[exchange 2000] Mail van diverse domeinen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Stel, een bedrijf wil een nieuw onderdeel aan de organisatie toevoegen, en de bestaande gebruikers in Exchange moeten e-mail kunnen versturen en ontvangen namens dat nieuwe onderdeel.

Bestaand bedrijf: particulieren.nl, toe te voegen zakelijk.nl. Er bestaan howto's voor om een nieuwe organisatie toe te voegen maar daarbij worden de twee organisaties gescheiden, waardoor een gebruiker zou moeten uitloggen en inloggen onder een andere naam. (jan@particulier.nl --> jan@zakelijk.nl). Zie bijvoorbeeld http://asia.cnet.com/news...,39001152,39013988,00.htm

Hierbij wordt een extra public folder tree aangemaakt, een nieuwe storage group en twee nieuwe global address lists, die de default address list vervangen. Ook worden twee root public folders aangemaakt die de oorspronkelijke vervangen.

In een bestaande omgeving zou zoiets misschien problemen met de bestaande e-mail opleveren. Verder weet ik niet hoe outlook hierop reageert (in principe kan outlook namelijk voor zover ik weet maar vanuit één e-mailadres versturen). Een oplossing zou kunnen zijn om de nieuwe mailboxen (van jan/piet/klaas@zakelijk.nl) public folders te maken en de gebruikers hiertoe autorisatie te geven.

Wat ik wil is dat de bestaande gebruiker mail kan versturen namens jan@zakelijk.nl zonder uit te loggen.

Mijn idee is dat het mogelijk moet zijn om een public folder aan te maken zoals hier http://www.msexchange.org/articles/MF021.html omschreven. Alleen, hoe zorg ik ervoor dat de organisaties transparant zijn?

Ik ga dit in een testomgeving uitproberen. Mijn vraag is of het mogelijk is, en het mooiste zou zijn als iemand die dit een keer heeft gedaan een kleine aanwijzing geeft...

Bedankt!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Als Outlook draait in de niet-exchange mode is het iig wél mogelijk om uit meerdere namen e-mail te versturen, maar ik weet wel dat als hij draait in exchange mode en er is één exchange server in het outlook profiel aanwezig en een pop3-verbinding het volgens mij niet mogelijk is. Althans, heb die optie niet gezien. Als je in outlook gewoon twee exchange servers toevoegd, is dat een optie? Dan kan je inderdaad wel met het probleem komen te zitten dat je maar uit één naam kunt versturen. Verder lijkt het me dat het geen probleem moet zijn.

Verwijderd

kan je 2 exchange-servers toevoegen in Outlook ?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Je kunt in Outlook maar een Exchange server per profiel opgeven. Wat je wel kunt doen in Exchange nieuwe gebruikers aanmaken, hier mailboxen aankoppelen met het e-mailadres @zakelijk.nl. Vervolgens Send As n(of was het nou Send on Behalf?) permissies geven aan de juiste gebruikers geven.

In outlook kun je het veld Van weer laten geven (nieuwe mail, beeld -> Veld Van), hier kun je de juiste afzender selecteren.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• pinockio
"Send on behalf" heeft het nadeel dat eventuele replies in de mailbox van de oorspronkelijke gebruiker komen.

Verwijderd

Met iets vergelijkbaars zat ik ook, het ging dan alleen om het verzenden met een andere domein; zie 721626

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Volges mijn maak je 't jezelf veeeel te moeilijk.
Je kunt twee dingen doen:
1) op de mailboxen die nu "<user>@partikulier.nl>" als e-mail adres hebben, kun je in AD als primary SMTP address "<user>@zakelijk.nl" instellen. Eventueel middels een recipient policy maar 't kan ook handmatig. De users verliezen dan wel de mogelijkhjeid om als "<user>@partikulier.nl" mail te versturen. Als je wilt dat ze mail bestemd voor "<user>@partkulier.nl" nog wel ontvangen, kun je dat als secondary SMTP adres laten staan.
2) nieuwe mailboxen aanmaken waar je "<user>@zakelijk.nl" opplakt en bestaande users "send as" en "receive as" rechten geven op die mailbox. Als ze dan als "<user>@zakelijk.nl" mail willen versturen, kunnen ze in Outlook het From: field aanzetten en daar het betreffende e-mail adres invullen (als ze dus dat "send as" recht hebben).

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Waarom zou je 2 mailboxen aanmaken. Is het aanmaken van contacts in dit geval niet eenvoudiger? deze laten doorsturen naar de oorspronkelijke mailbox(het custom receipient idee van exchange5.5) Ik gebruik het zelf ook om mail door te sturen naar andere mailboxen. Nadeel is dat je niet "send on behalve" kunt doen. Maar als je 2 organisaties in 1 gaat voegen wil je dat volgens mij ook niet.

Bedrijf waar ik werk staan ook alle "oude" smtp adressen van overgenomen bedrijven nog in. Echter worden deze niet meer gebruikt en alleen nog voor ontvangen erin gezet.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

mutsje schreef op 21 April 2003 @ 11:40:
Waarom zou je 2 mailboxen aanmaken. Is het aanmaken van contacts in dit geval niet eenvoudiger? deze laten doorsturen naar de oorspronkelijke mailbox(het custom receipient idee van exchange5.5) Ik gebruik het zelf ook om mail door te sturen naar andere mailboxen. Nadeel is dat je niet "send on behalve" kunt doen[...]
Om "send as" te kunnen doen dus, maak je die mailboxen aan.
En het aanmaken van contacts heb je niks aan; dan kun je veel beter dat SMTP adres als secondary op een mailbox plakken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

daar heb je ook weer gelijk in. 2 smtp adressen en 1 om te zenden. Inderdaad 2 mailboxen als je send on behalve wilt doen. Maar ik had ook al vermeld dat je niet bij contacts "send on behalve" kunt doen.

Verwijderd

Als je in je ad met de rechtermuisknop de properties opvraagt van je root object kan je een name space toevoegen. bijv msft.com, er staan dan 2 namespaces. als je nu een gebruiker aanmaakt kan je kiezen uit 2 domeinen (voor je e-mail adressen). Als je nu wilt dat de gebruiker vanuit meerdere adressen wilt sturen dan moet je volgens mij ervoor zorgen dat het ook in de smtp settings aangegeven staan. Dan nog zorgen dat de mx-records op de juiste wijze aangemaakt worden en dan moet je volgens mij gewoon kunnen selecteren vanwelk adres je wilt sturen. er bestaan hier trouwens goede whitepapers over.

• pinockio
Ik ga nog wel eens uitvogelen wat in onze situatie het handigste is... Mensen, bedankt voor alle aanwijzingen! Het is mooi dat er mensen zijn die er meer van snappen dan ik, want ik vind Exchange nogal een ramp. 't Is dat de "baas" vanwege - imo - een soort van misplaatste ambitie (zo zie ik het) dit pakket wilde (je hebt het niet direct nodig met ca. 10 employees vind ik), wat mij betreft hadden we ergens anders naar gekeken, bijv. Groupware van Alt-N (zit in MDaemon, wat we toevallig hadden en nog steeds gebruiken ism Exchange, vooral omdat we ook al een virusscanner hadden daarvooor).
E-mail wordt met poproute opgehaald van MDaemon. Dat moet dus ook nog ingesteld worden, anders kan mail die direct van de mailservers wordt opgehaald met poproute niet gescand worden op virussen.

Ik vraag me wel af hoe het met licenties zit. Exchange gaat per seat, maar we gaan dus meerdere e-mailadressen gebruiken per persoon. Een beetje raar dat je dan evt. ook meer licenties nodig zou moeten hebben (weet iemand dat)? Anders gebruiken we gewoon webmail van MDaemon, kan je zonder problemen versturen namens iemand anders.

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 22:12
per seat wil nog niet zeggen per e-mail adres. Ik zeg altijd per stoel/tafel/pc. Microsoft zegt:The Exchange 2000 CAL is required for each device.

Webmail zit er standaard bij:Each Exchange 2000 CAL also includes user rights for Microsoft Outlook® and permits access from Outlook Web Access or any standard Internet-messaging client.

Zo, dat was een deel van http://www.microsoft.com/exchange/howtobuy/enterprise.asp

• pinockio
Brahiewahiewa schreef op 21 April 2003 @ 02:20:
(...)
2) nieuwe mailboxen aanmaken waar je "<user>@zakelijk.nl" opplakt en bestaande users "send as" en "receive as" rechten geven op die mailbox. Als ze dan als "<user>@zakelijk.nl" mail willen versturen, kunnen ze in Outlook het From: field aanzetten en daar het betreffende e-mail adres invullen (als ze dus dat "send as" recht hebben).
Dit werkt inderdaad. Mooi.

Nu nog iets verzinnen: er is ook een mailbox, info@zakelijk.com, die voor verschillende gebruikers toegankelijk moet zijn. Daarvoor heb ik ook een extra gebruiker aangemaakt, en de relevante gebruikers volledige toegang gegeven tot de mailbox. Wat bljkt nu:

De Verzonden Mail staat in de Verzonden Mail-box van de gebruiker die aangelogd is. Dat is niet zo praktisch, want díe mail kan niet door andere gebruikers gelezen worden. Het betreft een reisbureau, en men moet onderling weten wat er verstuurd is. (Dit is ook de reden van het gebruik van een gedeelde mailbox.) Is hier een oplossing voor? (Anders dan handmatig de mail in de Verzonden-box van "info" plakken.)

Ik zat te denken aan http://www.msexchange.org/articles/MF021.html - het verzenden namens een Shared Folder. Maar dan nog zal verzonden mail waarschijnlijk in de eigen Verzonden-box komen... (De procedure hiervoor is vrij ingewikkeld, ik ben er al mee begonnen maar mee gestopt, ook omdat ik niet weet of dit het oplost.)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

In mijn outlook staat onder Options | E-mail Options | Advanced E-mail Options een regeltje: "in folders other than the Inbox, save replies with original message". Misschien dat het aanvinken daarvan doet wat jij wil bereiken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• pinockio
Brahiewahiewa schreef op 25 April 2003 @ 01:27:
In mijn outlook staat onder Options | E-mail Options | Advanced E-mail Options een regeltje: "in folders other than the Inbox, save replies with original message". Misschien dat het aanvinken daarvan doet wat jij wil bereiken?
Deze optie zorgt er vreemd genoeg in de gebruikte setup voor dat e-mail die men namens info@zakelijk.com verstuurt in de Out-box van de gebruiker die 'm verstuurt komt. Dus niet in Sent Items, maar ook niet in de Sent Items van info@zakelijk.com...:?

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 25-04-2003 10:27 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

pinockio schreef op 25 April 2003 @ 10:23:
[...]Deze optie zorgt er vreemd genoeg in de gebruikte setup voor dat e-mail die men namens info@zakelijk.com verstuurt in de Out-box van de gebruiker die 'm verstuurt komt. Dus niet in Sent Items, maar ook niet in de Sent Items van info@zakelijk.com...:?
Da's helemaal niet vreemd: om mail te versturen moet het naar de outbox, zo werkt outlook nou eenmaal. Wat wèl vreemd is, is dat het in de mailbox blijft staan. Heb je de gebruikers in kwestie ook user rechten gegeven op die info@ mailbox? (ze moeten er wel schrijfrechten hebben om er messages te kunnen saven)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• pinockio
Brahiewahiewa schreef op 25 April 2003 @ 12:25:
[...]

Da's helemaal niet vreemd: om mail te versturen moet het naar de outbox, zo werkt outlook nou eenmaal. Wat wèl vreemd is, is dat het in de mailbox blijft staan. Heb je de gebruikers in kwestie ook user rechten gegeven op die info@ mailbox? (ze moeten er wel schrijfrechten hebben om er messages te kunnen saven)
Haha... het is wél vreemd, omdat verzonden mail normaal direct naar Verzonden Mail gaat, na het versturen. Hij wordt wél verstuurd, en blijkt dan evenwel in de Out box te staan.

De users hebben volledige mailbox rechten (Advanced Exchange properties) op de info mailbox.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn, dit is meer een Outlook dan exchange probleem. Zoek even op support.microsoft.com

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• pinockio
Wat blijkt nu??? Locaal wordt mail wel goed verstuurd en ontvangen, maar mail die d.m.v. Poproute opgehaald wordt in MDaemon wordt niet bij de gebruikers afgeleverd. Locale mail dus wel. Waar die mail blijft??? Ze staan wel in de mailboxen in de Mailbox store, maar de gebruiker kan ze niet lezen.. (Vaag dus.)

Gebruikers hebben een smtp-adres als pietje@zakelijk.nl gekregen.

Misschien moet ik "automatically update addresses based on recipient policies" maar eens wegvinken. Ik zag net dat het e-mailadres opeens veranderd was in pietje@particulier.nl (particulier.nl is nl. het primary domain, de naam van het domein zelf).

Of misschien moet ik een recipient policy aanmaken met de nieuwe e-mailadressen @zakelijk.nl.

[ Voor 35% gewijzigd door pinockio op 29-04-2003 12:48 ]

• pinockio
Hmm zie boven. "Edit" en "Quote" haal ik nogal eens door elkaar.

Shit, het werkte dus allemaal niet tenzij ik zakelijk.nl ook in de DNS zet... Geen zin in, veel te omslachtig, en misschien zelfs onmogelijk, aangezien ik geen toegang heb tot de DNS-servers van het domein en er op www.zakelijk.nl een website zit. Het blijkt dat de users allemaal in het domein particulier.nl zitten. Een alias als pietje-zakelijk (wat ze al hebben in het domein) loste het op. pietje-zakelijk@particulier.nl zorgt er voor dat de mailtjes wel aankomen. Mailtjes die vóór die tijd zijn opgehaald door Exchange zijn in een $#$&% zwart gat aangekomen (dat vind ik zo knap van Exchange, kan van alles zomaar laten verdwijnen). Gelukkig had ik voor de zekerheid de mail op de server laten staan.

Versturen vanuit pietje@zakelijk.nl blijft mogelijk, dus nu werkt zowel versturen als ontvangen.

Een en ander is dus niet zo straightforward als sommigen denken.... ;(

[ Voor 198% gewijzigd door pinockio op 29-04-2003 14:19 ]

Pagina: 1