Ik heb ook maar weer eens een mailtje gestuurd naar Zonnet, met een aantal argumenten die vrijwel al hun tegenargumenten onderuit halen:
Geachte Zonnet,
reeds meer dan een jaar maak ik gebruik van uw diensten. Namelijk Zonnet Basic ADSL verbinding via KPN. Een hele tijd was ik zeer tevreden over Zonnet, aangezien er vrijwel geen downtime was, alles mooi snel ging en ik (in spellen) vrijwel altijd een goede ping had. Sinds een aantal maanden ben ik helaas niet meer zo te spreken over dit alles. Ik ben er vrijwel zeker van dat u dit al meerdere malen eerder hebt gehoord/gelezen, maar toch wil ik ook even mijn ei kwijt kunnen.
Ten eerste mijn ping. Een ADSL verbinding neem je om snel en lang online te blijven zonder extra kosten, maar tegenwoordig is het nemen van een ADSL verbinding om er spellen ermee op het internet te spelen erg gewoon. ADSL is daar perfect voor aangezien alles heel snel gaat en het vrijwel altijd stabiel is, in tegenstelling tot kabel en een inbelverbinding.
Tot een aantal maanden geleden was er dan ook niks aan de hand met Zonnet ADSL, maar dit heeft toch wel een hele ommezwaai gemaakt de laatste maanden. Online gamen is vrijwel onmogelijk geworden, vanwege pings, die 's avonds, soms zelfs overdag, ver boven de 100 ms uitkomen. Onder de 100 ms is een spel online perfect te spelen, kom je daar echter boven dan heb je al snel last van 'lag' (vertraging, waardoor je een nadeel hebt tegenover andere mensen die die vertraging niet hebben).
Ik zal even een bewijs geven:
Het IP adres die u hierboven ziet is van de site
www.tweakers.net. U kent denk ik zelf wel testen dat dit alles behalve een slome server is, dus dat het probleem ook zeker niet daar ligt.
Bovenstaande test is rond 20:00 vanavond gedaan, even hiervoor was het nog erger en was de ping gemiddeld 520 ms. Dit is héél erg extreem, maar een ping van boven de 200/300 kom ik meerdere keren per week tegen. En ik ben zeker niet de enige.
Ik begrijp heel goed dat het 's avonds een stuk drukker is op internet, vooral tussen zeven en negen uur 's avonds en dat daardoor de verbinding wel eens iets slomer kan worden, maar daarvoor is ADSL nou juist. Om geen last te hebben van de drukte op internet die bij kabel en een inbelverbinding dus wel hebt. Hoe komt het dan dat 's avonds online gamen bijna altijd onmogelijk is?
Eerlijk gezegd weet ik het antwoord al, Zonnet heeft gewoonweg te weinig backbone en kan alle verbindingen eigenlijk niet aan. Is het dan niet eens tijd om er iets aan te doen?
Het ligt ook niet aan mijn wijk of wat dan ook, mensen in hele andere delen van het land hebben precies hetzelfde probleem als ik hier ondervind.
Het antwoord die u (Zonnet) voorheen heeft gegeven op de vraag waarom u niks aan de pingproblemen doet wil ik ook nog even aanvallen. U gaf als antwoord dat zolang gebruikers normaal kunnen surfen en downloaden er niks aan de hand is en er ook niks aan gedaan zal worden. Met een hoge ping is inderdaad gewoon te surfen, maar een (hele) hoge ping kan ook leiden tot een lagere snelheid, wat weer leidt tot het niet goed kunnen surfen.
Ook hiervoor weer even een bewijsstuk:
Zoals u ziet haal ik niet bepaald hoog. Ook deze test is rond 20:00 vanavond gedaan op de site
www.speedtest.nl. Ik haal hier amper een kwart van de normale snelheid. Ik kan u trouwens verzekeren dat er naast deze test niks anders draait dat ook maar enigzins gebruik kan maken van het internet, het is dus niet zo dat een ander programma alle snelheid heeft waardoor deze test er slechter uitkomt.
Vrijwel alle sites op internet gaan hierdoor een stuk slomer en zeker als je een site met meerdere plaatjes bekijkt is het soms niet vooruit te branden.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik (en velen anderen) het toch wel eens hoognodig tijd vind om eens wat aan deze (eigenlijk belachelijke) situatie te doen. Al reeds maanden hebben honderden, zoniet duizenden mensen last van een verbinding die vele malen slomer werkt dan bij andere providers het geval is. Als dit nog lang doorgaat kan ik u verzekeren dat dit veel gebruikers kan gaan kosten. Ik begrijp wel dat een uitbreiding van de backbone zeer zeker niet goedkoop zal zijn, maar slechte publiciteit daarentegen is misschien nog wel erger.
Met vriendelijke groeten, Marco Hordijk
The devil is in the details.