Interessant om te lezen dat er nog meer projectmanagers met dit probleem zitten. Een hoop mensen denken bij een projectmanagementtool direct aan Microsoft Project, maar dat is mij veel te kort door de bocht. In MS Project kun je wel aangeven wat de voortgang van een taak is, maar dat is dan ook alles. Wat ikzelf veel interessanter vind, is een tool waarin je de achterliggende discussie kunt bijhouden. In MS Project zie je alleen dát er vertraging is, maar je hebt geen idee wat daarvan de oorzaak is.
Vaak ligt hieraan een discussie met de klant ten grondslag. Zoiets van:
- Meneer X van de klant belde op 1 januari op en meldde dit probleem.
- Piet op 2 januari aan het werk gezet om hier wat aan te doen.
- Piet meldt op 4 januari dat het probleem is opgelost.
- Op 4 januari klant gemeld dat probleem is opgelost. Probleem voor ons gesloten.
- Op 18 januari belt meneer X dat hij de oplossing niet mooi vindt. Gezegd dat we aan de specs voldoen en dat het probleem daarom is opgelost.
- Klant gaat op 25 januari schriftelijk akkoord. Probleem voor iedereen gesloten.
- Let op: vertraging is veroorzaakt door lange reactietijd van klant.
Het vastleggen van zo'n discussie vind ik heel belangrijk, want vaak wordt er een half jaar later opeens gezegd: 'door dat probleem hebben jullie twee weken vertraging veroorzaakt.' Zie dan nog maar eens terug te vinden wat er allemaal is gebeurd en afgesproken. Bovendien volgt hier vanzelf een To Do lijstje uit. Bij ieder openstaand actiepunt hoort immers minstens één To Do.
Voor een van mijn projecten (dat trouwens absoluut niet ICT-gerelateerd is) heb ik een applicatie gebouwd waarin ik deze discussiehistorie kan bijhouden. Maar kent misschien iemand een dergelijke projectmanagementtool die dit standaard al kan? En dan doel ik niet op een of ander hobby-databaseje, maar om een uitontwikkelde applicatie. Da's dus een beetje anders dan wat Alarmnummer zoekt.
Opmerking voor de mods: dit is geen echte P&W-discussie, maar het is wel een vraagstuk waar veel mensen in P&W in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen. Wat mij betreft laten jullie hem in /14 staan.
Een goede grap mag vrienden kosten.