[php]Image Scrambler (uitdaging...)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024
Ey allemaal,

Het zit zo: Ik had het idee om een script te gaan schrijven dat plaatjes en foto's scrambled. Maar, ipv gewoon te beginnen, dacht ik eerst hier eens met jullie te overleggen op welke problemen je zou kunnen stuiten, en of het uberhaubt wel kan.

Waarom?
Iedereen heeft welleens foto's waarvan je niet wilt dat ze zich verspreiden over internet, daarom wil je deze beveiligen.

Uhm..Hoe had je dat willen doen?
Of het mogelijk is weet ik niet, maar als ik met ws_ftp op een plaatje view klik, krijg ik een textbestand, vol met leuke tekens. Die tekens zou je dus theoretisch moeten kunnen opslaan in een database. Die tekens zou je ook gecodeerd (md5) kunnen opslaan...

Problemen:

1. Ik weet niet hoe ik die tekens uit een plaatje in een string/variabele zou moeten zetten.
2. Gecodeerd zou zo'n string redelijk groot zijn, kan dat dus wel in een database worden opgeslagen?
3. Je moet de informatie ook weer terugkunnen toveren naar een bestand.
4. Het plaatje moet niet gecashed worden, en rechtermuisknop functies moeten uitgeschakeld zijn.

Op die manier kan het plaatje niet gesaved worden, en omdat het plaatje niet als bestand bestaat, kan je deze link niet direct intikken.

Op probleem 3 had ik iets als het volgende in gedachte: zet de informatie in een txt bestand, en rename die naar de extensie.

Ik weet niet of het allemaal mogelijk is natuurlijk, maar het leek mij leuk dit eens te bekijken.

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

dan zou hij met het weergeven van het plaatje wel moeite hebben, want de browser download meestal gewoon het bestand, dus zou wel moeilijk worden. of het gaat lukken dat weert ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:37

Stoffel

Engineering the impossible

2 puntjes:
- Je kunt in mysql bijvoorbeeld standaard al plaatjes in de DB opslaan
- Rechtermuisknop beveiliging kan _niet_, desnoods zet je Jscript uit in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:40
Je plaatjes kunnen altijd gejat worden. ALTIJD.

Als je een site opslaat mbv 'bestand' -> 'opslaan als', dan slaat de computer hem gewoon op als plaatje. Desnoods kunnen ze printscreen gebruiken om je plaatje te jatten.

Met andere woorden: als ze het willen hebben krijgen ze het ALTIJD. Dus waarom zou je zo moeilijk doen?

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je zou om te voorkomen dat het plaatje gejat wordt een lage kwaliteit kunnen nemen en er een ander (deels transparant) plaatje overheen kunnen leggen, soort watermerk. Dan je zou ook nog informatie in dat plaatje kwijt kunnen qua tekst. Als iemand het jat dan kan je in principe het zo achterhalen wie en wanneer het gejat heeft.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Roa:
Het zit zo: Ik had het idee om een script te gaan schrijven dat plaatjes en foto's scrambled. Maar, ipv gewoon te beginnen, dacht ik eerst hier eens met jullie te overleggen op welke problemen je zou kunnen stuiten, en of het uberhaubt wel kan.
Natuurlijk kan het ;)
Waarom?
Iedereen heeft welleens foto's waarvan je niet wilt dat ze zich verspreiden over internet, daarom wil je deze beveiligen.
Foto's die je wilt beveiligen moet je niet op het internet zetten, da's heel eenvoudig. Als je niet wilt dat mensen hem jatten moet je er een watermerk in zetten, expliciete copyright notices en verder heb je pech.
Of het mogelijk is weet ik niet, maar als ik met ws_ftp op een plaatje view klik, krijg ik een textbestand, vol met leuke tekens. Die tekens zou je dus theoretisch moeten kunnen opslaan in een database. Die tekens zou je ook gecodeerd (md5) kunnen opslaan...
md5 () is niet echt geschikt hiervoor. Je berekent met md5 een soort "checksum" waarmee je bijvoorbeeld 2 bestanden kunt vergelijken, of vast kunt leggen wat de checksum(message digest) van het bestand moet zijn.
1. Ik weet niet hoe ik die tekens uit een plaatje in een string/variabele zou moeten zetten.
zoiets:
$fd = fopen ( './bestand.jpg', 'rb' );
Gecodeerd zou zo'n string redelijk groot zijn, kan dat dus wel in een database worden opgeslagen?
Gecodeerd of niet gecodeerd, het bestand kan uberhaupt heel groot zijn, maar het kan ook heel klein zijn... Daarvoor zou je dus de MySQL manual moeten raadplegen, of het gewoon even uitproberen.
3. Je moet de informatie ook weer terugkunnen toveren naar een bestand.
zie header() en readfile (), daarmee kom je een heel eind ;)
4. Het plaatje moet niet gecashed worden, en rechtermuisknop functies moeten uitgeschakeld zijn.
Zoals ik hierboven al zei: Je kunt daar toch altijd omheen, echt waar. Als ik een plaatje wil hebben wat ik bij jou op je site zie, dan maakt het geen drol uit of jij het gecodeerd of niet op je server heb staan, ik maak desnoods gewoon een screenshotje of ga met wget () aan de slag...
Op die manier kan het plaatje niet gesaved worden, en omdat het plaatje niet als bestand bestaat, kan je deze link niet direct intikken.
Daar zit een denkfout. In je html zal je op een of andere manier de verwijzing naar een bestand op moeten nemen. Als ik die verwijzing op een pagina zie, zie ik een gewoon plaatje, als ik die zelfde verwijzing (URL) in mijn adresbalk tik, dan zou ik toch gewoon hetzelfde plaatje moeten zien.

Ja, je zou met referer-checks kunnen werken, maar helaas: daar kom je met wget heel eenvoudig omheen ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:24
MD5 is GEEN codering! MD5 is een cheksum. de MD5 van "blablabla" is altijd 1a36591bceec49c832079e270d7e8b73 maar uit deze tekenreeks kun je NIET terug naar "blablabla"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
Hmmm....Tja.....Het leek mij leuk zoiets te proberen..
- Je kunt in mysql bijvoorbeeld standaard al plaatjes in de DB opslaan
Dat wist ik niet...
Je zou om te voorkomen dat het plaatje gejat wordt een lage kwaliteit kunnen nemen en er een ander (deels transparant) plaatje overheen kunnen leggen, soort watermerk. Dan je zou ook nog informatie in dat plaatje kwijt kunnen qua tekst. Als iemand het jat dan kan je in principe het zo achterhalen wie en wanneer het gejat heeft.
Das wel een mooie ja..misschien dat ik zoiets ga proberen...
Foto's die je wilt beveiligen moet je niet op het internet zetten, da's heel eenvoudig. Als je niet wilt dat mensen hem jatten moet je er een watermerk in zetten, expliciete copyright notices en verder heb je pech.
Tja, ik vrees dat je daarin gewoon gelijk hebt ja....:'(
MD5 is GEEN codering! MD5 is een cheksum. de MD5 van "blablabla" is altijd 1a36591bceec49c832079e270d7e8b73 maar uit deze tekenreeks kun je NIET terug naar "blablabla"
Weer wat geleerd...ik dacht dat dat wel mogelijk was eigenlijk...

Maar goed, ik laat het idee maar weer varen, als je er toch omheen kan dan neem ik het zeker wel voor het onzeker, en komt dat plaatje helemaal niet online! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het niet makkelijker om een doorzichtig plaatje voor je echte plaatje te doen. Als ze hem dan willen saven dan dsave je een leeg plaatje. Natuurlijk kan je niet zo heel veel tegen screenshots doen. Tegen source bekijken kan je ook nog de source scramblen, daar zijn welproggies voor.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:21
Waarom dan niet een Java applet typen, die zelf de plaatje ophaalt en laat zien. Dan blijven de URL's van de plaatjes verborgen en werkt cachen en rechtermuisklik al helemaal niet :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 woorden : print screen

geef het op.. als ze je plaatje willen hebben krijgen ze 't toch wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
alleen printscrn werkt dan nog...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

GarBaGe schreef op 20 April 2003 @ 16:33:
Waarom dan niet een Java applet typen, die zelf de plaatje ophaalt en laat zien. Dan blijven de URL's van de plaatjes verborgen en werkt cachen en rechtermuisklik al helemaal niet :)
Maar dan heb je print screen nog niet ondermijnt.

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
Ik ben niet zo into java, das mijn volgende taal die ik wil leren, maar daar kan ik dus nog niets mee eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 19:17

bakkerl

Let there be light.

Het voorkomen van plaatjes rippen met printscreen kun je toch nooit voor komen. Alles wat op het scherm staat, kan je een prinrscreen van maken. Dit kost dan wat extra bewerkingen voor de persoon om weer een net plaatje van te maken, maar dit kan altijd.

Voor mogelijk ongein om met plaatjes uit te halen, zie als voorbeeld http://lamp.xs4all.nl/mirror/userfriendly.php. De plaatjes die je daar ziet, is een array met images van 100x100 die samen met plaatje maken. De optie save-as onder de rechtermuis-knop zal dan maar een image van 100x100 downloaden.
(de size 100x100 is nu nog vast, nieuwe versie wordt die random variable).

Daarstaat staan op mijn webpagina ook foto die ik zelf gemaakt heb. Met deze foto's haal ik een ander geintje uit. De foto's die je opvraagd, worden realtime kleiner gemaakt naar een 400x<xxx> image size. Daarnaast de jpg kwaliteit iets achter uit, en een copyright tekstje erop gezet.
Op de harddisk staat alleen dus mijn orginele onbewerkte foto's. Dit heb om 2 redenen gedaan: a) mijn foto's zijn niet door iedereen zomaar te downloaden (op orginele kwaliteit) en b) doordat ik de foto's realtime verklein, is de image nog maar ~400Kb ipv 1.5Mb (wat weer scheelt voor mijn upload bandbreedte :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
ik dacht een screenshot van OpenGL NIET werkt (aangezien dit geheugen door de vidcaard word gedaan, dus een Java Applet met OpenGL :) Maar echt zeker ben ik niet...
Pagina: 1