Terwijl ik aan het sparen ben voor een digitale projector is de Infocus X1 (Pricewatch entry) één van de projectoren die binnen mijn budget vallen (=alles tot en met de Sanyo Z1
). Daarin ben ik niet de enige, getuige het feit dat deze projector al enige tijd tot de meest bezochte projectoren in de pricewatch behoort.

Dat is dus een DLP projector, met als voordelen een hoge lichtopbrengst, een hoog contrast en een vriendelijke prijs. De nadelen zijn de 'mindere' kleuren die DLP projectoren schijnen te hebben t.o.v. LCD, maar aangezien het mijn eerste projector wordt en ik geen vergelijkingsmateriaal heb neem ik dat voor lief.
Een ander nadeel wat me meer zorgen baart is het zogenaamde regenboog effect:
tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project"
Ik stel me voor dat het aan de orde is bij bijv. de maan in een donkere lucht, een trein in een tunnel, en natuurlijk dingen in de ruimte (Armageddon, Star Wars etc etc). Is het alleen daarbij, of ook bij bijv. en camerazwenk in een Las Vegas by night bijvoorbeeld, en is het ook prominent aanwezig bij algemene scènes die zich in het donker afpelen en waarbij ergens iets lichts is (lantaarnpaal, vuur, huis, flits, geweer, etc).
En wie/wat heeft er nou last van. Zijn er mensen die het niet eens zien? KAN iedereen het zien (als je ff je best doet), of alleen mensen die 'er gevoelig voor zijn'? En hoeveel mensen zijn dit? En in hoeverre ontneemt het je plezier in het kijken naar een DLP projector? Ik zie het voor me dat ik met 5 vrienden een film kijk en de zesde zeikt de hele tijd: wat een kutbeeld, zien jullie dat niet, ik vind het echt kut om naar te kijken.

Dat is dus een DLP projector, met als voordelen een hoge lichtopbrengst, een hoog contrast en een vriendelijke prijs. De nadelen zijn de 'mindere' kleuren die DLP projectoren schijnen te hebben t.o.v. LCD, maar aangezien het mijn eerste projector wordt en ik geen vergelijkingsmateriaal heb neem ik dat voor lief.
Een ander nadeel wat me meer zorgen baart is het zogenaamde regenboog effect:
tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project"
Op www.projectorcentral.com lees ik dit:tbusquet schreef op 26 november 2002 @ 12:28:
(...)
De hoofdmoot van de markt wordt gedomineerd door 2 soorten digitale projectoren met ieder hun eigen voor en nadelen.
We hebben LCD en DLP, de meeste zullen bekend zijn met LCD, en daarom zal ik verder uitleggen wat DLP precies is. DLP staat voor Digital Ligt Proccessing, en is een door Texas Instruments uitgebrachte techniek. Heel simpel gezegd werkt het met een heleboel hele kleine spiegeltjes (pixels !!!) die kunnen draaien, ze kunnen naar het licht toe draaien en het zo weerkaatsen of ze kunnen van het licht afdraaien waardoor ze dus geen licht door laten. Om kleur weer te kunnen geven wordt een wieltje gebruikt met een transparante laag erop waar de primaire kleuren op zitten, doordat dit wieltje hard draait worden er op het juiste moment lichtstraaltjes door de juiste kleur gestraald, hiermee krijg je dus kleur. Een beter uitleg van DLP is te vinden op www.dlp.com. Over het algemeen heb je bij DLP minder last van pixels, en de contrast waarde is over het algemeen stukken beter dan bij LCD. De nadelen van DLP zijn: de kleuren zijn over het algemeen minder, omdat er vaak maar 1 paneel gebruikt wordt en de kleuren gemaakt moeten worden dmv. het kleuren wiel. Bij snelle bewegingen van voornamelijk lichte voorwerpen over een donkere achtergrond krijg je het zgn. "regenboog-effect", wat zich vertaald in een kleurenwaas die zich achter het lichte object aanbeweegt. Sommige mensen ervaren dit als ontzettend vervelend, en er zijn zelfs een heleboel mensen die er hoofdpijn van krijgen ! Nieuwere DLP projectoren werken met kleurenwielen die harder draaien over meer kleuren bevatten waardoor het regenboog-effect geminimaliseerd wordt. Over het algemeen is LCD ook wat scherper dan DLP omdat de pixels wat duidelijker zichtbaar zijn. Het is dus een kwestie van persoonlijke smaak.
(...)
Ik wil hier toch wel graag het fijne van weten.On the subject of rainbow artifacts, keep in mind that this unit has a 2x color wheel. Therefore, those individuals who may be sensitive to DLP rainbow effects will see them on this unit. Whether you will be able to detect rainbows, and if you can, whether they will be a distraction that inhibits your ability to enjoy the image, cannot be predicted. Some people can see them, and most people cannot. If you have experienced earlier DLP products and had no problem, you won't have a problem with the X1 either.
Ik stel me voor dat het aan de orde is bij bijv. de maan in een donkere lucht, een trein in een tunnel, en natuurlijk dingen in de ruimte (Armageddon, Star Wars etc etc). Is het alleen daarbij, of ook bij bijv. en camerazwenk in een Las Vegas by night bijvoorbeeld, en is het ook prominent aanwezig bij algemene scènes die zich in het donker afpelen en waarbij ergens iets lichts is (lantaarnpaal, vuur, huis, flits, geweer, etc).
En wie/wat heeft er nou last van. Zijn er mensen die het niet eens zien? KAN iedereen het zien (als je ff je best doet), of alleen mensen die 'er gevoelig voor zijn'? En hoeveel mensen zijn dit? En in hoeverre ontneemt het je plezier in het kijken naar een DLP projector? Ik zie het voor me dat ik met 5 vrienden een film kijk en de zesde zeikt de hele tijd: wat een kutbeeld, zien jullie dat niet, ik vind het echt kut om naar te kijken.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.