RAID-probleem of niet? HDD werkt en stopt ineens

Pagina: 1
Acties:

• palmpaul
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 19:57
Hi,

Ik heb de volgende configuratie:
- Asus P4B533-E mobo
- Maxtor 6L040J2 40GB op IDE1 (master)
- Aopen 56x MTRP cd-rom op IDE2 (master)
- on-board Promise PDC20276 RAID-controller
- Maxtor 6Y120P0 (DiamondMax 120GB 8mb cache) op ATA133-1 (master op pri ATA133) verbonden via ATA133-kabeltje (80pins)
- MBFastTrak133 "Lite" 2.00.1.23 RAID-bios versie
- WinXP Pro SP1 (+updates)

Die DiamondMax heb ik afgelopen week gekocht. Omdat ik geen andere schijven aan de RAID/ATA133-controllers ga hangen heb ik gekozen voor een 1-0 Stripe, waarbij de gehele schijf met z'n volle 120GB als dynamic volume in WinXP komt te hangen.

Nu heb ik het probleem dat als ik bezig ben op die schijf (mp3's catalogiseren of kopieren van 120Gb-schijf naar IDE 40GB schijf of iets anders wat lees- of schrijfactiviteit vraagt) dat ie er dan na verloop van tijd ineens mee kapt en soms zelfs keihard m'n PC uitschakelt :'( Ook blijft ie soms even hangen (5 seconden ofzo) na het lezen om dan ineens weer verder te gaan, totdat ie er helemaal de brui aan lijkt te geven.

Heb ik iets verkeerds ingesteld ofzo? Moet ik nog iets instellen? Is de HDD te snel voor de PC? Ik heb me helemaal rotgelezen op GOT en in de FAQ, maar ik kom dit probleem niet echt tegen.
Ik wil die 120GB het liefste wel aan de ATA133-controller hangen, maar wat ik begrepen heb ondersteunt de on-board Promise niet JBOD (Just a Bunch Of Disks), waardoor ik genoodzaakt ben om hem als 1-0 stripe aan te maken).

Wie geeft raad?

-always ill, but highly intelligent

• palmpaul
Nog een toevoeging: in het boekje van de mobo staat dit bij het hoofdstuk over de RAID ATA/133/100/66/33 connectors (titel):
By default, the drives that you connect to the ATAIDE connectors follow the ATA/133/100/etc protocol as independent drives, not as a disk array
Dit is volgens mij precies wat ik wil, alleen kreeg ik dit niet werkend. WinXP ziet de schijf alleen als ik de RAID jumper op mobo op enabled zet, en dan ben ik verplicht een 1+0 stripe aan te maken. Misschien hier iemand nog ideeen over?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Toevoegingen kun je met het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje aan een eerdere post toevoegen :). Anders krijg je soms ellenlange monologen met toevoegingen, en da's zo saai om te lezen :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ook blijft ie soms even hangen (5 seconden ofzo) na het lezen om dan ineens weer verder te gaan, totdat ie er helemaal de brui aan lijkt te geven.
Als dat gebeurt met klikken van de drive, dan is de drive mogelijk defect. Test eens met de lowlevel tools van de fabrikant.

Verwijderd

Misschien is je voeding brak, aangezien hij hem zo uitzet, post je voltages eens ?

• palmpaul
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 06:49:
[...]
Als dat gebeurt met klikken van de drive, dan is de drive mogelijk defect. Test eens met de lowlevel tools van de fabrikant.
Nee, de drive klikt helemaal niet. Hij is ook net nieuw (1 week oud). Niet dat dat altijd wat zegt, maar goed.
Ik kan vanavond pas wat resultaten posten. Heb vanmorgen al snel gekeken met PowerMax van Maxtor, maar die vond geen enkele schijf. Heel merkwaardig, aangezien beide schijven van Maxtor zijn. Naja, had haast, dus zal vanavond wat betere tests kunnen doen. Kan ik tevens even een andere voedingskabel proberen.

- pp

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 09:35
Stopt de hele HD met draaien??

Zo ja dan denk ik dat je een te lichte voeding in je bakie hebt hangen!!

Ik neem aan dat je een ATA 133 kabel gebruikt??

• palmpaul
Het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost. Ik heb de schijf aan een ander voedingskabeltje gehangen en nou doet ie het prima (hij hing aan dezelfde voedingskabel als m'n andere schijf).
Kom ook niet echt dramatisch hoge temperaturen tegen, dus ik ben even gerustgesteld. Mag ik in dit topic nog wel even een benchmarkje plaatsen van deze schijf? Die andere thread gaat alleen over RAID0, en ik heb een RAID1+0 stripe.

Ik heb nog wel het probleem dat PowerMax 3.04 alletwee mijn schijven niet ziet. AMSET vind alleen de schijf op de ATA100-controller, maar niet de DiamondMax op de ATA133. Is dat normaal? Die andere schijf is trouwens een Maxtor 6L040J2 (DiamondMax Plus D740X, 40GB)

Pagina: 1