Epox 8KHA+; piepjes en C1 melding

Pagina: 1
Acties:

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een probleem met de computer van m’n broertje. Omdat mijn compu gecrashed was (MSI K7T 266 Pro 2a gaf problemen – soms 4 rooie LEDs met opstarten, soms niet maar dan hing ‘ie. Verholpen door proc eruit te halen, op te starten en proc weer terug te zetten) heb ik tijdelijk mijn HD bij hem geplaatst, zodat ik wel bij m’n gegevens kon. Werkte prima, maar toen ik m’n HD weer in m’n eigen PC zette, ging zijn PC niet meer aan...

Probleemomschrijving:
* Computer start helemaal niet op, geeft niet eens een signaal aan de monitor en krijg dus ook bios niet te zien.
* Powerlampje brandt niet, maar lampje van HD gaat wel even aan. Alle fans en HD en dergelijke draaien wel, ook DVD-speler geeft teken van leven.
* Op het mobo geeft de indicator LED 1 en 2 ”C1” aan, wat wil zeggen: “Detect memory – Auto-detection of DROM size, type and ECC + Auto-detection of L2 cache (socket 7 or below)”
* LED 3 (naast geheugenslots) brandt, maar weer niet of dat normaal is. In de handleiding staat naast LED3: ”Power on and DIMM Socket remain powered LED (DIP Type Red)”
* Geeft piepjes, met tussenpozen en stopt ook niet na een aantal piepjes. Wat volgens de meeste BIOSsen betekent: ”Repeating Short Beep - Power, Power Supply Loose Card or Short”. Weet niet precies welke BIOS erin zit, dus kan zijn dat het anders is.

Al gedaan:
* Geheugen laten testen bij Graficall, waar ‘ie de PC heeft gekocht. Was niets mis mee.
* Opgestart met alleen het meest noodzakelijke --> geen verschil
* Voeding vervangen met mijn voeding (ook 300W) --> geen verschil
* Videokaart vervangen met mijn videokaart (Asus V7700 DeLuxe GF2 GTS 32 Mb) --> geen verschil
* Opgestart zonder processor (tja, als ’t bij mij werkte hè?! :) ) --> Mobo geeft “00” aan zonder enig piepje (normaal), processor terug en wederom “C1” en de genoemde piepjes
* Geheugenreepje (heb maar 1 stuks) in andere sloten --> geen verschil
* BIOS gereset via jumper op mobo
* Natuurlijk in de search gezocht, maar zonder resultaat. [url=”http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/367423”]Hier[/url] en [url=”http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/39095]hier[/url] komt onder andere een vergelijkbaar probleem voor, maar helaas zonder oplossing of tips die hielpen.

Omschrijving (bijna alle :P) hardware:
* Mobo: Epox 8KHA+ (settings BIOS nooit veranderd)
* CPU: AMD 1800+
* Geheugen: 256 Mb DDR PC2100 Kingston
* Video: Leadtek GF2 MX400 64Mb (maar al geprobeerd met ander)
* HD: Maxtor 40Gb 7200rpm ATA133
* DVD: Sony DDU1621 16x40
* kast: A-Open HQ08
* en natuurlijk de nodige fans en FDD...

Ik zou niet meer weten waar het aan zou kunnen liggen (hooguit mobo, maar hoe zou dat in vredesnaam kapot kunnen zijn gegaan??), wie heeft dezelfde problemen (gehad) of zou me kunnen helpen?! Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gullie007 op 29-04-2003 17:16 ]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Led 3 brandt normaal als de pc aanstaat.

Als ik de geheugen-melding combineer met de piepjes, is mijn eerste vraag: Zit het geheugen goed in de slots? Want dat wil nog wel eens lastig gaan met dit bord.

• Gullie007
  • Niet online
KifArU schreef op 28 April 2003 @ 20:16:
Led 3 brandt normaal als de pc aanstaat.

Als ik de geheugen-melding combineer met de piepjes, is mijn eerste vraag: Zit het geheugen goed in de slots? Want dat wil nog wel eens lastig gaan met dit bord.
Ah, weet ik dat ook weer van LED 3, da's dus normaal, dank je.

Wat 't aandrukken betreft, ik heb 't idd vaker gelezen. Maar ik heb het reepje er verschillende keren in en uit gehaald, en zojuist nog zo hard mogelijk aangedrukt (kreng stond in m'n duimen ;)), dus ik denk dat 't wel hard genoeg is.. Moederbord boog zelfs een beetje door, dus ik durf 't ook niet echt harder aan te drukken..
Bovendien vallen die witte klemmetjes keurig in hun sponning, dus ik verwacht niet dat het probleem daar in zit?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt bios reset nog proberen maar anders is je mobo toch echt kaduuk denk ik.

Tweakers Discord

• Gullie007
  • Niet online
BIOS reset in de zin van het jumpertje dat je even over pinnetje 2 en 3 moet schuiven, ipv de standaard 1 en 2 bedoel je dan toch hè? Want dat heb ik al een aantal maal geprobeerd, zonder resultaat mag duidelijk zijn..

• Gullie007
  • Niet online
Ik geef even een klein kickje, wil er vanavond met een vriend van me even naar kijken en dan wil ik wel weten naar wat... :)

Begrijp dat 't een hoop leeswerk is, maar ja, 't moest zo volledig mogelijk hè? ;)

Dus als iemand nog suggesties heeft? Graag! _/-\o_

Verwijderd

kheb die probs ook gehad met een Abit KR7A-RAID en heb het bordje na een 2maanden nog eens geprobeerd en no probs....
kzou nog eens alels uitelkaar halen en dan uwe mobo ergens los op leggen en dan terug mooit den cpu, heatsink, ram en vgakaart insteken en dan nog eens proberen...
tis te hopen da het lukt anders kan je best uwe mobo omwisselen in de winkel

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gullie007 schreef op 28 April 2003 @ 21:47:
BIOS reset in de zin van het jumpertje dat je even over pinnetje 2 en 3 moet schuiven, ipv de standaard 1 en 2 bedoel je dan toch hè? Want dat heb ik al een aantal maal geprobeerd, zonder resultaat mag duidelijk zijn..
Voor sommige biossen moet je de stekker uit het stopcontact hebben gehaald voor een succesvolle reset, voor andere moet 'ie juist op het net zijn aangesloten - check the manual of probeer beide.

Geheugen lijkt toch het struikelblok te zijn, en bij Graficall weten ze helemaal niets van computers; dus zet de reepjes 1 voor 1 over naar andere (eigen) machine en draai memtest86, kost wel een uurtje of wat per reepje, dus op tijd beginnen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 29-04-2003 16:14 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Gullie007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 16:06:
kheb die probs ook gehad met een Abit KR7A-RAID en heb het bordje na een 2maanden nog eens geprobeerd en no probs....
kzou nog eens alels uitelkaar halen en dan uwe mobo ergens los op leggen en dan terug mooit den cpu, heatsink, ram en vgakaart insteken en dan nog eens proberen...
tis te hopen da het lukt anders kan je best uwe mobo omwisselen in de winkel
Dus gij denkt dat het een probleem met 't moederbord is, kan ik hieruit opmaken? Hij heeft 'm trouwens net een jaar en 4 maanden, dus garantie zit er niet meer in ben ik bang.. Dacht dat Epox maar een jaar garantie gaf op de bordjes... En Graficall is nu niet zo inschikkelijk dat ze dat wel even regelen... :/
Rataplan schreef op 29 april 2003 @ 16:13:
[...]

Voor sommige biossen moet je de stekker uit het stopcontact hebben gehaald voor een succesvolle reset, voor andere moet 'ie juist op het net zijn aangesloten - check the manual of probeer beide.

Geheugen lijkt toch het struikelblok te zijn, en bij Graficall weten ze helemaal niets van computers; dus zet de reepjes 1 voor 1 over naar andere (eigen) machine en draai memtest86, kost wel een uurtje of wat per reepje, dus op tijd beginnen ;)
Een uurtje of wat?! Ben blij dat het er maar één is! :)

Ik heb 't reepje in de computer van m'n ma geprobeerd en daar werkte 'ie perfect. Maar da's een P IV 2,53 GHz met DDR geheugen van PC2700, ipv PC2100 hier. Weet niet of dat uitmaakt?
Andersom werkte het namelijk niet; toen ik die PC2700 van m'n ma in m'n broertjes PC zette, gaf hij exact dezelfde melding: Zelfde piepjes en ook "C1". Dus daar werd ik ook al niet veel wijzer van...

Ikzelf heb nog SDRAM geheugen, dus ik kan geen ander reepje in m'n broertjes PC zetten... Dat ga ik vanavond even proberen...

Wat betreft die BIOS reset, de handleiding was er niet echt duidelijk over. In de handleiding van mijn mobo stond precies hoe je 't moest doen (aanzetten terwijl jumper op reset staat zou daar catastrofale gevolgen hebben), maar hier hadden ze 't alleen over 1+2 = normal en 2+3 = reset. Durf 'm dus ook niet echt aan te zetten, zeg maar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gullie007 op 29-04-2003 16:38 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gullie007 schreef op 29 April 2003 @ 16:36:
Een uurtje of wat?! Ben blij dat het er maar één is! :)
:)
Andersom werkte het namelijk niet; toen ik die PC2700 van m'n ma in m'n broertjes PC zette, gaf hij exact dezelfde melding: Zelfde piepjes en ook "C1". Dus daar werd ik ook al niet veel wijzer van...
Dit lijkt me wetenschappelijk overtuigend bewijs dat het *niet* aan je geheugen ligt. Scheelt iig weer een uurtje ;)
Wat betreft die BIOS reset, de handleiding was er niet echt duidelijk over. In de handleiding van mijn mobo stond precies hoe je 't moest doen (aanzetten terwijl jumper op reset staat zou daar catastrofale gevolgen hebben), maar hier hadden ze 't alleen over 1+2 = normal en 2+3 = reset. Durf 'm dus ook niet echt aan te zetten, zeg maar. :)
Aanzetten? Ben jij leip :D Het gaat alleen om het al dan niet stekker-in-stopcontact tijdens de reset, dat wil nog wel 'ns uitmaken. Aanzetten is natuurlijk uit den boze.

Ik realiseer me nu dat ik ook zo'n bord heb :D 't Is trouwens een 8KHA+. Manual vermeldt niets over stopcontact, ik heb 'm zelf wel eens gereset zonder de stekker uit het contact te halen, geloof ik, veel zal het op dit bord niet uitmaken.

Hmmm. Lastig lastig. Al overwogen om *alle* componenten op een ander mobo te zetten? Dat mobo, of de processor, lijkt toch de zwakke schakel te zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 29-04-2003 16:58 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Gullie007
  • Niet online
Rataplan schreef op 29 April 2003 @ 16:52:
Dit lijkt me wetenschappelijk overtuigend bewijs dat het *niet* aan je geheugen ligt. Scheelt iig weer een uurtje ;)
Nou ja, hoeft niet toch? Als 't aan iets anders ligt dan aan 't geheugen dan blijf je inderdaad die foutmelding houden, maar 't kan net zo zijn dat hij deze melding geeft omdat hij het PC2700 reepje uit die P IV niet accepteert... Dus kan alle kanten op. Maar neig ook wel naar 't feit dat 't niet aan 't geheugen ligt...
Aanzetten? Ben jij leip :D Het gaat alleen om het al dan niet stekker-in-stopcontact tijdens de reset, dat wil nog wel 'ns uitmaken. Aanzetten is natuurlijk uit den boze.
Ja, heheheh, weet ik dat?! :P :D
Ik realiseer me nu dat ik ook zo'n bord heb :D 't Is trouwens een 8KHA+. Manual vermeldt niets over stopcontact, ik heb 'm zelf wel eens gereset zonder de stekker uit het contact te halen, geloof ik, veel zal het op dit bord niet uitmaken.
8KHA+, oh ja, zie 't. Titel is wel goed :P
Maar heb inmiddels 't batterijtje er al even uitgewipt, even de power aan terwijl de voeding uit was om alle stroom eruit te krijgen, en daarna 't weer geprobeerd, maar helaas zonder enig verschil... Piééép! Grrr.. :(
Hmmm. Lastig lastig. Al overwogen om *alle* componenten op een ander mobo te zetten? Dat, of de processor, lijkt toch de zwakke schakel te zijn...
Denk dat 't daar wel op neerkomt ja... Werk! :)
Denk niet dat 't de processor is trouwens, want anders zou 'ie niet piepen, lijkt me?

Verwijderd

Draait de fan van je proc. want anders zou je die eens moeten vervangen. Heb hetzelfde ook eens gehad, bleek toen aan de fan te liggen. Overigens die draaide wel maar het mobo detecteerde hem niet en sloeg dus af. Maar ja, die C1 melding, dat lijkt toch ook wel een geheugen prob.. Maar goed mijn tip, vervang de koeler eens

• Gullie007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 18:08:
Draait de fan van je proc. want anders zou je die eens moeten vervangen. Heb hetzelfde ook eens gehad, bleek toen aan de fan te liggen. Overigens die draaide wel maar het mobo detecteerde hem niet en sloeg dus af. Maar ja, die C1 melding, dat lijkt toch ook wel een geheugen prob.. Maar goed mijn tip, vervang de koeler eens
Kee, thnx for the tip! Hij draait wel gewoon ja, er lijkt niets mis mee te zijn. Ga ik vanavond naast 't geheugen ook gelijk even doen!

Iemand nog andere tips voordat ik vanavond ga?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gullie007 schreef op 29 April 2003 @ 17:10:
[...]
Nou ja, hoeft niet toch? Als 't aan iets anders ligt dan aan 't geheugen dan blijf je inderdaad die foutmelding houden, maar 't kan net zo zijn dat hij deze melding geeft omdat hij het PC2700 reepje uit die P IV niet accepteert... Dus kan alle kanten op. Maar neig ook wel naar 't feit dat 't niet aan 't geheugen ligt...
Als twee verschillende reepjes in PC 1 beide wel werken en in PC2 beide niet... Het kan aan het geheugen liggen, maar het is *extreem* onwaarschijnlijk :)
8KHA+, oh ja, zie 't. Titel is wel goed :P
Inmiddels wel, jah :P Dankjewel, anonieme mod :)
Denk dat 't daar wel op neerkomt ja... Werk! :)
Denk niet dat 't de processor is trouwens, want anders zou 'ie niet piepen, lijkt me?
En werken zál je :P Mobo's zonder processor kunnen volgens mij ook wel piepen, maar zeker weten doe ik het niet.

[edit:]
Nog 1 tip: wellicht is je AGP-slot naar z'n grootje. Kan je ff met een PCI-videokaart testen?

[editedit:]Zo nee, woon je in Leiden? Kan je d'r wel ff 1 van me lenen, denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Rataplan op 29-04-2003 18:57 ]

• Gullie007
  • Niet online
Rataplan schreef op 29 April 2003 @ 18:53:
[...]
Als twee verschillende reepjes in PC 1 beide wel werken en in PC2 beide niet... Het kan aan het geheugen liggen, maar het is *extreem* onwaarschijnlijk :)
Agreed :) Dacht ivm het verschil tussen de PC2700 en de PC2100, maar ja.
[...]

[edit:]
Nog 1 tip: wellicht is je AGP-slot naar z'n grootje. Kan je ff met een PCI-videokaart testen?

[editedit:]Zo nee, woon je in Leiden? Kan je d'r wel ff 1 van me lenen, denk ik.
Nou, woon in Sassem, close enough. Heb er zelf geen geloof ik (leuk als je alle oude PC's die je niet meer gebruikt weggeeft...), maar gok dat degene naar wie ik vanavond ga er wel één heeft. Iig bedankt voor het aanbod, misschien dat ik er tzt nog gebruik van maak! _/-\o_

Gaat ik 'm nu smeren, 'k hou je op de hoogte! Thnx for het meedenken! _/-\o_

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gullie007 schreef op 29 april 2003 @ 19:45:
Nou, woon in Sassem, close enough.
Sassenheim komt niet in de búúrt van Leiden, dat begrijp je natuurlijk wel :)
(leuk als je alle oude PC's die je niet meer gebruikt weggeeft...)
PC's weggeven rules bigtime! Maar we gaan het hier niet over kapitalisten hebben.

Ik hou gewoon nogal eens onderdeeltjes over >:) Plus af en toe een doos hardware die op mijn bureau wordt geplempt onder het motto "jij verzamelt die rotzooi toch?" Jazeker, dank je wel :{ Afijn, ik heb iig die PCI-kaart. Denk ik. Ik ga 'm pas opzoeken als het nodig is, dat begrijp je wel :) En als het nodig is hoor ik het wel, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 29-04-2003 20:46 ]

• Gullie007
  • Niet online
Nou, dit is het produkt van een avondje klussen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gulde114/Kaputt.jpg

Linksboven het AGP slot, onder wat transistortjes (leuk voor de schaal), en naast 't gat waar 't schroefje in gaat, een kapot, doorgebrand chipje. Kreng hoort zwart te zijn... En dat miezerige kleine rotchipje zorgt ervoor dat de hele computer het niet meer doet...

We hebben nog een PCI video-kaart geprobeerd (dus Rataplan bedankt, maar hij had er één liggen, je hoeft dus niet te gaan spitten ;)), we hebben een ander reepje RAM geprobeerd, maar 't mocht niet baten. En als je dit zo ziet, ach, dan is 't niet zo gek dat 'ie 't niet wil doen..

Verder had ik al alle onderdelen al een keer vervangen (behalve proc, maar denk niet dat daar 't probleem zit), dus ben bang dat het tijd wordt voor een nieuw / ander moederbord.. Zit wat in de pijpleiding, maar dat laat ik op een later tijdstip wel even weten...

In ieder geval bedankt voor alle reacties en suggesties! _/-\o_

edit:
plaatje net te groot.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gullie007 op 30-04-2003 01:07 ]

Verwijderd

Startpost van de maand! echt goed! :)

Edit;

Misschien al gezegd, maar ik zie het zo snel ff nie:
- bios update?
- ander memslot geprobeerd?

Edit:
Ik kan me vaag iets herinneren van een bios update met dit mobo.. Ik heb hier ook ergens een 8KHA die ook C1's geeft, maar die doet het alleen als hij overgeklokt is..

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 01:22 ]

• Gullie007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 01:16:
:D :> Dankjewel! Leuk om een compliment van een modje (toch wel enigzins 'de baas' ;)) te horen! :)

• Gullie007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 01:16:

Edit;

Misschien al gezegd, maar ik zie het zo snel ff nie:
- bios update?
- ander memslot geprobeerd?

Edit:
Ik kan me vaag iets herinneren van een bios update met dit mobo.. Ik heb hier ook ergens een 8KHA die ook C1's geeft, maar die doet het alleen als hij overgeklokt is..
Hm tja, zou niet weten hoe ik 't bios moet updaten als 't hele systeem niet eens aangaat.. :) Heb er idd ook wel over gelezen ja, o.a. hier, waarbij een BIOS-update ook hielp. Maar denk niet dat me dat in dit geval kan helpen. Bovendien, gezien de laatste ontwikkelingen, denk niet dat er nog iets van leven in dit moederbordje zit... :'(

Verwijderd

Gullie007 schreef op 30 April 2003 @ 01:28:
[...]

Hm tja, zou niet weten hoe ik 't bios moet updaten als 't hele systeem niet eens aangaat.. :) Heb er idd ook wel over gelezen ja, o.a. hier, waarbij een BIOS-update ook hielp. Maar denk niet dat me dat in dit geval kan helpen. Bovendien, gezien de laatste ontwikkelingen, denk niet dat er nog iets van leven in dit moederbordje zit... :'(
Mja..ik ben niet op m'n slimst vandaag..sorry ;)

Poging 2:
Uuhmm.. mobo eruit halen. Leg hem op je bureau met wat plastic eronder, voeding eraan, proc erin (vergeet de koeler niet) schroevendraaier tegen de "ON" pinnen en hopen. Geen C1? VGA kaart erin en weer hopen.
Krijg je wel een C1 probeer dan eens een andere voeding. Als je helemaal kaal gewoon C1 blijft houden dan is je plank gewoon gaar.
Wiebel wat met het memreepje..flink schelden helpt af en toe ook :+

Ik heb hier een dode 8RDA+..ik heb de hoop opgegeven..

• Gullie007
  • Niet online
Eventjes een toevoeging, voor de volledigheid en voor mensen met hetzeflde probleem:

De chip die ik gefotografeerd heb (Q39) was inderdaad de boosdoener en is door Epox onder garantie vervangen. Duurde een halve eeuw, maar hij kwam keurig netjes gepoetst terug en doet het perfect!

Problem solved, case closed! :)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gullie007 schreef op 08 juli 2003 @ 22:16:
De chip die ik gefotografeerd heb (Q39) was inderdaad de boosdoener en is door Epox onder garantie vervangen. Duurde een halve eeuw, maar hij kwam keurig netjes gepoetst terug en doet het perfect!

Problem solved, case closed! :)
Ruim twee maanden voor een RMA? T*ring, da's lang - geven we Graficall de schuld of heb je 'm rechtstreeks naar de importeur gestuurd? Or what?

Anyway: congratz :)

• Gullie007
  • Niet online
Rataplan schreef op 09 July 2003 @ 00:26:
[...]

Ruim twee maanden voor een RMA? T*ring, da's lang - geven we Graficall de schuld of heb je 'm rechtstreeks naar de importeur gestuurd? Or what?

Anyway: congratz :)
Nee, zo erg is het niet hoor! :) Heb 'm niet direct opgestuurd (eerst nog gezocht naar vervanging), en heb 'm ook al een tijdje terug (op vakantie geweest, dus vandaar nu pas bericht), hij's geloof ik zo'n 5 weken weg geweest.
Desondanks nog lang zat (zou idd best wel eens mede door Graficall kunnen komen), maar ja, scheelt hoop geld.

Maareh, ik zeg bedankt!

Pagina: 1