Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 17:44:
Laat jij dan weten wat je niet beter vind?
Want in je bovenstaande post zie ik iets wat neerkomt op al die bullshit blabla
Maar eh dat is natuurlijk ook niet een heerlijk gefundeerde uitspraak he?!
Onderstaand is een FEIT!!!
Wat is er beter in XP:
A- Technology is beter ontwikkeld...
B- Handige wizards (Vooral voor niet al te technische mensen veel beter)
C- Systeem herstel
D- System file protection (Beter)
E- Driver roleback
F- Compatibiliteits modus
G- Beter ondersteuning draadloze netwerken...
Moet je nog (veel) meer???
Zoja laat je eerst maar eens weten wat er dan beter is aan 2k!
Ps: Waarheid kan soms (heel) hard zijn...
Ander woord voor "Koppig zijn" noemen ze ook wel eens een
hard hoofd hebben.
Maar even zonder gekheid. Het gaat er niet om welk OS er nou overall beter is, het gaat om mensen die teruggegaan zijn naar Win 2000.
Ik ben ook teruggegaan. Ik had lang W98/Win NT4 dualboot, W98 voor spelletjes, WIN NT4 voor verslagen/werken/internetten. Mijn WIN NT4 installatie begon (na 3,5 jaar trouwe dienst) na 2 verschillende i440 moederborden, 2 verschillende geluidskaarten, 2 verschillende nVidia TNT kaarten, 3 verschillende NICs, een PII 350 en erna een PIII 600, 64, 128 en 384 MB config en uiteindelijk een GeForce 2 MX (plus een karrevracht aan Detonator drivers) instabiel te worden... Dan toch maar eens XP Pro proberen.
Mijn grote bezwaar was (op die PIII 600 met 384MB PC100) was onder andere al die wizzards (ik wil dat soort dingen graag zelf doen, ja ik ben ook koppig) al die tierlantijntjes, fade-ins en fade-outs, menu bewegingen enzovoorts. (Ik heb alles zelf uit moeten zetten. Alles stond uit behalve de muispointer schaduw, de extra informatie in folders in windows weergeven, en de icoontjes tekst transparant over de desktop) En tsjongejonge, ik moet voor IEDERE drive die recovery space terugschroeven of uitzetten, om maar even wat te noemen.
Win XP vrat ook behoorlijk wat rekenkracht van die PIII 600, meer dan Win 2000 vreet. Toen ik overging naar een i845PE met P4 2,66 heb ik maar gewoon netjes de universiteits campus licentie gebruikt voor een verse nieuwe Win 2000 install. Geen XP meer.
Dus:
Ad A: Technologie verbeterd ? Ja, zwaarder geworden. Meer RAM gebruiken, meer CPU cycles nodig hebben, meer toeters en bellen (die ik persoonlijk helemaal niet wil) meer dingen die ik niet gebruik (WMP zoveel, geef mij 6.4 maar!) CD-R functionaliteit (ik gebruik de meegeleverde NERO liever) Ingebouwde Firewall ? Doe ik op een andere manier, dankjewel.
Ad B: Sorry voor dit sterke taalgebruik, maar
FUCK THE WIZZARDS. Natuurlijk hebben bij veel users die dingen hun nut, maar ik wil het graag zelf allemaal doen. Dan weet ik tenminste wat er gebeurt. Probeer eens even eenvoudig een folder te sharen in XP, begint 'ie meteen te zeiken over "weet je wel zeker dat je dit wil ?" "JA KNURFT, natuurlijk, anders begin ik er niet aan!!" "Weet je ook wel dat je je computer zo potentieel kwetsbaarder maakt voor hacken" "JA, dat weet ik OOK AL LANG, laat me nou die folder sharen ja??"
Als Win XP nou een gebruikers niveau instelling had, en dat je "new user" "normal user" of "experienced user" vantevoren kon instellen, dan was het misschien te doen geweest. Maar ik persoonlijk irriteer me mateloos aan de manier waarop XP je aan het handje neemt.
Ad C: Systeem herstel ? Ook hier geldt weer: ik hou het liever op gezond verstand, dan dat er per partitie default 12% HD ruimte weggekaapt wordt (of hoeveel % dat nou ook is.) Ik update niet als een gek driver na driver, ik pleur er niet te pas en te onpas nieuwe software op, en als laatste, ik GHOST regelmatig mijn OS partitie. Dus ik heb er niets aan.
Ad D: System file protection

Win NT4 = NTFS4 (Ja, of FAT16, maar iemand die een beetje verstand heeft, gebruikt dan NTFS). Win 2000 = NTFS5, en goh .. dat heeft Win XP ook. Ten opzichte van FAT32 is het wel een verbetering ja, maar ten opzichte van Win 2000 heeft de NTFS van XP niet noemenswaardige meerwaarde.
Ad E: Driver roll-back ?? Zie C. Driver rollback is niets anders dan systeem herstel, en zoals ik het gebruik heb ik dat dus niet nodig. Neemt alleen maar HD ruimte in beslag.
Ad F: Compatibiliteitsmodus ? Tsjongejonge, ja, dat heb ik gemerkt. Settlers III viel dus met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen op XP. Toch niet het meest antieke spel, niet ?? Daarvoor was dus een nieuwe .exe voor nodig. Om maar even een klein voorbeeldje te geven. Het zou pas mooi zijn als XP gewoon
ALLES SLIKT in plaats van dat er appart nog compatibiliteits modi nodig zijn. Toegegeven, Win 2000 is ook niet optimaal, wat betreft oude apps draaien, maar ook hier geldt weer: daar heeft deze persoon géén last van!
Ad G: Dankje... ik *HEB* geen draadloos netwerk. En die ene 801.xx instelling die in XP ingebouwd zit, die is ook als driver/software aan andere windows versies toe te voegen hoor...
Dus, gebaseerd op bovenstaande FEITEN concludeer ik dat, voor mijn persoontje, Win XP geen voordelen kent over Win 2000. Integendeel, Win 2000 kent voor mij voordelen boven XP. Sim-pel
De discussie van XP vs 2000 heb ik al vaker gevoerd, de argumenten die je vaak ziet zijn:
"Ja, maar XP is stabieler" "Oh, maar mijn Win 2000 crasht toch niet, stabieler kan niet." Dat is bij andere users misschien anders, maar dat boeit MIJ niet.
"Ja, en XP ziet er mooier uit" "Rrrright, ik ben aanhanger van het KISS principe: Keep It Simple Stupid, dus hou die toeters, bellen en tierlantijntjes maar zelf."
"Oh, en XP is nieuwer" "Yeah, so ? Win 2000 is beter doorontwikkeld, er zijn meer fouten uitgehaald"
"Windows XP ondersteunt veel hardware meteen al na installatie" "Guttegut, nou, WOW, zovaak herinstalleer ik windows niet, dus een paar losse drivers installeren, daar ga ik niet dood aan"
Mijn systeem draait perfect (afkloppen!!) zonder overbodige poespas en/of *huiver* wizzards. Waarom zou ik dan opnieuw XP nemen ?
(Begrijp me niet verkeerd, ik heb thuis
mijn ouders wel gewoon een upgrade versie van Win XP home laten aanschaffen, om daarmee van Win ME af te zijn. In hun situatie is XP een stuk meer op zijn plaats. Ik zal dus ook nooit zeggen dat XP slecht is. Echter, voor mij zelf is dus 2000 beter.)
offtopic:
Whoahh, monsterpost!! deze is even wat groter geworden dan de bedoelling zeg...
[
Voor 4% gewijzigd door
JumpStart op 27-04-2003 23:44
. Reden: schoonheidsfoutje ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE