Toon posts:

mp3 archiveren hoe en wat .....

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier thuis aardig wat mp3tjes, ik wil ze nu goed en makkelijk archiveren en zoek eigenlijk een tool die de ccdb info kan lezen van een mp3 zelf en dan de titel daarin verandert. ik weet niet zeker of het cddb heet omdat dat eigenlijk voor cd's is. bestaat dat progje niet dan vraag ik het aan jullie hoe archiveren jullie je mp3's ?

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
ja ikheb ook +- 50 GB aan mp3's die wil ik ook archiveren.
en kijken of ik dubbele heb.
iemand een goed progje er voor ?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:39

Eijkb

Zo.

Eh. Als je zoekt naar een progje dat een nummer herkent en aan de hand daarvan de gegevens invult dan kun je lang zoeken. De progjes die ik ken vullen bv. de ID3 tags in aan de hand van de bestandsnaam welke dan bv uit ARTIEST - ALBUM - TRACK bestaat. Persoonlijk hernoem ik al mijn MP3's netjes naar ARTIEST - TRACK en sla deze evt. in verschillende directories op. Heb zo al GB's aan MP3's lopen hernoemen. Klote werkje, maar iets handigers heb ik niet kunnen vinden.

Maar misschien zijn er nog andere Gotters die wel de betere tools kennen? Ik ben eigenlijk ook wel beniewd. Die database heet overigens CDDB.

.

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
lol databse hoeft van mijn iet echt, maar een goed progje waar je de mp3's kan archiveren op type ofzo.
want steeds de hdd bekijken wat ik heb is zo rottig

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 16:09
gandalf: kijk eens naar iets als 'Tag&Rename'. Ipv CDDB bedoel je ID3 tags trouwens.

Ik heb:
/artists/
/artists/KoRn/
/artists/KoRn/Follow The Leader/
/genres/
/genres/classical/
/genres/movies/
/genres/fun/
/genres/christmas/

etc. Bij artiesten staan voornamelijk volledige CD's + wat losse zooi. In /genres/ staat bijna alleen losse zooi.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wie gebruikt / wat zijn je ervaringen met dit soort programma's?
Welke programmaatjes heb je zelf al gevonden en geprobeerd? In de search staan redelijk wat onderwerpen hierover, zo kun je bijvoorbeeld* [search=mp3 archiveren], staan een aantal topic tussen, zoals:
Mp3's archiveren.......programma?
mp3's archiveren
mp3 archiver
Mp3'tjes database
Oplossing voor groot-mp3-bezitters: MusiController <- aanrader om even te bekijken.

Dus wat heb je allemaal al geprobeerd?

* Bijvoorbeeld wil hier dus zeggen dat dit maar één zoekterm is die ik heb geprobeerd, verzin er zelf ook een paar ;)

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 08:14
Wat jij wilt (als ik je goed begrijp) bestaat zover ik weet niet. Programma's als tag & rename kunnen inderdaad wel de bestandsnaam omzetten in tags, maar zo direct bij een mp3 de juiste info vinden via internet gaat niet lukken.
Bij een CD kan de info via een cddb server binnengehaald worden omdat een CD een stukje data bevat waaraan de CD is te herkennen. Hierdoor is altijd de bijpassende info te vinden.
Een MP3 bestand is vrijwel altijd anders. Men zal immers allemaal encoden op verschillende bitrates, VBR of CBR, met Lame of met Blade, etc. Kortom het is niet te herkennen.

[ Voor 4% gewijzigd door k7of9 op 08-05-2003 23:07 ]

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Psychic Mp3
www.medic.tk, die kan aan de hand van mp3'tjes, de cddb/freeddb bevragen.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 21:27
k7of9 schreef op 08 May 2003 @ 23:07:
Wat jij wilt (als ik je goed begrijp) bestaat zover ik weet niet. Programma's als tag & rename kunnen inderdaad wel de bestandsnaam omzetten in tags, maar zo direct bij een mp3 de juiste info vinden via internet gaat niet lukken.
Bij een CD kan de info via een cddb server binnengehaald worden omdat een CD een stukje data bevat waaraan de CD is te herkennen. Hierdoor is altijd de bijpassende info te vinden.
Een MP3 bestand is vrijwel altijd anders. Men zal immers allemaal encoden op verschillende bitrates, VBR of CBR, met Lame of met Blade, etc. Kortom het is niet te herkennen.
Als jij een hele cd in mp3 hebt kan tag & rename weldegelijk alle info van cddb halen, werkt perfect. Hier is dus helemaal geen stukje extra informatie op een cd nodig en hoe een cd is geript maakt alleen voor de kwaliteit uit

Verwijderd

Ben er zelf ook al lang naar op zoek. Een programmatje die automatisch de id3 tag vult met artiest en title aan de hand van de filename is natuurlijk eenvoudig, dat heb je zo gemaakt. Maar informatie die je dus niet weet, zoals genre, wordt moeilijker.

Het programma Music Library van Wen [url](http://www.wensoftware.com/MusicLibrary/) [/url] software komt al aardig in de buurt, hiermee kun je informatie over een mp3tje van de cddb server pollen en opslaan in de id3 of id3-2 tag van de mp3.

Maar helaas zijn er nog wel 2 grote nadelen; je krijgt een lijst van allerlei liedjes die vermoedelijk overeenkomen met jou mp3tje (zoals hierboven al opgemerkt is bevat een mp3 gewoonweg niet de unieke code die een liedje op CD bevat).
Ten tweede moet je dit voor ieder mp3tje afzonderlijk doen, en met 10 Gb aan mp3tjes is dat ook niet leuk meer... :X

Verwijderd

k7of9 schreef op 08 mei 2003 @ 23:07:
Jawel, tag & rename kan wel de titel bij mp3'tjes vinden, het moet alleen een komplete cd zijn met nummering. :)

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 08:14
robbertkrebbers schreef op 08 mei 2003 @ 23:18:
[...]

Als jij een hele cd in mp3 hebt kan tag & rename weldegelijk alle info van cddb halen, werkt perfect. Hier is dus helemaal geen stukje extra informatie op een cd nodig en hoe een cd is geript maakt alleen voor de kwaliteit uit
hmm je hep gelijk :) ik was onder de indruk dat dat niet zou kunnen, maar zo zie je maar weer :)

Maar hoe wordt het mp3'tje dan herkend, of beter gezegd waaraan? Ik neem dan aan dat er CD informatie al in het mp3'tje opgenomen is/moet zijn?

Mijn fotografie en videografie

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:39

Eijkb

Zo.

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 23:11:
Psychic Mp3
www.medic.tk, die kan aan de hand van mp3'tjes, de cddb/freeddb bevragen.
Het is www.medic.dk Ook dit programma kan een bonte verzameling mp3's niet ordenen. Heb het losgelaten op een directory met nog niet gesorteerde mp3's met diverse filename structuren. Volgens mij leest hij alleen de huidige ID3 tags uit en kan aan de hand daarvan evt. renamen. Hij zoekt wel contact met freedb.org, maar kan maar enkele nummers vinden zo lijkt het. Jammer. Zou ook te mooi zijn om waar te zijn. Toch maar handmatig renamen....

[ Voor 50% gewijzigd door Eijkb op 09-05-2003 00:13 ]

.

Pagina: 1