Toon posts:

[XP/98] Bootmenu verwijderen *

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP is bij installatie op een partitie van een harddisk terecht gekomen, waarvan niet geboot wordt.
De bootsector van een (fysiek) andere harddisk waarop voorheen het besturingssysteem (win98) was geinstalleerd wordt aangeroepen bij het aanzetten van de computer.
Deze bootsector geeft als resultaat een bootmenu waarbij gekozen kan worden tussen 2 opties.
Optie 1: het opstarten van Windows XP (dat dus op de andere harddisk staat).
Optie 2: het opstarten van Windows98 vanaf de actieve schijf.

Bovenstaande is echter niet de gewenste situatie.

Is het volgende mogelijk en zo ja, hoe?

Graag verwijder ik de harddisk vanaf waar geboot wordt. Het is immers niet de schijf waar XP op staat. Voorwaarde is natuurlijk dat de harddisk waar wél XP op staat het booten overneemt. Dit zonder dat XP opnieuw geinstalleerd dient te worden.

(De reden dat ik de harddisk vanaf waar geboot wordt wil verwijderen is omdat deze harddisk onbetrouwbaar is geworden.)

Wie-oh-wie komt met een bruikbare oplossing.

Verwijderd

boot.ini aanpassen denk ik

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
sure, duidelijke.. Daar heeft hij nogal veel aan. :X

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Je kunt uiteraard gewoon even je boot.ini bekijken, zie ook: Hoe pas ik mijn boot.ini aan?
Hierin staat wat geboot moet worden en hoe. Als je hieruit de juiste gegevens verwijderd (die met betrekking tot Windows 98) zal hij automatisch XP opstarten. Wat heb je hier zelf al over gevonden? [search=bootmenu verwijderen] en [search=dualboot verwijderen] bijvoorbeeld?

Het probleem is echter volgens mij dat hij je XP op de D: heeft geinstalleerd, als hij hem op een andere HD heeft neergezet. Daarom zullen de registerverwijzingen en programma's naar een andere plaats verwijzen dan bedoeld.

Titelfix
Van: "Bootsector/bootmanager XP: Dit weet echt geen hond!" naar "[XP/98] Bootmenu verwijderen".

Verwijderd

start config systeem geavanceerde optie en dan boot aanpassen verwijzen naar welke schijf wat

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

je kan natuurlijk ook wachten tot je topic gemoved word ipv een nieuwe openen.
Probeer eerst eens de FAQ te lezen svp.

Verwijderd

Topicstarter
Bericht van Reiger:

Hier heb je mijn boot.ini
Wat zal ik eens veranderen?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Reiger; wat mis je in de post van Compubiter :?
Het probleem is echter volgens mij dat hij je XP op de D: heeft geinstalleerd, als hij hem op een andere HD heeft neergezet. Daarom zullen de registerverwijzingen en programma's naar een andere plaats verwijzen dan bedoeld.
Een herinstall is dus eenvoudiger aangezien alles nu al naar d:\ verwijst. Ook staat de ntldr bijvoorbeeld op je C (die je wilt verwijderen) :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Worden die verwijzingen niet automatisch aangepast indien stations van driveletter wisselen? XP staat inderdaad op D: Zodra de huidige C:-schijf verwijderd wordt zal het station D: wellicht C: gaan heten, maar volgens mij passen de registerverwijzingen hierop automatisch aan. Niet dan?

Verwijderd

Topicstarter
Voorts dient die ntldr natuurlijk op de schijf waar XP staat terecht te komen. Het dient gewoon de bootable windowsXP-schijf te worden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Enkel boot.ini aanpassen heeft geen zin, die staat per slot van rekening op de oude schijf.

Met een beetje geluk kan je de win98 harde schijf er uit schroeven en met een repair de harde schijf met XP bootable maken, of de bootfiles (zeg maar alles in de hoofddirectory) kopieren naar de XP schijf en boot.ini aanpassen en vervolgens met een partitioneringsprogramma de schijf actief maken. Windows is in mijn geval bij een dergelijke actie slim genoeg geweest om de schijf D (nou ja, I :X ) te blijven noemen onder Win2k adv srvr. Met wat geluk is dat bij jou ook zo.

Het alternatief van backup + format = opnieuw installeren is eigenlijk misschien wel het makkelijkst. Backuppen is in ieder geval erg aangeraden ;)

edit:
Nee het wordt niet automatisch aangepast. Niet in je register en niet in de diverse *.ini's en andere bestanden op de harde schijf.
Je kan trouwens met de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) iets toevoegen aan je reactie, zoals ik nu doe ;)

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 22-04-2003 23:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

doe gewoon een herinstall... dat is een stuk makkelijker dan wat je nu van plan bent.....

Verwijderd

Probeer ook eens met de XP cdrom te booten en dan naar repair console en speel dan eens met FIXMBR en FIXBOOT je kun ook altijd even HELP in typen. Met deze optie kun je een denk ik weer aan de praat krijgen! >:)
Pagina: 1