Toon posts:

[Win2k] windows start zonder explorer *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij opstarten van windows gaat er iets mis... De zogenaamde "explorer" draait niet, hier mis ik de windows verkenner, de taakbalk en de desktop.

Voor het overige is het systeem volledig intact, op Internet Explorer na, dat blijkbaar geintegreerd is met de verkenner.

Ik vermoed dat op de een of andere wijze het bestand "explorer.exe" of een gerelateerd bestand beschadigd is. Een schijfcontrole van de systeemschijf bracht echter geen fouten aan het licht.

Wanneer ik probeer om via de taskmanager de explorer te starten opent het even om gelijk weer te verdwijnen. Bij de processes is "explorer" even te zijn en de taakbalk met lopende programma's en quicklaunch icoontjes wordt ook geladen en verdwijnt weer. Dit gebeurt zonder enige foutmelding.

Ik heb een windows 2000 professional systeem waaraan niets is veranderd waardoor dit kan worden verklaard.

Is hier een oplossing voor? Zou ik het bestand explorer.exe kunnen of moeten overschrijven met een nieuw bestand? Laadt dit programma andere modules en zou het daaraan liggen?

mijn dankbetuigingen!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Doet rebooten met F8 > last known good configuration hetzelfde?
en Safe Mode?

* alt-92 heeft het ook een keer gehad op een win2k pro NL systeem.

terugzetten vanuit de CD-i386 dir naar %systemroot%\system32\dllcache en %systemroot% hielp ook niet, net zomin als een restore draaien.
Het kan zijn dat er iets in het registry stuk is, wellicht zou je dan vanuit \winnt\repair een backup terug kunnen zetten, nadeel is dan dat je al je software + andere dingen in default vers-na-installatie-mode krijgt..

Wellicht werkt bij jou wel, ik heb het moment maar aangegrepen om een win2k EN erop te zetten (wilde ik toch al doen, dit was een goed excuus :P )

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 23-04-2003 14:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als explorer.exe niet goed start heb je toch echt een probleem....da's namelijk je verkenner, en daarmee de aansturing van je bestandbeheer en onderhand alle andere draaiende programma's. Voor IE is het bestand Iexplore.exe in gebruik...klein maar groot verschilletje.
Klopt overigens wel dat je zegt dat ze stevig geintegreerd zijn....kan me nog een aantal rechtszaken herinneren ;)

Kan alleen zo niet ff en mogelijke oplossing aandragen. Misschien dat w2k over w2k heenzetten nog helpt (net zoals vroeger bij w95/98)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Safe mode hielp niet, net zo min als last known good. Gelukkig maak ik wel regelmatig een backup van mijn registry. Maar ik heb het nog nooit hoeven terug te zetten. Hoe werkt dit? Wanneer ik vanuit regedit "import" doe geeft die een error. (error importing (...), cannot acces the registrry) Is er een andere manier om mijn registry backup terug te zetten?

Oh en sinds de poging om de last known good terug te zetten heb ik een 16 kleuren, 800 x 640 display. Dat kan ik vast terugzetten als ik weet waar de executable van het configuratie scherm zit. Weet iemand dit?

Overigens ben ik naarstig op zoek naar mijn windows 2000 cd (uitgeleend vrees ik). Heeft imeand toevallig het bestand explorer.exe voor mij? kan ik dit eroverheen kwakken (of is dit niet handig?

• mlt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11-2025

mlt

Probeer 's of je SP3 opnieuw kan installeren ?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS toegevoegd, zie ook de WOS-Policy :).

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry, toen ik erachter kwam dat iedereen dat deed, kreeg ik de titel niet gewijzigd. Jij blijkbaar wel, waarvoor dank.

Probleem is nu verholpen. De oplossing voor mij was om een verse install van windows 2000 over de voorgaande te plaatsen. Alle applicaties werken nog en gegevens zijn bewaard. Zelf de instellingen zijn intact. Nu alleen nog SP3 en updates er weer overheen.

voor het nageslacht dus...

Dank voor de hulp... jullie zijn ervoor ;)
Pagina: 1