Toon posts:

[XP] boot niet meer...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Toen ik net mijn pc bootte, kreeg ik een foutmelding vlak voordat je je moet inloggen.
de foutmelding wordt besschreven als:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
en dan nog een lul verhaal eronder waar je geen reet mee opschiet.
Ik kan mn PC wel booten in de 3 veilige modussen. de optie om windows te starten met de laatst bekene werkende configuratie krijg ik t zelfde gezeik.
Ik dacht zelf dat het met de ahrdware te maken heeft, maar ik heb in de tussentijd geen neiuwe hardware geinstalleerd, of andere drivers erop gegooit. (ook niets geflashed dus)

dus toen kwam het bij me op dat het misschien een software matige error was (duh) dus heb ik ff in mn msconfig.exe gekeken naar gekke bestanden.
Ik kwam de volgende dingen tegen die mij niet bekend voorkwamen:
mobsync
NvCpL
nwiz
ccApp
ccrecufy
ADVCHK
en 2 lege velden met een aangevinkte checkbox. maar bij description sotnd bij de ene:
HKCU\software\microsoft\windows\current version\run
en de ander:
HKCU\software\microsoft\windows NT\current version\windows:run

Zitten hier misschien dingen tussen die ik kan weg vinken, zodat mn PC-tje misschien weer werkt?
I kkan ze natuurlijk 1 voor 1 uit testen, maar als ikiets verkeerdsd weg haal, dan wet ik niet of ik t nog goed kan maken.

Deze dingen stonden BTW bij startup van het msconfig scherm.

Ik gebruik windows XP proffesional.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Windows XP en 2000 BSOD guide
Hierin staan de belangrijkste dingen die je kunt proberen, zoals het testen van je geheugen (www.memtest.com).
Zie verder ook de WOS-FAQ: Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen? :)

Verwijderd

Topicstarter
oh lol, thanks, ik zal ze ff doorlezen :)

Verwijderd

Denk dat het aan je videokaartje ligt.. zie je toevallig artifacts op je schermpje?

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn artifacts?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de twee faq's door gelezen, en heb ook de error gevonden die ik heb, maar ik heb geen werkende oplossing gevonden... thanks anyway...
iemand anders nog suggesties?

• Compubiter

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 14:05:
ik heb geen werkende oplossing gevonden...
Welke oplossingen heb je gevonden en waarom werkten ze niet? Geheugen getest bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
memtest kan ik niet doen want ik kan geen internet starten in veilige modus.
verder kwam ik met de faq bij deze twee oplossingen:
To resolve this issue, remove the Remote Command Service utility.
deze zou heten: "Rcmd.exe" maar die kan ik niet vinden op mn computer.

en deze oplossing:
This behavior is caused by the Otman5.sys driver. The Otman5.sys driver passes a corrupted list entry. For additional information about the Otman5.sys driver, please contact Veritas.
(wat er dus op neer komt dat ik een adere driver zou moeten hebben) maar ik heb die driver niet.

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 14:52

Mike78

Always

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 14:27:
memtest kan ik niet doen want ik kan geen internet starten in veilige modus.
verder kwam ik met de faq bij deze twee oplossingen:
To resolve this issue, remove the Remote Command Service utility.
deze zou heten: "Rcmd.exe" maar die kan ik niet vinden op mn computer.

en deze oplossing:
This behavior is caused by the Otman5.sys driver. The Otman5.sys driver passes a corrupted list entry. For additional information about the Otman5.sys driver, please contact Veritas.
(wat er dus op neer komt dat ik een adere driver zou moeten hebben) maar ik heb die driver niet.
Kan je memtest niet downloaden met de pc vanwaar je dit bericht nu post.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

Verwijderd

Topicstarter
jahoor dat kan, maar hoe krijg ik die dan op de comp die de problemen heeft?
(geen brander of werkende diskdrive)

• Mike78

Mike78

Always

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 14:32:
jahoor dat kan, maar hoe krijg ik die dan op de comp die de problemen heeft?
(geen brander of werkende diskdrive)
Ja je hebt wel een diskdrive nodig, dat gaat dus ook niet dan. Je start de computer namelijk met die diskette op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mike78 op 25-04-2003 14:34 ]

• Compubiter

Compubiter

Think again

Past gewoon op diskette, misschien diskettedrive over zetten ofzo :P.

Je kunt ook gewoon, als je meerdere geheugenbankjes hebt, een bankje er in laten zitten, nog steeds blauw scherm, dan met een ander bankje proberen. Nog steeds problemen, dan moet het wel heel toevallig zijn willen al je bankjes kapot zijn en kun je even verder kijken in bijvoorbeeld de GoT-search (of dat kun je eerst even doen ;)).

Verwijderd

Topicstarter
ja maar als mn bankjes kapot zouden zijn, dan kan je toch geen eens booten? dan horo je toch zon leuk piepje te krijgen als je opstart?
en als ze kapot waren, waarom dan wel in veilige modus opstarten?

• Compubiter

Compubiter

Think again

Je moederbord piept alleen als er helemaal geen geheugen in zit. En dat hij in veilige modes wel boot zou kunnen komen omdat hij dan bepaalde drivers niet laadt, welke in de normale modes wel in het geheugen worden gezet. Op het moment dat hij die drivers in het geheugen laadt gaat het fout ;).

Verwijderd

Topicstarter
dus dan zou een ander bankje ook niets uitmaken...

• Mike78

Mike78

Always

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 14:39:
dus dan zou een ander bankje ook niets uitmaken...
Wel als het bankje stuk is, dan gaat er dus iets fout in het geheugen zelf bij het wegschrijven/ lezen van het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
hm, ok dan, ik ga ff kijken of ik wel sdram in mn mobo kan zetten. (aangezien ik niet zo rijk ben dat ik een voorraad ddr'tjes heb liggen;))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb opnieuw mn videakaart drivers geinstalleerd, maar heeft niets uitgehaald.
En ik heb er een ander geheugen bankje ingezet, wat ook niets uithaald.

leuk he? die computers... ffs

Verwijderd

Topicstarter
hiep hoi, er is verandering in de zaak...
ik kan niet meer in veilige modus opstarten...
:( klote bill gates met je 300 euro virussen

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Kleine bijdrage mijnerzijds hier; Ik heb begin maart een nieuw systeem in elkaar gezet (AMD2600+/2x256MB PC2700/Geforce4/nFORCE MoBo) en nadat ik een paar weken later een Win98--->XP upgrade deed, niks dan dikke shit met IRQL meldingen.

Ik heb alles aan driver- en servicepackupdates gedraaid maar het bleef bar en boos. Hoewel de oorzaken legio zijn hierbij, ging het er steeds meer naar ruiken dat het iets geheugengerelateerds was. Althans, het probleem leek zich slechts dan voor te doen indien ik geheugenintensieve zaken draaide (Photoshop, bepaalde Mediaplayer zaken, Unreal II). Zou best kunnen dacht ik. Waar win98 een maandje terug misschien niet voorbij de 128MB keek en verder prima leek te doen, gaat XP daar natuurlijk heel anders mee om.

Uiteindelijk dus maar beter naar het memory kijken met memtestx86 (http://www.memtest86.com/). Interessant ding, boot met eigen OSje van flop en gaat een hoop o en 1en verschuiven... Dat ging dus consequent mis bij 1 van de tests zo rond de 500MB steeds. Reepje 2 in andere bank, ook niks. Alleen reepje 1 laten draaien, foutloos...

Dan maar op garantie terug naar de winkel waar ze niet eens konden booten van het ding. Met het nieuwe reepje geen problemen meer gehad!

Ik kan nauwelijks geloven dat het zo diep kon zitten. Ik nam altijd maar klakkeloos aan dat het Billy;s Bugware was. Is de hardware ook iets minder te vertrouwen dus.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Pagina: 1