Linux op de laptop

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik ben sinds afgelopen dinsdag in het bezig van een compaq evo N1020v.
Nu heb ik al bijna een jaar op mijn desktop alleen maar linux draaien en ik denk dat is de basic dingen wel redelijk onder de knie heb.

Maar nu is het feit dat er op deze laptop een legale versie van windows xp prof al zit geinstalleerd en deze werkt overigens zeer fijn.

Nu vraag je je waarschijnlijk af:
Ja dus, wat is je probleem en waarom in NOS :?

Goed, ik zit nu voor mezelf redenen te bedenken waarom ik Linux op mijn laptop zou kunnen zetten en wat voor voordelen dit voor mij zou hebben of wat voor nadelen het heeft om windows erop te houden.

Pro windows:
1. Ik gebruik de laptop ook voor mijn werk en over het algemeen zit ik vaak bij een bedrijf waar windows wordt gebruikt en dus ook windows software. Dit is veel makkelijker te combineren met mijn laptop.
2. Windows staat er al pre-installed op, het kost me helemaal geen moeite.
3. Er is ondersteuning voor 802.11G
4. Mocht ik een installatie doen, dan is dit voor mij heel makkelijk.

Tegen windows:
1. Het is niet open-source, waar natuurlijk alle voor- en nadelen van bekend zijn.
2. De software die er op draait en ik nodig zal hebben is in 99% van de gevallen niet gratis zijn.

Pro Linux
1. Het is open-source.
2. De software die er op draait en ik nodig zal hebben zijn in 99% van de gevallen gratis.
3. Linux geeft me een goed gevoel.

Tegen Linux
1. De installatie van mijn distributie (Debian) is een stuk moeilijker voor mij. Sowieso vind ik linux op een laptop al moeilijker installeren dan op een desktop, aangezien er wat meer exotische hardware over het algemeen in zit.
2. Zoals je boven kan lezen gebruik ik de laptop ook voor mijn werk en dus zou ik sowieso een dual-boot moeten houden ivm. eventuele bedrijven waar ik kom.
3. Voorals nog is er geen support aanwezig voor 802.11G

Zoals je ziet hierboven heb ik een groot aantal punten tegen elkaar over gezet en zoals het er nu voor mij uitziet zou ik geen linux op mijn laptop willen (mits ik letterlijk naar de punten kijk). Echter linux geeft mij gewoon een goed gevoel, dit zou dus de reden zijn dat ik het wel wil installeren.

Nu komt dus het probleem, mijn N1020v heeft oa. al een rare ide/scsi emulatie. Daarbij zit er een rare videokaart in van Ati, waar ik ook al niet van gehoord heb. Ook zit er de mogelijkheid in om in de kap een w-lan kaart te bouwen.
Er zitten easy-access buttons op voor het geluid.
etc. etc.

Als ik dit dus wil gaan installeren en helemaal correct gaan configureren, dan weet ik nu al dat mij dit een heleboel tijd gaat kosten. Mijn vraag is dus of iemand hier iets nuttigs over kan zeggen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Hardware uit laptops helemaal niet zo exotisch hoor. Het zijn over 't algemeen gewoon de 'normale' drivers die je kunt gebruiken op de vaak ietwat van vorm gewijzigde types hardware.

[ Voor 82% gewijzigd door jep op 03-07-2003 21:07 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Je kan natuurlijk ook gewoon eerst een multi-boot erop zetten, dus Linux én Windows XP, en als je Linux installatie naar behoren draait, zou je natuurlijk Windows eraf kunnen gooien. Zelf zou ik kiezen voor de multi-boot, voor het geval je een software pakket nodig mocht hebben dat echt alleen maar onder Windows draait, of juist alleen maar onder Linux :)

• Attilla
Natuurlijk kan ik een multi-boot, alleen moet ik dan best wel veel werk doen (ik weet niet zo super veel) terwijl ik dat soort dingen ook allemaal in windows kan doen.

Hier zit mijn punt dus een beetje.

Verwijderd

Met rdesktop en een Citrix client kan ik vanaf mijn Linux werkstation de hele Windows wereld aan.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ej.. je hoeft niet perse linux te draaien, als je het nut er niet voor ziet :?
* moto-moi vindt dit een beetje krampachtig gedoe om maar een reden te verzinnen dat er op dit laptop Linux gezet 'mag' worden :z

Als je het erop wilt zetten, om af en toe mee te spelen, en misschien om de betere netwerktools die erbij zitten, hey, be my guest. Maar niemand zal je tegenhouden als je dat nut niet ziet, en je dus Windows blijft draaien op dat ding.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 03 July 2003 @ 20:58:
1. De installatie van mijn distributie (Debian) is een stuk moeilijker voor mij. Sowieso vind ik linux op een laptop al moeilijker installeren dan op een desktop, aangezien er wat meer exotische hardware over het algemeen in zit.
Waarom neem je dan in hemelsnaam Debian. Moeilijk doen als 't makkelijk kan (lees: volledig geautomatiseerde distro's a la RedHat/Suse) is ook een kunst...

Als je Windows om 't gemak zo lekker vindt en 't vervolgens met Debian wilt vergelijken, dan snap je volgens mij de essentie van Debian niet.

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 03 July 2003 @ 22:17:
Natuurlijk kan ik een multi-boot, alleen moet ik dan best wel veel werk doen (ik weet niet zo super veel) terwijl ik dat soort dingen ook allemaal in windows kan doen.

Hier zit mijn punt dus een beetje.
Dan dus lekker een dual boot doen. Je leert er niet veel van als je linux niet installeert en mocht het echt hopeloos gaan, dan kan je altijd je linuxpartities omzetten naar windowspartities.

Je kan ook een Knoppix downloaden en booten van cdrom, dan kan je zien of alle hardware werkt. Dan kan je daarna knoppix installeren of gewoon zelf aan de slag met Debian. Tenslotte is Knoppix alleen een luxere en makkelijkere manier van Debian.

Ik heb zelf een Dell Laptop van het werk voor de aankomende weken om te spelen met GPRS. Daar staat XP op en een hele zut dingen waar ik de zenuwen van krijg :)
De Knoppix CD ligt klaar om gewoon lekker gebruik te maken van die laptop en ik ga van het weekend eens kijken of ik daarmee ook kan GPRSen.

Ow ja, ik heb ook een oud laptopje van mezelf, en jaren geleden zat ik er al van te kijken dat linux er zo lekker op installeerde. Hij herkende alle hardware, ook die waar Windows 98 SE niets van kon maken en hij werkte als een zonnetje 8)

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
volgens mij heb je je keuze al gemaakt, nu wil je alleen van ons nog de bevestiging hebben Afbeeldingslocatie: http://forums.barrysworld.com/images/smilies/poke2.gif

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Tip: installeer freebsd
FreeBSD is makkelijk te installeren, ontzettend duidelijk, en het is niet zo'n gigantische wirwar als linux geworden.
Als je een beetje de basics al doorhebt krijg je het zo voor elkaar.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Om het nog moeilijker te maken. Slackware is super lekker @ laptop..

Verwijderd

installeer dan gewoon vmware onder xp en start beide tegelijk op :)
( of andersom )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:20 ]

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
[Airwolf] schreef op 03 July 2003 @ 20:58:
3. Linux geeft me een goed gevoel.
Zoiets lijkt mij al genoeg om het eens te proberen. Je kan wel gokken of het goed zal werken en of het je lukt, maar daar kom je pas achter door gewoon een poging te doen...

• Zwerver
  • Niet online
ach ik heb hier net gentoo op de laptop gezet, ook een compaq, oud model, (armada 100s) en er geen spijt van! Voor de windows dingen doe ik of wine, of een vmware dus wat dat betreft... maar het lijkt idd alsof je beslissing al vast staat, en je bevestiging wil?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Attilla
moto-moi schreef op 03 juli 2003 @ 22:46:
Ej.. je hoeft niet perse linux te draaien, als je het nut er niet voor ziet :?
* moto-moi vindt dit een beetje krampachtig gedoe om maar een reden te verzinnen dat er op dit laptop Linux gezet 'mag' worden :z

Als je het erop wilt zetten, om af en toe mee te spelen, en misschien om de betere netwerktools die erbij zitten, hey, be my guest. Maar niemand zal je tegenhouden als je dat nut niet ziet, en je dus Windows blijft draaien op dat ding.
Natuurlijk ben ik niet verplicht om het te installeren, maar ik zit gewoon voor mezelf wel te kijken of het de moeite is om eraan te beginnen. Gewoon omdat het veel tijd kost.

En daar wilde ik gewoon jullie meningen over. Misschien heb ik dat een beetje raar geformuleerd, maar dat bedoel ik dus.
Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:53:
Waarom neem je dan in hemelsnaam Debian. Moeilijk doen als 't makkelijk kan (lees: volledig geautomatiseerde distro's a la RedHat/Suse) is ook een kunst...

Als je Windows om 't gemak zo lekker vindt en 't vervolgens met Debian wilt vergelijken, dan snap je volgens mij de essentie van Debian niet.
Jou distro is redhat, Brazza zijn distro is slackware, mijn distro is Debian. :)
Je snapt wel wat ik bedoel, ik gebruik Debian omdat dit bij bevalt.

En ik wil wil geen vergelijking maken tussen Debian en Windows. Ik wil voor mij de verschillen tussen de 2 aantonen.
Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:56:
Je kan ook een Knoppix downloaden en booten van cdrom, dan kan je zien of alle hardware werkt. Dan kan je daarna knoppix installeren of gewoon zelf aan de slag met Debian. Tenslotte is Knoppix alleen een luxere en makkelijkere manier van Debian.
Dit was ik helemaal vergeten, tnx voor de tip.
Ik denk dat ik dit maar even ga doen, ik kan mezelf namelijk herinneren dat er ook een mogelijkheid bestaat om een volledig werkende Knoppix op je hd te zetten en dan gewoon verder als "normale" debian gebruiken. Dat stond ergens in een topic, maar ik moet even zoeken waar.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:58
Ik gebruik zelf een dualboot op mijn laptop (XP en mandrake). Dat kost echt 0,0 aan moeite om daar een dualboot voor te maken. Maar ik kan mij al bijna niet meer herinneren dat ik XP op mijn laptop heb gebruikt.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 22:53:
Dat is echt een achterhaald cliche, want elke knurft kan Debian 3.0 installeren. En als je het HEEL makkelijk wilt doen: neem Knoppix. Het is gebaseerd op Debian, heeft veel software om mee te spelen, en je kunt het vanaf CD draaien. Bevalt het goed, dan installeer je 'm op je harddisk. Persoonlijk vind ik Knoppix nog altijd beter dan Redhat :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

JaQ

Een compaq evo N1020v is een perfecte laptop om dualboot te maken. Heb er zelf vorige week nog 1 op Debian gezet (draai zelf gentoo, debian en WinXP-Pro op een Acer Travelmate 435Cli) Het enige waar je goed mee op moet passen zijn de recovery cd's (die verneuken je hele distro, niet meer gebruiken dus). Verder geen enkel probleem. Even je HD choppen met Partition Magic (of als je al meerdere partities hebt, eentje reserveren voor Debian) en klaar.

Die rare ati-kaart waar je het over hebt is een Ati Radeo Mobillity 7500. Die wordt perfect ondersteund door zowel de standaard VGA drivers van linux, als de radeon drivers (zitt default bij Debian). Het enige wat er raar is aan die Ati kaart is dat ie in linux geen 3D ondersteund (en onder windows wel)

Dat IDE-SCSI verhaaltje van je gaat ook niet op. Dat wordt pas van belang als je CD's wilt gaan branden onder Debian, anders is het een gewoon IDE cdrom/dvd device. Verder geen enkel probleem

Wat je je af moet vragen is waarom je met dit vraagstuk zit. Als je linux op je laptop zet en je gebruikt die laptop voor je werk, dan vergt dat bepaalde aanpassingen. Sommige bedrijven doen er erg moeilijk over als je er aankomt met je laptopje met eigen postfix, eigen apache etc. en willen je dan dus niet op het netwerk laten (ik zeg niet dat het terecht is, maar het is wel een feit). Als je zelf echt liever met linux werkt en de moeite wilt nemen om bij elke klant weer een discussie aan te gaan, soms gewoon wat meer moeite wilt doen om een netwerk op te kunnen (denk b.v. aan Novell :|) Dan moet je fijn overgaan. Denk alleen niet dat je hier moet gaan vragen om een excuus om wel of geen dualboot machine te maken...

No flames intended...

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Attilla
Ik heb zojuist even Knoppix gedownload, maar ik had knoppix zeker als anderhalf jaar niet gezien. En ik moet zeggen dat ik niet wist dat ze als zo ver waren hiermee.

Ik heb dus nu compleet debian op mijn laptop staan en alles werkt, met uitzondering van mijn Easy XS buttons. Niet dat dit normaal zoeen probleem is, maar op de N1020v bestuurt dat ook je geluid, dus ik weet niet of iemand daar zo een linkje uit zijn broekzak van kan toveren ?

Ik heb nu dus gewoon een net dual boot systeem en kan er lekker mee werken. En inderdaad, dat ide-scsi gebeuren dat had ik verkeerd gezien. Het zag er in eerste instantie nogal vreemd uit met een losse sarge install.

Ook de Ati Radeon Mobillity 7500, dat wist ik niet dat die er in zit. Had ik namelijk niet gezien bij de specs en in windows wordt hij eerlijk gezegd heel anders genoemd. Vandaar dat ik tot die conclusie ben gekomen.

Dus ehm, het staat geinstalleerd. :Y)
Alleen nu wat overbodige knoppix dingen weghalen

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

JaQ

Als je gnome gebruikt, dan kan je "multimediakeys" of iets in die geest installeren. Werkt prima bij mij. Als je kiest voor geluid via alsa kan je die buttons ook gewoon omzeilen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

Lancer

What the......

freshmeat.net en zoek op acme
Op http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/G.Wilford/Inspiron8500/ staan nog wat meer links (alle oplossingen werken, niet alleen op een Dell)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Ik probeer geen distro-war te maken (alhoewel, is ook leuk op z'n tijd. :+), maar wil wel graag mijn punt wat verduidelijken.
[Airwolf] schreef op 04 July 2003 @ 08:26:
Jou distro is redhat, Brazza zijn distro is slackware, mijn distro is Debian. :)
Je snapt wel wat ik bedoel, ik gebruik Debian omdat dit bij bevalt.
Ik denk dat je niet snapt waarom ik dat zo zei.

Jij stelt dat Windows een lekker makkelijke oplossing is. Alles werkt, alles voorgeconfigureerd, voorgeinstalleerd, etc. - m.a.w., je geeft aan dat het gemak een reden is om het zo te laten. Hieruit kan ik automatisch opmaken dat je op gemak gesteld bent en graag een oplossing ziet die gemakkelijk en snel "gewoon werkt".

Vervolgens kom je met Debian als alternatief op Windows. Ondanks enkele andere beweringen hier durf ik met 100% zekerheid te stellen dat Debian niet net zo makkelijk is als Windows. Elke "knurft" (quote van Exirion) kan Debian installeren? Vergeet 't maar. Debian's installatie is niet alleen moeilijker, maar vooral ook lelijker, primitiever en veel minder geautomatiseerd dan die van (bv.) Windows. Oftewel, Debian is qua gemak ab-so-luut geen alternatief voor Windows. Iedereen die iets anders beweert moet dat zoutzuur eventjes uit z'n ogen spoelen. Een tekst-based installatie is niet van deze tijd. Dat gebruik je als je dat opzoekt, maar niet als je gemak, snelheid en automatisering wilt.

Nu, alternatieven? Knoppix werd genoemd, en is een redelijk alternatief. Echter, in gebruik is 't nog steeds erg tekst-based in vergelijking met distro's als RedHat of Suse, die al volledig GUI-based zijn. Dat moet je liggen, maar nogmaals, jij geeft aan voor gemak, gebruiksvriendelijkheid en automatisering te willen gaan, en RedHat of Suse bieden dat, Debian niet. Zo simpel is het.

Als je echt een Debian-based maar gebruikersvriendelijke installatie wil, neem dan Xandros ofzo.

Nogmaals, ik wil geen distrowar ontketenen, of in elk geval niet in dit topic, maar je geeft aan dat je simpel, gebruiksvriendelijke stuff wilt maar stelt tegelijkertijd Debian als eis: daarmee maak je al een denkfout. Je moet een distro kiezen die bij je eisen past, niet een distro als eis stellen. Dat is achterlijk.
Exirion schreef op 04 July 2003 @ 09:33:
Dat is echt een achterhaald cliche, want elke knurft kan Debian 3.0 installeren.
Gelul. Jij praat als "tweaker", iemand met kennis. Ik heb het over de bovengestelde eisen: een gebruiksvriendelijk, simpel en automatisch product. Debian loopt lichtjaren achter op de concurrentie.
A) de installatie is gebruiksonvriendelijk en vraagt veel user input (en dus kennis).
B) de installatie is incompleet, er moet nog verschrikkelijk veel worden na-geconfigureerd.
En als je het HEEL makkelijk wilt doen: neem Knoppix. Het is gebaseerd op Debian, heeft veel software om mee te spelen, en je kunt het vanaf CD draaien. Bevalt het goed, dan installeer je 'm op je harddisk. Persoonlijk vind ik Knoppix nog altijd beter dan Redhat :X
Knoppix is leuk, maar nog teveel tekst-based.

De live-CD optie maakt het overigens wel een leuke optie, temeer omdat de hardware detectie zo goed is (vgl: Debian heeft uberhaupt geen noticeable hardwaredetectie vergeleken met RedHat, Suse of Knoppix).

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:58
Wat ik niet uit het verhaal van de topicstarter kan halen is of hij ook wel eens andere linux distributies heeft geprobeerd.

• Attilla
xzoticate schreef op 04 juli 2003 @ 16:57:
Wat ik niet uit het verhaal van de topicstarter kan halen is of hij ook wel eens andere linux distributies heeft geprobeerd.
Ja, ik heb een jaar dual-boot suse gewerkt, daarna nog een tijd met Mandrake. En uiteindelijk uitgekomen bij Debian.
Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 16:46:
Ik denk dat je niet snapt waarom ik dat zo zei.

Jij stelt dat Windows een lekker makkelijke oplossing is. Alles werkt, alles voorgeconfigureerd, voorgeinstalleerd, etc. - m.a.w., je geeft aan dat het gemak een reden is om het zo te laten. Hieruit kan ik automatisch opmaken dat je op gemak gesteld bent en graag een oplossing ziet die gemakkelijk en snel "gewoon werkt".

<knip, lang verhaal>
Nee, je begrijpt me verkeerd.
Ik zet 2 keuzes tegenover elkaar.

1. Windows wat al geconfigureerd is, wat niks meer nodig heeft op een aantal servicepacks na.
2. Debian, wat gewoon meer tijd kost.

Ik heb al aardige ervaring met linux, maar op dit moment heb ik gewoon niet de tijd (ivm. studie) om me te verdiepen in dingen die ik op dit moment niet nodig heb. Ik draai nu op mijn desktop bijna een jaar alleen maar linux, wat me uitermate bevalt. Maar bij een standaard installatie van debian moet ik dus gewoon veel dingen voor mezelf gaan uitzoeken voordat ik het werkend krijg.

Ik bedoel dus niet dat ik "gemak" wil. Ik zet dus 2 dingen tegenover elkaar en wilde gaan beslissen.

Maar ik heb dus de tussen optie genomen, een knoppix hd install gedaan. Deze was binnen 30minuten klaar, echter zal ik nog wel wat aanpassingen moeten doen. Maar dat maakt mij verder niet zoveel uit, de installatie werkt en ik kan ermee aan de slag.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 16:18
Rede voor mijn multiboot: (Win-XP pro / Gentoo 1.4 KDE)
Linux heeft nauwelijks (geen) ondersteuning voor standby of hibernate ed. wat in windows toch goed werkt.
Daarentegen is het voordeel van een laptop, dat elk type nagenoeg gelijk is. (alle acer travelmate 634LC [in mijn geval] modellen zijn hetzelfde) Dit heeft als voordeel, dat wanneer 1 iemand een truuk vindt, iedereen deze truuk kan toepassen. De omstandigheden zijn dus altijd hetzelfde.
www.tuxmobile.org geeft een mooi overzicht van alle laptops die goed ondersteund worden door linux, met al hun problemen en oplossingen.
Ik heb het voordeel dat ze op mijn werk een citrix-omgeving hebben. Ik kan dus op mijn werk ook voor 80% linux gebruiken.
Een mooie rede voor linux op een laptop is: (zoals al aangegeven) de betere netwerktools (en zeker voor wireless). Ik heb al meerdere klanten laten zien hoe zwak hun netwerk is. (het mooie voorbeeld: Zet 20 sloten op je deur, maar laat je ramen wagenwijd openstaan).

Ik boot 's morgens maar net waar ik op dat moment zin in heb. De ene dag is dat WinXP vanwege hibernate en energiebesparings-tools. De andere dag is het Linux vanwege de vele directe mogelijkheden en de kleine beperkingen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 23:20:
installeer dan gewoon vmware onder xp en start beide tegelijk op :)
( of andersom )
Bedoel je met andersom nou: Geen van beiden opstarten, of beiden onder Linux. :+

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Over 802.11 a/b/g gesproken:

http://bsd.slashdot.org/article.pl?sid=03/06/28/1810226
http://www.freebsd.org/cg...D+5.1-current&format=html

Er zijn wel oss drivers voor de g standaard. Deze drivers zijn voor Atheros kaarten.

Verder heb ik debian op mijn laptop; met de exotische hardware valt het wel mee. Het enige is pcmcia support kiezen bij de install.
Wat verder ook handig is om met knoppix te kijken welke modules geladen worden, en die bij de debian install mee te geven.
Pagina: 1