Toon posts:

P4G8X probleem op de IDE controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem met mijn P4G8X moederbord. Bij heftige kopieeracties van de CD naar de HD of tussen de C en D partities, krijg ik met regelmaat de volgende meldingen in de eventlog:
- The device, \Device\Ide\IdeDeviceP1T0L0, did not respond within the timeout period.
- An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

Dit is inmiddels mijn 2de P4G8X mobo. De 1e vertoonde dezelfde kuren. Als gevolg van de bovenstaande meldingen klapt of mijn hele systeem eruit of loopt de boel vast. Het systeem wordt niet te warm.

Hierbij de specs:
- Voeding 420W
- P4 3.06
- 9700Pro
- 1Gb Kingston 2700 geheugen
- 120 Gb Maxtor
- Windows XP

Een collega van me meld hetzelfde probleem. Ik heb alle apparatuur gecontroleerd en die is goed. Bovendien is de winkelier bij het 1e moederbord tot dezelfde conclusie gekomen als ik.

Vraag: Heeft iemand hier ook last van??

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Welke drivers heb je geinstalleerd?
Kan je onder DOS testen, ghost ofzo..?
DMA settings bios/device manager?
Hoe ziet je IDE configuratie eruit..
enz..
enz..

Actions speak louder than words

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij de laatste versie van de Intel Inf files. Catalyst drivers 3.1. (Ik heb ook al getest met de 3.2 versie). SP1 van XP is gedraaid.

Configuratie:
- IDE kanaal 1. Maxtor 120 Gb
- IDE kanaal 2. Lite-On DVD speler. (Ik dacht DMA 2, PIO 4)

BIOS 1003. Bios 1004 heeft niet geholpen.

Heb je nog meer info nodig?

O ja. Onder DOS heb ik toevallig de XP installatie CD-rom gekopieerd. En die gaf ook fouten. Maar misschien ligt dat aan de CD-rom. Ik zal vanavond eens een andere CD-rom proberen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
forceer anders de drive eens op ATA33 door een ouderwetse 40-polige kabel te gebruiken.
Mogelijk dat d'r op ATA133 iets niet lekker gaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al gedaan op het 1e moederbord. Ik vanavond wel eens 2e HD installeren op het 2e IDE kanaal. Ik ga ook wel een PCI Raid controller installeren. Ik heb van het weekend een LAN-party. Dus hij moet wel een beetje stabiel draaien.

Verwijderd

zie problemen met ati radeon 9700PRO!! :D
regelmatige vastloopverscheinselen!!
ik ben bijna zeker dat dit het probleem is

Verwijderd

Topicstarter
Die problemen ken ik. Maar de verschijnselen traden ook op met een Leadtek ti4400. Bovendien heb ik van de mensen die het probleem meldde, niets gezien over hun IDE controller. Ik mag toch aannemen dat we met z'n allen slim genoeg zijn om de EventVwr op te starten om te zien wat XP zegt.
Ander punt is dat het spelen van games geen problemen oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 11:22:
zie problemen met ati radeon 9700PRO!! :D
regelmatige vastloopverscheinselen!!
ik ben bijna zeker dat dit het probleem is
Ik mag dus aannemen dat jij hier ook last van hebt. Of heb je mazzel.

• EYE_EYE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 10:21

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Ik ben hetzelfde probleem tegen gekomen met mijn Tyan Thunder i7505, waarbij het probleem werd veroorzaakt door de bijgeleverde IAA 1.2.2 versie (Intel Application Accelerator). Daar had ik ook time out mee. Na het updaten naar versie 1.2.3 was dit voorbij. (te halen bij intel).

Asl dit het niet is kan het ook door de Intel INF installerer versie worden veroorzaakt. Gebruik ingeen geval versie 5.x.x die op tweakers staat, deze is niet bedoel voor 7x05 boarden en veroozaakt nog veel leukere en ernstigere problemen. de laatste versie die ik nu gebruik is 4.0.20.3 of zo iets, deze heb ik van tyan opgehaald bij de drivers voor mijn moederboard.

Op it moment heb ik geen problemen meer enb draait het weer net zo stabiel als mijn vorige systeem. Het enige rare wat ik zie is dat er zoveel system cache gemeld wordt in de task manager (zo'n 600 MB) en weinig vrij geheugen wordt getoond (+/- 600 MB, terwijl er 1 GB in zit), maar dat is een ander vehaal, geheugen trouwens prima in orde.

p.s. gebruik memtest om je geheugen na te lopen, hangen en blue screens willen nogal eens hiervandaan komen. Gebruik wel een latere versie, omdat sommige oudere versies de dual bus geheugen niet goed zien.

p.p.s. Zorg dat je voldoende juice hebt met snelle pentiums, meerdere harde schijven en zeker als je er een Ati Radeon 9700 pro in prakt. minimum advies van mij: 350 Watt. (heb zelf 460 Watt). Dit veroorkzaakt nogal eens wat instabiele systemen de laatste tijd.

succes,

Groetjes,

EYE

Have a great day

Verwijderd

ik heb anders vrij vaak gehad dat mijn pc helemaal klem liep zwart scherm gaf en vervolgens naar 16 kleurig display ging en een of ander windows error weergaf van mijn hardware...
het hoeft nie eg het probleem te zijn maar maiby
zou het toch ff chekkuh als k jou was :D
suc6 ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Eye. Hier heb ik wat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Eye, ik heb zojuist IAA 2.3 geinstalleerd samen met versie 4 van de INF files. Ik heb weer wat testen gedaan en alles lijkt stabiel te blijven. :D

Wat kan het leven mooi zijn. _/-\o_

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Guruburu, Goed om te horen. de IAA 1.2.2 en INF 5.0.x versies hebben mijn computer een keer om zeep geholpen en ben er zowat 2 dagen mee bezig geweest om dit uit te zoeken. (kaal beginnen en langzamerhand weer drivers en software instaleren).
Harde leerschool geweest voor mij, zeker omdat ik na 3 jaar stabiel op mijn vorige systeem had gedraaid. Altijd weer lachen die nieuwe systemen!

Have a great day

• palmpaul
  • Laatst online: 09-03 19:57
Eye,

Is dit hetzelfde probleem als wat ik hier beschrijf? En zo ja, moet ik dan ook mijn IAA updaten? Ik heb een ASUS P4B533-E mobo. Bij Asus zie ik v2.2 (2002/05/22) als laatste versie staan. Zit nog op mijn werk, dus weet even niet welke versie ik thuis draai.

[ Voor 11% gewijzigd door palmpaul op 05-05-2003 15:25 ]

-always ill, but highly intelligent

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

palmpaul,

ik zag dat je het probleem warschijnlijk al opgelost had, maar hierbij nog een stukje verhaal:

In principe zou je helemaal geen IAA nodig hoeven hebben als je de PromiseTek gebruikt, omdat deze zeer waarschijnlijk geen intel chipset gebruikt voor de aansturing van de schijven. IAA zal dus ook niet echt veel toegevoegde waarde hebben (daar deze geoptimaliseert is voor intel chipsets).
Ik zou het mis kunnen hebben hoor, maar in dat geval beveel ik aan eerst naar versie 1.3 van IAA van intel te gaan en eventueel kijken wat er gebeurt als je er geen gebruik van maakt (deinstaleren).

groetjes,

EYE

Have a great day

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij nog even een update voor je Eye. Ik heb van het weekend een LAN-party gehad. En de machine heeft 48 uur non-stop gedraaid zonder enig probleem. Het mag duidleijk zijn dat ik een blij mens ben. Op naar het volgende project.

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Goed te horen. Nog een klein updateje:
Dan heb ik je waarschijnlijk net gemist op de LAN party. Want ik had er ook een dat weekend. Regroup (heb nog mogen meespelen in de finale van UT2K3, niet omdat ik goed was BTW).

Even een update. Ik heb de laatste INF installer van Intel gebruikt 5.0.1012, die op dit moment op de intel webstie geparkeert staat en in deze versie stond expliciet dat de 7205 en 7505 chipsets er ook in gesupport waren. Ik heb hem nu een weekeje draaien en nog geen problemen gehad.

Ik ben alleen nog niet zo tevreden met de performance van de harde schijven. Tijdens kopieer slagen van de een naar de ander of naar zichzelf, vertraagd mijn systeem aanzienlijk. Ik zal hiervoor een andere thread openen.

Have a great day

Pagina: 1