[breedbeeld] Zoomed jouw tv in bij breedbeeld uitzending?

Pagina: 1
Acties:

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 15:45
Ik heb een phlips 50hertz breedbeeld van f1400,-

In het begin dacht ik dat er aan de zijkant pixels bij zouden komen, bij een breedbeeld uitzending, belgische journaal bijv, maar hij doet niks anders dan inzoomen, waardoor het beeld ook nogeens best wel wazig word.

Ik kan vanaf mijn pc wel op mekaar geperst beeld versturen naar de pc, en vervolgens mijn pc op "breedbeeld" modus zetten i.p.v. "16:9", dat geeft wel mooi scherp beeld.

Ik vroeg me af of dit bij alle breedbeeld tv's het geval is, anders is een breedbeeld eigenlijk best wel een miskoop...

Afbeeldingslocatie: http://www.shoutbox.nl/upload/2003-04-26breedbeeld.gif

[ Voor 11% gewijzigd door pim op 26-04-2003 18:25 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sjah die palPLUS uitzendingen (wat de belgische omroepen o.a. gebruiken) zijn eigenlijk gewoon op elkaar geperst beeld, wat de TV dan uitrekt, ik snap het nut er ook niet helemaal van. Als je Canal+ 16:9 kijkt dan heb je wel volledig breedbeeld.. als je dat op een 4:3 TV kijkt mis je gewoon links en rechts een hoop beeld (soort pan en scan).. weet alleen niet hoe dat met een 16:9 tv zit omdat ze bij mijn ouders dus een 4:3 tv hebben.

Maar zoals jij op dat plaatje beschrijft doet onze Philips dat inderdaad ook. Vrij lame indeed :P

[edit]
Ik bedenk me nu dat ik wel ooit iets heb gelezen over dat palPLUS verbeterde beeldkwaliteit levert, maar weet niet zeker of dat zo was of hoe het werkte.

[ Voor 18% gewijzigd door Bigs op 26-04-2003 18:26 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
BBC heeft ook echt breedbeeld.

Mijn TV heeft verscheidene oplossingen hiervoor.

Wat jij als 16:9 laat zien heet bij mij 16:9 zoom, boven en onderkant vallen er dan af.

Ook is er 14:9 zoom, wat het midden houdt tussen 4:3 en 16:9 zoom (kleine balken aan de zijkanten, ietwat eraf boven en onder, vaak goed compromis).

Dan is er Full, zeg maar standaard breedbeeld mode die je gebruikt bij een 16:9 uitzending of DVD, en ook 2,35:1 DVDs. Als je dit gebruikt bij 4:3 dan wordt het beeld dus uitgerekt.

Tot slot is er Panoramic, dit doet hetzelfde als Full, maar rekt het beeld alleen uit aan de zijkanten, waardoor het midden van het beeld niet vervormd is. Gebruikt ik nooit.

Edit: En natuurlijk standaard 4:3 modus.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-04-2003 19:03 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Het is in principe altijd zo dat je op een breedbeeld hetzelfde ziet als op een gewone TV (er is dan ook maar één soort TV signaal, geen aparte voor breedbeeld). Echter het verschil zit in de verhoudingen.

Om even 2 bronnen te onderscheiden welke bedoeld zijn voor breedbeeld:
- letterboxed
en
- anamorphic

Bij letterboxed zie je op een gewone TV aan de boven en onderkant zwarte balken. Deze balken zijn dus onderdeel van het beeld. Hierdoor hou je een kleiner stuk over voor het eigenlijke beeld. Met een breedbeeld TV kun je hier op inzoomen, zoals de middelste situatie op dat plaatje. De zwarte balken vallen dan net buiten het tv beeld.

Bij anamorphic echter wordt er wel gebruik gemaakt van de volledige hoogte, alleen wordt het beeld horizontaal in elkaar gedrukt. Op een gewone TV zie je nu allemaal smalle hoofden. Op een breedbeeld kun je dit vervolgens weer uitrekken over de breedte. Omdat je wel altijd de volle hoogte voor beeld hebt gebruikt is deze kwaliteit beter dan letterboxed.

Maar, en hier komt het probleem, niet iedereen heeft een breedbeeld TV, dus in anamorphic een tv programma uitzenden is niet te doen. Een groot deel van de mensen hebben dan een vertekend beeld. Dus in principe zou een tv breedbeeld uitzending altijd letterboxed zijn en moet je dus inzoomen.
Om toch nog betere kwaliteit te houden is er nog een andere truuk, genaamd PALplus. Dit ziet er uit als een letterboxed uitzending, dus met zwarte balken. Hierdoor is het op gewone TV nog prima te volgen zonder vertekend beeld. Maar in die zwarte balken zitten nog extra beeldlijnen verstopt (meestal te zien aan een blauwe ruis/waas in het zwart). Enige wat wel nodig is, is een PALplus decoder in de TV welke de verborgen beeldlijnen er uit kan vissen en op de goede plaats kan zetten. Heb je deze decoder niet, dan zul je alsnog moeten inzoomen, en is het 'echte' goede breedbeeld alleen beschikbaar met anamorphic dvd's of zender die specifiek anamorphic uitzenden.

Hier nog een oud maar leuk topic over breedbeeld wat je eventueel kunt doorlezen:
stelling: breedbeeld zuigt. (In sommige situaties)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
ShittyOldMan schreef op 26 april 2003 @ 19:21:
Het is in principe altijd zo dat je op een breedbeeld hetzelfde ziet als op een gewone TV (er is dan ook maar één soort TV signaal, geen aparte voor breedbeeld). Echter het verschil zit in de verhoudingen.

Om even 2 bronnen te onderscheiden welke bedoeld zijn voor breedbeeld:
- letterboxed
en
- anamorphic

Bij letterboxed zie je op een gewone TV aan de boven en onderkant zwarte balken. Deze balken zijn dus onderdeel van het beeld. Hierdoor hou je een kleiner stuk over voor het eigenlijke beeld. Met een breedbeeld TV kun je hier op inzoomen, zoals de middelste situatie op dat plaatje. De zwarte balken vallen dan net buiten het tv beeld.

Bij anamorphic echter wordt er wel gebruik gemaakt van de volledige hoogte, alleen wordt het beeld horizontaal in elkaar gedrukt. Op een gewone TV zie je nu allemaal smalle hoofden. Op een breedbeeld kun je dit vervolgens weer uitrekken over de breedte. Omdat je wel altijd de volle hoogte voor beeld hebt gebruikt is deze kwaliteit beter dan letterboxed.

Maar, en hier komt het probleem, niet iedereen heeft een breedbeeld TV, dus in anamorphic een tv programma uitzenden is niet te doen. Een groot deel van de mensen hebben dan een vertekend beeld. Dus in principe zou een tv breedbeeld uitzending altijd letterboxed zijn en moet je dus inzoomen.
Om toch nog betere kwaliteit te houden is er nog een andere truuk, genaamd PALplus. Dit ziet er uit als een letterboxed uitzending, dus met zwarte balken. Hierdoor is het op gewone TV nog prima te volgen zonder vertekend beeld. Maar in die zwarte balken zitten nog extra beeldlijnen verstopt (meestal te zien aan een blauwe ruis/waas in het zwart). Enige wat wel nodig is, is een PALplus decoder in de TV welke de verborgen beeldlijnen er uit kan vissen en op de goede plaats kan zetten. Heb je deze decoder niet, dan zul je alsnog moeten inzoomen, en is het 'echte' goede breedbeeld alleen beschikbaar met anamorphic dvd's of zender die specifiek anamorphic uitzenden.

Hier nog een oud maar leuk topic over breedbeeld wat je eventueel kunt doorlezen:
stelling: breedbeeld zuigt. (In sommige situaties)
Interesant stuk! Nu snap ik het zelfs ;)

offtopic:
had die vent die de rembrandtoren bezette toch gelijk he... er zit toch info verstopt in die zwarte balken :+

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 15:45
En zijn er veel dvd's anamorphic te bekijken?

Het inzoomen zou op zich geen probleem zijn, was het niet, dat hij verticaal ontzettend lelijk inzoomd, met horizontale strepen.
Ook verliezen de kleuren hun helderheid, waardoor een rood vlak, ingezoomd een donkerrose vlak word..
Erg vreemd, want horizontaal kan hij wel zonder kleurverlies inzoomen..

Afbeeldingslocatie: http://www.shoutbox.nl/upload/2003-04-26breedbeeld_inzoomen.gif

[ Voor 11% gewijzigd door pim op 26-04-2003 20:52 ]

Verwijderd

Mayb een beetje off-topic, maar ik vraag het lekker toch :D
Als ik een dvd huur en ik zet de ondertiteling aan, dan heb ik soms dat de tekst voor een deel ook in de onderste zwarte balk geplaatst wordt. Daardoor kan de tv dan niet meer inzoomen, waardoor je op je breedbeeld ook die zwarte balken houdt. :( Is dit dan gewoon dom van de ondertitelplaatsers of hoort dat zo??

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 17:50

ralfbosz

xm create bosz -c

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 23:01:
Als ik een dvd huur en ik zet de ondertiteling aan, dan heb ik soms dat de tekst voor een deel ook in de onderste zwarte balk geplaatst wordt. Daardoor kan de tv dan niet meer inzoomen, waardoor je op je breedbeeld ook die zwarte balken houdt. :( Is dit dan gewoon dom van de ondertitelplaatsers of hoort dat zo??
De DVD's die dit doen zijn ECHT breedbeeld (2,35:1) en niet het breedbeeld wat jouw TV heeft (16:9). Als je dat zonder ondertitelts zou uitrekken krijg je weer een verkeerd beeld...

Bij dit soort films moet ik mijn breedbeeld tv ook altijd op BREEDBEELD zetten ipv automatisch. Kijk de DVD's het liefst zonder ondetitels :).

rm -r *

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 23:01:
Dan is dat een DVD met een 2.35 : 1 beeldformaat. Dat is dus nog wat breder dan het 'andere' DVD breedbeeldformaat 1.85 : 1. Of eigenlijk niet breder, maar minder hoog. Dit stukje wordt dan alsnog opgevuld met kleine zwarte balken waar ook ondertiteling ik kan staan. (op de achterkant staat wat voor een formaat de film is)

edit: zo'n beetje wat ralfbosz dus zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-04-2003 23:08 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Nee volgens mij is dat het niet. Het zou best kunne dat het zo bij een heleboel films. Ik had laatst een dvd gehuurd, waarbij dus de ondertitels voor een deel in het zwart stonden, het verhaal van jullie gaat dan nog steeds op, maar bij die film van mij waren de verhouding helemaal verkeerd. Er waren bv hele smalle auto's enz. Hoe komt dat dan?

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 23:26:
Nee volgens mij is dat het niet. Het zou best kunne dat het zo bij een heleboel films. Ik had laatst een dvd gehuurd, waarbij dus de ondertitels voor een deel in het zwart stonden, het verhaal van jullie gaat dan nog steeds op, maar bij die film van mij waren de verhouding helemaal verkeerd. Er waren bv hele smalle auto's enz. Hoe komt dat dan?
Low budget DVD's die je ook wel tegenkomt in de budget bak van de FRS? Zat zeker de ondertiteling in de videostream gebakken?

Dat fenomeen wat jij beschrijft kom je ook erg veel tegen op de commerciële zenders die niet kunnen kiezen tussen iets in 4:3 of 16:9 (letterboxed) uitzenden. Dus om de mensen met een WS tv tegemoed te komen doen ze dan letterboxed, maar die handige Harries willen natuurlijk niet de letters te klein over laten komen voor de mensen met een 4:3 tv. Met als resultaat dat geen van beide 'doelgroepen' tevreden is, maar de groep met een breedbeeld tv zich helemaal genaaid voelt :P

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Wannahaves (:r), wanneer ze dan aan het lullen zijn met een buitenlander, waarbij dus ondertiteling nodig is, dan krijg je dat soort gare constructies. Lang leve de publieken met PALplus, zij centreren de ondertiteling gewoon :)

[ Voor 43% gewijzigd door Steffie op 27-04-2003 00:23 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Helaas alleen dat Palplus ook alweer volkomen uitgestorven is. (Zie nog maar eens een TV te kopen met Palplus, het enige wat er nog over is van Palplus zijn de sporadische uitzendingen hiermee en een paar highend TV's van een jaar of 5 geleden.)

Aannames zijn fataal.

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

En hoe valt dit dan op te lossen bij TV-out op je PC? Dat signaal moet toch ook aan te passen zijn?

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:12

renedepe

wheeeeelp!!!

dan moet je je afspeelprogramma instellen op widescreen 8)

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Pagina: 1