[inet delen] klassieke vraag, eeuwig probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Sinds ik halsoverkop thuis ben gaan wonen, moet ik weer internet delen met mijn forumverslaafde moeder.
Mijn opstelling zoals ik die wil:

Vanuit het modem met een straight blauwe kabel naar mijn pc, in NIC 1.
In Mijn PC, vanuit NIC 2, met een gele straight kabel, naar een 5 ports hubje.
De kabel zit gewoon in poortje 1 gestoken.
Vanuit het hubje, uit poortje 2, gaat een witte kabel * straight/crossed?* naar beneden in Ouders PC in NIC 3.

Geprobeerd:
- Ouders -> witte kabel, NIC 3 -> Modem: werkt perfect.
- Mijn PC -> blauwe kabel, NIC 1 -> Modem: werkt perfect.
- Mijn PC -> gele kabel, NIC 1 -> Modem: werkt perfect.
- Ouders PC, -> witte kabel NIC 3, hub in/uit, blauwe kabel, NIC 2
en dan in mijn bak naar NIC 1 en dan naar het modem via geel

Ik heb mijn NIC 1 ingesteld op het IP adres van Chello, dnssen, gateway, alles klopt. Ik kan ook gewoon internetten.
Als ik NIC 3 in mijn ouders pc op Chello's IP en de hele zut instel en ze direct aan het modem hang, gaat het ook goed.
Maar zodra ik dus mijn ouders doorlus via NIC 2, en die dus instel op 192.168.0.1 en die op delen zet (wil ie automagisch al dat IP kiezen), en beneden hem het IP adres 192.168.0.2 geef met als gateway (..)0.1 en geen dnssen, werkt hij niet.

Wat gebeurt er dan?
- als ik beneden het IP adres vastzet, geeft hij een timeout bij het pingen.
- als ik beneden het IP adres op DHCP zet, neemt hij een exotisch adres aan, waaruit ik opmaak dat de DHCP server dus niet gevonden kan worden.

Wat ik wél zie...
- is dat de ping bij mijn ouders de computer verlaat, en naar boven gaat, en in het hubje terecht komt. Ik zie het lampje met pingsnelheid knipperen. Lampje van poort 2 knippert niet, maar brandt constant, dat zou dus idle status betekenen.
Echter, NIC 2 in mijn computer, knippert met zijn 'active' lichtje net zo vrolijk mee in de maat. Hij ontvangt de ping dus wel... maar stuurt hem niet terug, waardoor mijn ouders' pc een timeout krijgt.
Echter, ping ik vanaf mijn pc naar mijn ouders pc, dan krijg ik evengoed een timeout! Helaas kan ik niet achterop hun NIC 3 kijken, kast is ingebouwd.

- er zitten geen breuken in de kabels
- het hubje heeft een halfjaar perfect gewerkt, alle poortjes
- de netwerkkaarten kunnen zichzelf pingen, worden goed herkend en hebben hun juiste drivers. de netwerkkaarten op zichzelf kunnen allemaal een directe verbinding maken.
(dat wil zeggen, NIC 1 en NIC 3 weet ik, en NIC 2 is gloedjenieuw dus die kan niet missen)

Nu vraag ik me af, of de witte kabel naar beneden crossed kan zijn. Kan je tussen een Com21 modem en een pc zowel een crossed als een straight gebruiken, en toch goed kunnen internetten? (dus het een of het ander hè)

De rest van de kabels zijn zeker weten straight, maar die witte, ik weet het niet. Omdat hij 3 meter is en door het plafond is gewurmd kan k hem niet vervangen.
Maar als hij al crossed zou zijn, zou er dus geen hubje meer tussen hoeven om hem 'te crossen' en werk ik op deze manier dus mezelf tegen. Kan ik door zoiets een ping timeout krijgen?

Ik weet dat dit een verschrikkelijk klassieke vraag is, en dat ik hier 2 jaar geleden ook al mee zat, maar ik vat het gewoon niet... hier in Doesburg schijnt het woord 'intern netwerk' gewoon taboe te zijn ofzo... :?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ivm met je vraag over straight crossed zou je een min of meer standaard aan kunnen houden van:

comp <-> comp = crossed
anders = straight

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
ja, maar wat ik dus wil weten is of comp - modem per ongeluk crossed zou kunnen zijn?
of krijg je dan gewoon geen verbinding?

ik heb hier nu een splittertje, gewoon een soort kroonsteen, en die ga ik er eens tussen zetten ipv. het hubje. Ja, dat is raar, want als witte kabel en gele kabel dus beiden straight zijn zal ik sowieso geen internet krijgen, maar toch... :?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

- Ouders -> witte kabel, NIC 3 -> Modem: werkt perfect.
- Mijn PC -> blauwe kabel, NIC 1 -> Modem: werkt perfect.
- Mijn PC -> gele kabel, NIC 1 -> Modem: werkt perfect.

aan de hand daarvan zou ik zeggen: alle drie straight.

volgens mij resulteerd het gebruik van een straight kabel daar waar een crossed kabel vereist is (of andersom) in het totaal ontbreken van ene verbinding.

(Wel zou het kunnen dat je NIC aangeeft dat ie verbonden is, maar dan bedoeld ie te zeggen dat er een stekker in zit, meer niet. Heb ik es gehad bij een oude 10Mbit NIC namelijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 30-04-2003 00:29 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
misschien een hele domme opmerking, maar is niet toevallig het eerste poortje van de hub een uplink en dus cross-over? is bij mij iig wel zo

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
tijsco schreef op 30 april 2003 @ 11:14:
misschien een hele domme opmerking, maar is niet toevallig het eerste poortje van de hub een uplink en dus cross-over? is bij mij iig wel zo
Nee, ik heb een apart poortje met een X erboven, en dat is de uplink...

Zodra ik de witte kabel in de uplink steek, zegt mijn ouders PC dat de kabel niet verbonden is... zodra ik de gele kabel erin steek, zegt míjn pc dat hij niet verbonden is... dus dat is al duidelijk iig :)

Ik heb gisteren bij mn ex nog mijn simpele splittertje meegekaapt, kroonsteentje idee dus, die ga ik zo eens tussen witte en gele kabel hangen. Ja, volgens atgast kan het gewoon niet ál crossed zijn, maar iemand meldde mij laatst over ICQ dat hij altijd al een crossed cable tussen pc en modem had gehad... ik weet alleen niet meer wie.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
en als je nou voor 50 euro een breedband routertje koop ?

en dan daar direct je kabel aan en aan het routertje pc van mams pc vanjezelf enzo verder.

En voor het straight cross verhaal hebben ze van die hele mooie link lampjes bedacht. Branden die dan zou dat goed moeten zijn. (tenzijj je een brakke kabel hebt)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als het goed is kan je zelfs de hub direct achter de kabelmodem plaatsen en vanaf daar delen. Is ivm. de XboX tegenwoordig ook toegestaan.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 30 April 2003 @ 15:36:
Als het goed is kan je zelfs de hub direct achter de kabelmodem plaatsen en vanaf daar delen. Is ivm. de XboX tegenwoordig ook toegestaan.
dit gaat helaas niet werken,

hiervoor zul je toch echt een router moeten hebben :)

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 15:45:[...]
dit gaat helaas niet werken,
hiervoor zul je toch echt een router moeten hebben :)
dat kán dus wel alleen is het een beetje onveilig als je filesharing aanzet en het is ook niet echt makkelijk op te zetten.

Kun je niet gewoon de uiteinden van de kabels met elkaar vergelijken? Kun je zo zien of ze straight of crossed zijn. Zolang de uiteinden hetzelfde zijn zijn ze iig straight en het checken daarvan lijkt me niet echt een probleem :Y)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

alwinh schreef op 30 april 2003 @ 15:55:
[...]
dat kán dus wel alleen is het een beetje onveilig als je filesharing aanzet en het is ook niet echt makkelijk op te zetten.

Kun je niet gewoon de uiteinden van de kabels met elkaar vergelijken? Kun je zo zien of ze straight of crossed zijn. Zolang de uiteinden hetzelfde zijn zijn ze iig straight en het checken daarvan lijkt me niet echt een probleem :Y)
leg me maar eens uit hoe je Internet wil delen op een hub dan, rofl

• Terence(x)
  • Laatst online: 11:24
Geen DNS ??!?!?!?

zet es gauw de DNS op de 2de PC op 192.168.0.1 dan zou ie moeten werken

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
dreeke schreef op 30 April 2003 @ 15:36:
Het kan inderdaad bij chello. Maar ik weet bijna zeker dat ze er niet vrolijk van worden. Als jij 4 ip`s van hun jat terwijl je er maar voor 1 betaald. Dat delen met de XBOX is bedoeld zoals alle breedband router dat doen.

1 internet ip gebruiken voor een heel netwerk.

Dit geldt niet voor de topic starter want die betaald voor 3 internet ip adressen.

* ik wou dat ik ook meer ip`s kon bestellen bij m`n abbo

• Sick Nick
  • Laatst online: 17-08 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 15:56:
[...]

leg me maar eens uit hoe je Internet wil delen op een hub dan, rofl
Heel simpel hoor, elke pc aan de hub krijgt gewoon een eigen internet ip adres van de provider.
Al vaker geprobeerd en werkte prima met chello maar ik hou het lekker bij de router want filesharing van windows werkt makkelijk en goed :)

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 15:56:[...]leg me maar eens uit hoe je Internet wil delen op een hub dan, rofl
modem --> HUB-->PC1 HUB-->PC2
PC1 maakt via de hub verbinding met provider en deelt de internetverbing (xp ics bijv :) )
PC2 gebruikt als gateway PC1 en al zijn internet wordt leuk door PC1 doorgestuurd.
:) echt waar hoor ik heb het werkend gezien :)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Nou...daar ben ik weer...
- even nog wat ouwe koeien uit de sloot vissen: als ik mijn splittersteentje op de plek van de HUB zou zetten, krijg ik simpelweg op beide computers de melding dat de netwerkkabel niet verbonden is. Da's in ieder geval al een duidelijk teken!

- ik heb Chello, maar we hebben geen 3 IP adressen hoor? We zitten al jaren aan Chello, en eigk hebben we maar 1 adres ooit gekregen..

Over dat verhaal met die XBoX:
Ik kan het zo even proberen, dus hubje via de UPLINK ??? in het modem, en dan op beide bakken een straight kabel er naar toe, en ze beide op DHCP zetten?
Dat lijkt me echt wonderlijk hoor, want we hebben hier een keurige brief van Chello liggen, waarop precies de instellingen staan, als je gewoon via DHCP zou kunnen aanloggen hadden ze dat toch wel in de brief neergezet? Da's voor de thuisgebruiker veel gemakkelijker te begrijpen denk ik...

Enfin, zo ff proberen. Wat zijn de security lekken dan eigk als ik dat doe? Ik heb het idee dat ik dan share met alle Chello gebruikers, zodra ik dus mijn harde schijf deel... does that matter? Ik deel mn hd toch niet. Zijn er nog andere open deuren dan?
Als het moet kunnen mams en ik beide weer Zonealarm gaan draaien dus dat moet het probleem niet zijn.

Het stomme is dat deze opstelling (met zelfde NIC 1, NIC 3, (de oude NIC 2 is helaas verdwenen en vervangen door een nieuwe)) vorig jaar wél heeft gewerkt...maar hoe dan, vraag ik me af.

Ik heb net het volgende geprobeerd:
* NIC 1 en NIC 2 allebei uit apparaatbeheer verwijderen
* opnieuw opstarten
* NIC 1 & 2 laten herkennen en installeren met juiste drivers
* Op NIC 1 'internetverbinding delen' inschakelen, en vervolgens als IP instellingen dus alle instellingen van Chello neerzetten. Die combinatie wilde wel. Toen gereboot.
* Op NIC 2 nu internet delen aangevinkt, en hij geeft meteen de melding dat hij het IP adres in wil stellen op 192.168.0.1. Doe maar, is mij prima.
Dan meldt hij dat er een conflict is opgetreden: NIC 1 heeft dat adres al (nietes!) en hij mag het niet overkapen. Hmm :(
* Ik kan dan alleen maar annuleren en sluiten, dus ik doe dat en ga terug naar NIC 1. En jahoor, daar staat nu de DNS nog ingevuld, maar het IP is vrolijk gewijzigd naar 192.168.0.1! :(

Nou, even de oplossing met het HUBje proberen. Ik zie er echt geen gat in hoor, een hubje is geen router...

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 11:31

antimute

Developer

Ik weet het niet zeker maar aangezien je bij Chello zit moet je voor de nic die op je kabel- internet komt de nic gebruiken die je van chello hebt gekregen. En op die nic internetconnectionsharing instellen, dan zal op de 2de nic automatisch 192.168.0.1 ingesteld worden. Dan nic3 andere pc op fixed ip 192.168.0.2 of 192.168.0.whatever instellen. Werkt dat niet dan heb je gefuckte kabels of je hub/switch verhaal klopt niet, als je trouwens tussen nic2 en nic3 een cross-cable gebruikt heb je geen hub/switch nodig(mooie test).

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
antimute, het leuke is, dat ik al ongeveer 2 jaar nu met dit netwerk loop te klooien,
pc zal zichzelf pingen?
Dit is ook al een topic van mij, same shit, didn't work.
Het stomme is dat de opstelling die ik nu wil, een jaar geleden gewerkt heeft en dat weet ik want mn ma heeft me vorig jaar een keer wakker gemaakt om mijn pc aan te zetten zodat zij kon internetten! :P

Om de nic gaat het niet, daar checkt Chello (bij ons) niet op, want zowel met mn ma's nic3 als met nic1 in mijn bak kan ik direct internetten. Ik snap er echt geen hol meer van.

Ik heb vanavond geprobeerd om op mijn bak Sygate te installeren, en nu draait dus bij mij Sygate als server; beneden heb ik de client geinstalleerd en die zowel met DHCP als met een static IP (192.168.0.2 en gateway 192.168.0.1) zn Sygate Server laten zoeken, maar hij vindt hem gewoon niet!

En ja... dan moet er dus iets mis zijn in die verbinding die ik via dat hubje maak. Of in de netwerkkaart achterin mijn pc, nic 2. Ik ga even testen of ik met nic2 kan internetten, zélf, direct. Ik ben zo weer terug om mijn bevindingen te testen :+

(dit topic loopt ook al weer een week of 2 dus wachten kan wel :P )

Edit!
Nou, ik wilde dus net via NIC2 gaan internetten...
ik had NIC1 uitgeschakeld, en stelde NIC2 dus in op mijn Chello IP, met alle bijbehorende dingen. Internet sharing uitgezet ook...
en het dingetje wilde NIET verbinden.
Ik had de gele kabel dus van NIC2 naar MODEM hangen, die vervangen door de blauwe kabel: geen succes.

Het antwoord (deels): NIC2, net nieuw, werkt niet. How strange?
Hij zit hardwarematig goed, hij is geinstalleerd met de juiste drivers en kan ook gewoon in- en uitgeschakeld worden, met een kabeltje naar de hub geeft hij gewoon een lampje op de hub.
Zichzelf pingen op 127.0.0.1 werkt wél, pingen op 213.46.93.101 (ip adres waar ik hem op had ingesteld) werkt niet!

Internetten direct vanaf NIC2 gaat dus niet, en ja, in een netwerk hangen lukt dus ook niet :{
Wat moet ik hier nou aan doen? Mn garantie bij de winkel is al verlopen, ze doen toch al zo moeilijk daar :( en die netwerkkaart was gloedjenieuw, niks mee gebeurd, geen optater gehad ofzo, en hij reageert ook heel normaal, totdat ik dus verbinding wil maken :?

[ Voor 32% gewijzigd door Dark Blue op 12-05-2003 22:55 ]

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 11:31

antimute

Developer

Ok, let op: een hub is geen switch. 2 pc's via een hub connecten; dan moet je de hub op cross zetten(sommige hubs doen dit automatisch). Kan je met deze nic naar een andere pc connecten, dan is de nic 100% goed. Dan zou mn eerste post dus wel kloppen. Dan de nic waarbij chello wel werkt aan het modem hangen, op deze nic internetsharing aanzetten. De 2de nic staat dan automatisch op 192.168.0.1 die sluit je aan op de hub. De nic van 2de pc
ook aan de hub(en let op het cross-verhaal). Ip van die nic zet je op 192.168.0.2. Zou moeten werken. Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd, maar dit is alles wat ik je kan vertellen zo op afstand.
Je kan me altijd vragen als je dit gaat uitvoeren. Ben bijna altijd op msn!
Als het geen hardware probleem is dan moet het toch op te lossen zijn. 8)7

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

kan het niet gewoon aan de kabel liggen? hij moet niet streaght zijn maar er moet wel een twist in de kabel zitten (geen cros maar wel een twist.
kijk eens op het internet naar aansluitingen van kabels.

succes

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Is er geen mogelijkheid om dat modem te hacken naar een router, ben je van al het geklooi af?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 17:03:
kan het niet gewoon aan de kabel liggen? hij moet niet streaght zijn maar er moet wel een twist in de kabel zitten (geen cros maar wel een twist.
kijk eens op het internet naar aansluitingen van kabels.

succes
Denk je niet dat het probleem in die anderhalve maand al opgelost is ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.