[Moederbord-CPU]defect?

Pagina: 1
Acties:

• SuB-Gold
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04-2024

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Volgende vraag;
heb vrijdag mijn broertje zijn pc helemaal schoon gemaakt (stof vrij). Opstelling is bigtower, gigabyte bx2000, celeron466, 128mb pc133 DIMM, Maxi Gamer 3D Prophet (GeForce), SB128, NIC enz. Die 3D Prophet vga werd te warm (fan kapot), was een andere voor onderweg en dus besloot ik even een extra fannetje eronder te hangen. Haal de kaart eruit en doe em opnieuw erin (ook heb ik ff de cpu eruit gehad om die fan op te schonen) en doe de cpu erin, start het systeem en krijg ik op het beeldscherm check signal cable. Dus ik meteen alles opnieuw gecheckt, maar nog niks. Zie ik dus dat een stukje van het AGP slot is afgebroken, ik meteen een PCI vga-kaart erin gedaan, maar helaas niks daar. Nou heb ik via via een zelfde moederbord kunnen regelen (als jullie niks weten) om de boel op te lossen. Helaas durf ik dus niet zeker te zeggen of het misschien zelfs aan de cpu ligt (zit op een slot->socket370 convertor), hoe kom ik daarachter? Heb geen moederbord om te testen helaas :(

Nog een andere vraag;
Fujitsu Scenic X500 (P3 500mhz, 128mb pc100 DIMM), steek er een vervangende 256mb pc133 in en die slikt ie niet, why? Normaal zou die dan die DIMM terug clocken?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

1> zit de videokaart er wel goed ingedrukt? Heb je de processor wel juist teruggeplaatst?
2> sommige geheugenbanken willen simpelweg niet met elkaar werken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

SuB-Gold schreef op 04 May 2003 @ 23:15:
Nog een andere vraag;
Fujitsu Scenic X500 (P3 500mhz, 128mb pc100 DIMM), steek er een vervangende 256mb pc133 in en die slikt ie niet, why? Normaal zou die dan die DIMM terug clocken?
- moederbord kan geen double sided ram aan
- moederbord slikt alleen ecc/registered ram
- moederbord slikt echt alleen maar pc100
- ram is brak
- ram is niet compatible met oudere ram die je erbij inzet

meer kan ik er nu even niet bedenken ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je uberhaupt getracht het BIOS te ressetten :?

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02) Mijn PC boot niet met mijn nieuwe videokaart...

[ Voor 80% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2003 23:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Radian schreef op 04 mei 2003 @ 23:17:
1> zit de videokaart er wel goed ingedrukt? Heb je de processor wel juist teruggeplaatst?
2> sommige geheugenbanken willen simpelweg niet met elkaar werken.
1> Heb net nogmaals eens opnieuw alles aangeduwt, maar helaas. Oh ik was vergeten te zeggen dat het kabeltje van de systemspeaker (rode) los was, heb ik eraan gesoldeerd, maar hij piept dus ook niet meer nu. Vreemd teken, moederbord gewoon kaduuk of cpu?

2>Het leuke is, ik had naast die pc100 128mb DIMM en paar weken een pc133 128mb DIMM draaien, die werkten samen netjes. Nu plaats ik alleen maar die pc133 256mb DIMM erin (zonder die pc100 en 133 128mb DIMM's), dan wilt die niet! DIMM misschien niet backward compatible?

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
dreeke schreef op 04 May 2003 @ 23:17:
[...]

- moederbord kan geen double sided ram aan
- moederbord slikt alleen ecc/registered ram
- moederbord slikt echt alleen maar pc100
- ram is brak
- ram is niet compatible met oudere ram die je erbij inzet

meer kan ik er nu even niet bedenken ;)
Mijn laatste bericht staat nog een toevoeging bij die vraag over de DIMM's en die 256mb DIMM draait nu in mijn pc (MSI K7T pro2a met Athlon) als een zonnetje naast mijn p133 512mb.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Het is geen nieuwe videokaart, had em alleen afgestoft! Ik heb wel even een pci erin gezet zodat mijn broertje kon werken (dat werkt ook niet, aangezien je dat in bios moet omzetten)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Juist vanwege die PCI kaart, die moet je als nieuw voor die computer zien

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
dual-zip schreef op 04 mei 2003 @ 23:30:
Juist vanwege die PCI kaart, die moet je als nieuw voor die computer zien
Helaas, cmos gereset, maar nog altijd niks, bios piept ook niet :?
Het vreemde is dat als ik de pc uitzet, dat de monitor nog altijd blijft zeggen signal cable not found, bij mijn pc gaat dat weg als ik pc uitzet. Ben steeds banger dat cpu dood is?

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Nog even op dat geheugen terug komen, ik had een 256mb pc133 er dus ingezet he, die heeft aan iedere kant 8 chips zitten (dus 16) is dat dus double sided? Hoe zie je dat bij bijv. winkels is dat 16x4m ofzoiets...

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
het schijnt dat chips met 16 of meer chips (dus 8 per zijde) niet zo goed zijn, aangezien dit in elk mobo manual staat vermeld. misschien even teruggaan naar de winkel met je geheugen/CPU?

Verwijderd

Gebruik svp de EDIT knop de volgende keer.

Een ander monitor geeft dezelfde problemen?
Ja, dan kan het zijn dat de mobo dood is. Ik vermoed dat hij door het afstoffen een ESD heeft gekregen op het mobo.

Prik die nieuwe geheugen eruit en kijk wat hij doet.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
TheGreatRanma schreef op 05 May 2003 @ 01:09:
het schijnt dat chips met 16 of meer chips (dus 8 per zijde) niet zo goed zijn, aangezien dit in elk mobo manual staat vermeld. misschien even teruggaan naar de winkel met je geheugen/CPU?
Ik heb hier alleen maar DIMM's met 16chips... Die zijn allemaal van Infineon (behalve die Fujitsu).
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 09:17:
Gebruik svp de EDIT knop de volgende keer.

Een ander monitor geeft dezelfde problemen?
Ja, dan kan het zijn dat de mobo dood is. Ik vermoed dat hij door het afstoffen een ESD heeft gekregen op het mobo.

Prik die nieuwe geheugen eruit en kijk wat hij doet.
Is bijna niet mogelijk aangezien stroom eruit was en ik de power button ingeduwd heb om de rest-stroom eruit te halen... Het zou natuurlijk kunnen...

Ik heb het nieuwe geheugen (in de Fujitsu) eruit gehaalt. Ook heb ik datzelfde gedaan bij die kapotte pc, het oude terug erin en hij werktte nog steeds niet.

Monitor lijkt me sterk, dan zou hij namelijk wel moeten bootten en dat doet hij ook niet, geen hdd activity namelijk als ik em een tijdje laat aanstaan!

[ Voor 42% gewijzigd door SuB-Gold op 05-05-2003 09:37 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
probeer toch maar eens met andere monitor, want als je een monitor al gewoon op een losse cideo aansluit gaat dat signal al weg.

Tweakers Discord

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
tweakduke schreef op 05 mei 2003 @ 10:15:
probeer toch maar eens met andere monitor, want als je een monitor al gewoon op een losse cideo aansluit gaat dat signal al weg.
Ik heb mijn monitor aangesloten en die geeft aan, monitor gaat in slaap stand! Dus ik denk dat het moederbord gewoon kapot is.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SuB-Gold schreef op 05 May 2003 @ 12:43:
[...]

Ik heb mijn monitor aangesloten en die geeft aan, monitor gaat in slaap stand! Dus ik denk dat het moederbord gewoon kapot is.
Monitor in slaapstand zou normaal betekenen dat de PC uitstaat. Als de monitor is losgekoppeld krijg je een 'No Signal", idem als de videokaart en/of moederbord kapot is.

Dat je monior in de slaapstand gaat wil dus niet zeggen dat je moederbord defect is

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2003 13:09 ]

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
dual-zip schreef op 05 mei 2003 @ 13:09:
[...]

Monitor in slaapstand zou normaal betekenen dat de PC uitstaat. Als de monitor is losgekoppeld krijg je een 'No Signal", idem als de videokaart en/of moederbord kapot is.

Dat je monior in de slaapstand gaat wil dus niet zeggen dat je moederbord defect is
Wat moet het dan zijn... Als kabel los is zegt mijn monitor inderdaad no cable connected en die monitor van mijn broertje pc zegt het altijd (ook als die aan vga hangt). Toch is het niet de vga, want beide kaarten werken in mijn pc. Dus kan het alleen cpu of mobo zijn lijkt me. Ga dadelijk met cpu naar winkel om te testen. Werkt die gewoon nog, dan is het dus logisch het mobo!

Eigenlijk kan het haast niet anders dat het mobo kaduuk is, want als cpu niet meer werktte en mobo wel, dan zou hij piepen (pc-speaker). Dat doet hij dus niet, ook niet met ff mijn speaker voor de zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door SuB-Gold op 05-05-2003 14:26 . Reden: typo's ]

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Ik had nog een p3 500mhz liggen, die heb erin geplugd en nu werkt ie dus, op het agp slot na!

De Celeron466 werkt nu ook weer, schijnbaar zat er iets fout bij de dipswitches. Het AGP slot is wel kapot, heb nu PCI kaart erin. Nog een stom ding is dat het mobo maar 128mb geheugen vind, terwijl er 256mb inzit! Het gaat dus om een Gigabyte bx2000.

[ Voor 58% gewijzigd door SuB-Gold op 05-05-2003 16:09 ]

Verwijderd

SuB-Gold schreef op 05 May 2003 @ 15:11:
Ik had nog een p3 500mhz liggen, die heb erin geplugd en nu werkt ie dus, op het agp slot na!

De Celeron466 werkt nu ook weer, schijnbaar zat er iets fout bij de dipswitches. Het AGP slot is wel kapot, heb nu PCI kaart erin. Nog een stom ding is dat het mobo maar 128mb geheugen vind, terwijl er 256mb inzit! Het gaat dus om een Gigabyte bx2000.
laat me raden Intel BX/ZX/LX chipset? of een oudere via set :P dan moet je dus speciaal geheugen hebben :|

als ik een gewone 256mb in me Asus P3B-F (intel 440BX) stop ziet die ook maar 128 :P met een speciale (zo`n 32x4?) ziet die wel 256mb :Y) en me ouwe chaintech plank met 1 of ander via set (Pentium 2 plank) ziet ook maar 128 :P

de chipset support het gewoon weg niet B)

je moet dus een 32x4 module regelen (correct me if im wrong?)

Verwijderd

Met wat heb je eigenlijk je grafische kaart afgestoft? Sommige verfborstels ofzo (wordt redelijk veel gebruikt) bezitten statische elektriciteit, je grafische kaart ofzo kan dus aangetast zijn.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 16:49:
[...]

laat me raden Intel BX/ZX/LX chipset? of een oudere via set :P dan moet je dus speciaal geheugen hebben :|

als ik een gewone 256mb in me Asus P3B-F (intel 440BX) stop ziet die ook maar 128 :P met een speciale (zo`n 32x4?) ziet die wel 256mb :Y) en me ouwe chaintech plank met 1 of ander via set (Pentium 2 plank) ziet ook maar 128 :P

de chipset support het gewoon weg niet B)

je moet dus een 32x4 module regelen (correct me if im wrong?)
Het vreemde is, hij neemt de oude pc133 128mb DIMM wel, maar de nieuwe pc133 256mb neemt hij maar voor 128mb. Waar haal ik zo een DIMM vandaan die wel werkt. Of misschien wilt iemand ruilen?
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 16:49:
Met wat heb je eigenlijk je grafische kaart afgestoft? Sommige verfborstels ofzo (wordt redelijk veel gebruikt) bezitten statische elektriciteit, je grafische kaart ofzo kan dus aangetast zijn.
Nee nee de vga kaart was al raar aant doen, werd super warm (kapotte fan :(), maar ik zag dus dat een stukje van het agp slot afgebroken was op het moederbord, daaraan ligt het dus. De vga kaart is in orde, die werkt nog in mijn pc, dus...

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik wist niet dat dat uitmaakte wat voor dimms je hebt. Ik zit hier nu thuis achter een Pentium 200mmx, ik weet niet wat voor moederbord, maar er kan EDO in en SDRAM. Dit ding hebben we tijdelijk geleend, er zat 2x16 mb EDO in. Ik had nog een stripje 256 MB PC133 SDRAM (Corsair Cas 2, hoezo overkill :P ) liggen, en ontdanks dat volgens de bios dit bordje maar max 128 MB per bank aankan, vond hij keurig 256 MB tijdens het opstarten. Ik dacht dus dat het met een wat nieuwer moederbord als in dit geval altijd wel zou werken. Maar blijkbaar heb ik dus puur geluk dat het hier gewoon werkt?

Geen inspiratie

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
martijn12345 schreef op 05 May 2003 @ 17:44:
Ik wist niet dat dat uitmaakte wat voor dimms je hebt. Ik zit hier nu thuis achter een Pentium 200mmx, ik weet niet wat voor moederbord, maar er kan EDO in en SDRAM. Dit ding hebben we tijdelijk geleend, er zat 2x16 mb EDO in. Ik had nog een stripje 256 MB PC133 SDRAM (Corsair Cas 2, hoezo overkill :P ) liggen, en ontdanks dat volgens de bios dit bordje maar max 128 MB per bank aankan, vond hij keurig 256 MB tijdens het opstarten. Ik dacht dus dat het met een wat nieuwer moederbord als in dit geval altijd wel zou werken. Maar blijkbaar heb ik dus puur geluk dat het hier gewoon werkt?
Denk dat het merk van de DIMM ook meespeelt, in mijn geval (het gaat hier om 2 identieke pc133 256mb OEM DIMM's) werken ze beide niet. In de Fujitsu server herkend hij hem überhaupt niet, op de Gigabyte moederbord herkend hij die andere wel, maar voor de helft!
Ik weet niet goed hoe ik dat weer zou oplossen, iemand daar een idee over? Oh ja misschien dat ik een DIMM gewisselt krijgt voor pc100 (voor in die fujitsu).

[ Voor 5% gewijzigd door SuB-Gold op 05-05-2003 19:15 ]

Pagina: 1