Hallo;
Ik ben bezig met een digitale baybus te ontwerpen.
De bedoeling is om o.a ventilatoren/relais/sensoren te sturen; zowel de periferie instellen als uitlezen. Wat handig is als je een WC-setup hebt waarbij je de pomp, 10 ventilatoren, een 4-tal sensoren, een paar ccfl's wilt uitlezen/bedienen.
Hiervoor maak ik gebruik van een µC-board gebaseerd op de motorola68000 cpu.
Ik maak gebruik van de 6821PIA om de I/O's te controleren
De baybus zal ook beschikken over de aansturing van de 8*32 LCD via een 6551 ACIA. Hiermee kan ik dus de status van alle I/O's zien op dit LCD.
Nu gebruik het systeem van adressering om zo over 32 I/O's te beschikken.
Hiervoor heb ik dus maar 5 uigangen van de PIA nodig.
Hiervoor heb ik een 5-to-32 decoder ontwerpen met behulp van een paar 74LS128 ic's. Nu heb ik dus 32 uitgangen ter beschikking.
Mijn probleem:
Ik wil ook de status inlezen.
Ik heb dus ook 32 aparte ingangen nodig die ge-encodeerd moeten worden naar 5 ingangen.
Hoe kan ik gemakkelijk met de 74LS148 '8-to-3 priority encoder'- IC, een encoder bouwen van 32-to-5 ?
Ik ben bezig met een digitale baybus te ontwerpen.
De bedoeling is om o.a ventilatoren/relais/sensoren te sturen; zowel de periferie instellen als uitlezen. Wat handig is als je een WC-setup hebt waarbij je de pomp, 10 ventilatoren, een 4-tal sensoren, een paar ccfl's wilt uitlezen/bedienen.
Hiervoor maak ik gebruik van een µC-board gebaseerd op de motorola68000 cpu.
Ik maak gebruik van de 6821PIA om de I/O's te controleren
De baybus zal ook beschikken over de aansturing van de 8*32 LCD via een 6551 ACIA. Hiermee kan ik dus de status van alle I/O's zien op dit LCD.
Nu gebruik het systeem van adressering om zo over 32 I/O's te beschikken.
Hiervoor heb ik dus maar 5 uigangen van de PIA nodig.
Hiervoor heb ik een 5-to-32 decoder ontwerpen met behulp van een paar 74LS128 ic's. Nu heb ik dus 32 uitgangen ter beschikking.
Mijn probleem:
Ik wil ook de status inlezen.
Ik heb dus ook 32 aparte ingangen nodig die ge-encodeerd moeten worden naar 5 ingangen.
Hoe kan ik gemakkelijk met de 74LS148 '8-to-3 priority encoder'- IC, een encoder bouwen van 32-to-5 ?