Toon posts:

simpele formules met smoel

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een programma dat ik voor mijn opleiding bouwkunde kan gebruiken om berekeningen netjes in te voeren.

De berekeningen die ik moet maken zijn in het algemeen niet van een wiskundig ingewikkeld karakter, maar ik moet naast de berekening ook de bijbehorende formule invoeren. Dit is een chaos van subscript, superscript, hoofdletters, gedeeld door, kwadraten, enz.

Mathcad vind ik daarom onnodig ingewikkeld, vooral invoeren van formules en het resultaat een beetje smoel geven lukt mij niet en/ of duurt mij te lang.

In de vergelijkingseditor in MS words kun je formules en berekeningen vrij vlot invoeren en het eindresultaat ziet er gelikt uit. Het nadeel van deze oplossing is dat hij zelf niets uitrekent, dit is vooral balen waanneer later kleine dingen gewijzigd moeten worden en ik dus met mijn zakjapanner alles opnieuw moet doorrekenen.

Heet er iemand suggesties?

alvast bedankt!

GJ

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sientific Word kan dit.

Hiervan kan je als student een goedkope licentie krijgen via school.

Verwijderd

Een combinatie van Matlab en Latex is een mooi combi.

http://www.google.nl/sear...tlab+latex&hl=nl&ie=UTF-8

Matlab rekent voor je, en je kunt de formules naar latex exporteren

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Olav,

Is jouw optie van Matlab en Latex wel haalbaar van een studentenbeurs?

Verwijderd

Topicstarter
WIllem,

Ik neem aan dat je Scientific words bedoeld? Het ziet er op de site ook redelijk ingewikkeld uit. is er geen prograamma binnen Ms words, gelijk aan de vergelijkingseditor maar die ook zelf rekent?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:03:
Olav,

Is jouw optie van Matlab en Latex wel haalbaar van een studentenbeurs?
Latex is gratis en Matlab kun je over het algemeen via de universiteit/hogeschool gratis of met een fikse korting wel verkrijgen.

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

spok9

Groen...

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:06:
WIllem,

Ik neem aan dat je Scientific words bedoeld? Het ziet er op de site ook redelijk ingewikkeld uit. is er geen prograamma binnen Ms words, gelijk aan de vergelijkingseditor maar die ook zelf rekent?
De volledige versie van de Vergelijkingseditor, kan die niet rekenen??

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Verwijderd

Topicstarter
Spok9,

Wat bedoel je met de volledige versie? Is er naast de versie die op de office 2000 cd staat nog een uitgebreide versie?
Dit zou voor mij namelijk perfect zijn, ik ben al aardig handig geworden om formules in de vergelijkingseditor in te voeren.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:06:
WIllem,

Ja die bedoel ik. Maar as je een programma zoekt wat veel functies is maar niet ingewikkeld is dan krijg je toch een probleem denk ik. Probeer het zou ik zeggen.

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

spok9 schreef op 10 May 2003 @ 16:12:
[...]

De volledige versie van de Vergelijkingseditor, kan die niet rekenen??
nee toch?? daar kan je toch alleen vergelijkingen mee maken??

Aan de topicstarter: je kan ook nog eens naar Maple kijken, is net als Matlab een heel krachtig wiskundig pakket.. ik weet alleen niet of je er mooie formules mee kan exporteren..

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien is MathType iets voor?

Bij de TUDelft kan je dat voor 25 Euro krijgen met campuslicentie.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Verwijderd

Topicstarter
Wfzelle,

Is mathtype het programma waar de vergelijkungseditor steeds naar verwijst? En kan dit programma wel rekenen?

Verwijderd

Persoonlijk gebruik ik een combinatie van Maple en LaTeX. Works like a charm. Voor Maple kan je een studentenlicense krijgen, LaTeX is gratis.
Het enige nadeel is dat LaTeX nu niet meteen een pakket voor beginners is, maar eens je daarover bent kan je echt alles ermee.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Overigens is OpenOffice.org Math ook perfect geschikt voor dit doeleinde, wanneer je LaTeX en dergelijke iets te complex vindt. OpenOffice.org is een gratis pakket dat, geheel in de lijn der verwachting, te downloaden is op http://www.openoffice.org

Zie overigens ook deze draad:
nette wiskunde

[ Voor 16% gewijzigd door intoxicated op 10-05-2003 21:14 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 19:35
tijdens mijn opleiding bouwkunde gebruikte ik pc-Frame (voor constuctie berekeningen) en Maple (wiskundig) beide prog's kon ik heel goedkoop krijgen via de opleiding.

Tegenwoordig kan zo'n licentie krijgen via Surfspot.nl waar de meeste hbo's een overeenkomst mee hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Renard op 10-05-2003 21:27 ]

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Scientific WorkPlace van MacKichan is ook een mooi pakket. Het is een combinatie van LaTeX met daarin een geintegreerde MuPAD engine voor het doen van berekeningen. Het grote voordeel van LaTeX is dat veel uitgevers en universiteiten templates verstrekken, waarmee je publicatie of verslag direct de juiste layout krijgt.

Indien jouw school geen SWP licentie heeft zou je kunnen kijken naar LaTeX (bv MikTeX distributie) in combinatie met een extern mathematisch pakket (bv. Studentenversie van MATLAB)
Pagina: 1