WinXP gooit zomaar partitietabel op andere disk weg?!

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht laat ik es aaardig zijn, en de problemen(problemen = dat win98 beetje instabiel was, wat verrotte detonator drivers en dat het langzaam werd door te veel rotzooi enzo) van de pc van me ouders oplossen. Ik had mijn 10gb omgeruild voor hun 1gb disk.. Dus mijn 10gb in hun pc gestopt en hun 1 gb in mijn eigen systeem. Verder zit er een 3gb disk in hun computer
waar win98 op staat en moest blijven staan.
Nu wilde ik es kijke of winxp beetje draaide op die pc, dus dacht ik laat ik win98 op die 3gb staan en install ik op de 10gb winxp.. dus ik me harddisk inbouwe, en XP booten van cd om te beginnen met de installatie..
Eerst netjes mn 10gb leeghalen en 1 grote nieuwe partitie maken, druk ik op next, geeft winxp de foutmelding dat ie de MBR van de 3gb(disk0) niet kan aanpassen. Ik was al heel verbaast bij die melding, omdat ik eigenlijk verwachte dat winxp met de vraag zou komen of ik de zojuist aangemaakte partitie als fat/ntfs wil formateren op disk1. De installatie kan niet verdergaan volgens de setup. Ik ben al beetje geschrokken en denk, eerst even voor de zekerheid kijken of winxp niks raars gedaan heeft met de schijf van me ouders... Nou na het booten lijkt het erop dat me hele partitie tabel op die schijf weg is:'( Ik met startschijfje opstarten, C: intype en krijg bericht medium is ongeldig blabla, alsof ik dus moet formateren. In fdisk zie ik alleen een grote partitie op C:\ van de volledige 3gb, wat eigenlijk 2 partities van 1 en van 2 gb zouden moeten zijn :'(

En ja ik weet 100% zeker dat ik de partities op mijn eigen disk heb verwijderd(en NIET op de 3GB, dat had xp maar ff gedaan ofzo :/), dit juist om dat ik dingen zoals dit wilde voorkomen, en er wel aantal belangrijke zaken op die schijf stonden van mij en me ouders..

Fdisk /mbr hielp niet.
Ik had ook pqmagic op bootable cd staan, maar die kon ik niet runnen kreeg ik foutmelding, maar dat kon ook wel eens zijn omdat pq graag files wil wegschrijven en dat kan op cd natuurlijk niet.

Heeft iemand een idee hoe dit in vredesnaam heeft kunnen gebeuren? Ik vind het vrij onlogisch en als het inderdaad zo hoort te zijn dat winxp de eerste harddisk moet verwijderen, dan kan er toch op zn minst een waarschuwing komen met "Weet u het zeker? hiermee zal ook alle data op station c verloren gaan"

Daarnaast vind ik het zo vreemd want ik heb dit veel vaker gedaan, ik draai zelf ook win98 met winxp dualboot, geen problemen mee gehad ooit :S

[ Voor 6% gewijzigd door robbertb op 08-04-2003 20:53 ]

Verwijderd

probeer eens van www.cgsecurity.com (tip van BalusC) het programma testdisk te downloaden. Ik heb daarmee zelf een verloren FAT kunnen reproduceren. PQ Magic gaf error #108, fdisk gaf 4 lege entries en dit toolje kon miraculeus wel alles lezen. Wel aangenomen dat je nog niet hebt geschreven op die schijf, anders is het echt einde oefening. Succes

• robbertb
  • Niet online
Edit: vage site btw, ik zie ook geen downloads ofzo

Maar ik vind het zo raar. ik snap de reden ook niet :s Ik heb nog niks gedaan op de harddisk alleen fdsik /mbr (met win98 bootdisk)maar dat leek niks te veranderen.
Net nog wat geprobeerd met winxp recovery console:
->chkdsk:
the volume appears to have one or more unrecoverable problems

->fixmbr:
***CAUTION***
This computer seems to have a non-standard or damaged or invalid masterboot record.

Are you sure to write the new MBR? Y
The new masterboot record could not be written.
The disk may be damaged.

:/

[ Voor 6% gewijzigd door robbertb op 08-04-2003 22:30 ]

Verwijderd

Heb je toen je die 10GB disk in die pc van je ouders had gezet, de bios wel even laten zoeken naar die nieuwe hd?
Het wil nog weleens dat de oude instellingen vast worden gehouden... Dus dat bios, en ik denk ook winxp, denkt dat nog steeds de 3GB disk in je pc hangt...
En dan kunnen er hele rare dingen gebeuren.

Dus probeer het eens uit... Laat in de bios handmatig zoeken naar de hd.
Succes!

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 10:08:
Heb je toen je die 10GB disk in die pc van je ouders had gezet, de bios wel even laten zoeken naar die nieuwe hd?
Het wil nog weleens dat de oude instellingen vast worden gehouden... Dus dat bios, en ik denk ook winxp, denkt dat nog steeds de 3GB disk in je pc hangt...
En dan kunnen er hele rare dingen gebeuren.

Dus probeer het eens uit... Laat in de bios handmatig zoeken naar de hd.
Succes!
jahoor dat had ik wel gedaan
En zag in winxp ook gewoon beide harddisken
disk 0 at id0 en disk 0 at id1 ofzo

Maar hij zeikt wel elke keerb ij opstarten met "SECONDAIRY IDE: NO 80PIN CONDUCTOR CABLE ISNTALLED" ofzo maar gaat na 10 sec ofzo gewoon verder.. die 10gb is ata100 maar heb geen ata100 kabels, dus gewoon ata33 kabel.. moederbord is overigens max ata66 dacht ik.. maar hij geeft aan dat de harddisk gewoon op ata33 gaat. maar volgens mij heeft dit alles er niet zo mee te mkaaen

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Je hebt inderdaad 80 aarderige IDE kabel :0 probeer eens of dat help :) In iedergeval dat begrijp ik uit je post + foutmelding :)

[ Voor 29% gewijzigd door Illegal_Alien op 09-04-2003 20:19 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 21:29:
probeer eens van www.cgsecurity.com (tip van BalusC) het programma testdisk te downloaden. Ik heb daarmee zelf een verloren FAT kunnen reproduceren. PQ Magic gaf error #108, fdisk gaf 4 lege entries en dit toolje kon miraculeus wel alles lezen. Wel aangenomen dat je nog niet hebt geschreven op die schijf, anders is het echt einde oefening. Succes
http://www.cgsecurity.ORG

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Ik denk wel dat ik een idee heb van wat er is gebeurd.

Je 1e hdd (disk0) is 3 gb en heeft de active primaire partitie (Dus ook boot)
je 2e hdd (disk1)is 10 gb en daarop moet xp

Op moment dat je je 2e HDD dan wilt gebruiken voor de install van windows xp, moet hij op disk0/boot aangeven dat winxp op disk1 staat.

Tijdens dit proces is er iets raars gebeurd. Ik vermoed dat op het moment dat hij de boot wilde herschrijven ook de partition table gesloopt heeft. Meestal niet erg, een hdd heeft er toch 2, maar mogelijk is het niet mogelijk voor het systeem om dit te lezen.

Het zou mogelijk kunnen opgelost worden met het tooltje hierboven, in elk geval het proberen waard. Ik kan uit me 'oude' tijd nog herinneren dat zulke tools ook in Norton Utilities zaten, maar dan hebben we het over oude versies :)

In elk geval heb je nu een idee hoe het heeft kunnen gebeuren...

Een standaard GoTter ;)

Verwijderd

Probeer eens het Linux recovery disksetje Tom's Recovery Bootdisk ofzo... Als ik mij niet vergis staat daar een programmatje GPART (Guess Partitions) op. Daarmee heb ik ooit eens m'n partitietabel kunnen recoveren na een PartitionMagic fuckup (of was het nu een windows fuckup... het was iig een BSOD tijdens een volgens PM noodzakelijke reparatie aan de partition table) Na die BSOD kreeg ik die PC niet meer aan de praat met iets anders dan Linux.
Dus als alles faalt kan je alsnog dit tooltje dus gebruiken, maar wees gewaarschuwd dit is voor de eerder advanced users, dus je kan best eerst een paar howto's over dit proggy en het recoveren van partitions lezen. Het is best te doen, maar vraagt wat geduld en een beetje gissen en missen... Maar je komt er wel... Ik heb zo 3 partities kunnen herstellen NTFS en FAT32 zowel primary als logical partitions... Bij mij stond er dan ook wel 20 Gig aan data, MP3's en DIVX'en op het spel. Sindsdien heb ik nooit nog partitionmagic gebruikt... :)

• robbertb
  • Niet online
Hm klinkt idd wel interessant maar ik draai geen linux..
Is er ook ee windowsversie ofzo?

Edit: niet goed gekeken, stond ook DOS versie bij :D
Gaaf proggel, heb alles weer terug, thanx!

Nu ff uitzoeken hoe ik nu winxp erbij krijg als dualboot, want heb inmiddels op die 10gb al winxp staan. Volgens mij booten met winxp cd -> FIXBOOT does the trick? of gaat ie dan weer me partitietabel weggooien? Heeft iemand een idee hierover?

[ Voor 44% gewijzigd door robbertb op 10-04-2003 20:06 ]

• robbertb
  • Niet online
Hm net geprobeerd, jemig wat is dat een lastig probleem zeg. Opnieuw had windowsXP de partitietabel van de eerste schijf weggegooit. Rommelen met FIXBOOT,FIXMBR,BOOTCFG hielpen niet.
Daarna maar weer de eersteharddisk gemaakt met TESTDISK. En Bootmagic geprobeert, maar dan loopt winxp vast als ik voor xp kies, ik kom dan wel in bootmenu van xp maar als ik da op eter druk, krijg ik de melding dat er een fout in de boot.ini staat... Ik zou niet weten wat er precies fout is en op welke harddisk die boot.ini staat, op de 3gb kwam ik er wel een tegen waar instond multi(0),rdisk(0),multi(0),partition(2)"Windows XP" ofzoiets. misschien dat ik hier iets aan moet passen?? Bootmagic kwam ook met de melding dat ik advanched partition hiding moest gebruiken, dat heb ik gedaan maare dan kom je ook in raare situaties.. nadat ik xp gekozen had, xp iet wilde starten, ik bootren met startschijf, was de xppartition station C:\ geworden terwijl het normaal E:\ hoort te zijn.. is zeker die 3gb gehided. Even een overzicht:

3gb disk, primary master
-2GB Windows98 (primairy,active)
-100MB swapfile (logical)
-900MB cdCopy partitie (logical)

10gb disk,secondairy slave
-9gb Windows XP (primairy,active)
-1gb games (logical)

Op beide diske zijn dus de besturingssystemen geinstalleerd.

Verwijderd

Je hebt 2 active partities... zowel op je master hd, als op je slave hd.
Volgens mij kan windows daar niet mee overweg, met 2 active partities dus... en daarom kwam bootmagic dus ook met die melding over "advanced partition hiding".
Zou betekenen dat windows van 2 partities wil opstarten, maar raakt daarvan in de war... wordt duizelig zeg maar... en loopt daarom tegen de muur op en ziet sterretjes... ;-)
Dus maak alleen je primaire partitie op je master active... en probeer het dan nogeens weer.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
blokje kaas is nogal ernaast
bij twee hdd is beide primary , active eerder de regel dan de uitzondering

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij wil active gewoon zeggen dat op die schijf die partitie actief is en dat daar van opgestart kan worden. Dat heeft niks te maken met meerdere schijven. Windows zal vaak de master schijf van je primary ide pakken als eerste schijf.
Ik heb ook 2 schijven en op beide een actieve partitie, als ik de schijven om zou draaien kan ik dus gewoon van me andere schijf booten (jammer dat er alleen niks opstaat)

• robbertb
  • Niet online
Viper_74 schreef op 11 april 2003 @ 17:57:
Volgens mij wil active gewoon zeggen dat op die schijf die partitie actief is en dat daar van opgestart kan worden. Dat heeft niks te maken met meerdere schijven. Windows zal vaak de master schijf van je primary ide pakken als eerste schijf.
Ik heb ook 2 schijven en op beide een actieve partitie, als ik de schijven om zou draaien kan ik dus gewoon van me andere schijf booten (jammer dat er alleen niks opstaat)
ja precies dat dacht ik dus ook.. en dat je in je bios ook insteld welke hdd die van moet booten.. daarna kon ik ook nergens de optie vinden om active partitie op de andere disk uit te zetten :)
Maar ik heb nu dus maar bootmagic geinstalled maar ik heb denk ik nog een instelling verkeerd ofzo.. iemand een idee?

Verwijderd

met xosl van http://www.xosl.org/ kun je zonder problemen xp en 98 in het menu opnemen.
Xosl wel op de win98 installeren enNIEt op een eigen partitie. Op een NTFS installere kan ook niet vandaar op de win98 partitie, hett mag zels enn extended zijn.
Xos, freeware...l heeft ook nog gratis een mooie interface...

• robbertb
  • Niet online
robbertb schreef op 11 April 2003 @ 09:02:
Even een overzicht:

3gb disk, primary master

-1gb games (logical)

Ik heb het nu zover:
Bootmagic is geinstalleerd en wordt gestart bij booten van systeem.
Kies ik in het menu voor win98 -> wordt win98 geladen
Kies ik in het menu voor winXP -> Systeem reboot :/

Ik geloof dat bootmagic wel goed de partities hided.. Daar ligt het niet aan
BOotmagic gebruikt alleen voor xp c:\boot.ini?
Hierin staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
[Boot Loader]
timeout=3
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0),disk(0),rdisk(1),partition(1) als instellingen. Dat klopt toch? of moet dat rdisk anders worden?
IDE1
master: 3gb disk (hierin 2 partities, waarvan de eerste win98 is)
slave: cdromspeler
IDE2
master: cdwriter
slave: 10gb disk (hierin 2 partities, waarvan de eerste winXP is)

[ Voor 10% gewijzigd door robbertb op 11-04-2003 20:44 ]

Verwijderd

2 schijven en toch 2x disk(0) ? Lijkt niet te kloppen....
kijk daar eens: http://www.experts-exchan...s/Win2000/Q_20321925.html

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 21:01 ]

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 20:54:
2 schijven en toch 2x disk(0) ? Lijkt niet te kloppen....
kijk daar eens: http://www.experts-exchan...s/Win2000/Q_20321925.html
hoezo niet??
Volgens mij klopt dat wel hoor. als je goed kijkt zie je dat ik rdisk(0) en rdisk(1) heb gebruikt. disk(0) blijft gewoon zelfde

hms heb es wat verder zitten testen en dit in me boot.ini gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Boot Loader]
timeout=3
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Nou reboot hij niet meteen, maar als ik een van deze kies, reboot hij als nog bij alle 4.
Haal ik de 3gb harddisk eruit, dan boot ie gewoon normaal naar winxp zonder problemen.. dus winxp is wel goed geinstalleerd op die disk

[ Voor 50% gewijzigd door robbertb op 11-04-2003 21:47 ]

Verwijderd

sorry, ik was niet helemaal zuiver.
kijk eens bij http://www.windows2000faq...Index.cfm?ArticleID=15154
het heeft geen zin rdisk 1-4 erin te zetten als je maar 2 disks hebt. het verklaart de vertraging nog niet...

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 22:14:
sorry, ik was niet helemaal zuiver.
kijk eens bij http://www.windows2000faq...Index.cfm?ArticleID=15154
het heeft geen zin rdisk 1-4 erin te zetten als je maar 2 disks hebt. het verklaart de vertraging nog niet...
Ik had het er alleen 4x ingezet om alle 4 de mogelijkheden te testen, maar allemaal werken ze niet en laat het systeem meteen rebooten.
Als ik het goed begrijp heb ik dus nodig:
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Ik had btw eerst op de 3gb win98 geinstalled, die harddisk eruit gehaald en op de andere toen winxp geinstalleerd.

Verwijderd

ide-1 2 partities, ide-2 2 partities waarvan op de 1e XP, dus lijkt dat inderdaad ok met die rdisk(3)

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 22:44:
ide-1 2 partities, ide-2 2 partities waarvan op de 1e XP, dus lijkt dat inderdaad ok met die rdisk(3)
maarja dat had ik dus al eerder getest, in die 4 entries... daar stond 3 ook tussen en dat werkte niet..

Verwijderd

robbertb schreef op 11 April 2003 @ 09:02:
Even een overzicht:

3gb disk, primary master

-1gb games (logical)

+verderop schreef je
IDE1
master: 3gb disk (hierin 2 partities, waarvan de eerste win98 is)
slave: cdromspeler
IDE2
master: cdwriter
slave: 10gb disk (hierin 2 partities, waarvan de eerste winXP is)
dus je bent van 5 naar 4 partities gegaan?

Verder valt me op dat je steeds een "Default" gebruikt waarvan je niet kunt opstarten.... immers dat moet rdisk(3) of rdisk(4) zijn afh van of je 4 of 5 partities hebt. de vraag is wel of het echt uitmaakt.
Je kunt wel met de commando spelen in de boot.ini om te kijken of je wat opties in of uitschakelen kunt (debug?)
Kijk eens op: http://www.winguides.com/registry/display.php/1268/
Het wisselen van harde schijven kan ook wel eens foutmeldingen opleveren als je NTFS gebruikt omdat de rechten encrypted staan op de schijf. Maar eigenlijk verwacht je dan dat ie helemaal niet meer zo opstarten, en dat is ook weer niet zo...
Bij MS: http://support.microsoft.com/?kbid=289022
Tips om safeboot met log uit te voeren: http://www.techtv.com/scr...y/0,24330,3406771,00.html
Verder tips voor het repareren van de boot.ini:
http://tweakhomepc.virtualave.net/dual/bootcfg.html
Vooral die laatste lijkt me wel aardig omdat XP dan zelf de juiste waarden erin hoort te zetten.
Ben benieuwd.
BTW: Google does the job....

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 03:13:
[...]
+verderop schreef je

[...]

dus je bent van 5 naar 4 partities gegaan?

Verder valt me op dat je steeds een "Default" gebruikt waarvan je niet kunt opstarten.... immers dat moet rdisk(3) of rdisk(4) zijn afh van of je 4 of 5 partities hebt. de vraag is wel of het echt uitmaakt.
Je kunt wel met de commando spelen in de boot.ini om te kijken of je wat opties in of uitschakelen kunt (debug?)
Kijk eens op: http://www.winguides.com/registry/display.php/1268/
Het wisselen van harde schijven kan ook wel eens foutmeldingen opleveren als je NTFS gebruikt omdat de rechten encrypted staan op de schijf. Maar eigenlijk verwacht je dan dat ie helemaal niet meer zo opstarten, en dat is ook weer niet zo...
Bij MS: http://support.microsoft.com/?kbid=289022
Tips om safeboot met log uit te voeren: http://www.techtv.com/scr...y/0,24330,3406771,00.html
Verder tips voor het repareren van de boot.ini:
http://tweakhomepc.virtualave.net/dual/bootcfg.html
Vooral die laatste lijkt me wel aardig omdat XP dan zelf de juiste waarden erin hoort te zetten.
Ben benieuwd.
BTW: Google does the job....
Ik heb niks veranderd, maar vergeten erbij te zetten de 2e keer, maar volgens mij doet die partitie er niet zo veel toe.
Ik heb natuurlijk al uitgebreid gegoogled/ge GoT, voordat ik hier een topic open.
En het probleem is dat als ik in winxp boot, en met die fix utilities ga werken hij de hele zooi gaat verneuken.. daarnaast staat de boot.ini niet op de xp schijf maar op de win98 schijf.
Bootcfg krijg ik ook foutmelding dat ie niet weg kan schrijven :/

[ Voor 3% gewijzigd door robbertb op 12-04-2003 15:41 ]

Verwijderd

zet de 10 gieg schijf eens op de 1e IDE en als slave. Ik heb wel vaker meegemaakt dat bepaalde combi's van schijven en CD spelers alleen in een bepaalde opstelling probleemloos werken en in een andere niet. Denk ook nog eens aan die kabels, wissel eens, ook daar heb ik wel eens storingen gezien (bij een brander nota bene... die perse op een nieuwe type kabel wilde)
Pagina: 1