crisp schreef op 24 April 2003 @ 15:23:
[...]
tsja, dat je kan bewijzen dat mensen zich niet aan de licentie houden is leuk en aardig, maar daarmee heb je nog geen mogelijkheid er ook iets aan te doen.
GPL is een licentie, de organisatie erachter biedt echter volgens mij geen ondersteuning op het moment dat iemand jouw copyright schendt.
Je moet dan dus zelf gerechtelijke stappen gaan ondernemen tegen zo iemand, wat dus heel wat voeten in aarde heeft en geld kost.
Dat doe je dus niet zomaar als particulier, en zeker niet als het om freeware gaat; je wint er niets mee en het kost alleen maar geld.
GPL is leuk en aardig, en ik zie zelf ook wel de voordelen van open-source, maar ik zou wel eens willen weten wat de meerwaarde van GPL is als je toch bijna niets tegen copyright schending kan doen.
Hm, als je je daar niets bij voor kunt stellen raadt ik je aan om het boek
"free as in freedom" maar eens te lezen, naast andere uiteenzettingen over open source software en GPL. Want ik heb een beetje het idee dat free software voor jou alleen inhoudt dat je het gratis weggeeft, en dat dat dus niemand doet die ook maar enige kennis heeft van economie. (Dat bedoelde ik dus met dat ik het hier niet allemaal uit ga leggen.) De je de schender van je copyrightrechten zelf moet su'en lijkt me redelijk voor de hand liggend, dat moet je sowieso, maar je staat er in mijn ogen tien keer sterker als je met een GPL komt zwaaien dan als je zegt ja, dat zijn mijn scriptjes, die stonden daar, ik heb ze gemaakt. Bewijs dat maar eens. Als je kunt aantonen dat je code al maanden met een GPL vermerking op een server staat kun je dat eerder hard maken.
Bekijk het ook vanuit een ander oogpunt, wat heeft het voor nut voor je om er veel tijd en moeite in te steken, waarschijnlijk ook nog geld om het zo moeilijk mogelijk (niet onmogelijk!) te maken dat je code gebruikt wordt, als je die tijd veel beter aan je project kunt besteden. Hier maak je eigenlijk dezelfde fouten die een aantal bedrijven ook maken, ze lopen telkens maar weer nieuwe beveiligingsmechanismen uit te vogelen, die vervolgens weer binnen twee weken waardeloos blijken, stoppen hier veel geld in en verliezen een beetje het product zelf uit het oog.
Ik denk hier sowieso eigenlijk heel anders over, je gebruikt open source software (in mijn geval tenminste) en je maakt wat. Van mij mag iedereen dat wel gebruiken, ik vind het juist goed en handig omdat dat meestal de kwaliteit van je code zeer te goede komt, en idealiter wordt je een beroemde softwaregoeroe

Dus het is geven en nemen. Mijn geld verdien ik dan met de implementatie, maar van mij mogen mijn klanten ook met mijn sourcecode naar een ander toegaan, als die het beter kan. Wordt aan mijn project verdergewerkt zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Gesloten source past volgens mij ook niet in de hackerethiek. Het is gewoon een principieel verschil of je je code gaat openen en er productief mee omgaat dan als je de helft van de tijd in beveiligingsmechanismen gaat steken die uiteindelijk (door tijdsgebrek en ranzige oplossingen) alleen maar je product slechter maken, dan heeft het inderdaad voor niemand nog nut om het te jatten. Als je nou echt iets heel unieks zou uitvinden snap ik misschien nog wel dat je niet meteen aan een open licentie wilt beginnen, maar kom op hej, het gaat hier om wat php werk, wat (kijk uit, trolletje) elk scriptkiddie tussen twee counter-strike sessies even in elkaar kan frutselen.
Daarnaast kun je wel tientallen uren in het beveiligen van wat php scripts stoppen, maar dan kun je volgens mij beter direct binaries gebruiken, en de source gewoon niet op de server zetten.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.