[Dualboot probleem] hd1: win98, hd2: winxp

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had op me eerste harddisk, partitie 1 (primairy, active) win98 geinstalled. Maar nu heb ik er een tweede bijgeplaats en daar winxp op geinstalleerd. Kennelijk snapte xp er niks van want xp wilde tijdens de installatie bootdingen schrijven op de eerste hdd, wat em niet lukte.
Ik kreeg een foutmelding. Weet niet precies meer wat er stond, maar het was iets als:
failed to write mbr to id(0),multi(0),disk(0),rdisk(1),partition(0). Setup cannot continue, press any key to reboot
Dus toen heb ik de eerste hdd er maar uit getrokken en toen xp gaan installeren. Dat lukte wel. maar dit werkt natuurlijk niet samen..

In XP booten, recovery mode, en dan bootcfg en fixboot enzo resulteerd in dat XP me partitietabel zonder pardon op de eerste harddisk weggooit(zie WinXP gooit zomaar partitietabel op andere disk weg?!). Dit heb ik met een programma weer kunnen herstellen(staat ook in dat topic).

Ik heb nu Bootmagic geinstalleerd op de eerste disk, die dus een active partitie hided. Als win98 gekozen wordt, wordt de active partitie van de 2e hdd gehided en andersom. Als ik voor 98 kies, boot hij netjes.
Kies ik voor XP, dan reboot de pc spontaan. Heb ook al geprobeerd boot.ini aan te passen, dit maakt niet veel uit. Dan krijg ik na het bootmenu van bootmagic het winxp boot menu, maar dan reboot de pc alsnog.

Iemand een idee?

P.S. ik heb uitgebreid gezocht in de search maar kon niks vinden wat me probleem oploste.

-Modbreak: ik heb de layout van je openingspost iets veranderd. Lange zinnen zijn niet echt bevordelijk voor het leesgemak en zorgen voor veel onduidelijkheden-

[ Voor 27% gewijzigd door Han op 09-05-2003 19:51 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43
Xp kan namelijk niet van de 2e hardeschijf opstarten
Wel als je in het bios instelt dat ie van D moet opstarten!
Ik kan je aanraden om Xosl te gebruiken als bootmenu en ziet er ook veel gelikter uit
voordelen:
ziet er grafisch erg mooi uit
muis ondersteuning
diskette en cdrom opstarten
afsluiten en opnieuw opstarten
En natuurlijk verschillende OSen

And this !! Is to go even further beyond!!!

• robbertb
  • Niet online
lamko schreef op 09 May 2003 @ 20:46:
Xp kan namelijk niet van de 2e hardeschijf opstarten
Wel als je in het bios instelt dat ie van D moet opstarten!
Ik kan je aanraden om Xosl te gebruiken als bootmenu en ziet er ook veel gelikter uit
voordelen:
ziet er grafisch erg mooi uit
muis ondersteuning
diskette en cdrom opstarten
afsluiten en opnieuw opstarten
En natuurlijk verschillende OSen
ik heb geen xosl, maar is vast net zoiets als bootmagic.
En heb ook al zitten experimenteren in bios maatr da hielp ook nie (heb daar keuze uit ide0 t/m ide3, watis dan me hdds? ik he ber namelijk ook cdromspelers in. maa daar ligt et nietaan)
Het zou toch met bootmagic moete kunne, die start ook wel zoals ik zei in me first post alleen rbeoot ie.

Verwijderd

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er het volgende aan de hand is:

Doordat je XP "later" hebt geinstalleerd op alleen die ene HDD, zonder gebruik te maken van de andere HDD's die je in je machine hebt hangen, dat je nu minstens 2 primary active partitions hebt. Mijn ervaring is dat, ondanks dat je BootMagic hebt, dat dus never nooit niet goed kan gaan.

Mijn meest snelle oplossing, indien mogelijk:
- Herstel de PC in de situatie van VOOR de installatie van XP.
- Loop je BIOS + virusscanners na dat er naar de MBR mag worden geschreven.
- Hang de schijven aan elkaar zoals dat in je eerste 3 zinnen is beschreven.
- Kijk even op de site van Microsoft over hoe XP te installeren op een andere HDD.
- Installeer XP en noteer ELKE foutmelding die je tegenkomt!

PS: Aangezien je sys-specs hier niet staan, zou ik je adviseren om eerst eens op zoek te gaan naar DOS-drivers van je moederbord; het kan zijn dat je een ietwat exotische IDE-controller hebt die niet standaard in de setup van XP voorkomt!

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:00:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er het volgende aan de hand is:

Doordat je XP "later" hebt geinstalleerd op alleen die ene HDD, zonder gebruik te maken van de andere HDD's die je in je machine hebt hangen, dat je nu minstens 2 primary active partitions hebt. Mijn ervaring is dat, ondanks dat je BootMagic hebt, dat dus never nooit niet goed kan gaan.

Mijn meest snelle oplossing, indien mogelijk:
- Kijk even op de site van Microsoft over hoe XP te installeren op een andere HDD.
- Installeer XP en noteer ELKE foutmelding die je tegenkomt!

PS: Aangezien je sys-specs hier niet staan, zou ik je adviseren om eerst eens op zoek te gaan naar DOS-drivers van je moederbord; het kan zijn dat je een ietwat exotische IDE-controller hebt die niet standaard in de setup van XP voorkomt!
En wat active partities aangaat worde de juiste disken netjes gehided en unhided dacht ik
wat raar zo heb ik dat ook gedaan:

Er mocht echt wel geschreve worde naar de mbr. alleen de xp installatie verneukte dus steeds de partitietabel van de eerste hdd.
Het gaat om een duron 700 op een msi kt pro 2 bordje ofzo

[ Voor 4% gewijzigd door robbertb op 12-05-2003 01:11 ]

• robbertb
  • Niet online
schop..

• robbertb
  • Niet online
Ik heb ook gezocht op de microsoft site maarkon niks vinden hierover eigenlijk. Wel informatief maar geen oplossing:
http://support.microsoft....px?scid=kb;en-us;306559#6
http://www.microsoft.com/...n/management/mltiboot.asp

gaat over 1 hdd en niet wat je nou anders moet doen met 2... wantik had dus ook eerst 98 geinstalleerd, erna xp op de 2e schijf en dan looopt install van xp vast en verneukt hij de partitietabel van eerste hdd.

Verwijderd

Kijk is op http://twinto.6x.to

Daar staat hoe je zowel Windows 98 als XP op je PC kunt zetten.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• robbertb
  • Niet online
ik snap et alleen niet echt :s
This procedure assumes that Windows XP is installed on drive C: No support is offered for other drive letters.
Drive C: must be FAT16 or FAT32 to be able to install Windows 98* robbertb after XP is already installed. The 98* robbertb installation routine cannot write to an NTFS partition
beeje tegenstirjdigf dus winxp en win98 op c:\ installeren?

ik heb 2 harddisken :S ?

Verwijderd

ja, het is een uitleg over hoe je XP en 98 op 1 harddisk installeert, dat klopt. Maakt het wat uit? Je kunt met het opstarten kiezen of je XP of 98 wil opstarten, dat is toch wat je wil?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt mij een beetje omslachtig...

Kun je niet beter van CD booten, recovery console induiken en kijken of je met bootcfg of fixboot je XP bootfiles op de 1e Primaire partitie van je Master HDD kan zetten?
Dan kun je met de NT bootmanager kiezen voor XP <-> 98....

Zorg alleen wel dat alle restanten van andere bootmanagers en shitzooi weg zijn: eerst een fdisk /mbr op je win98 schijf dus.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 15-05-2003 21:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• robbertb
  • Niet online
ja, het is een uitleg over hoe je XP en 98 op 1 harddisk installeert, dat klopt. Maakt het wat uit? Je kunt met het opstarten kiezen of je XP of 98 wil opstarten, dat is toch wat je wil?
uh als ik NA win98 xp installeer op de 2e hdd, dan verneukt winxp de partitietabel van me win98 (eerste hdd) :S
en na wat klote was et me gelukt, achteraf weer met zo utiliy partitietabel make alleenals je dan kies voor winxp reboot hij (zoals ik in me andere topic had staan)
BackSlash32 schreef op 15 May 2003 @ 21:13:
Lijkt mij een beetje omslachtig...

Kun je niet beter van CD booten, recovery console induiken en kijken of je met bootcfg of fixboot je XP bootfiles op de 1e Primaire partitie van je Master HDD kan zetten?
Dan kun je met de NT bootmanager kiezen voor XP <-> 98....

Zorg alleen wel dat alle restanten van andere bootmanagers en shitzooi weg zijn: eerst een fdisk /mbr op je win98 schijf dus.
hmz zou nie wete hoe ik xp zn bootzooi op de eerste hdd moet krijge

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik heb een bootmanager met de naam os-bs.com
http://www.prz.tu-berlin.de/~wolf/os-bs.html
Deze kan de actieve partitie veranderen voor het booten. ik gebruikte deze met twee actieve win9x partities op 1 schijf maar werkt mischien ook wel met twee schijven

• robbertb
  • Niet online
Wortelsoft schreef op 15 May 2003 @ 22:07:
Ik heb een bootmanager met de naam os-bs.com
http://www.prz.tu-berlin.de/~wolf/os-bs.html
Deze kan de actieve partitie veranderen voor het booten. ik gebruikte deze met twee actieve win9x partities op 1 schijf maar werkt mischien ook wel met twee schijven
Dat kan Bootmagic ook nietwaar :/
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan toch..? Het is een ander programma ja, maar de methodiek en functionaliteit is vast hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door robbertb op 16-05-2003 22:44 ]

• robbertb
  • Niet online
niemand? kan het nou echt niet wat ik wil? :/
Pagina: 1