Ik heb nou voor bijna anderhalf jaar een Maxtor HD, maar sinds kort begint deze geluiden te maken (zachtjes tikken bij veel datatransfer etc.). Ik vraag me af of dit aangeeft of de HD kapot aan het gaan is en ook vraag ik me af wat de gemiddelde leeftijd is een een (Maxtor) HD.
die van mij doet t al bijna 4 jaar, met het tikken en gedoe. Maxtor maken gewoon lawaai, maarre, daar zijn volgens mij wel wat topics over te vinden, niet gezocht?
Verwijderd
zo'n maxtor hd moet het echt wel een jaar of 10 volhouden, wat er nou met jouw hd gebeurt is niet normaal. ik neem aan dat je nog in de garantie zit.
tip: als het echt serieus is kan je hd elk moment dood gaan. dus: nu alles backuppen en begin bij het belangrijkste.
daarna meteen de rma procedure.
edit:
tip: als het echt serieus is kan je hd elk moment dood gaan. dus: nu alles backuppen en begin bij het belangrijkste.
edit:
dat klopt wel ja, maar als een hd OPEENS herrie begint te maken is er meer aan de handBunghole schreef op 21 april 2003 @ 18:59:
die van mij doet t al bijna 4 jaar, met het tikken en gedoe. Maxtor maken gewoon lawaai, maarre, daar zijn volgens mij wel wat topics over te vinden, niet gezocht?
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 19:02 ]
Ik heb nog nooit problemen met Maxtor's gehad. Heb hier een oude 4GB liggen, zal een jaartje of 6 zijn. Verder nog twee d740x schijven die het doen. Over het algemeen heeft Maxtor een vrij laaf uitvalspercentage vergeleken bijvoorbeeld IBM.
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Verwijderd
Ik heb een schijfje van Maxtor die al een 7tal jaar spint 
En dan heb ik het over meer dan 23 uur per dag
Maxtors hebben een heel laag uitvalpercentage en mocht die uitvallen binnen de richtlijnen van de RMA krijg je zondermeer een nieuwe
Vergelijking van een IBM met oa een Maxtor:
http://www.storagereview....1127IC35L180AVV207_1.html
Uitvalpercentages mei 2002:
nieuws: Roundup van 27 7200rpm harde schijven
Maxtors hebben een heel laag uitvalpercentage en mocht die uitvallen binnen de richtlijnen van de RMA krijg je zondermeer een nieuwe
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 19:10 ]
Verwijderd
Ik heb d'r laatst 1 van een jaarte of anderhalf verloren, echt gewoon zwaar dood. Maar m'n andere Maxtors draaien goed
Doet t nog steeds, t ding maakte altijd al een pokkeherrieVerwijderd schreef op 21 April 2003 @ 19:00:
dat klopt wel ja, maar als een hd OPEENS herrie begint te maken is er meer aan de hand
Mijne is twee jaat oud
alleen in de zomer bij een temperatuur van 25 - 30 graden gaat ie geluiden maken. Heb er maat een cooler aangehangen
Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD
Doet het nog altijd na 3 jaar. 2* het gevoel gehad dat ie dood ging. Tikken met koeling maar nou alweer een half jaartje geen tikjes
Hij begint niet echt herrie te maken. Meer dat gehum dat oude HDs ook maken. Het viel me op toen ik een keer in bed lag en ik me afvroeg wat dat "gezoem" op de achtergrond was.Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 19:00:
zo'n maxtor hd moet het echt wel een jaar of 10 volhouden, wat er nou met jouw hd gebeurt is niet normaal. ik neem aan dat je nog in de garantie zit.
edit:
[...]
dat klopt wel ja, maar als een hd OPEENS herrie begint te maken is er meer aan de hand
mwa, nog geen half procent lijkt me geen groot verschil.silentsnow schreef op 21 April 2003 @ 19:01:
Over het algemeen heeft Maxtor een vrij laaf uitvalspercentage vergeleken bijvoorbeeld IBM.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
lijkt niet nee; maar op een paar miljoen schijven is da heel wat zenne; denk u maar eens in dat uw schijf bij die halve procent hoort. ik vraag me trouwens af of die pokke slechte deskstar reeks is opgenomen in die statistiek. lijkt me niet.
Verwijderd
Hmmmz... heb hier nog verschillende (bijna antieke!!!
) schijfjes in gebruik...
IBM uit 1990, Quantum 1992, Maxtor 1994...
Alles werkt nog naar behoren...
(geen bad sectors op geen enkele schijf! Ook niet de nieuwere maxtors, IBM of WD-schijven)
Misschien een beetje netter met je schijven omgaan?
IBM uit 1990, Quantum 1992, Maxtor 1994...
Alles werkt nog naar behoren...
Misschien een beetje netter met je schijven omgaan?
Ik heb hier nog een 40MB Seagate uit 1990. Werkt nog steeds perfect en maakt weinig herrie
.
Verder heb ik zelf ook nog een 4GB maxtor die ook rare tikken geeft als hij te heet wordt
. Hij lag dan ook tegen een andere HD aan. Nu ik die maxtor weer wat ruimte heb gegeven heeft hij geen rare tikken meer
.
Verder heb ik zelf ook nog een 4GB maxtor die ook rare tikken geeft als hij te heet wordt
tvw
Die cijfertjes zijn inmiddels wel wat achterhaald. Maxtor is vrij hard op weg om de "onbetrouwbaarste" fabrikant te worden. Vooral die 5400rpm schijven sneuvelen bij bosjes.Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 19:04:
Ik heb een schijfje van Maxtor die al een 7tal jaar spint
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Verwijderd
Euh... welke is dan wel goedMoartn schreef op 22 April 2003 @ 11:46:
[...]
Die cijfertjes zijn inmiddels wel wat achterhaald. Maxtor is vrij hard op weg om de "onbetrouwbaarste" fabrikant te worden. Vooral die 5400rpm schijven sneuvelen bij bosjes.
IBM sucks... Seagate sucks... WD = duur... Hebben we nog wat dan?
5 jaar nu, ongeveer een half jaar terug kreeg ik opeens problemen met die hd, hij begon te tikken en soms kapte hij er helemaal mee. Het beeldscherm werd zwart en de hd bleef heel raar tikken.
Nu is dat helemaal over, er is verder helemaal niets mee gedaan. Wel ben ik xtra voorzichtig met back-ups en dergelijke
Nu is dat helemaal over, er is verder helemaal niets mee gedaan. Wel ben ik xtra voorzichtig met back-ups en dergelijke
Ik had pas wat problemen met een 40GB 7200RPM maxtor. Tijdens een reboot plotseling een S.M.A.R.T. foutmelding. Diskdiagnostics gedraaid ook een foutmelding. Was begonnen met RMA maar 't was al laat dus ik naar bed (PC stond voor het eerst in twee weken een nacht uit) volgende ochtend weer opstarten...probleem weg, ook diskdiagnostics vond niks meer, en ook niet meer terug gezien...
Omdat een andere HDD het begeven heeft zit die HDD nu bij m'n zusje in de PC en heb ik zelf maar een nieuwe 80GB 7200RPM 8MB ook van maxtor...
Omdat een andere HDD het begeven heeft zit die HDD nu bij m'n zusje in de PC en heb ik zelf maar een nieuwe 80GB 7200RPM 8MB ook van maxtor...
[ Voor 9% gewijzigd door NBK op 22-04-2003 13:07 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
ligt er aan wat voor maxtor.
een DiamondMax 4320 Ultra ATA doet het bij mij nu 4 jaar zonder problemen.
mijn Maxtor D740X heeft het een half jaar goed gedaan.
Nu heb ik twee Diamand plus 9 schijven en ben benieuwd hoe lang die het uithouden.
Volgens mij zijn de nieuwe schijven maxtor sneller kapot en kan je rekenen op ongeveer een levensduur van 2 jaar.
een DiamondMax 4320 Ultra ATA doet het bij mij nu 4 jaar zonder problemen.
mijn Maxtor D740X heeft het een half jaar goed gedaan.
Nu heb ik twee Diamand plus 9 schijven en ben benieuwd hoe lang die het uithouden.
Volgens mij zijn de nieuwe schijven maxtor sneller kapot en kan je rekenen op ongeveer een levensduur van 2 jaar.
Verwijderd
Hogere warmte ontwikkeling. Je moet ze dus beter koelen.Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:19:
Wat zou dan de oorzaak zijn als nieuwere Maxtor schijven sneller kapot gaan?
Hier ging de 15 GB Maxtor precies 3 jaar mee.
De rest (Stuk of 10) zijn allemaal WD's. De oudste nog in gebruik zijnde zit in mijn 24/7 draaiende router PC, mhh (effe denken) een 2GB schijf dus zal ca. 6 of 7 jaar oud zijn..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 15:30 ]
de ene hd is slechter dan de andere, mijn maxtor heeft het maar een paar maanden uitgehouden @ 16uur per dag
helaas
helaas
Ik heb begin vorig jaar 2 maxtors gekocht. Allebei binnen 4 maanden dood (vlak na elkaar), via rma (keurig afgehandeld overigens) tweetal nieuwe gehad. Hiervan is er afgelopen weekend weer een overleden.
Verder nooit problemen met harde schijven gehad (behalve quantum bigfoots, maar ok).
Heb hier IBM, Quantum's, WD's. Zowel in IDE als SCSI uitvoeringen.
Heb toch een beetje naar gevoel als maxtor om de hoek komt.
Verder nooit problemen met harde schijven gehad (behalve quantum bigfoots, maar ok).
Heb hier IBM, Quantum's, WD's. Zowel in IDE als SCSI uitvoeringen.
Heb toch een beetje naar gevoel als maxtor om de hoek komt.
Mijn gloedje nieuwe 120 GB (...star 9) maxtor heeft het 3 weken na aankoop begeven. En hij stond maar een paar uur per week aan. (duidelijk een gevalletje garantie)
Daarintegen doet mijn 40 GB 7200 rpm maxtor het al een paar jaar goed.
(Wel even bedenken dat maxtor quantum een paar jaar geleden heeft gekocht. )
Daarintegen doet mijn 40 GB 7200 rpm maxtor het al een paar jaar goed.
(Wel even bedenken dat maxtor quantum een paar jaar geleden heeft gekocht. )
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Ik had enkele maanden geleden een extra HDtje gekocht om snel wat extra gigs te hebben. Omdat ze in de winkel hier vlakbij schijnbaar geen IBM meer hadden (waar ik tot nu toe zeer tevreden van ben) heb ik in de gauwte dan maar een Maxtor 80 gig (7200rpm) genomen.
Hij heeft het twee maanden uitgehouden (24/7 werkende) en toen gaf ie de geest...
Natuurlijk zit daar garantie op, maar de data ben je toch lekker kwijt (ben ik blij dat ik frequent backups neem). Voor mij voorlopig eventjes geen Maxtor meer
Hij heeft het twee maanden uitgehouden (24/7 werkende) en toen gaf ie de geest...
Natuurlijk zit daar garantie op, maar de data ben je toch lekker kwijt (ben ik blij dat ik frequent backups neem). Voor mij voorlopig eventjes geen Maxtor meer
[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 22-04-2003 16:13 . Reden: typo ]
Verwijderd
draai 1 jaar met een ultra-dunne (3.5") 20GB en heb sinds een maand een 80GB erbij zitten. No sounds, heel erg stil, geen getik, no problemo... m'n 2 jaar oude 8.5GB WD daarin tegen heeft wel al heel wat kuren...dus ben benieuwd hoe lang die het nog uithoud.
Verwijderd
Over garantie gesproken, vergeet niet dat je 2 jaar garantie hebt, ongeacht wat Maxtor zegt
Redelijk nieuwe europese wetgeving en de winkel moet de schijf vervangen, ookal zit je over het 1e jaar heen!
IBM zuigt niet meer zo erg als vroeger... Die 180GXP's schijnen ranzig goed te zijn.Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 12:52:
[...]
Euh... welke is dan wel goed
Uitval van nieuwe Seagate schijven is erg laag, dus ook nix mee aan de hand lijkt me.
WD prijs valt ook best mee...
Keus genoeg.
Die Maxtor 7200rpm dingen zijn ook prima afaik...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
tsja; iedereen heeft blijkbaar goede en minder goede ervaringen met bepaalde merken ; ik ben heel tevreden over maxtor; terwijl ik de ibms hier in men vriendenkring bij bosjes zie uitvallen; en seagate volgens mij een crappy rma policy heeft.
als maxtor morgen een probleemreeeks uitbrengt; tsja; dan ga ik prolly wd kopen; ook al zijn ze duurder, oftewel de MaxlineII ;de high end ide schijven zeg maar; want als ik me goed herhinner zijn de meeste ide hd's nog altijd 8/5 ipv 24/7 ; wat ook niet ideaal is natuurlijk.
als maxtor morgen een probleemreeeks uitbrengt; tsja; dan ga ik prolly wd kopen; ook al zijn ze duurder, oftewel de MaxlineII ;de high end ide schijven zeg maar; want als ik me goed herhinner zijn de meeste ide hd's nog altijd 8/5 ipv 24/7 ; wat ook niet ideaal is natuurlijk.
Arrghh, vandaag alweer 3 defecte maxtor's geconsteerd. Vorige week vrijdag een hele slechte batch van 30Gb terug kunnen sturen, gaat lekker zo...
En het ging zo goed met de maxtortjes..
Twee weken geleden begon mijn Maxtor DiamondMax Plus 9 (60GB, Liquid bearing, 7200rpm) ook opeens te tikken.
M'n pc bootte niet meer en ik heb met moeite een [b]deel[b/] van de data in een andere pc overgezet kunnen krijgen.
Daarna gelijk opgestuurt naar Powerline en heb gelijk een nieuwe terug gekregen.
Ik denk dat het al gezegd is, maar ik zou je harde schijf es testen met PowerMax.
M'n pc bootte niet meer en ik heb met moeite een [b]deel[b/] van de data in een andere pc overgezet kunnen krijgen.
Daarna gelijk opgestuurt naar Powerline en heb gelijk een nieuwe terug gekregen.
Ik denk dat het al gezegd is, maar ik zou je harde schijf es testen met PowerMax.
Bij mij is binnen een half jaar 1 Maxtor overleden door beschadigde clusters of iets, zomaar uit het niets, de andere leeft nog vrolijk voort en was in de garantie dus een nieuw gehad, het zijn trouwens beide Diamond Max Plus 9 a la 80 Gb met 2 Mb buffertje
USB Stickies gaan gebruikenVerwijderd schreef op 22 April 2003 @ 12:52:
[...]
Euh... welke is dan wel goed
* Glashelder vindt je post wel lachwekkend
[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2003 20:28 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb nu al 2,5 jaar 2x 20Gb in Raid0 draaien, maar de oudste is al een jaar ouder denk ik. Was toen de grootste die er te krijgen was
Laatst een 60Gb bij kennissen ingebouwd, die was met 2 weken stuk. Ff iets verwijderen en gebeurd met de koopman.
Die 20Gb zijn 5k4 en die 60 zo'n fijne 7k2 liquid. Degene die ik bij Maxpert (top winkeltje) meekreeg draait alweer bijna een maand, super stil. Bij die 60 zit nu trouwens ook een week een 80Gb 8Mb in. Gekocht voor 55€ nieuw int zakje. Die mens die hem had gekocht wilde na aankoop toch een 160Gb en had geen zin om terug te gaan naar de winkel
Laatst een 60Gb bij kennissen ingebouwd, die was met 2 weken stuk. Ff iets verwijderen en gebeurd met de koopman.
Die 20Gb zijn 5k4 en die 60 zo'n fijne 7k2 liquid. Degene die ik bij Maxpert (top winkeltje) meekreeg draait alweer bijna een maand, super stil. Bij die 60 zit nu trouwens ook een week een 80Gb 8Mb in. Gekocht voor 55€ nieuw int zakje. Die mens die hem had gekocht wilde na aankoop toch een 160Gb en had geen zin om terug te gaan naar de winkel
Net vannochtend een IBM hdd'tje laten testen. Kon geen tijdelijke vervanger krijgen, dus maar gelijk een WD 80 GB 7200 RPM met 8 mb cache gekocht 
IBM is overigens niet stuk, bleek een netwerkkaart te zijn die m'n pc ongelofelijk traag maakte. Nu dernet bleek ook nog eens dat m'n geheugendimmetje naar de kl*te is
IBM is overigens niet stuk, bleek een netwerkkaart te zijn die m'n pc ongelofelijk traag maakte. Nu dernet bleek ook nog eens dat m'n geheugendimmetje naar de kl*te is
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Draai een 20 gig 5400/7200 RPM, weet neit hoeveel toeren precies
. Maar die doet het nog uitstekend
, klinkt nog heerlijk. Daarnaast een 40 gig 7200 RPM, de 54098U8. Ben +/- , voor mij gevoel de enigste met die hd op deze aardkloot
. Ook nog in actieve dienst een 40 gig 7200 RPM met ata 133
. Ze draaien alle drie wel minimaal 1x perdag en paar uur... Sommige hebben wel hele weken arbeid vericht
.
Verwijderd
Heb 2 keer een Maxtor gehad (1x een 4 GB en 1x 15 GB) beiden hebben het kort na de garantie periode begeven,voor mij geen Maxtor meer.....
1 ding dat natuurlijk gezegd dient te worden is dat de gemmidelde leeftijd helemaal niets zegt over of de HDD van de TS dood is of dood gaat.
gemiddelde leeftijd?
ze zijn iig niet ontworpen om binnen 2 jaar kapot te gaan. ik heb nog een maxtor 540mb uit 1994 ofzow die zonder probs draait.
ze zijn iig niet ontworpen om binnen 2 jaar kapot te gaan. ik heb nog een maxtor 540mb uit 1994 ofzow die zonder probs draait.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Goh dat had ik ook, ik heb een tijdje een case mod gemaakt ( staat niet @ got heb geen digicam )ShotGun schreef op 22 april 2003 @ 00:58:
Ik heb hier nog een 40MB Seagate uit 1990. Werkt nog steeds perfect en maakt weinig herrie.
Verder heb ik zelf ook nog een 4GB maxtor die ook rare tikken geeft als hij te heet wordt. Hij lag dan ook tegen een andere HD aan. Nu ik die maxtor weer wat ruimte heb gegeven heeft hij geen rare tikken meer
.
Complete pc in een houten doos van 30x20 gebouwd en de hdd's zaten boven elkaar en de onderste ruste net niet op de voeding die @ 5v liep en de enigste was met fan er in, nu werdt me D: schijf ook erg warm ( ging tikken en win98 hing ff, het is btw een 10 GB WD ) en toen heb ik hem boven 1 van me 2 grafische kaarten gehangen en nu tikt ie niet meer en hij kan 5 uur lang stressend op die hdd en het loopt niet meer vast, dus maybe ff naar je cooling kijken ? aangezien je airflow ook steeds minder wordt omdat er stof in je pc / fans komt ( vooral bij mijn cu-5100 zo )
Maxtor 91000D8, 10gieg 7200 rpm, dat ding staat al jaren 24/7 te pruttelen in een Linux servertje, zonder enig probleem (hoewel ik het wel begin te horen als-ie uitgaat en weer aangaat: ik denk dat de lagertjes beginnen te slijten.
ach...in een volgend leven lach je er om!
'k heb de volgende maxtors (gehad):
270 MB - 4200 RPM <-- Unknown - OK
540 MB - 4200 RPM <-- Unknown - OK
4.3 GB - 5400 RPM <-- Unknown - bad sectors binnen jaar, vervangen door:
10 GB - 5400 RPM <-- 541DX - OK
13 GB - 5400 RPM <-- Unknown - OK
20 GB - 5400 RPM <-- Unknown - OK
20 GB - 5400 RPM <-- 541DX - van eind 2001 - nog in RMA
20 GB - 5400 RPM <-- 541DX - OK
20 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 45 - begin 2001, bad sectors, vervangen:
20 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 60 - OK
30 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 60 - OK
40 GB - 7200 RPM <-- D740X-6L, ging af en toe spontaan stil staan vervangen:
40 GB - 7200 RPM <-- Seagate Barracuda ATA-IV (NoRRoD had niks anders, bevalt goed so far)
60 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 9 - OK
80 GB - 5400 RPM <-- D540X? - OK
80 GB - 5400 RPM <-- D540X? - Niet meer herkend, vervangen door:
80 GB - 5400 RPM <-- DiamondMax 16 - OK
120 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 9 - OK
Relatief weinig problemen, en als ze stuk gingen meestal binnen het 1e jaar
270 MB - 4200 RPM <-- Unknown - OK
540 MB - 4200 RPM <-- Unknown - OK
4.3 GB - 5400 RPM <-- Unknown - bad sectors binnen jaar, vervangen door:
10 GB - 5400 RPM <-- 541DX - OK
13 GB - 5400 RPM <-- Unknown - OK
20 GB - 5400 RPM <-- 541DX - van eind 2001 - nog in RMA
20 GB - 5400 RPM <-- 541DX - OK
20 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 45 - begin 2001, bad sectors, vervangen:
20 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 60 - OK
30 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 60 - OK
40 GB - 7200 RPM <-- D740X-6L, ging af en toe spontaan stil staan vervangen:
40 GB - 7200 RPM <-- Seagate Barracuda ATA-IV (NoRRoD had niks anders, bevalt goed so far)
60 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 9 - OK
80 GB - 5400 RPM <-- D540X? - OK
80 GB - 5400 RPM <-- D540X? - Niet meer herkend, vervangen door:
80 GB - 5400 RPM <-- DiamondMax 16 - OK
120 GB - 7200 RPM <-- DiamondMax Plus 9 - OK
Relatief weinig problemen, en als ze stuk gingen meestal binnen het 1e jaar
[ Voor 38% gewijzigd door Dualdude op 24-04-2003 02:30 ]
Ik ben definitief van Maxtor afgestapt. Ik heb een server draaien (24/7) en ik kan me voorstellen dat dat harddisks best wel belast, maar van de 8 maxtor schijven (Allemaal 40GB 5400 rpm) heeft er geen een het langer uitgehouden dan 5 maanden! En koeling is het probleem niet, want elke hdd is stuk voor stuk voorzien van cooler, en voor en achter zitten ook fans.
Gelukkig voor de data hangt alles aan een raid 1 config. Maar nu heb ik er WD schijven en Seagate schijven in zitten, die nu al langer leven dan 5 maanden. In ieder geval langer dan de maxtor schijven.
Het probleem bij al die maxtor's was trouwens hetzelfde, eerst rustig beginnen met 1x in de zoveel tijd een tik, dan steeds meer tikken, tot SMART begon te schreeuwen, en vervolgens gewoon niets meer doen...
Voor mij geen Maxtor meer!
Gelukkig voor de data hangt alles aan een raid 1 config. Maar nu heb ik er WD schijven en Seagate schijven in zitten, die nu al langer leven dan 5 maanden. In ieder geval langer dan de maxtor schijven.
Het probleem bij al die maxtor's was trouwens hetzelfde, eerst rustig beginnen met 1x in de zoveel tijd een tik, dan steeds meer tikken, tot SMART begon te schreeuwen, en vervolgens gewoon niets meer doen...
Voor mij geen Maxtor meer!
Hier een maxtor 120gb (6Y120L0) die het na 5 maanden begaf. Er hangen 2 WD1800BB's bij, die draaien maar vrolijk door (en nog een 100gb WD).
Ik heb ook nog 2 maxtor 6Y160L0 schijven, die hebben het nog nooit gedaan, en die gaan dus ook snel terug.
Nooit geen maxtor meer voor mij, een 1 op 1 uitval is mij te gek.
Ik heb ook nog 2 maxtor 6Y160L0 schijven, die hebben het nog nooit gedaan, en die gaan dus ook snel terug.
Nooit geen maxtor meer voor mij, een 1 op 1 uitval is mij te gek.
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Verwijderd
heb ik een probleem als ik zeg dat mijn backups bestaan uit 2 maxtors 120 GB?
na dit gelezen te hebben, slaat de schrik me om het hart...
ok, ze staan in RAID 1, dus ze moeten al alle2 tegelijk uitvalln om iets kwijt te zijn, maar toch...
Maxtor af te raden of niet?
na dit gelezen te hebben, slaat de schrik me om het hart...
ok, ze staan in RAID 1, dus ze moeten al alle2 tegelijk uitvalln om iets kwijt te zijn, maar toch...
Maxtor af te raden of niet?
ben in een half jaar 2 maxtors: 80 en 120 gb ( beide 8 mb cache en fluid bearing) kwijtgeraakt....
De 80 gig ging kapot na 3 maanden...De 120 ging na 2 dagen "vreemd" doen met data....en ging na 2 weken "enkeltje winkel"....netjes binnen 2 dagen nieuwe hd overigens...
De 2 vervangende schijven die ik nu heb draaien alweer een tijdje...En zijn redelijk stil (ik hoor de cpu fan + outtake....m.u.v. flinke hd activiteit-->virusscanner) En ze schrijven/lezen snel data weg, mede door de 8mb cache.... (de overgang van 2 --> 8 mb is WEL DEGELIJK te merken vind ik)
verder is aan te raden de hedendaagse 7k2 schijfjes toch wel te koelen, want 0.5 cm tussen die schijfjes passief gekoeld trekken ze niet...een 80mm fan die ik er maar tussen heb gegooid scheelt al gauw 15 graden....en das nie nix
Verder zijn sinds 1989
geen schijven in mijn bezit kapot gegaan...
enkele 20/40 mb schijven waarvan ik de naam niet weet volgens mij seagate,
paar schijven van quantum rond de 400 mb...
dan weer de "paar gig" schijfjes van seagate en western digital....
vervolgens naar maxtor vorig jaar...
en dan nog te vertellen dat ik "vroegah" nog welleens de pc SLOEG
wilde iets niet lukken....hedendaagse schijfjes kunnen daar niet goed tegen tijdens hun werk..
Verder moet ik wel zeggen dat de garantieregeling van Maxtor zeer netjes is..
Al zou ik de regels wel uitprinten en meenemen naar de winkel
, want daar kennen ze ze niet in de meeste gevallen....
slot: Toch durf ik gewoon de volgende keer voor een maxtor te gaan.
Ze geven "waar voor hun geld" goede prestaties, meestal stil.... een Fall-out kan iedereen krijgen
De 80 gig ging kapot na 3 maanden...De 120 ging na 2 dagen "vreemd" doen met data....en ging na 2 weken "enkeltje winkel"....netjes binnen 2 dagen nieuwe hd overigens...
De 2 vervangende schijven die ik nu heb draaien alweer een tijdje...En zijn redelijk stil (ik hoor de cpu fan + outtake....m.u.v. flinke hd activiteit-->virusscanner) En ze schrijven/lezen snel data weg, mede door de 8mb cache.... (de overgang van 2 --> 8 mb is WEL DEGELIJK te merken vind ik)
verder is aan te raden de hedendaagse 7k2 schijfjes toch wel te koelen, want 0.5 cm tussen die schijfjes passief gekoeld trekken ze niet...een 80mm fan die ik er maar tussen heb gegooid scheelt al gauw 15 graden....en das nie nix
Verder zijn sinds 1989
enkele 20/40 mb schijven waarvan ik de naam niet weet volgens mij seagate,
paar schijven van quantum rond de 400 mb...
dan weer de "paar gig" schijfjes van seagate en western digital....
vervolgens naar maxtor vorig jaar...
en dan nog te vertellen dat ik "vroegah" nog welleens de pc SLOEG
Verder moet ik wel zeggen dat de garantieregeling van Maxtor zeer netjes is..
Al zou ik de regels wel uitprinten en meenemen naar de winkel
slot: Toch durf ik gewoon de volgende keer voor een maxtor te gaan.
Ze geven "waar voor hun geld" goede prestaties, meestal stil.... een Fall-out kan iedereen krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 26-05-2003 01:28 ]
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik denk dat geluk ook wel een rol speelt.
Ik heb hier twee indentieke schijven (maxtor 40 gig 6L040j2) de een maakt een pokke herrie en de andere is aardig stil. Ze zijn allebei ongv: 2 jaar oud.
Ik heb hier twee indentieke schijven (maxtor 40 gig 6L040j2) de een maakt een pokke herrie en de andere is aardig stil. Ze zijn allebei ongv: 2 jaar oud.
Be Stronger Than Your Excuses
Misschien een stomme vraag,maar wat zijn jullie temperaturen van de hd??De mijne is volgens mbm 5 42 graden in rust en bij defraggen wordt de disk 47 max.Ik heb nl 1 hd in mijn kast van maxtor (een 6l080j4 ) en 1 externe maxtor.Is het slim om te backuppen?Dit vraag ik dus omdat ik denk dat deze temperaturen nogal hoog zijn,of is dat niet zo?Ik heb een hd cooler.Zo te lezen hier staan bij heel veel mensen hun pc konstant te pruttelen (bij mij ook) en ik heb dus geen zin in een hd crash.
Draaien hier 2 Maxtor's 1 al 4 jaar 20GB heeft al in heel wat pc's gezeten, en 1 heb ik net 1,5 jaar draaien naja ietsie korter en draait ook naar alle tevredenheid. Was altijd bij mij zo dat WD schijven altijd bagger waren, vooral meegemaakt in me tijd dat ik bij een pcboer werkte. Maarja ik heb hier nu ook 2 WD schijven draaien ook nooit problemen mee gehad.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Hiero een 20GB @ 5400 rpm die het sinds 01/01/2000 prima doet. Erg stil.. geen probs.
In december een 60GB DiamondMax Plus 9 gehaald en die doet het ook nog steeds.. Maar hij maakt wel meer herrie dan de 5400, maar dat zal wel normaal zijn voor 7200RPM drive.
Ding wordt idle 39 en stressed 44 graden.. [geen idee of dat ok is .. ? maar een drive moet je niet hoeven koelen zolang je ze niet strak opelkaar stapelt imho..]
In december een 60GB DiamondMax Plus 9 gehaald en die doet het ook nog steeds.. Maar hij maakt wel meer herrie dan de 5400, maar dat zal wel normaal zijn voor 7200RPM drive.
Ding wordt idle 39 en stressed 44 graden.. [geen idee of dat ok is .. ? maar een drive moet je niet hoeven koelen zolang je ze niet strak opelkaar stapelt imho..]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Ik snap niet hoe bij anderen die hd's zo snel/vaak kapot gaan.
Ik heb nu in me pc 3 maxtors, (80 GB 5400 RPM, Diamondmax Plus 9 7200 RPM 120 en 80 GB). En heb nog steeds geen problemen.
Het draaiende gehummm heb ik bij mijn oudere 5400 RPM schijf (zo'n 1.5 jaar oud), de anderen zijn respectievelijk 3 dagen en 6 maanden oud en stil, hoewel de 120 GB wat harder ratelt dan de 80 (zal wel accoustic management anders staan ofzo) heb ik er helemaal geen erg in.
In mijn server draait een maxtor 30 GB (33073U4) nog vrolijk zijn rondjes, terwijl de server nu toch wel zo'n 2 jaar onafgebroken aanstaat en daarvoor heeft ie netjes in mogen werken (ik gok voor zo'n jaartje) in mijn desktop pc.
Voor de rest heb ik wel kapotte hd's meegemaakt, maar dat is dan door mijn stomme schuld (1 laten vallen of 2 kortsluiting met de kast laten maken
), ook de grabbelton op de computerbeurs waar je een hd voor 10 piek kon pakken hebben bij mij alleen kapotte (Quantums van rond de 10 GB) opgeleverd.
Ik heb nu in me pc 3 maxtors, (80 GB 5400 RPM, Diamondmax Plus 9 7200 RPM 120 en 80 GB). En heb nog steeds geen problemen.
Het draaiende gehummm heb ik bij mijn oudere 5400 RPM schijf (zo'n 1.5 jaar oud), de anderen zijn respectievelijk 3 dagen en 6 maanden oud en stil, hoewel de 120 GB wat harder ratelt dan de 80 (zal wel accoustic management anders staan ofzo) heb ik er helemaal geen erg in.
In mijn server draait een maxtor 30 GB (33073U4) nog vrolijk zijn rondjes, terwijl de server nu toch wel zo'n 2 jaar onafgebroken aanstaat en daarvoor heeft ie netjes in mogen werken (ik gok voor zo'n jaartje) in mijn desktop pc.
Voor de rest heb ik wel kapotte hd's meegemaakt, maar dat is dan door mijn stomme schuld (1 laten vallen of 2 kortsluiting met de kast laten maken
40GB en 80GB Maxtor (beiden 7200RPM) beiden maken een tering herrie. (tikken, het ouderwetse scsi gezoem / gepiep etc)
de 80GB maxtor (die overigens volgens SMART al goed op weg was om definitief dood te gaan) heb ik omgeruild voor een WD 80GB (die overigens ook al niet veel rustiger is, die fibreerd namelijk, heb ik maar op rubberen voetjes los in me kast gelegd) en de 40GB maxtor zit nu in een andere pc.
Heb nu inmiddels alweer bijna 2 jaar 2x IBM 80GB in raid 0 draaien, geen probs.
Nieuwe maxtor HD's hebben vaak bad sectors. Tja zegt genoeg lijkt me.
Heb nog een berg aan oudere hd's liggen vanaf 10MB
Hiervan zijn bijna alle quantum hd's gaar (bad sectors, gecrached, maar nog wel bruikbaar) Maxtor hd;s heb ik er geen een meer. allemaal dood.
IBM hd's heb ik nog een 300MB een 500MB en een 4 GB hd liggen, allen 100% ok.
Seagate. mja, mixed, sommigen goed andere zie verhaal quantum.
WD de hd's wat ik heb zijn nog allen goed.
Nee, doe mij maar IBM, enigste IBM HD waar ik problemen mee heb gehad was een 30GB van de beruchte 75GXP serie.
de 80GB maxtor (die overigens volgens SMART al goed op weg was om definitief dood te gaan) heb ik omgeruild voor een WD 80GB (die overigens ook al niet veel rustiger is, die fibreerd namelijk, heb ik maar op rubberen voetjes los in me kast gelegd) en de 40GB maxtor zit nu in een andere pc.
Heb nu inmiddels alweer bijna 2 jaar 2x IBM 80GB in raid 0 draaien, geen probs.
Nieuwe maxtor HD's hebben vaak bad sectors. Tja zegt genoeg lijkt me.
Heb nog een berg aan oudere hd's liggen vanaf 10MB
Hiervan zijn bijna alle quantum hd's gaar (bad sectors, gecrached, maar nog wel bruikbaar) Maxtor hd;s heb ik er geen een meer. allemaal dood.
IBM hd's heb ik nog een 300MB een 500MB en een 4 GB hd liggen, allen 100% ok.
Seagate. mja, mixed, sommigen goed andere zie verhaal quantum.
WD de hd's wat ik heb zijn nog allen goed.
Nee, doe mij maar IBM, enigste IBM HD waar ik problemen mee heb gehad was een 30GB van de beruchte 75GXP serie.
[ Voor 19% gewijzigd door KBDE op 26-05-2003 19:09 ]
Dan vraag ik mij toch echt af waar jullie je hardware allemaal kopen?KBDE schreef op 26 May 2003 @ 19:07:
40GB en 80GB Maxtor (beiden 7200RPM) beiden maken een tering herrie. (tikken, het ouderwetse scsi gezoem / gepiep etc)
Ik heb hier 5 Maxtors in totaal, 1 IBM's, 1 Quantum en 1 Seagate die ik allemaal nieuw in de winkel heb gekocht (Mycom, Computerland, Paradigit en Memo).
En alle schijven werken nog, de aankoopdata varieert van 1998 tot heden.
Voor de rest ga ik zo zuinig mogelijk om met mijn spullen.
Gebruik ik dingen niet, altijd in anti-statisch zakje doen, in de kast de HD's goed vastschroeven. De schijven heb ik toch wel vaak gebruikt, je hoort wel van sommige dat de motor wat verrot is gaan klinken maar that's it.
Of zou het komen omdat ik nog ff heb gewacht met de aankoop van 7200 RPM schijven? (sinds begin dit jaar)
Verwijderd
als het aan mij ligt.....
ligt mijn maxtor 160 GB zometeen uit het raam dus een levensduur van zo`n krap een week.
en mun 40 GB maxtor er achteraan zo..
GRRRR
ligt mijn maxtor 160 GB zometeen uit het raam dus een levensduur van zo`n krap een week.
en mun 40 GB maxtor er achteraan zo..
GRRRR
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 21:18 ]
Tja, het is maar net wat je ervaringen zijn he, ik zweer bij maxtor, heb net weer 2x 120/7200/8 gekocht 
Ik heb op mijn werk alle merken schijven in honderdvoud ofzo in gebruik en heb dus een vrij goed overzicht op uitvalspercentages. Zo komt WD er bij mij absoluut never nooit niet in, wat dacht je van 104 stuks aankopen en méér dan 100% terug moeten sturen
Ieder merk heeft zijn slechte batches, maar gelukkig heb ik dat meestal vroeg in de gaten als ze op het werk kapot beginnen te gaan, en van die serie koop ik dan privé zeker niks.
Ik heb atm 8 maxtors draaien hier thuis, waarvan 4 24/7 in raid0 voor de afgelopen 2,5 jaar -> 0,0% uitval
Ik heb op mijn werk alle merken schijven in honderdvoud ofzo in gebruik en heb dus een vrij goed overzicht op uitvalspercentages. Zo komt WD er bij mij absoluut never nooit niet in, wat dacht je van 104 stuks aankopen en méér dan 100% terug moeten sturen
Ieder merk heeft zijn slechte batches, maar gelukkig heb ik dat meestal vroeg in de gaten als ze op het werk kapot beginnen te gaan, en van die serie koop ik dan privé zeker niks.
Ik heb atm 8 maxtors draaien hier thuis, waarvan 4 24/7 in raid0 voor de afgelopen 2,5 jaar -> 0,0% uitval
Ik had 3 van die D740X schijven in een RAID 5 in een server, na een half jaar waren die dingen echt helemaal verneukt, er kwam een hoge fluitende toon uit en ze kraakten nogal.
Nu heb ik 3 x die nieuwe Liquid van Maxtor en die draaien super, na een half jaar zijn ze nog onwijs stil.
Die kogellager versies zuigen gewoon hard imho...
Nu heb ik 3 x die nieuwe Liquid van Maxtor en die draaien super, na een half jaar zijn ze nog onwijs stil.
Die kogellager versies zuigen gewoon hard imho...
Alle proemn in n drek
ik heb hier een Maxtor 6L040J2 (40GB 7200rpm)
ding heb alleen bad sectors gehad door een harde poweroff tijdens het repareren van filesystem... (en daarna een keer bij et formatten) klote stoppen sloegen eruit... krijg je he als je aan dezelfde groep zit als de badkamer en iemand daar kortsluiting veroorzaakt...
gewoon MaxDiag gedaan en een so called 'low level format' gedaan... toen deed ie et weer als een zonnetje...
[edit]
ohja, ik heb ook nog een maxtor (5400rpm) 20GB'er gehad... RIP door hitte... (klote airflow in die desktops ook... die compaq kon hem eigenlijk ook niej hebben, maargoed... 8GB max ofzo)
heb me geld wel teruggekregen van de winkel
gewoon dom spelen helpt heel goed bij Norrod
ding heb alleen bad sectors gehad door een harde poweroff tijdens het repareren van filesystem... (en daarna een keer bij et formatten) klote stoppen sloegen eruit... krijg je he als je aan dezelfde groep zit als de badkamer en iemand daar kortsluiting veroorzaakt...
gewoon MaxDiag gedaan en een so called 'low level format' gedaan... toen deed ie et weer als een zonnetje...
[edit]
ohja, ik heb ook nog een maxtor (5400rpm) 20GB'er gehad... RIP door hitte... (klote airflow in die desktops ook... die compaq kon hem eigenlijk ook niej hebben, maargoed... 8GB max ofzo)
heb me geld wel teruggekregen van de winkel
[ Voor 30% gewijzigd door Fludizz op 26-05-2003 21:43 ]
Moet je mij eens vertellen hoe je aan meer als 100% uitval komt_-SToFFeL-_ schreef op 26 May 2003 @ 21:06:
Tja, het is maar net wat je ervaringen zijn he, ik zweer bij maxtor, heb net weer 2x 120/7200/8 gekocht
Ik heb atm 8 maxtors draaien hier thuis, waarvan 4 24/7 in raid0 voor de afgelopen 2,5 jaar -> 0,0% uitval![]()
Ik heb mijn maxtor 91741U4 (17,4 Gb, 5400) Al 4 jaar en nog nooit problemen gehad. Werelds ding. Heb alleen wel een x problemen gehad maar dat had met sp1 te maken van win2k. Die vernagelde alles, dus 10 GB mp3 vergalt...
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Kapotte schijven als rma krijgenDomino schreef op 26 May 2003 @ 22:15:
[...]
Moet je mij eens vertellen hoe je aan meer als 100% uitval komt.
Bij onze teruggekregen WD schijven staat er ook leuk in blauw REFURBISHED op.
Maar wat betreft de D740X heb ik gemerkt dat de meeste schijven hiervan de hoge fluittoon genereren, na verloop van tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Kleintje81 op 26-05-2003 22:38 ]
Verwijderd
Ik heb een 541DX 20GB 5400rpm van Maxtor, die __draait__ nu al een half jaar. Daarmee bedoel ik dus een half jaar zonder powerdown of spindown, iemand een idee hoelang ie dat aan zou kunnen?
Ik hoop dat m`n nieuwe 80 GB Maxtor 7200rpm het iets langer als een jaar uithoudt...
Ding wordt wel vreselijk heet, bijna 50 graden!!
Mijn IBM 120GXP wordt net 38 graden.
Toch belachelijk eigenlijk dat je zo ongeveer verplicht wordt om je schijven te gaan koelen
Nu met een 8 cm fan is ie op een normale temperatuur, 35 graden
En dan te bedenken dat Liquid Bearing minder energie nodig zou hebben als kogellagers..
Ding wordt wel vreselijk heet, bijna 50 graden!!
Mijn IBM 120GXP wordt net 38 graden.
Toch belachelijk eigenlijk dat je zo ongeveer verplicht wordt om je schijven te gaan koelen
Nu met een 8 cm fan is ie op een normale temperatuur, 35 graden
En dan te bedenken dat Liquid Bearing minder energie nodig zou hebben als kogellagers..
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Verwijderd
Ik heb een maxtor 7200 rpm uit de d540x reeks, 2MB cache, 40 GB.
Een van de eerste modellen, nu ruim drie jaar oud. Werkt nog steeds perfect, alhoewel wel redelijk lawaaierig.
Een ding baart me wel zorgen van dit exemplaar en dat is de spinup time.. Die ligt redelijk laag en soms zegt mijn oude pc van: "harddisk not detected". Na een reboot doet hij het wel. Verder geen vreemde geluiden, er zit geen koeler op, maar wel genoeg ruimte om de warme lucht af te voeren. Temperatuur schat ik zo rond de 40 graden.
Een van de eerste modellen, nu ruim drie jaar oud. Werkt nog steeds perfect, alhoewel wel redelijk lawaaierig.
Een ding baart me wel zorgen van dit exemplaar en dat is de spinup time.. Die ligt redelijk laag en soms zegt mijn oude pc van: "harddisk not detected". Na een reboot doet hij het wel. Verder geen vreemde geluiden, er zit geen koeler op, maar wel genoeg ruimte om de warme lucht af te voeren. Temperatuur schat ik zo rond de 40 graden.
offtopic:
Mijn oude 6,4 GB Quantum Fireball ex 5400 rpm is nu zo'n vijf jaar oud en werkt nog steeds *klopt af
Mijn oude 6,4 GB Quantum Fireball ex 5400 rpm is nu zo'n vijf jaar oud en werkt nog steeds *klopt af
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 10:04 ]
Verwijderd
ik heb ong een half jaar geleden een maxtor gekocht. de eerste keer dat ik opstarte hoorde je hem compleet niet. maar 2 weekjes later begon hij langzaam te rattelen. gewoon heel zachtjes. volgens mij hoort dat gewoon bij een maxtor.
het is wel raar dat hij het na 1.5 jaar doet...
het is wel raar dat hij het na 1.5 jaar doet...
Ik heb hier thuis 3x een 4.2 GB Maxtor, een 63.4 GB maxtor en een 72GB maxtor.
De 4 GB hd's doen het nog steeds perfect en ik heb met de andere grote schijven ook geen problemen.
De 4 GB hd's doen het nog steeds perfect en ik heb met de andere grote schijven ook geen problemen.
Verwijderd
Ik heb eigenlijk nog nooit een kapotte HD gehad (ff afkloppen), allemaal schijven die bij mn Dell computers zaten. Welk merk gebruikt Dell, IBM? K heb erg goede ervaringen met die HD's...
Leuk dit topic, Zojuist gebeurd, heden ochtend..... 
Onlangs nog mijn PC geformateerd en opnieuw geïnstalleerd, draaide als een zonnetje. Vandaag zet ik hem aan, alleen maar tikken uit mijn Maxtor D740X-6L (40 Gb. 7200 Rpm.)
Deze schijf is ongeveer 15 maandjes oud en wordt niet veel gebruikt, zit in een GamePC welke lang niet dagelijks draait.
Bios herkent hem zelfs niet meer, naja, de ene keer wel en zegt SMART status bad (duhhhhh) maar meestal niets.
Heb gelukkig nog wel tot 2005 garantie bij Maxtor, dus ik ga hem terugsturen, kijken hoe hun service is.
Onlangs nog mijn PC geformateerd en opnieuw geïnstalleerd, draaide als een zonnetje. Vandaag zet ik hem aan, alleen maar tikken uit mijn Maxtor D740X-6L (40 Gb. 7200 Rpm.)
Deze schijf is ongeveer 15 maandjes oud en wordt niet veel gebruikt, zit in een GamePC welke lang niet dagelijks draait.
Bios herkent hem zelfs niet meer, naja, de ene keer wel en zegt SMART status bad (duhhhhh) maar meestal niets.
Heb gelukkig nog wel tot 2005 garantie bij Maxtor, dus ik ga hem terugsturen, kijken hoe hun service is.
Ff tussendoor: klopt het nou dat Maxtor nu maar 1 jaar garantie geeft op hun schijven? Als dat zo is koop ik nooit meer een maxtor, want ik heb veeel kapotte maxtor's gezien. Dan betaal ik lievers iets meer en dan koop ik een hd van een merk met 3 jaar garantie.
Maxtor geeft maar 1 jaar garantie maar ze zitten wel vast aan de europese wetgeving die minimaal twee jaar eist. Of dit dan direct bij maxtor is of bij een leverancier doet er verden niet veel toe.
uhmmz mijn hd ( ik denk mijn 80 gig ibm) doet het alleen als ik leech ( dan wel op max snelheid) dus zo rond de 100 kb/s, ik d8 altijd eerst dat het mijn oude 3 gig was maar blijkbaar is het mijn 80 gig ibm...maar speedfan geeft aan dat hij nog gewoon 100 % fit is en 100% performance...dus ik weet niet wat het is...ook net of er iets telkens over elkaar heen word gewreven..beetje tikkend en schravend geluid.
hd draait op zo'n 40 graden
[ Voor 18% gewijzigd door sjorremans op 27-05-2003 16:52 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik vind dat echtDomino schreef op 27 May 2003 @ 16:37:
Maxtor geeft maar 1 jaar garantie maar ze zitten wel vast aan de europese wetgeving die minimaal twee jaar eist. Of dit dan direct bij maxtor is of bij een leverancier doet er verden niet veel toe.
ik heb ook wat tikken, maar dat komt volgens mij door de voeding die af en toe te weinig stroom geeft en de hd ff parkeert. Als je trouwens bij maxtor het gedeelte van rma leest dan staat er tussen de regels door dat je altijd een nieuwe krijgt. maar dat je de schijf moet testen omdat je dat een hoop moeite bespaard.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Als het een 120GXP IBM is die tikken af en toe, maar bij deze hd's hoort dit zo.sjorremans schreef op 27 mei 2003 @ 16:45:
uhmmz mijn hd ( ik denk mijn 80 gig ibm) doet het alleen als ik leech ( dan wel op max snelheid) dus zo rond de 100 kb/s, ik d8 altijd eerst dat het mijn oude 3 gig was maar blijkbaar is het mijn 80 gig ibm...maar speedfan geeft aan dat hij nog gewoon 100 % fit is en 100% performance...dus ik weet niet wat het is...ook net of er iets telkens over elkaar heen word gewreven..beetje tikkend en schravend geluid.
Maar normaal is tikken inderdaad het begin van het einde.
PS: Met 100KB/s neem ik aan dat je de download snelheid bedoeld van je adsl / kabel ofzo, anders klopt er iets niet met je netwerk / hd
[ Voor 29% gewijzigd door KBDE op 28-05-2003 03:34 ]
na een jaar heb ik mijn maxtor (60gb) perfect kunnen inruilen, heb nu een nieuwe (60gb) en die werkte 3 maand perfect, nu is het weer een F16 die binnenkort ook buitenvliegt. wellicht is het omdat hdd 24/7 opstaat? maar wat is dan het beste voor 24/7: scsi of SATA?
PSN: nicovc
Verwijderd
SATA is niks anders als een ide schijf met een andere interface dus scsi is nog steeds de beste keus voor betrouwbaarheid hoewel je daar ook schijven moet mijden waar Maxtor op staat ..... grmbl jarenlang seagate gedraait en nu Maxtor en die gaat naar 1 maand stuknaiko schreef op 28 May 2003 @ 06:38:
na een jaar heb ik mijn maxtor (60gb) perfect kunnen inruilen, heb nu een nieuwe (60gb) en die werkte 3 maand perfect, nu is het weer een F16 die binnenkort ook buitenvliegt. wellicht is het omdat hdd 24/7 opstaat? maar wat is dan het beste voor 24/7: scsi of SATA?
het is een 80 gig ibm....maar het kan dus ook mij wd 80 gig zijn..maar ik zie het welKBDE schreef op 28 mei 2003 @ 03:30:
[...]
Als het een 120GXP IBM is die tikken af en toe, maar bij deze hd's hoort dit zo.
Maar normaal is tikken inderdaad het begin van het einde.
PS: Met 100KB/s neem ik aan dat je de download snelheid bedoeld van je adsl / kabel ofzo, anders klopt er iets niet met je netwerk / hd
80 gig ibm is 8 maanden
80 gig wd is ca 3 maanden
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Heb net een 120GB SATA en een 40GB IDE van Maxtor aangeschaft.. let's hope the best.
Verwijderd
en scsi is niks meer dan een ide hardeschijf met een andere interface..., een schijf is een schijf, en de interface zegt strikt gezien niets. Het enige wat je kan zeggen is dat scsi schijven meestal highend zijn en dus betere kwaliteit, maar een sata of uata schijf zou theoretisch dezelfde betrouwbaarheid hebbenVerwijderd schreef op 28 May 2003 @ 10:44:
[...]
SATA is niks anders als een ide schijf met een andere interface[...]
Dat geloof je toch zeker zelf niet?Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 15:47:
[...]
en scsi is niks meer dan een ide hardeschijf met een andere interface..., een schijf is een schijf, en de interface zegt strikt gezien niets. Het enige wat je kan zeggen is dat scsi schijven meestal highend zijn en dus betere kwaliteit, maar een sata of uata schijf zou theoretisch dezelfde betrouwbaarheid hebben
Verwijderd
Ik heb een 8 gig maxtor 5400 uit 95 werkt als een zonnetje nu.
Pas geleden gaf hij wel een paar bad factor aan maar dat is nu weg!
Pas geleden gaf hij wel een paar bad factor aan maar dat is nu weg!
Verwijderd
eigelijk wel, maar omdat scsi schijven vooral voor servers gebruikt worden moeten ze gewoon degelijker zijn, maar in principe kan een ata of sata schijf net zo degelijk zijn als een scsi schijf, maar dat kost geld
Die van mij is een jaartje oud. ( 40gb 7200rpm ) maakt geen lawaai, draait nog perfect!
/edit
Virus_r hadden ze in 95 al HD's van 8 GB ??
ik heb hier een WD van 850 mb ook uit 95
En een 5 GB uit 1997, maar een 8 gb uit 95??
/edit
Virus_r hadden ze in 95 al HD's van 8 GB ??
ik heb hier een WD van 850 mb ook uit 95
En een 5 GB uit 1997, maar een 8 gb uit 95??
[ Voor 48% gewijzigd door Kimberly op 01-06-2003 15:00 ]
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
mijn oude atlas 10K quantum/maxtor draait nog steeds mee iederedag, en die twee maxtor's(IDE) in de computers achter mij zitten er ook al dik een jaar in.
echter een vriend van mij had er een die zat te tikken, zelf ben ik erg tevreden over dit merk.
ben wel van menig dat seagate het beste merk is voor SCSI, ze worden niet voor niks de "SCSI koning" genoemd.
echter een vriend van mij had er een die zat te tikken, zelf ben ik erg tevreden over dit merk.
ben wel van menig dat seagate het beste merk is voor SCSI, ze worden niet voor niks de "SCSI koning" genoemd.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 21:26 ]
Ik heb nu net dit weekend een Maxtor schijf die is overleden. Daarnet RMA aangevraagd. Schijfje was nog geen 4 maanden oud. (Diamondmax Plus 9) 120GB met 8mb cache.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bij is alles nog goed gegaan. Er zit nu een maxtor 40Gb , de oudste(3.5jaar) en 2 x 80 er in zitten. Ze doen *klop klop * het nog steeds goed. En mijn pc staat ongeveer 15uur per dag aan.
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Op dit moment zou ik gaan voor of de maxtor diamondmax 9 of de seagate barracuda schijfjes. seagate heeft mijn voorkeur als het gaat om koele en stille schijven. maxtor als je perfomance wilt en het niet zo erg vind als ze na een paar maanden een circelzaag gaan nadoen 
werk zelf in een computershop en ik moet zeggen dat de D740x 80gb serie van maxtor een ongelooflijk hoge uitval heeft
seagate bijna niks en ibm daarna.
WD heeft het zelfde euvel als maxtor, ze worden HEET
(mijn seagate is momenteel 35 graden met dit warme weer ik bedoel maar )
dus, of je koelt ze erg goed en ze blijven het redelijk lang doen, of je neemt een ander merk
werk zelf in een computershop en ik moet zeggen dat de D740x 80gb serie van maxtor een ongelooflijk hoge uitval heeft
seagate bijna niks en ibm daarna.
WD heeft het zelfde euvel als maxtor, ze worden HEET
dus, of je koelt ze erg goed en ze blijven het redelijk lang doen, of je neemt een ander merk
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2003 08:22 . Reden: typo ]
Verwijderd
Mijn DTLA 30GB van IBM maakte een maandje geleden ook rare geluidjes, hij was toen 2 jaar. Ik heb de hele handel gebackupped en de nodige checkups gerunned. Bij één van die checks bleef ie hangen en is niet meer opgekomen. Gevalletje RMA en kreeg binnen 3 weken een nieuwe van Hitachi (die behandelt die dingen van IBM) die heeft het een week uigehouden en was dood. Nu heb ik inmiddels voor die schijf ook al weer een nieuwe en die draait nu een kleine week. Goed man! Ik gebruikte die schijf alleen maar om mijn mp3s op te backuppen.
heb er er 4 gehad : 3x 60 gb 1x 80 gb ze deon het allemala nog wel, maar ze zijn niet goed meer, ze hebben alle 4 bad sectors. Ze zijn varrierend van 3 tot 6 maanden dezse curen gaan vertonen.
Boor mij NOOOOOOOOOOOOOOOIT meer Maxtor
Laptop: ATI mobility 9800 P4 3.4Ghz Server: AMD 2400+ Epox 8k3A+
Ik heb 2x in een garantieperiode mijn 40GB 7200 rpm van Maxtor om moeten ruilen, omdat ie vreemde geluiden ging maken (motor niet goed gesmeerd meer) De powertools gaven ook aan dat ie omgeruild moest worden. Mijn 5400 80Gb drive loopt nog steeds al jaren als een zonnetje, en die is van dezelfde serie (alleen 7200 rpm). Je vraagt je dan sterk af of 7200 rpm voor deze serie dan wel zo gezond is, aangezien alleen toegangstijd verschilt, en de doorvoersnelheid maar 5% langzamer is.
Oude harde schijven (10GB) van Quantum lopen al jaren zonder problemen
Oude harde schijven (10GB) van Quantum lopen al jaren zonder problemen
Ik heb een 80GB Maxtor die al 2 jaar en 4 maanden 24/7 draait.
Verder heb ik een raid-5 array van 8x 120GB Maxtors die sinds augustus vorig jaar 24/7 staan te draaien. Verder heb ik een 3 jaar oude 27GB (7200 rpm) Maxtor in m'n werkstation, en alles draait tot nu toe zonder problemen.
Verder heb ik een raid-5 array van 8x 120GB Maxtors die sinds augustus vorig jaar 24/7 staan te draaien. Verder heb ik een 3 jaar oude 27GB (7200 rpm) Maxtor in m'n werkstation, en alles draait tot nu toe zonder problemen.
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
heb nog een 850 mb maxtor draaien.... zit in me freebsd bak.... dedicated swap.. draait al jaren... geen idee hoe lang.... zat in me P100 toen ik deze nieuw kocht... jaartje of 7 ofzo ??? heeft wel 2 jaar op de plank gelegen ongeveer..... maar voor de rest.... volledig draaien... ;-)
hoop dat WD het ook zo lang volhoudt.... ;-)
hoop dat WD het ook zo lang volhoudt.... ;-)
ok dan, hier weer een 40GB 7200RPM van maxtor naar de kl*te. 
Nou ja hij werkt nog wel, maar hij heeft het circelzaag effect.
Die gaat dus binnenkort RMA of we gooien hem in de server zodat we er geen last van hebben.
Nou ja hij werkt nog wel, maar hij heeft het circelzaag effect.
Die gaat dus binnenkort RMA of we gooien hem in de server zodat we er geen last van hebben.
1,5 jaar geleden begonnen met 4 harddisks in RAID 10, eerst met 4x IBM GXP75 40G en binnen 6 maanden 3x stuk, toen overgegaan naar IBM GXP60 40G ook binnen 6 maanden 4x stuk, toen overgegaan op Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) non liqiud baring 3x stuk in 6 weken.
Ik had m'n OS erop staan, maar nu even terug gezet naar Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) op de IDE van moederbord. Ik doe er niets bijzonders mee, alleen s' avonds staat het even een paar uurtjes aan. Het was de bedoeling om wat video te gaan doen maar met deze en andere problemen staat dat op een laag pitje.
Met andere woorden, bij mij gaan ze niet erg lang mee.
Ik had m'n OS erop staan, maar nu even terug gezet naar Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) op de IDE van moederbord. Ik doe er niets bijzonders mee, alleen s' avonds staat het even een paar uurtjes aan. Het was de bedoeling om wat video te gaan doen maar met deze en andere problemen staat dat op een laag pitje.
Met andere woorden, bij mij gaan ze niet erg lang mee.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Zoek jouw type even op op de maxtor site, en bekijk de MTBF eens, dat is nu net de gemiddelde leeftijd.
Als je pech hebt dan overlijd je schijf natuurlijk vroeger.
Als je pech hebt dan overlijd je schijf natuurlijk vroeger.
Verwijderd
Ik heb op moment nog een maxtor 20gb 5400 draaien (zon plat gevalletje), nu ong 2 jaar.
Maar als ik zo bekijk is het het op moment beste om aan te schaffen qua merk schijf in deze volgorde:
- Seagate
- Fujitsu
- IBM of WD
- Maxtor
Zo beter dan, wd heb je toch nadeel bij dat ze heter worden en geen liquid bearing hebben? Of is dat al verandert?
Ben zelf op zoek naar nieuwe hdd, zo rond 40 gb met 8mb cache. Kom dan wel uit bij wd waarschijnlijk.
Maar als ik zo bekijk is het het op moment beste om aan te schaffen qua merk schijf in deze volgorde:
- Seagate
- Fujitsu
- IBM of WD
- Maxtor
Zo beter dan, wd heb je toch nadeel bij dat ze heter worden en geen liquid bearing hebben? Of is dat al verandert?
Ben zelf op zoek naar nieuwe hdd, zo rond 40 gb met 8mb cache. Kom dan wel uit bij wd waarschijnlijk.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 13:46 ]
Verwijderd
"I beg to differ."Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 13:23:
Ik heb op moment nog een maxtor 20gb 5400 draaien (zon plat gevalletje), nu ong 2 jaar.
- Seagate
- IBM
- WD
- Maxtor
IBM komt denk ik maar net boven MAXTOR en Fujitsu ontbreekt. Waarschijnlijk kun je de dure Seagates met Fujitsu vergelijken, en deze twee worden onmiddelijk door WD gevolgd, met de opmerking dat de WD's stiller en goedkoper zijn. Dure WD's zijn er nu even alleen niet meer.
Goedkope Seagates komen dan weer net achter dfe WD schijven.
Of zoiets