Toon posts:

PC instabiel onder matig/zware load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word zo langzamerhand helemaal gek van mijn pc!
Ik heb echt alles geprobeert wat ik kan verzinnen, maar mijn pc wil maar niet stabiel blijven draaien onder matige tot zware load! :(

Ik kan counter-striken (*thank god!*), beetje office gebruiken, browsen en thats it.
Zodra het een beetje spannend wordt, command & conquer Generals, Unreal 2, 3dmark 2001se krijg ik gare errors (zoals Sorry, an serious error occured) en zelfs spontane reboots.
Ik had nooit problemen met het fikken van cd's en nu zijn er laatst 3vd5 mislukt :/
3dmark runt heel even en tijdens of soms vlak na de eerste run van die jeep plopt hij zo terug naar mijn desktop. geen foutmelding nix. Probeer ik de demo van 3dmark krijg ik wel een error, maar die wordt netjes afgevangen door winxp.

Wat heb ik allemaal gedaan:
- WinXP veelvuldig opnieuw geinstalled, met sp1, zonder sp1 maakte allemaal niet uit
- nieuste Detonator drivers geinstalled, laatste hyperion drivers geinstalled
- oude detonator & hyperion geprobeert
- bios geflashed naar de laatste versie
- geheugen erin, geheugen eruit & bankjes geswitched
- oude videokaart er weer in gezet
Nix van dit alles heeft mogen baten :?

Aanleiding:
Een vriend van me had op de hcc (yep zo lang is het al drama) 256mb pc-133 gekocht. Hij helemaal blij snel naar zijn huis, ondersteunt zijn pc geen 32mb chips op de dimmetjes. Ik als de goedheid himself heb een dimmetje van mij geruild voor zijn nieuwe en toen begon de ellende...
Dus ik zijn dimmetje eruit gehaald en met de 256mb die er al in zat geprobeert, zelfde problemen. Geheugen van een vriend van me geprobeert, zelfde probleem.
Video kaart geswapped (dacht ff dat mijn ti-4400 de geest had gegeven, maar gelukkig niet :)) ook geen succes
winxp tussen de poginen door een paar keer opnieuw geinstalled, ook geen succes.

In de bios staan alle geheugen timings op spuit 11, dus dat is ook het probleem niet.

Hardware:
Zie sig. met 2 kleine aanpassingen: hij is niet meer oc'ed en er zit nu 384mb ram in. 256 + 128 pc 133. (beide 100% zeker goed werkend. Zijn mijn oude dimm + 128mb uit mijn server) nevermind, heb sig ff aangepast :)

Wat kan er mis zijn? Ik heb volgens mij echt alles geprobeert maar heb niets kunnen vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 14:07 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je kan een BIOS reset proberen, en voer eens een memtest uit, het lijkt er namelijk op dat je PC de fout ingaat bij toename van het geheugengebruik

note: ook al is het geheugen goed, je pc kan alsnog fouten geven met het geheugen, dus altijd testen

[ Voor 27% gewijzigd door dreeke op 19-04-2003 14:07 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mag ik toch nog even aan je geheugen twijfelen? Misschien zijn de dimmetjes wel goed, maar heb je per ongeluk een bankje opgeblazen, zoiets.

Je kan me laten ophouden met twijfelen door even een bezoekje aan www.memtest86.com te brengen ;)

edit:
En dank je wel, heh, dreeke :{ :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 19-04-2003 14:10 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
heb je nog aanraders voor mem test programma's?
of werken ze allemaal prima?

edit:
aah de antwoorden komen al voor de vraag :)
Thnx ga hem ff neerhalen!

duurt zo'n test lang?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 14:11 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tamelijk - memtest loopt oneindig door, voor 1 complete pass mag je toch wel een uurtje of wat uittrekken.
edit:
fraaaaie ondertitel trouwens :D

[ Voor 11% gewijzigd door Rataplan op 19-04-2003 14:14 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een floppy gemaakt, ga nu rebooten....
whish me luck :D

Je ziet wel een post langskomen als de test afgerond is :)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Rataplan schreef op 19 April 2003 @ 14:12:
[...]
edit:
fraaaaie ondertitel trouwens :D
offtopic:
En vooral fout. Moet uiteraard zijn: while (!asleep()) sheep++;

En umm.. CPU temp gecontroleerd?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nexxennium schreef op 19 April 2003 @ 14:20:
offtopic:
En vooral fout. Moet uiteraard zijn: while (!asleep()) sheep++;
offtopic:
Ja zeg, misschien staat dat ding wel in een grotere loop...

Met

while(!dead())
{
// ...
while (!asleep()) sheep++;
// ...
breathe();
}

is 'ie binnen vijf minuten dood...

Verwijderd

Topicstarter
maar ff ingelogd via mijn servertje, de test draaid nu op volle toeren.
maakt memtest een logfile eigenlijk?

cpu temp is niet extreem rond de 60graden als hij stressed (was), nu krijg ik hem niet gestressed meer :(

offtopic:
lol @ ondertitel discussie :D
moet idd while zijn, heb ik nooit aangepast....
vooruit vooruit zal uit meteen ff doen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 14:30 ]

Verwijderd

Als memtest niks oplevert dan moet je ook eens motherboard monitor proberen
die houd de voeding naar je mobo en 3dkaart in de gaten.
mbm5 is hier te vinden :

http://mbm.livewiredev.com/

Je kan een log laten maken met de stroom waardes om de X seconden (X is tijdseenheid)
als een van de waardes erg zakt ligt het waarschijnlijk aan je psu.

Verwijderd

Topicstarter
memtest heeft nu 1 pass gedaan, hij draaid nu 24:38...
0 Errors ECC Errs 0

Doet hij iedere pass hetzelfde, of herhaalt hij gewoon zijn testen?

upade:
WallTime Cached rsvdMem MemMap Cache ECC Test Pass Errors ECC Errs
0:48:39 384M 76K e820-Std on off Std 2 0 0

volgens mij is er niks mis met mijn memory! :)
Ik stop de test en zal mbm eens proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee dit krijg ik uit de mbm logfile (interval 1sec) tijdens het runnen van madonion.
(is ook maar een paar seconde, hij ploept zonder fouten terug naar mijn desktop)

19-4-2003 15:36:25 1334 MHz 22° C 25° C 45° C 1,80 V 0,36 V 3,42 V 5,03 V 12,19 V 0,00 V 0,00 V 5192 RPM 0 RPM 0 RPM
19-4-2003 15:36:24 1334 MHz 22° C 25° C 45° C 1,80 V 0,36 V 3,42 V 5,03 V 12,19 V 0,00 V 0,00 V 5192 RPM 0 RPM 0 RPM

edit: mkay lekker overzichtelijk :P
zet hem wel ff op internet

hier staat de logfile.
Kijk tot 15:36:52, toen was 3dmark alweer nokt :(

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me merke op dat de +12.00 tussen 15:36 - 52 uitschoot naar 12,25V ipv 12,19V.... is dit een probleem?
Ik heb zelf 0,0 verstand van voltages ed, ik ging er vanuit dat hoe meer, hoe beter gold...
is dat wel zo?

Verwijderd

Je moet rekening houden met een on-nauwkeurigheid van ongeveer 5%dus dat zit wel snor.
met voltages is meer beter maar teveel is ook niet goed. B)

nog iets welke direct X gebruik je ?
in 9.0 zit een bug dus misschien eens 9.0a proberen (als je die nog niet hebt)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb directx 8.1 (die zit standaard bij xp toch?)
is het nuttig om 9.0a te proberen? (en is die wel stabiel?)

heb nu de andere 256mb er ook bij gezet en laat weer een memtest lopen tijdens het eten.
ga na het eten eens de voeding uit mijn server in mijn pc hangen om te testen (just to be sure). Zal dan maar mijn cdrom &dvd niet aansluiten ivm power shortage.

In mijn server zit een 230Watt voeding, kan die het uberhaupt wel aan denken jullie? (die er nu in zit is een 450Watt btw)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 17:37:
ik heb directx 8.1 (die zit standaard bij xp toch?)
is het nuttig om 9.0a te proberen? (en is die wel stabiel?)
Imo is dit geen software die zowel spontane reboots kan veroorzaken als een fikker kan ontregelen - nog even afgezien van het feit dat 8.1 rock solid zou moeten kunnen draaien, denk ik toch dat je het eerder in de hardwarehoek zou moeten zoeken. In dit licht heb ik ook ff een move naar OH aangevraagd (of misschien PMG ), vind je niet erg :) toch?
heb nu de andere 256mb er ook bij gezet en laat weer een memtest lopen tijdens het eten.
Eet smakelijk :9
ga na het eten eens de voeding uit mijn server in mijn pc hangen om te testen (just to be sure). Zal dan maar mijn cdrom &dvd niet aansluiten ivm power shortage.

In mijn server zit een 230Watt voeding, kan die het uberhaupt wel aan denken jullie? (die er nu in zit is een 450Watt btw)
Als je problemen de kop opstaken na het bijplaatsen van een dimmetje, is de kans dat je voeding het niet trekt als je die drives eraf haalt, klein. Heb hier hele torens vol troep op 230W-voedingen laten draaien - maar het is geen wet van Meden en Perzen dat alles op zo'n kleintje goed functioneert. Vooral de combo 4400-met-thunderbird lust een behóórlijk slokje prik... Al leken de voltages goed, dat dan ook wel weer. Nou ja, zolang je met 450W test zal dat het probleem zeker niet wezen.

Je moet trouwens maar eens gaan [search=abit kt7a 4400], daar vind je allerhande info die je niet wilt weten. Kort samengevat: mobo ligt dwars en gaat dat blijven doen.

Wel heel gek dat je systeem het goed deed totdat je die extra dimm plaatste...

:? :? :?

Verwijderd

Topicstarter
Wel heel gek dat je systeem het goed deed totdat je die extra dimm plaatste...
Had alleen wat problemen met installeren (gf4 kwam niet door dos gedeelte van winXP) maar daar hadden meer kaarten last van. (in de laatste bios is dit probleem gefixt zeggen ze, nog niet getest :P)

Verder werkte het prima, warcraft 3 4xfsaa, rocksolid, loads of fun :)
Nu doet warcraft net zo suf als alle andere, grafisch zware, spellen.
Kort samengevat: mobo ligt dwars en gaat dat blijven doen
Het heeft gewerkt and I will make it work again! (/me krabt zich achter zijn oor* :+)

edit:
whoooeeee het andere 256mb dimmetje heeft zojuist ook 2 passes overleeft zonder fouten!
gelukkig is al mijn geheugen dan toch goed!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 18:55 ]

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Rataplan schreef op 19 april 2003 @ 18:37:
In dit licht heb ik ook ff een move naar OH aangevraagd (of misschien PMG ), vind je niet erg :) toch?
Bij deze naar OH, aangezien het niet duidelijk is of het aan je voeding, moederbord, geheugen, videokaart, toetsenbord, muis, netwerkkaart, geluidskaart, cd-romspeler, cd-writers, dvd-speler, etc. ligt.

Verwijderd

Topicstarter
OMFG nu lijkt het een CPU probleem.... 8)7

Net bios compleet gereset en niet direct met mijn dikke vingers aan de instellingen gezeten en 3dmark gedraaid en zowaar.... 5887 punten....
Toen snel gereboot 1333(133) ingesteld agp 4x aan en .... ploept ie zo naar mijn desktop! Ik *@#($&(@#*$ zal toch niet agp 4x zijn, dus ik agp 4x uitgezet en... ploep weer desktop tijden het draaien van 3dmark.

Nu 1200(133) ingesteld, agp 4x disabled en .... 7262 punten.

:'(

Hij heeft altijd rocksolid op 1466 gedraaid, what could be wrong?
Zou het alsnog de voeding kunnen zijn die niet genoeg power levert op 1333 en hoger?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ty :>
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 20:07:
Nu 1200(133) ingesteld, agp 4x disabled en .... 7262 punten.

:'(

Hij heeft altijd rocksolid op 1466 gedraaid, what could be wrong?
Zou het alsnog de voeding kunnen zijn die niet genoeg power levert op 1333 en hoger?
Ik snap jou niet.

Je zegt: "met sommige instellingen werkt 'ie niet, met sommige wel :'( "

Waarom is dat in vredesnaam :'( ? Daar zou je toch blij mee moeten zijn? Dat betekent namelijk, heel simpel, dat je hardware niet defect is. Als je met onveranderde instellingen geen problemen hebt, kan je d'r om zeker te wezen een 24-uurs test overheen gooien, knalt 'ie d'r niet uit, bingo! Your hardware is here to stay. Owh, en dat het een CPU-probleem is blijkt ook niet echt ergens uit ;) En er zat nou toch 450W in :?

Dan pas is de vraag: hoe krijg ik dit systeem zo snel mogelijk.

Dus je reset je bios nog een keer, je verandert helemaal niets, en je gaat tot morgenmiddag testen draaien.
En nee, daar hoef je niet de hele tijd bij te blijven zitten :P

Dan hebben we wat meer info over of en hoe je hardware defect is. Want als je een defect systeem gaat tweaken schiet dat natuurlijk niet op, net zo min als dat je naar hardwarefouten gaat zoeken in een systeem waarvan je de hele tijd de parameters zit te wijzigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rataplan op 20-04-2003 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eej net thuis, moest toch ff tjekken op een reactie :)
Daar zou je toch blij mee moeten zijn?
Mhh... eigenlijk niet. Kijk het geval is it is I who rule the computers!
en nu dans ik de hele tijd naar de pijpen van dat piece of crap stuk staal, terwijl ik nog een berg opdrachten te maken heb :(
En true, ben anderzijds ook zeer opgelucht. Hij geeft in iedergeval nog sterke tekenen van leven :)

En ja mijn voeding is 450watt.... maar daar is ook een boel mee gezegd.
Het is een vaag merk, geloof Cobra, lekker nep goudkleurig en met 2 fans. 1 ervan heb ik al moeten vervangen want dat ding stond te maaien als een grasmaaier en bleef zo nu en dan hangen :(

Ga mogen idd eens ff flink testen, zet hem smorgens aan en mag ie de hele middag lekker 3dmarks draaien :D

En ik ga echt met een opgelucht gevoel naar bed, ik heb in iedergeval 640mb's prima geheugen in mij pc zitten! :)

Verwijderd

Topicstarter
mhh 20x 3dmark heeft ie niet overleeft op 1200(133) :(
nu maar eens 10x op 1000(100) (100% default na reset)

still hopeful :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 12:54 ]

Pagina: 1