligt, maar dat boeit mij niet, het gaat om de uiteindelijke ervaring, niet hoe je daar komt...
Waarom servertje? Linux is juist ook in de meer high end/productie server markt zeer goed toepasbaar hoor, i.t.t een bepaalde concurrent :P .

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:06
Ervaring van een beetje Linuxn00b: heb sinds enige weken Linux(Mandrake 9.1) naast Win(2k) draaien, eindelijk heeft iemand mij eens echt overgehaald ;). Het werken ermee is geen enkel probleem, KDE werkt net als Windows, alleen moet je je sommige toetscombinaties anders aanleren (denk aan <CTRL>+<F4> voor sluiten).

Zit alleen nog met een hoop klooien bij het installeren van hardware (soundcard werkt nog niet, Wacom-tablet heeft een handmatige installatie), software (errors bij de vleet, MySQL wil niet starten) en settings (hoe startmenu te wijzigen, soundcard, etc.). En dat is ook allemaal precies de reden dat ik Windows er nog naast heb, voor een film of muziek of zo. Spellen speel ik nooit, daarom heb ik daar geen last van.

Ik heb nu op 1 partitie Linux draaien en de rest van de partities read-only gemount (lijkt me wel zo veilig ;)), en als ik er een beetje meer in thuis ben, gooi ik er wel een nette installatie overheen (voorbeeld: OpenOffice staat geinstalleerd in /home/siemen/OpenOffice; dit soort dingen ;)).

Om antwoord op je vraag te geven (en negatieve adviezen zijn er hoop ik niet): gewoon een partitie vrij maken, Linux installeren en zeker in het begin nog lekker switchen. Het vervolg moet ik zelf ook nog ontdekken ;).

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 17:01:
[...]

Ten eerste is hier een ander topic voor.. ten tweede vind ik niet dat je kunt oordelen als je Linux niet voor lange tijd als desktop hebt gebruikt, het heeft namelijk wel degelijk z'n voordelen, en "teveel WM's te weinig drivers" is onzin, er zijn genoeg drivers en slechts 2 "mainstream" WM's die een erg grote community hebben, wil je echter wat anders dan bestaat in ieder geval de mogelijkheid, itt tot Windows.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Welkom op GoT, Jeroentjuh_15 :)

Hier op GoT, en met name in NOS, verwachten we dat je zelf zoekt en zelf uitprobeert voordat je een topic opent. Er is namelijk heel veel informatie te vinden op het internet, ook voor beginnende GNU/Linux gebruikers, en die informatie kun jij ook vinden met bijvoorbeeld google. Natuurlijk mag je een topic openen als je ergens niet uitkomt na zelf het een en ander geprobeerd te hebben, maar daar is hier duidelijk geen sprake van ;)

Lees allereerst NOS policy - updated 01/04/03 en de forum FAQ eens.

Daarna mag je FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02 eens doorkijken, daar staan een aantal van je vragen al beantwoord. Ook [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml] is een nuttig topic voor je, hierin wordt het gebruik van GNU/Linux op de desktop behandeld, inclusief installatie-reviews van een aantal grote distributies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.