[Debian] Wlan 802.11G pcmcia kaart

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Als het mee zit heb ik dit weekend (of half volgende week) mijn laptopje. O+
Natuurlijk valt hier tegenwoordig geen wireless netwerk meer van weg te bedenken.

Aangezien ik nu een keer de kans heb om voor mijn aanschaf op onderzoek te gaan of het wel werkt onder linux heb ik dat nu ook gedaan, maar ik kom er niet helemaal uit.

Mijn eerste gedachte was een Linksys WPC54G (Broadcom BCM4306KBF chipset), maar met google kwam ik vervolgens al een e-mail tegen van linksys support:
Dear Brian,

Thank you for contacting Linksys Customer Support.

I am very sorry to inform you that as of the moment WPC54G doesn't have driver for Linux. However, our engineers are aware with that issue and they are on the process of creating a solution for that but up to now we still don't know when will be the date of release of the updated driver for your technical difficulty. Rest assured that we shall continue to exert our best efforts in order to meet and even exceed your needs and expectations. Please try to frequently visit our updates and releases regarding the driver for your

Thank you again and have a nice day!

If you have further questions, please contact us at (800) 326-7114 or send us an email at support@linksys.com so that we may further assist you. Please use this phone number given as reference for future support calls.

Sincerely,

Julius Mendoza
Product Support Representative
Linksys
Hierin zegt de fabrikant al zelf dat er vanuit hun kant zelf geen drivers beschikbaar zijn. Nu zullen er ongetwijfeld wel ergens opensource drivers aanwezig zijn. Maar de vraag is maar hoe makkelijk die te installeren/configureren zijn.

Dus ik zoek iemand die ervaring met deze (of een andere 802.11G) kaart en mij iets kan vertellen of het redelijk makkelijk te doen is voor iemand die niet "echt" veel van linux weet. Ik weet zo langzamerhand wel mijn weg te vinden, maar "gemak dient de mens" zullen we maar zeggen. Dus als iemand een andere 802.11G kaart weet die "simpel" te installeren is.

Eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nog geen vervangende kaart gezien voor deze die binnen mijn budget ligt (onder de 150euro).

edit:

Ik moet zeggen dat ik nog een aantal google pagina's door heb gebladerd, echter over wordt er op dit moment hopeloos tegen aan gekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Attilla op 01-05-2003 20:18 ]

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:23
Ik heb een Edimax EW-7104PC als Wlan pcmcia kaartje, en deze wordt goed ondersteunt dmv de atmel driver. Edimax levert ook standaard deze linux drivers + grafisch tooltje mee.
En ze geven ook nog eens linux-support.

Al met al ben ik er tevreden over. Ik had deze gekocht omdat het de goedkoopste was die ik kon vinden bij de mycom, en deze linux-support had.

Die linksys kan ik verder niets over vertellen.

arg, foutje. Mijn kaart is een b kaart. |:(

sorry.....

[ Voor 7% gewijzigd door stiena op 01-05-2003 20:35 . Reden: foutje ]

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:12
Voor zover ik weet zijn alle 802.11g-kaartjes op het moment Cardbus-kaartjes. Die worden nog niet ondersteund door de Linuxdrivers, dus het is nog een paar maandjes afwachten denk ik.

Misschien is het handig om tijdelijk een 802.11b-kaartje aan te schaffen, die worden vrijwel allemaal ondersteund. Dan kun je later altijd overstappen.

[ Voor 30% gewijzigd door Arzie op 01-05-2003 20:33 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Arzie schreef op 01 May 2003 @ 20:32:
Voor zover ik weet zijn alle 802.11g-kaartjes op het moment Cardbus-kaartjes. Die worden nog niet ondersteund door de Linuxdrivers, dus het is nog een paar maandjes afwachten denk ik.
Bedoel je te zeggen dat cardbus niet ondersteund wordt? Cardbus zou geen enkel probleem moeten zijn hoor.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:12
Cardbus zelf wel, maar Cardbus-wlan-kaartjes worden volgens mij niet door de Linux-wlan-drivers ondersteund. Die ondersteunen alleen PCMCIA-kaarten, heb ik gehoord.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ah, dat zou kunnen, ik heb alleen ervaring met PCMCIA wireless kaarten. Maar dit lijkt me wel iets dat per driver verschilt dan.

• Attilla
Tuurlijk is het mogelijk dat ik een B kaartje koop, maar eerlijk gezegt is dat dubbel geld uit geven. Ik koop dan liever nu een G en neem de gok dat het later ondersteunt gaat worden.

Gezien de brede ondersteuning voor B kaarten, lijkt me dat het uiteindelijk wel goed gaat komen met G kaarten.

Verwijderd

Zoek eens naar linux-wlan-ng. Die hebben drivers voor verschillende 802.11b kaartjes.
802.11g wordt nog niet door linux ondersteund, en het is ook niet handig/slim om .11g nu te kopen
omdat het nog geen standaard is. En dan zit je later met een kaart die niet goed werkt.
Mag je nog meer geld uitgeven :(

• Xandrios
  • Laatst online: 05-05 19:50
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 15:35:
Zoek eens naar linux-wlan-ng. Die hebben drivers voor verschillende 802.11b kaartjes.
802.11g wordt nog niet door linux ondersteund, en het is ook niet handig/slim om .11g nu te kopen
omdat het nog geen standaard is. En dan zit je later met een kaart die niet goed werkt.
Mag je nog meer geld uitgeven :(
Bij mijn weten zulle alle (iig de grote) merken een firmware flash uitgeven zodra de 802.11G standaard officieel is. Dan kun je dus met een simpele flash je apparatuur compatible maken :)

• Attilla
* Attilla deelt een gigantische schop uit.

Ik vroeg me af of iemand al iets meer weet over de ondersteuning van 802.11G, aangezien ik op dit moment nog niet echt wat verder ben.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
[Airwolf] schreef op 27 June 2003 @ 10:54:
* sebas deelt een gigantische schop uit.

Ik vroeg me af of iemand al iets meer weet over de ondersteuning van 802.11G, aangezien ik op dit moment nog niet echt wat verder ben.
Schop is onterecht, imho, had je beter je eigen topic kunnen lezen in plaats van hier in het rond te trappen.

Er _is_ op dit moment gewoon geen linux driver voor 802.11g kaartjes. (Zie boven, Arzie heeft gelijk.)

Als je linux only draait kun je gerust met het aanschaffen van je wlan kaartje wachten totdat er _wel_ drivers zijn. Ze worden er alleen maar goedkoper / beter op.

Dus:

Op dit moment geen linux support voor 802.11g, wel voor 802.11b.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Er zal waarschijnlijk ook geen linux drivers komen omdat de vendors geen specs releasen. Dit gebeurt niet omdat bij de g kaarten de radio frequentie software matig geprogrameerd kan worden. Daardoor zouden dus de kaarten bewust of bewust verkeerd gebruikt worden. Afluisteren, storen etc. Daar willen de vendors niet voor opdraaien.

Verwijderd

it0 schreef op 27 June 2003 @ 11:43:
Er zal waarschijnlijk ook geen linux drivers komen omdat de vendors geen specs releasen. Dit gebeurt niet omdat bij de g kaarten de radio frequentie software matig geprogrameerd kan worden. Daardoor zouden dus de kaarten bewust of bewust verkeerd gebruikt worden. Afluisteren, storen etc. Daar willen de vendors niet voor opdraaien.
Hier zijn twee oplossingen voor:

1) 802.11G-kaartjes op de markt brengen die alle toegestane functionaliteit in de hardware afhandelen en dus niet door drivers softwarematig te programmeren zijn om dingen te doen die ze niet mogen doen.

2) 802.11G-kaartjes programmeerbaar maken via een firmware. De Linux-drivers blijven open-source en kunnen de firmware-binaries (waarvan de sources niet beschikbaar worden gemaakt) uploaden naar de kaart en er vervolgens via een (vrij gepubliceerde) API een verbinding mee maken.

Een praktijkvoorbeeld van optie 1 zijn hardware-modems: die worden aangestuurd met (vrij gepubliceerde) AT-commands en het hele inbelgebeuren wordt door interne hardware (afgeschermd van de driver) afgehandeld.

Voorbeelden van toepassingen van optie 2 zie je bij De IBM "MWave" audio/modem-chip, de Alcatel USB ADSL-modem (daarvan weet ik het niet helemaal zeker) en bij de oudere (reverse-engineered) open-source drivers van de Hollywood Plus mpeg kaart (daarvan moest de firmware-file uit de Windows-driver gevist worden en vervolgens naar de kaart worden gestuurd). Later hebben ze in dat laatste project kennelijk toch zelf een firmware kunnen programmeren (of in elk geval een reeds bestaande firmware zonder license-issues met de open-source-drivers kunnen meeleveren) omdat de latere open-source Linux-drivers van de Hollywood Plus de Windows-drivers niet meer nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 12:18 ]

• Attilla
sebas schreef op 27 juni 2003 @ 11:24:
[...]

Schop is onterecht, imho, had je beter je eigen topic kunnen lezen in plaats van hier in het rond te trappen.
Misschien kan je de volgende keer ff tot 10 tellen voordat je een reply geeft ?
Dit topic is 2 maanden oud, het is goed mogelijk dat in de tussentijd een verandering cq. update in de drivers heeft plaats gevonden, waar ik niet van op de hoogte ben geweest.
it0 schreef op 27 juni 2003 @ 11:43:
Dit geeft een hele andere draai aan het verhaal.
Maar ik snap niet helemaal hoe dit zit, aangezien 802.11B ook op 2,4Ghz zit. Dit lijkt mij dan toch op dezelfde manier te gaan. Of zie ik dit verkeerd ?

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
[Airwolf] schreef op 27 June 2003 @ 12:18:
[...]
Misschien kan je de volgende keer ff tot 10 tellen voordat je een reply geeft ?
Dit topic is 2 maanden oud, het is goed mogelijk dat in de tussentijd een verandering cq. update in de drivers heeft plaats gevonden, waar ik niet van op de hoogte ben geweest.
[...]
Maar ik snap niet helemaal hoe dit zit, aangezien 802.11B ook op 2,4Ghz zit. Dit lijkt mij dan toch op dezelfde manier te gaan. Of zie ik dit verkeerd ?
Ow, naja, dat had ik idd niet gezien. Echter, geen verandering wat betreft de drivers voor 802.11g.

\edit
sorry.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Attilla
sebas schreef op 27 juni 2003 @ 13:01:
[...]

Ow, naja, dat had ik idd niet gezien. Echter, geen verandering wat betreft de drivers voor 802.11g.
Maakt niet uit. :)
Ik ga dan toch maar voor 802.11B, aangezien ik daar zeker van ben dat het werkt.

Wel zou ik een 802.11G AP kunnen kopen, die is toch backward compatible met B en dan eventueel later nog een G kaartje kopen als de ondersteuning helemaal goed is.

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

[Airwolf] schreef op 27 juni 2003 @ 12:18:

[...]

Het probleem is hem juist dat het op 2.4 en 5 Ghz zit,daardoor moet ie van frequentie veranderen, dat is programmeerbaar.

• Attilla
it0 schreef op 27 juni 2003 @ 13:44:
[...]

Het probleem is hem juist dat het op 2.4 en 5 Ghz zit,daardoor moet ie van frequentie veranderen, dat is programmeerbaar.
802.11A = 5.0 GHZ
802.11B = 2.4 GHZ
802.11G = 2.4 GHZ

Dus dit is nog niet de oorzaak dat er geen drivers zijn lijkt mij.

Verwijderd

De driver *IS* er wel (in linksys 54g AP), maar wordt gewoonweg niet vrijgegeven om al eerder genoemde rede. De broadcom chip's zend frequentie is softwarematig aan te passen. Het is op te lossen door een firmware update op de kaartjes (waarbij dat dus niet meer mogelijk is) *OF* closed source drivers...beide opties lijken me niks, maar dan toch liever die eerste :)

Vooralsnog is er geen van beide en zou ik die G kaartjes niet aanschaffen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 21:17 ]

Verwijderd

Hebben jullie trouwens al gelezen over nieuwe FreeBSD-drivers en Linux-drivers voor de Atheros-chipsets? Dit is een chipset die veel wordt toegepast in wlan-kaarten die zowel 802.11g als 802.11a ondersteunen. Grappig detail is dat FreeBSD Linux deze keer net even voor was (hoewel dit niet de eerste keer is wat driver-support betreft). ;) Maar een beetje rivaliteit tussen open-source projecten is altijd wel gezond. :+

http://bsd.slashdot.org/a...de=nested&tid=137&tid=193

Dus misschien zijn de Atheros-based kaarten wel wat jullie zoeken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 18:37 ]

• Attilla
Ik schop dit topic even met een quote uit een ander topic van mij, aangezien dit topic wel terug zal komen in de search.

Er zijn dus beta drivers voor bepaalde 801.11G kaarten (ligt aan chipset).
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 22:30:
Over 802.11 a/b/g gesproken:

http://bsd.slashdot.org/article.pl?sid=03/06/28/1810226
http://www.freebsd.org/cg...D+5.1-current&format=html

Er zijn wel oss drivers voor de g standaard. Deze drivers zijn voor Atheros kaarten.

Verder heb ik debian op mijn laptop; met de exotische hardware valt het wel mee. Het enige is pcmcia support kiezen bij de install.
Wat verder ook handig is om met knoppix te kijken welke modules geladen worden, en die bij de debian install mee te geven.
Pagina: 1