Toon posts:

[Win2k] Image van SCSI naar IDE*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq Proliant server (ML350), en daar zitten 2x 9,1 GB SCSI schijf op.
Die zitten nu in RAID0. Ik wil die hele server opnieuw installeren, maar wil voor de zekerheid een complete werkende kopie op een IDE schijf hebben. Zodat als het fout gaat dat ik altijd op die IDE schijf kan doordraaien.

Ik zat er nu aan te denken om met PQDI 6.0 een harddisk copy te maken van SCSI naar IDE.

Ga ik nu veel problemen verwachten?

Het is een Smart Array 431 SCSI controller, en in de server zit een onboard IDE controller. OS is Win2K server op NTFS.

En in welke volgorde kan ik het beste doen.
Want er zit ook zo'n f*ckin ROMPAQ op.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Het OS even in de titel gezet... zie ook: WOS Policy :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zie niet in waarom dat problemen op zou kunnen leveren. Gaat perfect werken dus.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

je probleem is alleen dat je geen image kan maken met die versie (ik neem aan dat di 6.0 een voorgaande versie is...)

from the powerquest faq:
Can Drive Image 2002 image servers?
A: Drive Image 2002 does not support imaging servers. Drive Image supports Windows 95C, 98, 98SE, and Me. It also supports Windows NT 4.0 Workstation, Windows 2000 Professional, and Windows XP Home and Professional. To create images of servers, use the enterprise-level product DeployCenter 5.0.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 17:03 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik heb geen ervaring met PQI, enkel Ghost ee en daarnaast is dit een discussie voor in SA. Maar toch: maakt het dan uit welk OS er draait als je vanuit DOS werkt?

Bedenk dat je in ieder geval je boot.ini zal moeten aanpassen als je wilt booten vanaf IDE ipv SCSI.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

ja dat maakt uit... de pq software detecteert dat namelijk en stopt direct met een melding dat je geen image kan maken van een server.

ik denk overigens dat de topicstarter alleen de image op de ide schijf wil proppen zodat die snel weer terug kan naar de originele situatie... niet de image terugzetten op de ide schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag alleen die IDE schijf er als een soort van backup aan hebben hangen.

Ik ga zaterdag beginnen met het opnieuw installeren van die server, en zoals er bekend is in de computer wereld gaat het bijna nooit in 1 keer goed.
Dus ik wil er goed op voorbereid zijn, aangezien de server maandag gewoon weer moet draaien.

Ik heb zelf ook een versie van Norton Ghost 7.0
Daar moet het volgens mij wel mee kunnen het ghosten.

En waarschijnlijk heb ik alleen de diskcopy functie nodig.

En inderdaad die boot.ini aanpassen.

Dan ga ik vanavond proberen die server om te zetten op IDE, zodat ik het hele weekend de tijd heb om de server van schoon afaan (goed) op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hij trapt er helaas niet in, ik heb met PQDI 6.0 geprobeerd, en daar ziet hij de schijf wel. en kan ik diskcopy doen. Maar als het proces wil starten geeft hij een "bad" error.
Met Norton Ghost 7.0 geeft hij al een syntax error tijdens het starten van Ghost.

Iemand nog suggesties?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 20:52:
Hij trapt er helaas niet in, ik heb met PQDI 6.0 geprobeerd, en daar ziet hij de schijf wel. en kan ik diskcopy doen. Maar als het proces wil starten geeft hij een "bad" error.
Met Norton Ghost 7.0 geeft hij al een syntax error tijdens het starten van Ghost.

Iemand nog suggesties?
syntax error? vreemd, ik ghost regelmatig mijn servertje met ghost (versie 7.0 enterprise overigens, versie 7.5 loopt vast...)

draait er windows 2000 op met dynamic disks mischien :?

A wise man's life is based around fuck you

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Er is nog een klein potentieel probleempje; momenteel boot je van een scsi/raid controller. Deze heeft een driver die tijdens de boot wordt geladen. Als je de image vanaf een IDE controller wil starten moet je wel zeker zijn dat die IDE driver ook tijdens de initieele boot geladen wordt. Zoniet, dan krijg je een bsod voor een inaccessible bootdevice (0x70/0x7B).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Ik zie niet in waarom dat problemen op zou kunnen leveren. Gaat perfect werken dus.
Voor zover ik weet is de ATAPI interface waar je IDE disk opzit niet volledig uitgerust om IDE harddisks te kunnen gebruiken. Alleen CD-ROM drives e.d. worden ondersteund.

Tenminste, dit was een paar jaar terug met bv. Proliant 5500's e.d. wel degelijk het geval. Daar kon je geen IDE disk aan de onboard atapi controller hangen.

Verwijderd

Ik voorzie geen problemen, met Norton Ghost doe ik precies hetzelfde (2003 Enterprise Edition) op verschillende schijven, aan verschillende controllers (IDE/SCSI/SATA)...
Natuurlijk moet je de benodigde drivers wel in je Windows proppen zodat ze beschikbaar zijn bij boottime.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb wat met de EDI settings zitten spelen (wat trouwens erg kut te vinden is in de bios, want je kunt nergens selecteren wat voor HD je hebt).

Probeer nu te booten met Ghost 7.0 Enterprice. Maar dan ziet hij wel de SCSI Harddisk maar niet de IDE.

Zou het dan zo kunnen zijn dat deze proliant ML350 serie geen IDE harddisks ondersteund?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk gewoon niet dat mijn IDE schijfje wil gaan werken op de server.

Ik leen morge wel een 20 GB SCSI schijfje van het werk. Dan wil ik die aan de Onboard SCSI controller van compaq hangen (waar de DAT drive ook aan zit).
en misschien kan ik daar wel van booten/ghosten.

Die drive is zeker geladen met win2k server.

Heb er nu geen zin meer in.

bedankt alvast voor de tips, en als iemand nog opmerkingen heeft over mijn boven genoemde oplossing hoor ik het graag.

Verwijderd

Zou het dan zo kunnen zijn dat deze proliant ML350 serie geen IDE harddisks ondersteund?
Wat zeg ik nu net...

Verwijderd

Tenminste, dit was een paar jaar terug met bv. Proliant 5500's e.d. wel degelijk het geval. Daar kon je geen IDE disk aan de onboard atapi controller hangen.
Dan zit er zeker ook geen voorziening in de Bios voor Boot vanaf IDE HDD ?

Boot.ini moet inderdaad aangepast worden voordat het gaat werken zoals [rml]F_J_K[/rml] al aangaf

offtopic:
(en nee F_J_K, het maakt onder DOS met Ghost niet uit welk OS er op de drive staat - alleen of hij de partitie-indeling begrijpt is belangrijk - en anders doe je die in RAW-modus).

Er zijn altijd een paar stappen waar je op moet letten:
- Hardware (kan het aangesloten worden)
- Software (Bios, kun je booten / Windows, kun je booten/drivers vinden)

Windows XP maakt in ieder geval ook "drivetags?" aan die je kunnen nekken, dus als je een Ghost/Image op een andere hardeschijf zet maar die als bijv. G: schijf laat meebooten met je C: schijf gooit de XP drivelettering alles in de war indien je later van die G: schijf wilt booten omdat de C: het niet meer doet).

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 21:48 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:13

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb wel eens een image can een IDE HD naar een SCSI HD en ging zonder problemen

dmv ghost disk image/copy

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu van mijn werk een mooie 18 GB SCSI disk even kunnen lenen.

Daar ga ik zaterdag de image maar op knallen. De drivers voor de controller kent hij gewoon, dus ik zou in het ergste geval alleen de boot.ini moeten aanpassen.

Mocht het niet werken, dan post ik dat wel effe.
Pagina: 1