Toon posts:

[adsl] technische redenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan eindelijk na jaren in juni/juli breedband internet krijgen hier in de vorm van ADSL. Meteen dus aangevraagd via de KPN. Kort daarna kreeg ik een brief waarin staat dta ik moet wachten op dat de centrale gereed is en ik krijg bericht blablabla (standaard verhaal wat iedereen heeft eghad die adsl heeft aangevraagd).

Verder staat er ook in deze brief

Houdt er rekening mee dat er technische redenen zijn waarom ADSL niet in alle gevallen geleverd kan worden.

Ik weet dat een van deze redenen is dat de lengte van je telefoonaansluiting naar de centrale niet langer dan 3 / 3,5 kilometer mag zijn. Gelukkig val ik binnen de kilometer dus dat kan het niet zijn.

Ik heb dus eens gezocht wat andere technische redenen kunnen zijn maar kan niet echt wat vinden. Weet iemand wat de andere redenen kunnen zijn waarom ADSL niet geleverd kan worden of is er iemand die om een van deze andere redenen geen ADSL heeft kunnen aanvragen/krijgen?

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 15:01

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat is meer indekken. De hoofdreden is nog steeds de afstand naar de telefoon centrale. Maak je er maar niet druk over in ieder geval ;) Je krijgt binnenkort ongetwijfeld je breedband connectie :)

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Dat de centrale vol zit en de afstand denk ik. Toen ik het een tijdje terug aanvroeg stond die opmerking er ook bij... Volgens mij bij iedereen... :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 20:35

Crazy D

I think we should take a look.

Afstand naar de centrale, ruimte op de centrale, kwaliteit van de lijn. En indekken... Iig niet teveel zorgen over maken :)

Exact expert nodig?

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

De centrale in kwestie waar je onder valt kan theoretisch gezien "verglaasd" zijn. Oftewel ADSL is dan vanwege technische redenen niet mogelijk.

Ook kan de koperinfrastructuur van een dusdanig slechte kwaliteit zijn dat ADSL er niet op werkt, maar telefonie wel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Crazy D schreef op 03 May 2003 @ 12:43:
Afstand naar de centrale, ruimte op de centrale, kwaliteit van de lijn. En indekken... Iig niet teveel zorgen over maken :)
exact :). Je zou trouwens eens moeten weten hoeveel mensen de klantenservice bellen en eisen dat ze verteld wordt waarom hun aanvraag is afgewezen :z.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 11:35
zoals machielk al zei dat de centrale verglaasd is. Wat hier dus bij de meeste mensen ook is. Behalve bij mensen die isdn hebben en hier als eerste woonde (nieuwbouw wijk) Ik heb dus zelf wel adsl maar de buurman kan het niet aanvragen om technische redenen. Die verglasing dus.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Kan iemand mij uitleggen wat met 'verglasing' (of misschien wel verglazing) bedoeld wordt in dit verband?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16
Dan zit er een stukje glasvezel (geen koper) tussen jou en de centrale, die glasverbinding is niet gemaakt om de hoogfrequente ADSL signalen door te sturen.

• machielk

machielk

Niet helemaal goed, dan zit er glas tussen de "wijkcentrale" en de hoofdcentrale. De centrale waar jij op zit is een soort verlengstuk van de hoofdcentrale. Deze zijn met glasvezel zeg maar "een op een" met elkaar verbonden. Er zijn wel wat van die locaties in Nederland, maar ik geloof dat het allemaal als test is geweest en dat men dat tegenwoordig niet meer doet, maar dat weet ik niet zeker (ben geen KPN'er).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01

Predator

Suffers from split brain

JvS schreef op 03 mei 2003 @ 19:43:
[...]

exact :). Je zou trouwens eens moeten weten hoeveel mensen de klantenservice bellen en eisen dat ze verteld wordt waarom hun aanvraag is afgewezen :z.
Even licht offtopic hierover:

Een jaar of 2 geleden (zal wel al wat meer zijn, maar kom) ben ik door een brief verwittigd dat ik een ADSL aansluiting kon nemen. Ik heb die toen besteld en werd een week of 2 telefonisch op de hoogte gebracht dat ik niet aansluitbaar was.
Ik vond het toen al bizar dat ik een brief kreeg dat ik aansluitbaar was maar ik kan wel begrijpen dat men nogal grof aan de marketing deed.

Twee maand later krijg ik telefoon van Belgacom (Belgische telefoonmaatschappij die hier de ADSL lijnen beheerd). Die persoon vertelde mij dat ik aansluitbaar was, en vroeg of ik geen aansluiting wou nemen. Ik heb duidelijk het vorige verhaal verteld aan hem en uitgelegd dat ik toen niet aansluitbaar was, hoewel men dit eerst dacht.
Hij verzekerde mij dat de lijnen verlengt/uitgebreid waren en dat ik zeker en vast aansluitbaar was. De volledige woonwijk waar ik woon was nu aansluitbaar. Dus dan heb ik maar weer een bestelling geplaatst.

Twee weken later (je kan het al raden), krijg ik een brief waar volgens mij maar 2 zinnen in geschreven stonden. De tweede zin was: u bent niet aansluitbaar wegens technische redenen.

Ik vind wel dat ik in mijn geval een duidelijker verklaring mocht krijgen waarom ik nu voor de 2de maal niet aansluitbaar was. Meestal is men slim genoeg om je eerst aan te sluiten en je dan pas met een abominabele service te confronteren.
Ik was liever letterlijk aan het lijntje gehouden dan figuurlijk :/

Needless to say was ik niet erg gelukkig met die behandeling. Ik heb niet naar de helpdesk gebeld om uitleg te vragen, maar ik heb kabel besteld.
Een goeie week later zat ik via de kabel te surfen.

/einde rant over ADSL aansluitbaarheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Predator op 04-05-2003 13:25 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 12:16:
Ik heb dus eens gezocht wat andere technische redenen kunnen zijn maar kan niet echt wat vinden. Weet iemand wat de andere redenen kunnen zijn waarom ADSL niet geleverd kan worden of is er iemand die om een van deze andere redenen geen ADSL heeft kunnen aanvragen/krijgen?
De meest voorkomende reden dat ADSL niet kan worden aangesloten is natuurlijk de afstand. Echter, in een aantal gevallen (o.a. in Amersfoort in bepaalde nieuwe wijken) is het ook niet mogelijk omdat er tussen de telefooncentrale en een buurtverdeeldoos glasvezel ligt. Voor ADSL is er 100% koper nodig van de centrale naar het huis.

In een aantal nieuwbouw projecten die aan het eind van de jaren 80, begin jaren 90 zijn begonnen met bouwen hebben ze glasvezel veel dichter bij de deur gelegd omdat men er vanuit ging dat dat in de toekomst DE manier zou worden van communicatie. Helaas is het allemaal niet zo snel gelopen, en zitten een aantal wijken dus met pech dat ze geen ADSL kunnen krijgen. En de glasvezel alsnog doortrekken naar de huizen voor een razendsnelle verbinding (in de volksmond ook wel FTTH of "Fiber To The Home" genoemd) blijkt vaak nog te duur.

Als er dus ERGENS tussen de centrale en het huis glasvezel licht is DSL niet mogelijk.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ikke wil wat vragen :

Hoe kom ik te weten hoe ver ik van de centrale af zit :?

* nero355 heeft al 1 jaartje ofzo ADSL en heeft sinds vandaag een getweakte Home Alcatel SpeedTouch ;) :Y) met cheapo SWEEEX switch :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
nero355 schreef op 04 mei 2003 @ 21:30:
Ikke wil wat vragen :

Hoe kom ik te weten hoe ver ik van de centrale af zit :?

* nero355 heeft al 1 jaartje ofzo ADSL en heeft sinds vandaag een getweakte Home Alcatel SpeedTouch ;) :Y) met cheapo SWEEEX switch :)
http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/

Let op, dit is de afstand berekend door een routeplanner (jaha 8)), maar komt over het algemeen redelijk overeen met de werkelijkheid

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

OnTracK schreef op 04 May 2003 @ 21:41:
[...]

http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/

Let op, dit is de afstand berekend door een routeplanner (jaha 8)), maar komt over het algemeen redelijk overeen met de werkelijkheid
Danke _/-\o_ !!! 8) You the man >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe kan dat nou :? :?
Heeft KPN in mijn geval een fout gemaakt ofzo? Volgens http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/
is de afstand tussen mijn huis en de centrale 4,8 KM. Ik ziet hier toch echt over een ADSL-lijntje te surfen 8)

edt: ik snap het al. Die afstand slaat _nergens_ op. Hij berekent de afstand over de openbare weg, ipv de kabellengte 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2003 22:01 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• oscardt
  • Laatst online: 19-05 14:53
Volgens mij zijn de afstanden op die site niet berekend dmv een routeplanner.

Dit staat er als ik mijn postcode check: "Op 18 februari 2003 is voor het laatst de dekking bepaald voor de centrale Zuidhorn-Centrum (voor Versatel in september 2002). Op dat moment is het onderstaande beschikbaarheidsoverzicht gegenereerd. "

Dit suggereert dus dat deze site beschikt over een database met afstanden en niet aan de hand van de openbare weg de afstand berekend

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wedden van wel? Die site linkt door naar locatienet. Ten eerste staat bij de instellingen personenauto, ten 2e gaat de hele route over de openbare weg. Het derde bewijs is dat je een routebeschrijving kan vinden onderaan de pagina :)

Afbeeldingslocatie: http://www.lokatienet.nl/maps/MAP_172_22_0_71_1508_4_8023441.gif
Donkerblauw is de te rijden route, volgens die route wordt de afstand berekent. Deze route is vanaf mijn huis naar onze centrale 8)

bovenin is mijn huis onderin is de centrale :7

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2003 22:21 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• oscardt
  • Laatst online: 19-05 14:53
is de lengte die die planner aangeeeft ook even lang als de afstand tot je centrale?

//edit

Die routeplanner is volgens mij alleen maar wat extra's
er staat bij mij: "De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 435 meter"

terwijl bij die routeplanner daaronder staat: "Afstand 1,3 km."

[ Voor 60% gewijzigd door oscardt op 04-05-2003 22:28 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Oh wacht ik mis hier iets:
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 2374 meter.
Volgens een andere, minder betrouwbare, berekening bedraagt de afstand 2370 meter hemelsbreed.
Het venstertje zelf (locatienet) berekent volgens de weg. De site zelf berekent hemelsbreed en dat lijkt me ook niet echt nauwkeurig :+ Alsof die lijn vanaf die centrale _rechtstreeks_ hier naartoe gaat :o

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Predator schreef op 04 mei 2003 @ 13:13:
[...]

Twee weken later (je kan het al raden), krijg ik een brief waar volgens mij maar 2 zinnen in geschreven stonden. De tweede zin was: u bent niet aansluitbaar wegens technische redenen

Ik vind wel dat ik in mijn geval een duidelijker verklaring mocht krijgen waarom ik nu voor de 2de maal niet aansluitbaar was.
Haha, da's inderdaad niet zo mooi. Maar die brieven en regio's zijn meestal gebaseerd op postcodegebieden. En die marketingdude snapte waarschijnlijkook niet wat "om technische redenen" betekent en weet alleen dat ze meer centrales hebben omgezet en dat jij het nu dus ook wel kan krijgen (je zit immers in zo'n postcodegebied).

Ik denk dat jij achter een wijkkastje zit dat met glasvezel is verbonden met de centrale (nieuwbouwwijk), of dat je telefoonlijn ongebruikelijk lang of erg rot is.
Meestal is men slim genoeg om je eerst aan te sluiten en je dan pas met een abominabele service te confronteren.
Ik was liever letterlijk aan het lijntje gehouden dan figuurlijk :/
Hehe, bij adsl doen ze altijd een lijnmeting en de snelheden van de meeste verbindingen zijn dusdanig laag dat ze wel gegarandeerd worden :). Als je lijn dermate ruk is dat ze niet eens 1mbit aankunnen, wordt het ook afgekeurd denk ik.

Maar de mensen die naar ons bellen, zijn soms dus niet tevreden met de uitleg over wat het kan zijn en eisen dus dat er een onderzoek komt naar waarom zij niet aangesloten kunnen worden enzo 8)7. (overigens zijn tweakers de ergste soort bellers :P), vinden je dom: "ik heb helemaal geen glasvezel, wat lul je nou" en dat soort mensen.
dual-zip schreef op 04 May 2003 @ 22:29:
Oh wacht ik mis hier iets:

[...]

Het venstertje zelf (locatienet) berekent volgens de weg. De site zelf berekent hemelsbreed en dat lijkt me ook niet echt nauwkeurig :+ Alsof die lijn vanaf die centrale _rechtstreeks_ hier naartoe gaat :o
Ik woon volgens spike 770meter van een centrale vandaan, maar de lijnen naar Floris (die 5 huizen verderop woont) zijn 2700 meter lang (gemeten bij aanleg tweakDSL), maar er zit dan ook een kanaal tussen waar je wel overheen kan rijden, maar de kabel zal wel ergens in verweggistan in een centrale buis onder het kanaal door liggen :).

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-05-2003 01:35 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JvS schreef op 05 May 2003 @ 01:33:
Ik woon volgens spike 770meter van een centrale vandaan, maar de lijnen naar Floris (die 5 huizen verderop woont) zijn 2700 meter lang (gemeten bij aanleg tweakDSL), maar er zit dan ook een kanaal tussen waar je wel overheen kan rijden, maar de kabel zal wel ergens in verweggistan in een centrale buis onder het kanaal door liggen :).
offtopic:
Waarom heeft iedereen tweakers in de buurt wonen en ik niet :'( :'(

de enigste hier enigsinds in de buurt is ResseTTim / Mad Demon (neef)

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2003 02:13 ]

• machielk

machielk

JvS schreef op 05 May 2003 @ 01:33:
Het is mogelijk dat jij aan een andere centrale zit dan floris. Je kan je denk ik wel voorstellen dat elke centrale een gebied dekt wat altijd grensd aan het gebied van een andere.

Maar aangezien je jullie postcodes al gechecked hebt en niet hebt aangegeven dat jullie op twee verschillende zitten zal het wel niet zo zijn.

Die site voor het checken van de centrale en de afstanden biedt overigens geen garanties. Overal kan een foutje in zitten.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

I know, maar we zitten allebei op de centrale "oog in al" :)

• machielk

machielk

<offtopic>
"Oog in Al" das in utrecht, laatst nog geweest om een speaker op te halen
</offtopic>

<ontopic>
tsja zoals ik al zei, het kan een foutje zijn. Ook weet je niet of jij niet via een bundel wordt bediend welke van links de straat in komt niet een hele wijk eerst omcirkeld voordat die de centrale bereikt (kan met waterwegen te maken hebben overigens) en de andere komt van rechts en gaat via een hoofdstraat of zo, zo door naar de centrale
</ontopic>
Pagina: 1