Toon posts:

Pc blijft hangen in spellen--> beeld op standby

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen,

Ik heb het volgende, zeeeeeer irritante probleem. Mijn pc draait als een zonnetje in windows, niets aan de hand, kan em zolang aanlaten staan als ik wil, maar zodra ik een spel start, dan stopt mijn pc er na een X aantal minuten mee. Het beeld gaat dan op standby, en de pc hangt. Ik moet dan een harde reboot doen om het systeem weer op gang te krijgen.

Het gebeurt niet altijd na hetzelfde aantal minuten, soms kan ik heel lang doorspelen, andere keren niet. Mijn specs zijn als volgt :

MSI KT400 mobo
AMD AthlonXP 2400+
512 mb ddr 2100 ram
120 gb wd 7200rpm hd
Winfast geforce4ti4200
Creative audigy
samsung syncmaster 151s
pioneer dvd reader
Liteon cdrw
3com ethternet 100/10
usb 2.0 port
300 watt, power

Software :
Windows XP pro
Mcafee antivirus
Sygate firewall

Ik heb alle soorten en maten nvidia drivers geprobeerd, maar het hielp niets. Verder heb ik alle updates voor windows etc.

Ik zit zelf te denken aan mijn voeding, dit omdat ik dit probleem pas heb sinds ik een nieuw moederbord (msi) en een nieuwe processor heb (2400 inplaats van 1600+). Kan het zijn dat deze meer stroom vragen en het na een tijdje niet krijgen en dat daarna de pc zichzelf uitzet ?

Alvast bedankt

Groeten

racuiMe

Verwijderd

via 4in1 ? en wat zijn de temps van CPU en GPU?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 20:47

JdM

Humbled

Groeten is niet nodig, dat gebeurd hier automatisch al :)

Heb je je mem getest?

ow en als je toch nieuw bent , is de FAQ ook geen overbodige luxe :)

[ Voor 43% gewijzigd door JdM op 05-05-2003 21:05 ]

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wat heb je allemaal al geprobeerd, als je daar eens mee begint, dan weten wij hoe we je (verder) kunnen helpen,

dus welke topics heb je al gelezen erover en welke tips heb je daauit geprobeerd?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie snelle reply's

Ik heb de laatste via 4-1's (heb met en zonder geprobeerd) heb het geheugen al veranderdt.

De temp van de processor ligt rond de 50 graden iets eronder. Ik denk persoonlijk dat het niet in de hitte zit, omdat ik bv zon cpu test kan doen zonder problemen.

Verder is mijn videokaart ook niet warm, heb het al geprobeerd met de case open, en een grote ventilator erop, ook toen bleef ie hangen

Verwijderd

Welkom @ GoT. Zie @ Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Overgeklokt? Temperatuur?

• FSB terugzetten.
• GPU/RAMDAC/VRAM terugklokken.
• AGP divider controleren.
• AGP multiplier terugzetten (8x > 4x > 2x > 1x).
• Eventueel AGP voltage iets verhogen bij instabiliteit.
• Eventueel shadowing/caching in BIOS uitschakelen bij instabiliteit.
• GPU temperatur van rond 50 graden stressed is normaal. Neem anders betere koeler/koelpasta/airflow.

Ten einde raad?

• Videokaart testen in een ander systeem.
• Andere videokaart proberen (ook PCI!).
• Terugbrengen naar de winkel en garantie claimen.

Download de nieuwste drivers voor je videokaart + DirectX9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm

me agp voltage opkrikken ? hoe weet ik wat mijn huidige voltage is, hij staat op auto.
ik kan kiezen uit 1.5, 1.6,.1.7,1.8

Verder heb ik niets overclocked, en staat alles in de bios op default...

Ik hoor niemand over die voeding, ik neem aan dat die 300watt dus voldoende zijn ?

Eerste indruk van dit forum is uitstekend trouwens, ben op veel nutteloze forums geweest, maar heb hier nu al een berg info vandaan

Klasse

:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 21:33:
hmm

me agp voltage opkrikken ? hoe weet ik wat mijn huidige voltage is, hij staat op auto.
ik kan kiezen uit 1.5, 1.6,.1.7,1.8

Verder heb ik niets overclocked, en staat alles in de bios op default...

Ik hoor niemand over die voeding, ik neem aan dat die 300watt dus voldoende zijn ?

Eerste indruk van dit forum is uitstekend trouwens, ben op veel nutteloze forums geweest, maar heb hier nu al een berg info vandaan

Klasse

:)
300W is minimum, wel voldoende lijkt me. Stop je videokaart 'ns in een andere systeem en kijk of die daar zult werken, anders ligt het idd aan je voeding (upgraden dus) :)

Verwijderd

Topicstarter
die videokaart doet het, die heeft het ook altijd gedaan....

Heel vreemd ook nog, (waarschijnlijk ander probleem, maar misschien dat iemand met verstand ervan een link ziet :D ) is dat sinds ik dat nieuwe moederbord en proc. heb ( en dus die lock ups heb) er een hele vreemde storing in mijn monitor zit... een soort ruis... heb ook al vanalles me geprobeerd...

vreemd, zal er wel niets mee te maken hebben, vergeet het maar...
ik denk dat ik zo even dat agp voltage omhoog ga gooien, als iemand mij wat richtlijnen kan geven ?

bedankt

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
SP1 van XP al geprobeerd?
btw welk spel loopt ie vast?

Verwijderd

Topicstarter
ArchRAIDen schreef op 05 May 2003 @ 21:48:
SP1 van XP al geprobeerd?
btw welk spel loopt ie vast?
ja XP heeft alle updates, en hij loopt bij alle spellen vast (behalve bij windows kaartspelletjes ...:D )

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

Houston3

ole

als je ti4200 zo een nieuwe is met agp 8x zou ik daar als eerste naar kijken.
verder heb ik niets toe te voegen :]

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is zon 8x agp kaart, maar daar heb ik ook al alle combinaties mee geprobeerd. Vervelende is, dat ik de agp niet kan regelen in het bios... er staat wel een optie, agp rate maar die staat op auto, en is grayed out... op het moederbord staat nergens een jumpertje die dat kan omzetten.

Ik heb dus via rivatuner die kaart op 4x agp gezet, maar dat mocht ook niet baten...
ik denk dat ik vanmiddag maar een nieuwe voeding ga kopen, just to be sure...

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:12

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 09:04:
Ja het is zon 8x agp kaart, maar daar heb ik ook al alle combinaties mee geprobeerd. Vervelende is, dat ik de agp niet kan regelen in het bios... er staat wel een optie, agp rate maar die staat op auto, en is grayed out... op het moederbord staat nergens een jumpertje die dat kan omzetten.

Ik heb dus via rivatuner die kaart op 4x agp gezet, maar dat mocht ook niet baten...
ik denk dat ik vanmiddag maar een nieuwe voeding ga kopen, just to be sure...
Je zou het kunnen proberen maar een 300watt is imo meer dan zat voor jouw systeem :) Het kan altijd dat een bestaande voeding niet meer goed funcitoneerd, maar dan zou je het ook op andere fronten moeten merken

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
op wat voor fronten dan? performance ? geluid? Storing in mijn tft scherm? (:P)

Verwijderd

ff een vraag naar aanleiding van een antwoord,
alex.t zei dat je de apg voltage moest verhogen, maar niemand heeft antwoord gegeven op hoe ver je hem omhoog kan zetten, ik zou dat namelijk ook graag weten :)

Verwijderd

Topicstarter
idd, als iemand dat zou weten ? Ben een beetje bang dat ik dat ding opblaas!!!
Ondertussen heb ik al een mooie voeding gevonden :D

http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=2933

iemand op of aanmerkingen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 10:53:
idd, als iemand dat zou weten ? Ben een beetje bang dat ik dat ding opblaas!!!
Ondertussen heb ik al een mooie voeding gevonden :D

http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=2933

iemand op of aanmerkingen ?
520W? Vind je dat niet té veel? ;) Ik zou voor een 350W Enermax gaan, omdat ze ook veel stiller zijn en ook eingelijk genoeg en voldoende hebt. Zie @ http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/212 of je vraag hier stellen @ Welke voeding heb ik nodig?

Krijg je dit probleem alleen bij 3Dspellen? Probeer een nieuwe versie van DirectX en/of installeer je DirectX versie opnieuw. :)

Ga ook effe naar "Start" -> Uitvoeren -> type: dxdaig -> Beelscherm -> test je DirectDraw en Direct3D.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:12

Pubbert

random gestoord

Die Enermax kan ik zelf ook aanbevelen :) hij zit ook in mijn systeempje *D. Hij is vrij zwaar (2x dan :P , leverd voldoende stroom en weegt ook best veel)

RaceuiMe -> met problemen om meer fronten bedoel ik algemene onstabiliteit (vooral harddisks kunnen er niet goed tegen -> raar geluiden kunnen ze dan maken) En gewoon met opstarten reboots etc. Dan merk je dat je voeding raar gaat doen.
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 10:50:
ff een vraag naar aanleiding van een antwoord,
alex.t zei dat je de apg voltage moest verhogen, maar niemand heeft antwoord gegeven op hoe ver je hem omhoog kan zetten, ik zou dat namelijk ook graag weten :)
uit eigen ervaring weet het dat het alleen maar onstabieliteit opleverd :(

[ Voor 34% gewijzigd door Pubbert op 06-05-2003 12:35 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
hmm

nou moet ik je zeggen, dat mijn nieuwe systeem het woord "stabiel" nog niet echt kent.....
nou ja
ik heb die enermax aangeschaft, ik zit nu op me werk, ik gooi em er vanavond, eens kijken of dat het oplost

Bedankt voor jullie hulp !!!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31
Ik heb ff een vraagje... is het gewoon op willekeurige momenten in een spel of steeds dezelfde? Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, maar dat tradt allleen op bij resolutie veranderingen (dus bv bij ingame movies of menuschermen). Mijn monitor sprong dan uit (standby), gaf rare refresh rates aan en ik kon mijn computer aleen restarten door een harde reset.

groeten,

JW

Verwijderd

Topicstarter
@JW, nee het is compleet willekeurig... dat maakt het ook zo frustrerend.....

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb dit dus ook. Maar heb er al een hele tijd geen last van gehad. Het gebeurd ook alleen maar in stress... Zo draait UT heel goed maar Ut2003 ligt er binnen een 1.5 uur uit. En dan heb ik dezelfde symptomen als jou. Beeldscherm:''no signal'' geluid hangt, pc=death

Ik heb ook al van alles geprobeerd van 1x Agp, drivers van 2 jaar oud tot casefans (4 stuks)

Het enige wat je kan doen is een andere videokaart proberen. Heb zelf even een Radeon 8500 erin gedaan, toen had ik geen last.

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 16:26
Wat je ook kan doen, maar dat zou ik ff voor het laatst bewaren, is ff alles eruitgooien behalve videokaart en harddisk en dan als het probleem verholpen is alles stap voor stap er weer in doen totdat je het probleem weer vind, zo kun je er misschien achter komen waar het aan ligt.

En een voeding van 300 watt is ruim genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
nou die voeding zit er dus in, ik heb gisteravond 2 uur zitten deltaforcen zonder problemen... nou ben ik nog niet helemaal overtuigd, maar het ziet er goed uit !!!!!!!!

• G_Kracht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02-2019
Wat bij mij hielp is de AGP multiplier op 4X zetten. Daarna draaide hij als een zonnetje. Je merkt er verder weinig van.

G

Verwijderd

Topicstarter
oKe, Ik voel me dus best klote... hij hangt nog steeds....

kan wel janken.... agp heb ik trouwens ook al geprobeerd

no luck

pff echt minder

Verwijderd

Topicstarter
ok

Het is dus hitte..... heb de kast opengezet, met een fan erop... en werken

nou ja, ik heb nu wel een mooie nieuwe voeding :P

bedankt voor jullie hulp

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 16:26
gozer, ik zei toch dat het niet aan je voeding lag!

• Dextourius
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03-2025
Dacht ook meteen aan de hitte :)

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

Pagina: 1