Tv-antenne, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Bon, ik heb hier een oude tv in mern kamer geduwd om divx ed mooi te kunnen bekijken. Nu , de kabelm tot in men kamer door te trekken vind ik niet zinvol, maar een antenne om den VRT, de NOS ,e.d. Maar ik ben een gierige tweaker (en het is paasmaandag).

Nu ik heb hier een coax-kabel erin gedowd, en ik krijg ier een beetje signaal... maar niet genoeg. Nu ik heb hier een stuk harde koperdraad. ik schat een mm dik. Hoe draai ik dat ding het best om een degelijke ontvangst te hebben? Recht naar boven? in een bolleke? OF met een 'schotel' ?

Verwijderd

hihi, is leuk. lekker ouderwets gaan doen :)

ok, on the job now.

Er zijn verschillende mogelijkheden om antennes te bouwen. De meest eenvoudige met voldoende versterking is de dipool antenne.

Hoe bouw je die?

Een antenne is een soort signaalversterker die inpikt op een specifieke frequentie.
Eerst moet je dus de frequentie weten. Die is bij televisie dacht ik rond de 470Mhz.

Daar neem je de reciproque van 1/x maal de lichtsnelhied om de golflengte te berekenen.
Je krijgt nu een cijfer in Meter dat een deel van de dipool moet zijn.

Een dipool kan je bouwen op 1/1 1/2 1/4 .... golflengtes. Ze noemen dat dan halvegolf antennes in het 1/2 geval bv.

Ok, we hebben nu een cijfer 0,63 meter als golflengte

De bedoeling is nu om twee stukken strak gespannen draad van die lengte (of 1/2, 1/4 ...) te gaan knippen en die aan te sluiten op uw antenneingang (1 op het signaal, de andere op de "massa")

Als je die twee stukken draad nu gaat richten dan zal het signaal wel goed binnenkomen ;)

voor meer info zoek op het net naar "radioammateurs" "open dipool antenne" ...

good luck

Verwijderd

Aanvulling: voor de FMband komt je berekening uit op 2,80 meter (daarom noemen ze dat ook de 3meter band) hier kan je best een halve golf antenne gebruiken en dus twee stukken draad nemen van 1,5 meter lang en die strak opspannen voor het raam. Kan je lekker veel radiostations binnenhalen.

[off topic] tijdens de oorlog gebruikten het verzet wasdraden met onderbroeken aan als antenne, valt lekker niet op ;) zeker als je op frequenties zoals de 27Mhz (11meter band) zit[/]

• jvvv
K....

Moet dat ding precies 63cm zijn? of lukt het hier ook even met een stuk van 30cm?

Verwijderd

Zelf een antenne maken?

offtopic:
tijdens de oorlog gebruikte bijna iedereen wel een lange draad (hetzij in een boom gegooid of gespannen of waslijnen - de zender was op de AM/MW-band -> lange golf, dus lange draden

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
In de jaren 30 hadden mensen ook een complete waslijnen in de kamer om iets te ontvangen inderdaad :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• jvvv
Dus ff samenvatten... Ik neem twee stukjes draad: een aan de pin van de coax en één aan de buitenkant en dan ff richten? (stukjes van 63cm)

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17

Mystikal

It never hurts to help!

jvvv schreef op 21 April 2003 @ 17:07:
Dus ff samenvatten... Ik neem twee stukjes draad: een aan de pin van de coax en één aan de buitenkant en dan ff richten? (stukjes van 63cm)
Zo heeft een vriend van mij het ook geprobeerd... met succes volgens mij... Dus dat moet inderdaad lukken

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1