DLP projector vs. regenboog effect, hoe ernstig in praktijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Terwijl ik aan het sparen ben voor een digitale projector is de Infocus X1 (Pricewatch entry) één van de projectoren die binnen mijn budget vallen (=alles tot en met de Sanyo Z1 :)). Daarin ben ik niet de enige, getuige het feit dat deze projector al enige tijd tot de meest bezochte projectoren in de pricewatch behoort.

Afbeeldingslocatie: http://www.projectorcentral.com/images/projectors/img1885.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.projectorcentral.com/images/dlp2.jpg

Dat is dus een DLP projector, met als voordelen een hoge lichtopbrengst, een hoog contrast en een vriendelijke prijs. De nadelen zijn de 'mindere' kleuren die DLP projectoren schijnen te hebben t.o.v. LCD, maar aangezien het mijn eerste projector wordt en ik geen vergelijkingsmateriaal heb neem ik dat voor lief.
Een ander nadeel wat me meer zorgen baart is het zogenaamde regenboog effect:

tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project"
tbusquet schreef op 26 november 2002 @ 12:28:

(...)

De hoofdmoot van de markt wordt gedomineerd door 2 soorten digitale projectoren met ieder hun eigen voor en nadelen.

We hebben LCD en DLP, de meeste zullen bekend zijn met LCD, en daarom zal ik verder uitleggen wat DLP precies is. DLP staat voor Digital Ligt Proccessing, en is een door Texas Instruments uitgebrachte techniek. Heel simpel gezegd werkt het met een heleboel hele kleine spiegeltjes (pixels !!!) die kunnen draaien, ze kunnen naar het licht toe draaien en het zo weerkaatsen of ze kunnen van het licht afdraaien waardoor ze dus geen licht door laten. Om kleur weer te kunnen geven wordt een wieltje gebruikt met een transparante laag erop waar de primaire kleuren op zitten, doordat dit wieltje hard draait worden er op het juiste moment lichtstraaltjes door de juiste kleur gestraald, hiermee krijg je dus kleur. Een beter uitleg van DLP is te vinden op www.dlp.com. Over het algemeen heb je bij DLP minder last van pixels, en de contrast waarde is over het algemeen stukken beter dan bij LCD. De nadelen van DLP zijn: de kleuren zijn over het algemeen minder, omdat er vaak maar 1 paneel gebruikt wordt en de kleuren gemaakt moeten worden dmv. het kleuren wiel. Bij snelle bewegingen van voornamelijk lichte voorwerpen over een donkere achtergrond krijg je het zgn. "regenboog-effect", wat zich vertaald in een kleurenwaas die zich achter het lichte object aanbeweegt. Sommige mensen ervaren dit als ontzettend vervelend, en er zijn zelfs een heleboel mensen die er hoofdpijn van krijgen ! Nieuwere DLP projectoren werken met kleurenwielen die harder draaien over meer kleuren bevatten waardoor het regenboog-effect geminimaliseerd wordt. Over het algemeen is LCD ook wat scherper dan DLP omdat de pixels wat duidelijker zichtbaar zijn. Het is dus een kwestie van persoonlijke smaak.

(...)
Op www.projectorcentral.com lees ik dit:
On the subject of rainbow artifacts, keep in mind that this unit has a 2x color wheel. Therefore, those individuals who may be sensitive to DLP rainbow effects will see them on this unit. Whether you will be able to detect rainbows, and if you can, whether they will be a distraction that inhibits your ability to enjoy the image, cannot be predicted. Some people can see them, and most people cannot. If you have experienced earlier DLP products and had no problem, you won't have a problem with the X1 either.
Ik wil hier toch wel graag het fijne van weten.

Ik stel me voor dat het aan de orde is bij bijv. de maan in een donkere lucht, een trein in een tunnel, en natuurlijk dingen in de ruimte (Armageddon, Star Wars etc etc). Is het alleen daarbij, of ook bij bijv. en camerazwenk in een Las Vegas by night bijvoorbeeld, en is het ook prominent aanwezig bij algemene scènes die zich in het donker afpelen en waarbij ergens iets lichts is (lantaarnpaal, vuur, huis, flits, geweer, etc).

En wie/wat heeft er nou last van. Zijn er mensen die het niet eens zien? KAN iedereen het zien (als je ff je best doet), of alleen mensen die 'er gevoelig voor zijn'? En hoeveel mensen zijn dit? En in hoeverre ontneemt het je plezier in het kijken naar een DLP projector? Ik zie het voor me dat ik met 5 vrienden een film kijk en de zesde zeikt de hele tijd: wat een kutbeeld, zien jullie dat niet, ik vind het echt kut om naar te kijken.

:?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 10:23

4POX

Everybody is wired

MInder kleuren.. DIe DLP beamers hebben vaak een contrast ratio van 900:1 (of is het nu 1:900 ?)

Dat zou toch betekenen dat de kleuren toch beter zouden moet zijn ?

Op school hebben we een DLP beamer en het is net of er een 40" scherm voorin het klaslokaal staat zo scherp en contrastvol

AKA Rinkel weblog

• jasjenl
  • Laatst online: 13-12 22:25

jasjenl

Liab A Tymo

Het hangt volgens mij echt van de persoon af of je er last van hebt of niet. Ik heb eens een keer een DLP projector op een beurs gezien en was daar samen met een vriend van mij. Ik werd na 5 seconden al helemaal gestoord van het regenboog effect in dat beeld, terwijl die vriend het helemaal niet zag. Voor mij zal een DLP projector dus nooit wat zijn, maar misschien dat het voor jouw ogen prima werkt. Een kwestie van zelf een keer uitproberen dus.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

4POX schreef op 27 April 2003 @ 19:27:
MInder kleuren.. DIe DLP beamers hebben vaak een contrast ratio van 900:1 (of is het nu 1:900 ?)

Dat zou toch betekenen dat de kleuren toch beter zouden moet zijn ?
eh nee, je kan een heel hoog contrast hebben en toch vervelend matige kleuren.

Ontopic:
Ik denk dat je dit (zoals vermeld op die website) toch echt zelf moet gaan bekijken. Er staat dat de meeste mensen het niet zien, en sommige wel. Je hebt dus een kleine kans dat jij het helemaal geweldig vindt, maar dat le je vriendin of vrienden er allemaal hoofdpijn van krijgen en dan moet je in je eentje films kijken (en dat is niet leuk ;)).

Maareh, ik denk dat dit bij dit model toch wel flink meevalt. Ze zijn zich bewust van het probleem en gebruiken dus meerdere van die kleurenwieltjes, ik vermoed dat die problemen met generaties dlp projectoren steeds meer opgelost zullen zijn.

Overigens heb ik nog nooit bewust een dlp in actie gezien :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dat zie ik dus nooit op mijn beamer. Ik zie wel soms kleine regenboogjes als ik in scenes met veel zwart-wit contrast met m'n ogen beweeg.

Siditamentis astuentis pactum.

• Captain Pervert
En jij hebt een DLP? Hmmm...

Het is inderdaad niet alleen de vraag of IK het zie, er zijn sowieso wel een dozijn mensen die ik graag uit zou willen nodigen.

Verder is het zo dat deze Infocus X1 een 2x kleurenwiel heeft (wat volgens mij slaat op de snelheid):
On the subject of rainbow artifacts, keep in mind that this unit has a 2x color wheel.
Bij 4x kleurenwieltjes schijnt het nagenoeg helemaal geëlimineerd te zijn. De site genoemd door Anthrax ondersteunt dit...

Nou ja het duurt nog wel even voor ik het geld bijeen (lees: over) heb, tegen die tijd is er vast wel iets nieuws...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan ook al je vrienden meenemen naar de winkel en dan gaan kijken. Met hoe meer mensen je het doet, hoe groter de kans is dat iemand het ziet, als het goed zichtbaar is. Als van een grote groep echt niemand het ziet (en jij ook niet), dan zou ik zo'n ding gewoon kopen. Waarom val je eigenlijk juist op deze en niet op die sanyo? Daar hoor je ook goede verhalen over.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik ben vrij kritisch, en ik zie het echt alleen maar *heel* af en toe. En dan ook nog eens alleen als ik m'n ogen beweeg. Als ik gewoon strak naar het scherm blijf kijken zie ik 't niet.

Ik geloof niet dat ik een beamer heb die speciale opties tegen regenboogjes heeft (Compaq MP2810).

En anders kom je toch een keer kijken...?

Siditamentis astuentis pactum.

• Captain Pervert
JvS schreef op 28 april 2003 @ 13:57:
Je kan ook al je vrienden meenemen naar de winkel en dan gaan kijken. Met hoe meer mensen je het doet, hoe groter de kans is dat iemand het ziet, als het goed zichtbaar is. Als van een grote groep echt niemand het ziet (en jij ook niet), dan zou ik zo'n ding gewoon kopen. Waarom val je eigenlijk juist op deze en niet op die sanyo? Daar hoor je ook goede verhalen over.
Klopt, maar die is ruim 2000 euro en deze een dikke 1500 ;)
Als deze voldoet ga ik geen extra 500 euro uitgeven

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 15:45
Persoonlijk zie ik het wel, niet alleen bij dlp projectors, ook af en toe bij CRT projectors of rear pro TV's. Is is bij snelle bewegingen of als je je ogen snel over het beeld beweegt. Als je het eenmaal ziet ga je je er aan storen. Je zult het dus ff moeten proberen in een winkel. Correct (business) heeft er een hele rij staan (echter op kleine schermen) en misschien vind je bij de mediamarkt nog wat. Maar ik weet wel dat het effect per persoon verschillend is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Varienaja schreef op 28 April 2003 @ 09:04:
[...]

Dat zie ik dus nooit op mijn beamer. Ik zie wel soms kleine regenboogjes als ik in scenes met veel zwart-wit contrast met m'n ogen beweeg.
ik zie ook geen regenboog op mijn DLP

heb wel een RGBW wiel in de DLP

• Captain Pervert
Weet iemand een HT forum waar dit besproken is, of waar er meer over te vinden is?

Verwijderd

Captain Pervert schreef op 29 April 2003 @ 01:03:
Weet iemand een HT forum waar dit besproken is, of waar er meer over te vinden is?
www.HTforum.nl ?
www.dvdforum.nl ?
www.dvd.nl ?

• Captain Pervert
Aaaah thanks, mede dankzij die links vond ik deze bijna belachelijk uitgebreide review van de Infocus X1:

http://www.htprojectors.c...40403/infocusindiceen.htm

Erg leuk apparaat, als ik nu de 1678 euro had zou ik hem kopen (Computerpirates is de goedkoopste als je in ogenschouw neemt dat ik de ene goedkopere niet betrouwbaar vind en de andere hem niet eens meer in het assortiment heeft, ondanks de vemelding in de t.net pricewatch).

Pagina: 1