Na aanleiding van dit in P&W ben ik zo vrij geweest om zoals gevraagd door de modjes van /14 , hier maar een topic te openen m.b.t. het in genoemd topic gepresenteerde concept:
Het is overigens helemaal niet de vraag of dit wel of niet leuk is. Waar het mij om gaat, is dat ik het spelconcept volledig de plank mis vind slaan met betrekking tot "gelimiteerdheid binnen de massa productie". Software is geen massaproduct, het is in principe oneindig vermenigvuldigbaar dus de metafoor gaan mijns inziens gewoon niet op. Ons kapitalistische systeem wil uiteraard ook software zien als schaars product, en wat daar al lang en breed voor is uitgevonden, en nog steeds hevig in ontwikkeling is, heet kopieerbeveiliging. In een (utopisch) marxistische wereld zou er denk ik geen kopieerbeveiliging bestaan.
Daarnaast mankeert er nog iets aan de metafoor: Het produkt vernietigd het systeem (ofwel context) waarbinnen in het "bestaat": ik verlies een potje CS en m'n hele systeem slaat op hol of nog erger, dus wanneer ik met een potje paintballen verlies vergaat dan de wereld? Nee, helemaal niet. Ik kan ook helemaal geen paintball gun betalen joh, die zijn veel te duur (schaars). Maar als ik er 1 had, dan zou ik er verdomd goed in zijn, omdat ik die skills nou 1 maal heb. Get my point?
Nou waren er mensen die in dat topic zeiden: het is beter dat de game zichzelf vernietigd als je er slecht in bent. Leuker, vind ik en bovenstaand manko wordt er iest minder ernstig door, maar: ik heb geen auto omdat ze hem hebben ingenomen omdat ik tegen een paaltje aan ben gereden, nee , ik heb geen auto omdat ik em niet kan betalen!
Wel heb ik illegaal gekopieerde spelletjes op m'n computer staan, omdat ik die te duur vind. Daarmee overtreed ik de wet, in onze wereld moeten producten schaars blijven waardoor ze duur zijn en wee diegene die aan onze opgelegde schaarsheid mbt software komt. Als de BSA langskomt, pakken ze mijn spelletjes af, of nog erger, mijn computer...
Sorry hoor, maar ik vind dit een slecht concept. Zoals al in het /14 topic werd aangedragen is een spel waarin software zit ingebouwd die, als je het spel niet goed speelt, je systeem molt, GEEN virus. Een virus verspreid zich en vernietigd dingen zonder dat daar expliciet iets voor gedaan moet worden wordt door de gebruiker. Daarnaast zou je ook kunnen zeggen dat een virus relatief onzichtbaar is, m.a.w. de gebruiker is zich op de hoogte van besmetting totdat het virus tot z'n destructieve werking overgaat. Genoemd concept heeft dat allemaal niet. Afijn, niet zo'n big deal, dan noemen we het gewoon een spel dat je systeem molt als je het niet kunt.Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 14:51:
Ik Jolaa ben bezig met mijn eindexamen op de design academy in Eindhoven. Ik ben hiervoor bezig met gelimiteerdheid binnen de massa productie. Door dingen in zichzelf gelimiteerd te laten zijn vergroot je de waarde (lees niet valuta) van een product.
Nu wil ik hiervoor onder andere een computerspel maken waarbij er eens echt iets op het spel staat. Dat wil zeggen dat als je bijvoorbeeld bij counterstriken verliest, er een virus word geactiveerd welke je computer vernielt. Zodat je niet meer op die oneindige continue knop kunt drukken maar er werkelijk wat van af hangt. Ik wil zo iets van het echte leven binnen de virtuele massa productie brengen.
Nu is mijn vraag of het op een bepaalde manier mogelijk is om zo'n virus aan een computerspel te koppelen. (Ook een dos spel is geen probleem om het concept te illustreren.) Wat is daar voor nodig, hoe kan ik daar aan komen en is er iemand die mij daarbij zou willen helpen??!
groeten,
Jolaa
Het is overigens helemaal niet de vraag of dit wel of niet leuk is. Waar het mij om gaat, is dat ik het spelconcept volledig de plank mis vind slaan met betrekking tot "gelimiteerdheid binnen de massa productie". Software is geen massaproduct, het is in principe oneindig vermenigvuldigbaar dus de metafoor gaan mijns inziens gewoon niet op. Ons kapitalistische systeem wil uiteraard ook software zien als schaars product, en wat daar al lang en breed voor is uitgevonden, en nog steeds hevig in ontwikkeling is, heet kopieerbeveiliging. In een (utopisch) marxistische wereld zou er denk ik geen kopieerbeveiliging bestaan.
Daarnaast mankeert er nog iets aan de metafoor: Het produkt vernietigd het systeem (ofwel context) waarbinnen in het "bestaat": ik verlies een potje CS en m'n hele systeem slaat op hol of nog erger, dus wanneer ik met een potje paintballen verlies vergaat dan de wereld? Nee, helemaal niet. Ik kan ook helemaal geen paintball gun betalen joh, die zijn veel te duur (schaars). Maar als ik er 1 had, dan zou ik er verdomd goed in zijn, omdat ik die skills nou 1 maal heb. Get my point?
Nou waren er mensen die in dat topic zeiden: het is beter dat de game zichzelf vernietigd als je er slecht in bent. Leuker, vind ik en bovenstaand manko wordt er iest minder ernstig door, maar: ik heb geen auto omdat ze hem hebben ingenomen omdat ik tegen een paaltje aan ben gereden, nee , ik heb geen auto omdat ik em niet kan betalen!
Wel heb ik illegaal gekopieerde spelletjes op m'n computer staan, omdat ik die te duur vind. Daarmee overtreed ik de wet, in onze wereld moeten producten schaars blijven waardoor ze duur zijn en wee diegene die aan onze opgelegde schaarsheid mbt software komt. Als de BSA langskomt, pakken ze mijn spelletjes af, of nog erger, mijn computer...