geluidsoverlast :)

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Topicstarter
de tpic zegt het al

ik heb nu superkoeling in mijn kast maar dat straalmotor geluid is niet om aantehoren,wat een vrezelijke herrie.

heeft er iemand TIPS om get geluid van de vinnen te dempen?

in de kast kan je shuim gebruiken enzo maar aan de buitenkant is het ook niet om aan te horen. er zitten 3 extra vinnen in die alle 3 ontzettend veel lucht naar binnen blasen.

dat maat enorm veel herrie.

geef aub ALLE ideen over demping van geluid voor binnen en buiten.

tnx

Spelfouten voorbehouden.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Fannen gebruiken die minder toeren maken --> minder geluid en minder luchtverplaatsing.. dat wel maarja ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het schijnt dat blowholes die puur zo groot zijn als de fan minder geluid produceren dan kleine gaatjes....zelf niet geprobeerd, maar ik ga wel kijken naar isolatiemateriaal. Volgens mij kan ik wel van dat spul gebruiken waar ze de binnenkant van een auto/motorkap mee isoleren. Dat is lekker dun, plakbaar en volgens mij ook effectief!

reserveringshouder Tesla Model 3

• raptile

raptile

Topicstarter
daar zit idd wat in cheese.

die koeling heb ik trouwens nodig en kan niet zwakkere fans gaan gebruiken :)

Spelfouten voorbehouden.

• The PyroPath
  • Laatst online: 27-08 07:20

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Nou,je kan ook zo'm eierdoppenmatje aan stukken knippen of zelfs stukken karton

The PyroPath

Breek je nek voorzichtig

• raptile

raptile

Topicstarter
helaas is het ook meer die vinnen die zon herrie maken en niet zo zeer de kast.

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Waar heb jij in godsnaam die koeling voor nodig??? Je OC't helemaal niet!!!!

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Raptile,

In de kast heb je wel te maken met resonantie van die fan-herrie. Als je de kast bekleedt met een dun laagje rubber zal dat toch wel helpen denk ik.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 19:35

bloasfist

Slot-A Crew

idd, een athlon 900@900 wordt volgens mij niet meer dan 30 graden hoor!

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• raptile

raptile

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 12:58 schreef worsie het volgende:
Raptile,

In de kast heb je wel te maken met resonantie van die fan-herrie. Als je de kast bekleedt met een dun laagje rubber zal dat toch wel helpen denk ik.
waar haal ik dat rubber?

Mijn A7V loopt nog niet stabiel vandaar dat hij standaard is en hij werd 59 graden met 900@1000 vandaar dat ik koeling nodig heb.

Spelfouten voorbehouden.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Op donderdag 23 november 2000 12:50 schreef raptile het volgende:
helaas is het ook meer die vinnen die zon herrie maken en niet zo zeer de kast.
gebruik grotere fans die minder toeren draaien...zelfde airflow, minder geluid :)

Verwijderd

Wat voor koeler heb je dan op je TB zitten?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Waar je dat haalt?

ga es kijken bij de gamma of zo. Die hebben dat vaak wel, wordt wel gebruikt om verwarmingsbuizen af te plakken e.d.

• raptile

raptile

Topicstarter
ik heb er 2 Sunons inzitten cvan 80 mm en 1 van 92mm en omdat ze gewoon hel veel lcukt verplaatsen maken ze gewoon een pokke herrie.

een grotere vin maakt niet minder errie hij maakt alleen een doffer / zwaarder geluid

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Ik bedoel de koeler die je op je proc hebt zitten. Lijkt me ook niet onbelangrijk namelijk.

• Refragmental
  • Laatst online: 14-07 13:36
Waarom laat je ze de lucht naar binnen blazen??
Das niet goed want dan bouw je de druk binnenin de kast behoorlijk op, en dan wordt het juist warmer.
Tenzij je 3 naar binnen hebt blazen en meer dan 4 naar buiten toezodat je een goede airflow hebt.
Maar je moet die airflow ook wel weer goed sturen,
dus vooraan in de kast erin laten blazen en achterin de kast er weer uit,
dan heb je namelijk een optimale configuratie.

• raptile

raptile

Topicstarter
dat is een rottige rot cooler maar die word vervangen in de HCC dagen

een Spire cooler

maakt veel herrie

maar die is muisstil in verhouding met die kastkoelers :)

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Je moet ook altijd eerst investeren in een goede koeler voor je proc en daarna p[as gaan denken aan eventuele kastkoelers als het te warm wordt in je kassie. Lijkt me logisch toch?

• bloasfist
  • Laatst online: 31-08 19:35

bloasfist

Slot-A Crew

hm.. heb ik ff mazzel dat m'n pc niet op dezelfde kamer staat als waar ik slaap. Ik ga op de hcc een globalwin vos32+ halen, en die schijnt ook flink lawaai te maken.
Heb ik dan gelukkig geen last van :Z :Z

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 november 2000 13:20 schreef Legion het volgende:
Waarom laat je ze de lucht naar binnen blazen??
Das niet goed want dan bouw je de druk binnenin de kast behoorlijk op, en dan wordt het juist warmer.
Klopt, als je de druk verhoogt tot een bar of 5 wordt het beslist warmer. Maar de paar millibar die je fan kan veroorzaken heeft geen enkele praktische invloed op de temperatuur hoor.

Voor de hoeveelheid lucht die je door je kast heen jaagd maakt het weinig uit of je zuigt of blaast. Hooguit voor de warmte verdeling.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt of dat ding zuigt of blaast. Bij de kast inzuigen weet ik niet hoe de kast de warmte dan kwijtraakt. Uit de kast blazen lijkt me de slimste manier om de warmte in de kast kwijt te raken.
Allerbeste is uiteraard een zuig fan en een blass fan zodat de lucht door de kast heen wordt getrokken en de boel op kamertemp probeert te houden.

• Refragmental
Nou die paar millibars kunnen wel een verschil uitmaken tussen stabiel of onstabiel overclocken.
En al helemaal als je je computer soms voor een langere tijd hebt aanstaan.
Daarom is het gewoon beter om voor een goed gebalanceerdere airflow te zorgen,
heb zelf maar 1 fan die inblaast en 3 fans die naar buiten blazen,
die ene fan die naar binnen blaast heb ik vooraan beneden in de kast geplaats zodat ie koele lucht naar binnen blaast en omhoog forceert zodat warme lucht nog sneller stijgt en vervangen wordt door koelere lucht,
dan heb ik die 3 andere fans achter in de kast verdeeld,
1 direct onder de videokaart (slotcooler)
1 aan de zijkant van de CPU en 1 aan de boverkant van de CPU.
Ze zitten dus allemaal achterin bovenaan in de kast zodat die koele lucht die wat beneden wordt aangeblazen ook omhoog gezogen wordt.

edit
Sorry typos
/edit

Verwijderd

Klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt. Ik zou het ook ongeveer zo doen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 november 2000 13:42 schreef Moondust het volgende:
Bij de kast inzuigen weet ik niet hoe de kast de warmte dan kwijtraakt. Uit de kast blazen lijkt me de slimste manier om de warmte in de kast kwijt te raken.
Hij blaast de warmte eruit door dezelfde gaten waar hij bij zuigen de lucht door binnenzuigt. Dacht je dat die lucht die je uit je kast haalt zomaar uit het niets kwam?

Beschouw het eens heel eenvoudig. Een grote ronde buis met aan de ene kant een ventilator. Dan kan je de lucht de buis inblazen of uizuigen. Maar de hoeveelheid lucht door die buis blijft hetzelfde.

Kijk maar naar de afzuigkap in de keuken. Daar kan de motor in de kap zitten (Blazen de pijp in) Of op het dak...zuigen aan de pijp.

Ik ben het met je eens dat meer ventilatoren kunnen helpen. Maar vergeet vooral niet dat twee ventilatoren in serie (En dat staan ze als er een blaast en de ander zuigt) De luchtstroom niet echt verhogen. Tenzij er heel veel weerstand is tegen stroming. Vergelijk het met een vijverpomp. Als je daarmee in 1 minuut 1 liter water 3 meter omhoog kan pompen, dan kan je met twee pompen in serie in 1 minuut het water 6 meter omhoog pompen. Zet je ze NAAST elkaar dan kan je 2 liter water in 1 minuut 3 meter omhoog pompen. Je vijver is dus eerder leeg.

Verwijderd

Meestal zitten er ook nog roosters in je kast. Ik bedoel, hij is niet helemaal luchtdicht op die fanopening na! Dus als je de fan op uit de kast blazen zet, dan kan de lucht er via de gaten in de kast (roosters of ergens anders) weer instromen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 november 2000 13:49 schreef Legion het volgende:
Nou die paar millibars kunnen wel een verschil uitmaken tussen stabiel of onstabiel overclocken.
Het temperatuur effect van 10 milibar druk verhoging is waarschijnlijk minder dan een honderdste graad hoor. Ga maar eens in een natuurkunde boek kijken onder het hoofdstukje gaswetten.
Het verschil tussen een bar en een milli bar is een factor 1000. Bovendien telt het alleen maar tijdens het opbouwen van de druk. Daarna is het systeem in evenwicht met zijn omgeving en is de temperatuurverhoging ook over.

• Refragmental
zeker moet er goed worden nagedacht worden over koeling,
de meeste mensen vergeten wel eens dat koeling een van de belangrijkere dingen zijn waar je op moet letten om een systeem stabiel te laten draaien, en een systeem stabiel laten draaien dat is wat alle OCers eigenlijk willen want een stabiel CPU betekend ook weer een overclockbaardere CPU,
en daar gaat het de meeste OCers om.

Ikzelf heb mijn CPU niet overgeclockt hoewel ik het wel zou kunnen,
maar het gaat me meer om de stabieliteit die ik ermee win,
ik heb mijn computer namelijk heel vaak voor een langere tijd aanstaan en dan wil ie nog wel eens onstabiel worden als ie geen vooraad koele lucht meer heeft.
Het enige wat ik wel heb overgeclockt is m'n voodoo3 2000 agp kaartje, heb em nu op 185mhz draaien, zou hem nog meer kunnen OC'en maar hij loopt nu lekker stabiel en veel winst maak je daar ook niet meer mee.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dubbelpost

Verwijderd

Hoe heb jij die Voodoo overclockt. Ik heb zelf een Voodoo 3 3000 en wil die ook nog wel een kleine boost gaan geven. Is het erg ingewikkeld of gewoon kwestie van proggie installeren?

• Refragmental
Gewoon een klein proggie,
kweet niet meer waar ik em heb gedowned maar heb em nog op mijn schijf staan,
ICQ me maar als je em wil hebben :)

• Refragmental
Op donderdag 23 november 2000 13:59 schreef Ortep het volgende:

[..]
Het temperatuur effect van 10 milibar druk verhoging is waarschijnlijk minder dan een honderdste graad hoor.
Dat snap ik ook allemaal wel, maar waar het vooral om gaat is dat je met dezelfe set fans
een betere configuratie kan makes die een goed gebalanceerde airflow geeft,
en zo'n goede airflow scheelt echt wel op zijn minst 5-10 graden over een langere tijd

Verwijderd

io,

ik bedacht ook nog net ietsje, waarschijnlijk zijn er al wel meerdere personen op gekomen, maar toch vermeld ik het hier effe, laat weten wa ge ervan vindt...

om een optimale airflow te krijgen wordt meestal een fan geplaatst ergens vanonder langs de voorkant van de pc die staat op zuigen (zuigt lucht in de kast).
aan de achterkant van de kast (onder de voeding en/of ter hoogte van de CPU) komt een tweede fan die staat op blazen (blaast lucht uit de kast).
als we nu een derde fan zouden bouwen langs de onderkant van de kast (ongeveer vanachter en ook ter diepte van de CPU) en we zetten die ook op blazen, zou die de airflow dan niet nog bevorderen?

wel enkele probleempjes:
- PC zou wat hoger moeten staan zodat er voldoende lucht aan kan.
- onderkant = meer stof
- andere???

eventueel de fan ietwat schuin zetten om een afschuivingseffect te krijgen van de airflow omdat als de voorste en de onderste fan loodrecht op elkaar staan, er eventueel tegenwerking kan zijn van beide luchtstromen.

ik ben zelf geen geleerde wat betreft aerodynamica, maar het was gewoon een ideetje, wa vinde jullie ervan?

Verwijderd

Klinkt leuk...
Denk zelf dat je maar 1 fan nodig hebt voor lucht je kast inblazen en 2 of 3 voor eruit blazen.
Fans die je kast inblazen dan laag plaatsen, inderdaad zoals jij het zegt.
Fans die je kast uitblazen bovenin plaatsen bij de cpu, omdat warme lucht bovenin hangt.

• raptile

raptile

Topicstarter
praat aub meerover het geluid mensen en niet over de koeling want die is hier perfect lees de topic hehehe

iedereen geeft super ideeen over AIRFLOW maarja ik had het juist over de HERRIE die verminderd moet worden :D

gef daar eens tips over.

trouwesns buizen vergelijken met een kast slaat nergends op een buis is namelijk helemaal dicht rondom en een kast heeft heel veel gaten. circulatie moet je wel degelijk opbouwen... dat is mij dus heel goed gelukt maar ik heb pokke herrie en dat moet weg.

plz geef al je ideeen enzo :)

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Ok, over de herrie
Ik zou me sowieso beprken tot maximaal 3 a 4 fannen. Is meer dan genoeg. 1 voor erin blazen en 2 a 3 voor eruit blazen. Ik weet niet hoeveel je er nu in hebt zitten, maar als het en teringherrie maakt, dan lijkt het me beetje overdone.

• raptile

raptile

Topicstarter
3 vinnen maar het zijn wel sterke.

maar hoe demp ik geluid van die vinnen?

kan je er neit iets omheen bouwen ofzo?

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Nee, niet dat ik weet.....denk dat je gewoon andere case fans moet kopen die minder lawaai maken. Is de enige oplossing denk ik...

• Refragmental
Waar staat je kast eigenlijk?
Want ik zou em als het mogelijk is gewoon in een kast plaatsen met deurtjes :)
dan doe je die gewoon dicht en isoleer je die kast gewoon.

• raptile

raptile

Topicstarter
hmm dan geef ik mij liever nog niet gewonnen ik heb er net 100 piek voor betaald en lopen zagen schuren snijden etc.:)

dus mischien kan ik wel ergends een sensor kopen die aangaat als het te warm word binnenin die kast..

weet iemand waar is dan halen en wat dat kost?

Spelfouten voorbehouden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

• Halo_Master
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Jongens ik heb deze opstelling :

1. 1 Delta 80 MP voorin onderin de kast(blaast lucht van buiten naar binnen)
2. 2 Delta 80 MP's op mijn videokaart , zelf blowholes gemaakt,naast elkaar , precies op de hoogte van de videokaart , aan de zijkant , middelpunt van de fans precies op dezelfde hoogte van de videokaart, dus de hele kaart wordt gekoeld,deze zitten dus een beetje achterin de kast aan de zijkant.(blazen op de videokaart,dus lucht van buiten)
3. Mijn cpu koeler is een aplha/delta combo , met de delta op de zuigstand(delta 60 HP).
4. aan de achterkant van de kast op dezelfde hoogte van de cpu+koeler een blowhole , heb daar ook een delta 80 MP opgezet , zodat de warme lucht die van de cpu wordt geblazen(gezogen) gelijk naar buiten kan worden afgevoerd , dus die blaast naar buiten.
5. In mijn PSU zit ook een fan van 80 mm(weet niet welk merk) die precies boven mijn cpu en koeler zit,er echt recht boven en de afstand is klein , die ook de warme lucht die van de cpu afkomt kan afvoeren.
6. boven mijn PSU zit ook een lege ruimte met in de achterkant van de kast ook een blowhole(ja, weet het , kon helaas mijn PSU niet naar boven verplaatsen).Daar heb ik ook maar een delta 80 MP fan gezet die warme lucht uit de kast blaast.
7. Bovenop de kast zelf een blowhole gemaakt waarin ik ook een delta 80 MP heb gezet ,deze blaast ook warme lucht de kast uit(zuigen).

Is dit een beetje een goede opstelling?
Het valt mij wel op dat door dezelfde fans te gebruiken(delta 80 MP) het geluidsniveau mij erg meevalt.De geluiden versterken elkaar niet echt , of lopen niet door elkaar , want de toerntallen van elke fan zijn hetzelfde.Ik had hiervoor allerlei verschillende soorten fans in alle maten en merken.Nou , krijg je toch een raar mengsel van geluiden.Dus mijn tip is : probeer zoveel mogelijk hetzelfde type en merk fan te gebruiken.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• raptile

raptile

Topicstarter
zijn er soms geen mensen die de problemen echt hebben kennen oplossen?

Spelfouten voorbehouden.

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Ja , of je neemt allemaal dezelfde koelers , scheelt echt wel een hoop/
Of je neemt drastischere maatregelen , zoals waterkoeling :www.waterkoeling.nl of Vapochill , daar heb ik laatst informatie over aangevraagd bij www.oc-shop.nl

succes

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Roosters voor fans verwijderen, dakleer aan binnenkant kast plakken, van karton een geluidsdemper maken achter de PSU.
Heb zelf een potmeter voor m'n Delta 60HP gezet, maakt 'm een stuk stiller en maakt qua temp. geen moer uit (is een beetje overkill dus op m'n PEP66)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Erikie
  • Laatst online: 31-08 10:57

Erikie

www.erikie.nl

halo-master > hebbie zoveel fans draaien in je pc en je hebt je cpu maar 50 mhz overgeclockt :? :? :?

zielig

traktor scratch!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

nee hoor mijn proc haalt nu de 1177 Mhz ,

mplr. op 11,FSB op 7 (heb ff opnieuw ingekleurd , was niet helemaal goedgegaan) maar ben vergeten te updaten.Ik heb gisteren deze fans erin gezet en blowholes geplaatst , draait nu super op 1,88V geeft mijn bios aan Sisoft Sandra geeft 1,94 aan , toen ff opnieuw ingekleurd en ja hoor mpl. 11 ipv 10,5 die ik eerst haalde en de FSB op 107 gezet.Maar bedankt voor je zeer "oprechte" en "zorgzame" belangstelling.

En door die koeling op mijn vid card draait mijn ELSA Gladiac nu stabiel op 230(core)/420(memory).

Verwijderd

Heb Alpha met 2 YS-Tech Fans. Nog een 12v fan of 10. Eigenlijk hoor ik alleen de YS-Techs, kan er niets aan veranderen. Daarom heb ik een gat in de muur gemaakt en men PC de andere kant van de muur gezet. Aangezien ik een 40GB hdd heb valt dit goed te doen.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

ja dank je wel.. wa's je temp nu van je cpu? enneh, is het geen vliegtuig dan?

traktor scratch!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Temp van mij cpu :

Idle 38 C
Full load 47 C

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik heb ook nog al last van dat geluid van al die koelers. Ik heb 2 sunnon 80mm koelers(1 blaast, 1zuigt) + Slot koeler + koeler die lucht circuleert in kast.(op cpu zit nu een Chrome maar er komt een fop op)
Heeft het zin om kast te bedekken met ei dozen of zo(ziet er niet uit maar staat toch in een inham.

• raptile

raptile

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 21:25 schreef Albinoraptor het volgende:
Ik heb ook nog al last van dat geluid van al die koelers. Ik heb 2 sunnon 80mm koelers(1 blaast, 1zuigt) + Slot koeler + koeler die lucht circuleert in kast.(op cpu zit nu een Chrome maar er komt een fop op)
Heeft het zin om kast te bedekken met ei dozen of zo(ziet er niet uit maar staat toch in een inham.
precies ik word ook helemaal gestoord :)

wel hel goed spul trouwens die Sunon

Spelfouten voorbehouden.

• raptile

raptile

Topicstarter
ok ik heb mijn kast geprobeerd te dempen met karton en dat is een beetje gelukt maar het scheelde beina niets.

dus dit is de volgende vraag.

kan je op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat die vinnetjes stiller worden?

en niet alleen met een potmeter :)

Spelfouten voorbehouden.

• Oviparous
  • Niet online
Ik vraag me echt vreselijk hard af waar je al die coolers voor nodig hebt, zeker als je je 900mhz naar 900mhz geOC'ed hebt :) Het enige wat ik in de config van raptile zie staan dat wel wat frisse lucht kan gebruiken is z'n 7200rpm harddisk, en daar kun je hele mooi standaard 5.25" units voor kopen met 1 of 2 low-rpm fans erin die je niet hoort. Heb je daar geen plaats voor dan plak je 1 fan voor onderin je kast die koele lucht inblaast, en dan stijgt de lucht vanzelf op en wordt warmer en verdwijnt bovenin. Als je dan toch 10 fans in je kast wil plakken moet je ook maar voor de consequenties staan :)

• raptile

raptile

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 23:25 schreef Oviparous het volgende:
Ik vraag me echt vreselijk hard af waar je al die coolers voor nodig hebt, zeker als je je 900mhz naar 900mhz geOC'ed hebt :) Het enige wat ik in de config van raptile zie staan dat wel wat frisse lucht kan gebruiken is z'n 7200rpm harddisk, en daar kun je hele mooi standaard 5.25" units voor kopen met 1 of 2 low-rpm fans erin die je niet hoort. Heb je daar geen plaats voor dan plak je 1 fan voor onderin je kast die koele lucht inblaast, en dan stijgt de lucht vanzelf op en wordt warmer en verdwijnt bovenin. Als je dan toch 10 fans in je kast wil plakken moet je ook maar voor de consequenties staan :)
mijn computer is net een week oud en loopt nog niet 100% stabiel dus ik ga nog niet overklokken totdat ik weet wat mn probleem is :)

ik hou gewoon van een hele koele computer en niet van 56 graden stressed en 34 voor mn mobo vandaar.

ik ga wel occen hoor dit is de voorberijding
maarja NU heb ik de vragen liggen en NIET als hij al geclockt is snappie :)

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

io,

eerst en vooral, ben geen specialist in dit soort zaken, maar ben mij op dit moment aant informeren over alternatieve geluidsdempingsmethodes. Daarna komt de hitte afvoer aan de beurt...

geluidsoverlast omwille van turbulentie die afkomstig is van fans die tegen harde oppervlakken blazen (muren, kasten en dergelijke) kan ietwat gedempt worden door op de plaats waar het tegenblaast een zacht materiaal te plakken (schuim of een of andere vorm van stof die zogezegd de lucht ietwat in zich op neem en dus moeilijker weerkaatst. Hierdoor krijg je minder turbulentie...

Geluid van binnen in de kast zou je deels kunnen oplossen door met een geluidsabsorberende stof de binnenkant van je case te bedekken...

Als stof zou ik denken aan simpel piepschuim of voor het betere werk, de stof die gebruikt wordt omde binnenkant van opnamestudio's te bekleden (te vinden in de betere doe-het-zelf zaak :)

Iemand nog andere ideeën als stof voor dit soort zaken?

PS - Hou wel in het oog dat deze stoffen de temperatuur niet doen stijgen, en het ou handig meegenomen zijn moest er een stof/samenstelling bestaan die zowel het geluid absorbeert en de hitte ontwikkeling ietwat absorbeert. Alle beetjes helpen dus...

-- Koder

• raptile

raptile

Topicstarter
ok tnx!

Spelfouten voorbehouden.

• The PyroPath
  • Laatst online: 27-08 07:20

The PyroPath

Go Tweak your ass off

hmmm lekker knutselen met piepschuim dna word het helemaal niet statisch denk ik, je kan beter naar de supermarkt rijden/lopen/bussen en daar de doos met het dikste karton zoeken, dan snij je die in stukken op maat en haalt aan een kant het äfdek"laagje papier eraf zodat je alleen de golfes overhoud aan die kant, en dat plak je aan de zijkanten en onderkant van je kast, wel de binnenkant uiteraard. Daarmee was het blikke geluid van de kast een stuk minder:), maar je hoort het nog altijd stormen :( en daar is nu eenmaal nix aan te doen :(:(:(

Breek je nek voorzichtig

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Maak je geen zorgen over de warmte afvoer als je de kast bekleedt met dempings materiaal. Door de wanden van de kast heen raak je bijna geen warmte kwijt. Bijna alles gaat met de luchtstroom naar buiten. Je kan zelfs aanvoeren dat die verbeterd wordt door al dat schuim. Ga maar na: Een simpele fan blaast iets van 35 cfm. Dat is omgerekend naar normale maten: 1 m^3 per minuut. De inhoud van een full towers is iets van 0.06 m^ (inwendige maten ongeveer 50x40x30 cm) De kast is wel iets groter, maar er gaan ook dingen af als disken, CD writers etc. Dat houdt in dat de hele inhoud van de kast ruim 16 keer per minuut wordt ververst. Natuurijk zijn er hoekjes en gaatjes waar het wat langzamer gaat. Maar het idee komt vast wel over. Als je er schuim op plakt, dan neemt het volume van de kast af. Dus het aantal keren verversen neemt toe. Veel zal het niet uitmaken. Maar het doet wel iets. Het laat trouwens ook heel mooi zien dat een overkill aan fan's niet helpt Het wordt echt niet veel beter als je van 16 keer per minuut naar 12 keer per minuut gaat. De lucht krijgt niet eens de tijd om op te warmen op die manier.

Verwijderd

Nog eventueel iets...

Haal al de frames die voor de fans staan om ze te beschermen er gewoon af. Die zijn enkel geplaatst zodat er niks zou inkomen om beschadiging van de fanbladen/motor te voorkomen.
Stof houden ze toch niet tegen dus dienen ze in feite tot niks meer (in de veronderstelling dat er niks in gestoken wordt :). De luchtstroming botst er toch alleen maar tegen wat weeral turbulentie veroorzaakt en de rest weet ge wel...

-- Koder

• raptile

raptile

Topicstarter
mijn 92mm fan met 50 cfm zit aan de bovenkant geplaatst. ik heb regelmatig kinderen in mn kamer dus dat rekkie meot er wel opzitten anders ben ik bang dat er kindertjes rondlopen zonder vingers vinnenkort..... ze vinden die wind namelijk wel interresand :)

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Yeah, da is wel zo, maar eens dat de vingertjes eraf zijn, dan kan je de frames er gerust af laten. :D

Nah, just kidding. In uw geval is het dan wel beter da ze erop blijven.

In alle andere gevallen... try it!

PS - Pas ook eventueel op voor alle andere wezens die op beweging afkome zoals honden/katten/koeien/paarden/... :D Mah ja, in principe lopen dergelijke beesten niet echt rond in ruimtes waar computers staan, so, no problemo for the rest of us...

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Ik heb over dit onderwerp in deze thread ook al eens gepost. Gaatie nog een keer in één handige post... :)

Ik heb een Antec SX-830 kast, die is hier te koop. Deze kast heeft een 300W power supply met Smart Fan, hoe warmer het wordt, hoe harder ie gaat draaien; is normaal heel stil. Daarnaast heeft deze kast plaats voor vier 80mm fans, twee voorin onderin en twee direct achter de processor. Daarin heb ik vier Panaflo L1A fans zitten. Deze fans hebben een laag toerental, verplaatsen weinig lucht, maar met z'n vieren voldoen ze prima. Deze fans hebben een geluidsproductie van 21 dB. Deze fans heb ik gekocht bij Teamawe.

Ik heb een PIII 650 met een Alpha FC-PAL35T van OC-Shop. Hierop had ik in eerste instantie de Delta MP fan, maar die maakte naar mijn smaak te veel herrie. Dus heb ik een air duct gemaakt en daarop een 80mm Panaflo M1A gezet (28 dB). Temperatuur van mijn processor is gelijk gebleven, het is nu alleen veel stiller.

Wat heeft mij dit allemaal opgeleverd?

Een PIII 650@933 op een Asus CUSL2
Kast temperatuur - 24 gr. C
CPU onder volle belasting - 36 gr. C
Geluid - Een nauwelijks hoorbaar geruis.

Voor verdere demping raad ik Dynamat aan. Soortgelijke producten zijn te krijgen bij NoiseControl, daarnaast kun je daar Papst fans krijgen met dezelfde eigenschappen als Panaflo's (of zelfs nog wel beter). Papst fans zijn alleen erg duur.

Commentaar?

Verwijderd

Wat dachten jullie van de binnenkant van je kast te bekleden met een vloerbedekking. Ja er komt ff wat stof in je kast, maar dat zal nu een paar uur draaien wel over zijn...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat heb ik een keer gedaan. Met tapijttegels van wol. HEEL effectief. De wollen kant dempt geluid en de achterkant heeft een zware bitumenlaag. Als je die tegen de wanden aanplakt dan dempt dat vibraties. Als dat dynamat spul is natuurlijk wel mooi, maar ja...waar koop je het. En die tapijttegels kan je ongeveer overal krijgen. En de kleur maakt je nix uit. Dus een aanbiedinkje is zo gevonden

• Graaf_slis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 09:54
Dat spul koop je bij een Carstereo shop.
Kan je ook je auto mee stil krijgen als je last van zware bastonen heb die je auto laten trillen.

www.digireflex.nl

Verwijderd

io,

Check out <a href="http://www.quietpc.com/products.html">Quietpc.com</a>.

-- Koder

• raptile

raptile

Topicstarter
.... ik gaat maar eens kijken bij de Gamma

Spelfouten voorbehouden.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

gasten, dit is echt grappig... mijn poes (kat) spring in me computer op de fan van me cpu! ha , ha haahaahaa! die kat sprong 3 meter omhoog! haahaahaha! zo, nou durft ie niet meer op me kamer te komen (sommige poesjes wel) maarja. het helpt wel!

btw, hij heeft er wel voor gezorgd dat m'n fan ophanging (ofzo) verbogen is, dus nu is de coolermaster echt brak.-

valt dit nog onder de garantie??

hm.. :) :)

traktor scratch!

Pagina: 1