Onprintbaar logo?

Pagina: 1
Acties:

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:55
Ik ben bezig met een logo, die ik vervolgens op wat velletjes papier wil printen. Omdat het eerst nog allemaal klein schalig gebeurt, heb ik besloten om eerst gewoon alles zelf uit te printen met m'n officejet. Mocht het allemaal een beetje gaan lopen enzo, dan kan ik altijd nog naar de drukker.

Het logo is gemaakt in Illustrator, zo kan de drukkert er later eventueel ook wat mee. Toch loop ik tegen een probleem aan wanneer ik het logo afdruk. Ik krijg het namelijk totaal niet scherp op papier. Een voorbeeld:
origineel:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rick.kessel/final_logo_small.gif
printert
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rick.kessel/brak_print_logo.jpg

Het klopt dat het font van de URL veranderd is, en dat de lijnen weg zijn, maar het resultaat is hetzelfde. Een letter of lijntje is niet strak, het lijkt wel of er met een kartelschaar langs is gegaan, zeg maar. Ook lichtgrijze kleurvlakken lijken wel een 'zandbak' (er zijn heel veel korreltjes te zien). Maar dit heb ik ook met normale fonts in Word verder, dus dat zal wel door inktjet komen.

Wat heb ik al getest:
-JPG en GIF
-CMYK en RGB color mode in Illustrator
-HP deskjet 930c, HP officet d145 en bij iemand op Epson kleurenlaser
-printen in Word en Photoshop

Alleen toen ik het logo in origineel formaat vanuit Illustrator printte kreeg ik een redelijk scherpe afdruk. Maar enveloppen en briefpapier in Illustrator maken zie ik niet echt zitten... ;)

Mijn vraag is dus of iemand een idee heeft naar de mogelijke oorzaak hiervan, en of het op te lossen is?

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Het plaatje exporteren naar WMF of EMF dan kan Word er wel goed mee uit de voeten.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 12:50
Wat voor printer heb je? Als je geen goede printer hebt houdt het op natuurlijk...

Verbouwing

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mithrandir schreef op 27 April 2003 @ 18:06:
Wat voor printer heb je? Als je geen goede printer hebt houdt het op natuurlijk...
-HP deskjet 930c, HP officet d145 en bij iemand op Epson kleurenlaser
ik denk dat een verkeerde printer wel uitgesloten is, tenzij je de kwaliteit overal op concept hebt staan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

slecht papier doet ook 'wonderen' :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

BaRF schreef op 27 April 2003 @ 18:36:
slecht papier doet ook 'wonderen' :)
slecht papier verandert meestal niet het lettertype.

kan je helaas ook niet helpen. heb je alles op de zelfde computer gedaan??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 18:42:
[...]

slecht papier verandert meestal niet het lettertype.

kan je helaas ook niet helpen. heb je alles op de zelfde computer gedaan??
Wat wordt er weer wonderlijk slecht gelezen.

Hij schrijft toch in de OP dat hij het font zelf heeft veranderd. Ga daar dus geen opmerkingen over maken.

Print je via PCL of PS (PostScript)? Dit kan het verschil in karteltjes en onscherpte verklaren.
Probeer een vectorformaat te gebruiken.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Uit nieuwsgierigheid heb ik het logootje ook eens uitgeprint op een HP 2000C inktjet printer. Zowel op 'normal' als op 'best' quality krijg ik een mijns inziens acceptabel resultaat. Het is uiteraard niet gestoken scherp zoals bij drukwerk, maar ik moet toch echt mijn bril afzetten (bijziend :-)) om de kartels te kunnen zien.

Dit is trouwens als ik het .gif plaatje rechtstreeks uitprint vanuit Microsoft Photo Editor. Vanuit Word moet ik toegeven dat het minder is.... Heb je al eens geprobeert het logo groter aan te maken vanuit Illustrator, en vervolgens verkleind af te drukken vanuit Word of zo?

• Rickbv
@besmart: het gaat niet specifiek over Word, ook Photoshop is niet goed kwa kwaliteit
@Magic: geprint op concept en op beste kwaliteit, tuurlijk wel een verschil kwa kleurdichtheid, maar het blijft 'kartelig'
@BaRF: heb je wel gelijk in, maar het logo rechtstreeks uit Illustrator is wel redelijk mooi geprint (op hetzelfde papier)
@FreekWillem: het is uitgeprint op 2 verschillende computers, geen verschil.
@NioXX: ik print gewoon over het netwerk, via standaard HP software. Dat is toch gewoon PCL?
@PeterB: hoe zie jij het grijs bijvoorbeeld, is dat egaal, of zie je nog 'stippeltjes' staan? Ik heb zowel verkleind in Word, als in Photoshop (logo komt dus met groter formaat uit Illustrator)

Zal over een paar uur nog eens een proefdruk maken met alle formaten, kijken wat het resultaat dan is. Tot zover alvast bedankt! :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rickbv op 27-04-2003 19:03 ]

Verwijderd

Met hoeveel DPI print je het uit?

• we_are_borg
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Ik heb het ook uitgeprint met photoshop en gelijk van het internet af, de kwaliteit is precies het zelfde als het eerst logo. Met het logo is volgens mij niets aan de hand.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26
Ik heb het ook maar ff uitgeprint vanuit de Internet Explorer, de kwaliteit is gelijk aan het bovenste logo. (printer HP DeskJet 5550C)

• Rickbv
Het zal dus wel een softwarematige/instellings fout zijn? Ik heb hem ook weer ff via Photoshop uitgeprint, en ik krijg weer een kartelig effect. Dit terwijl ik hem met dezelfde afmetingen als Illustrator heb geprint, alleen die GIF van Photoshop is veel onduidelijker :/ Het is alsof je het logo 3x uitvergroot, maar nog wel de originele afmetingen...

[ Voor 3% gewijzigd door Rickbv op 27-04-2003 19:16 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53

Korakal

Up up up!

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/xtram/mmove.jpg

printed @ HP DeskJet 980cxi (via PhotoEditor) op hoogste kwaliteit, met je 1e plaatje.
Ik zie geen problemen :?

[ Voor 6% gewijzigd door Korakal op 27-04-2003 19:21 ]

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
alleen die GIF van Photoshop is veel onduidelijker Het is alsof je het logo 3x uitvergroot, maar nog wel de originele afmetingen...
Wat pielemuis al zei, het heeft volgens mij ook met het DPI te maken...

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

Verwijderd

jah inderdaad gewoon, rechtsreeks de AI bestand importeren, op zo'n 300 dpi. dan moet het toch echt wel goed komen.

• Rickbv
Had ik geprobeerd idd, rechtstreekse import in Photoshop. Dat ging ook niet helemaal goed, maar dat was nog op 72DPI. Nu op 300DPI is het wel weer netjes scherp enzo :)

Maar hoe kan ik het nou ook nog in Word goed scherp krijgen? Want daar is het nog steeds brak :P

Verwijderd

Maak van het logo in Photoshop een 300dpi BMP/JPEG bestand! Importeer dan het logo in "Word" en klaar ben je! Dus geen tif of eps!

Echter wil je het logo ooit voor drukken willen gebruiken maak er dan ook een 300 dpi TIF of EPS-illustrator versie van!

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Het grijs is bij mij egaal, zie ook de scan (?) van Korakal. Ik heb in Paintshop Pro je logo 4x 'opgeblazen' met de resample functie, en vervolgens verkleind afgedrukt in Word. Het resultaat ziet er m.i. goed uit. Vergroten door te resampelen is een beetje een boeren methode, ik moest er eerst een .JPG van maken. Zelf moet je in staat zijn een strakkere vergroting te maken uit Illustrator.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterB op 27-04-2003 20:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

Gewoon in illustrator schalen naar gewenste formaat, Als Vectorbestand (EPS) opslaan en dan uitprinten vanuit illustrator met voldoende dpi bv. 300 ofzo.

Als je een mindere printer hebt dan is dat ook een probleem. Bij de drukker digitaal laten printen op foto-papier is het mooiste. Heb nog wel een adressie voor je in Rotterdam;

Van Beek reclame op de koperstraat in Rotterdam-alexander, daar kan je pas printen....

• Rickbv
Ik maak in Word nu gebruik van een BMP, en dat werkt prima :)

Bedankt allemaal, na 3 avonden prutsen ben je blij als iets lukt :D :D

[ Voor 3% gewijzigd door Rickbv op 27-04-2003 20:57 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

300dpi, 150dpi lijkt me ook wel meer dan genoeg :)
Op school zouden ze door flippen als je aan kwam zetten met een photo in 300dpi; vind de ripper niet echt koel namelijk maar goed 150dpi is mijn opinie genoeg voor printwerk.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 11:46

Twan V

...en er stralend uitzien

Die nieuwere Word-versies menen toch altijd dat ze images moeten anti-aliassen? Of heb ik het nou verkeerd?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
alienfruit schreef op 28 april 2003 @ 00:41:
300dpi, 150dpi lijkt me ook wel meer dan genoeg :)
Op school zouden ze door flippen als je aan kwam zetten met een photo in 300dpi; vind de ripper niet echt koel namelijk maar goed 150dpi is mijn opinie genoeg voor printwerk.
als ik met een fullcolor afbeelding @ 300 dpi kom voor een high-res afbeelding (hires poster) @ A3 en daar gaat je RIP van over de zeik, zou ik zelf eventjes een nieuwe RIP op het bestellijstje zetten (of een paar geheugenmoduultjes voor in die RIP)...

[edit]
zelfs wel gedaan, multi-layered PDF, binnen een paar tellen stond ie in de RIP en nog eens 20 seconden later lag ie uit de DocuColor.

[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 28-04-2003 10:53 ]

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

het lijjkt er toch echt op alsof je print in economy mode... zeker de epson maakt dan de lijnen wat dikker en de vulling lichter

Negeren is vooruitzien

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op het moment dat je tekst gaat afdrukken is 300 dpi nooit scherp. Om even op overige people te reageren. Wat ik meestal doe bij mensen die hun logo willen gebruiken in Word oid is het logo op een wat lomper formaat aanleveren. Vervolgens verplaatsen ze het verkleind in word en moet zeggen dat dat over het algemeen redelijk strak wordt.

Oplossing van besmart is ook wel een aardige ware het niet dat WMF echt een kloterig bejaard vectorformaat is wat een letter op een punt of 10 afrond en je een beetje nette rondingen wel kunt vergeten.

Ik zou gewoon je logo als RGB/GIF eens met zeg maar 1200px breedte in Word gooien, dat vervolgens verkleinen naar een cm of 5 (wat je nodig hebt) en dan eens printen. Dat zou er vrij aardig uit moeten komen. En natuurlijk HP is geen Epson ;) en papierkeuze maakt ook een wereld van verschil. Als je geen hoge-dpi inktjet papier gebruikt maar no-name zogenaamd-een-merk-inktjetpapier dan is dat veelal ook bagger.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
OzBoz schreef op 28 April 2003 @ 23:53:
Ik zou gewoon je logo als RGB/GIF eens met zeg maar 1200px breedte in Word gooien, dat vervolgens verkleinen naar een cm of 5 (wat je nodig hebt) en dan eens printen. Dat zou er vrij aardig uit moeten komen. En natuurlijk HP is geen Epson ;) en papierkeuze maakt ook een wereld van verschil. Als je geen hoge-dpi inktjet papier gebruikt maar no-name zogenaamd-een-merk-inktjetpapier dan is dat veelal ook bagger.
off-topic
Ik krijg een deja-vu... volgens mij heb je al eens bijna letterlijk hetzelfde getikt :P

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

wicher schreef op 29 April 2003 @ 00:05:
[...]

off-topic
Ik krijg een deja-vu... volgens mij heb je al eens bijna letterlijk hetzelfde getikt :P
Ow fuck.. nou vergeet het dan maar... hoewel het kan ermee te maken hebben dat mensen zo vaak hetzelfde vragen :P ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
OzBoz schreef op 29 april 2003 @ 00:54:
[...]

Ow fuck.. nou vergeet het dan maar... hoewel het kan ermee te maken hebben dat mensen zo vaak hetzelfde vragen :P ;)
Precies, zie het niet als een minpunt van jezelf, maar juist als een pluspunt dat je bereid bent zo vaak hetzelfde te vertellen! :P

Ik vond het wel lollig, tekst kwam me zo bekend voor. Helaas kan ik het niet terugvinden, dus misschien vergis ik me ook. 8)7 Heb ik weleens, nep-deja-vu.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
heb het hier is ff uitgeprint op een hp LaserJet 2300 color laser.... en ik moet zeggen... straker dan strak hoor..... gewoon geprint vanuit paintshop pro
Pagina: 1