bombadil schreef op 28 september 2003 @ 09:47:
[...]
Niet in de standaardpositie. Maar een handige jongen kan hem in zijn slot wel wat naar achteren schuiven lijkt mij. Ik weet alleen niet of dat dan nog werkt met de blauwe klikdingetjes. Maar daar valt wel een mouw aan te passen.
Ik vraag me overigens toch een beetje af wat je met deze kast icm waterkoeling moet (al heb ik het zelf ook).
Wel, nu blijkt dat die harddisk cages niet normaal verwijderbaar zijn, begin ik ook over deze kast te twijfelen. Ik heb nu een miditower waar geen waterkoeling in past, vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe kast.
Deze moet zijn:
- mooi
- licht
- een sidepanel hebben
- genoeg ruimte hebben voor waterkoeling
- niet té groot zijn
- ruimte hebben voor de audigy platinum
- het liefst ook een 12 cm blowhole hebben waar m'n black ice pro II op past
Ik viel eerst op de Chenbro X- spider gaming bomb vanwege de 12cm blowhole en de goede looks, driverails etc. De 12cm blowhole zit echter te dicht op de voeding om een black Ice Pro II erop te laten passen (zie ik op de foto's) - er moet namelijk minstens 1,8 centimeter ruimte tussen de bovenkant van de blowhole en de voeding zitten om de radiator te laten passen.
De Chenbro is te klein om de radiator ergens anders te laten. Misschien dat hij buiten de kast kan- maar al m'n PCI sloten zijn bezet, dus ik heb geen plek om de slangen naar binnen te laten lopen. Ik wil (en kan) verder ook niet zelf modden.
Ik heb op internet de Lian-Li PC75 gezien en dat leek me een heel mooie kast. Hij werd OK beoordeeld in reviews, niet top, want scherpe randjes.
Ik ben die kast in de winkel gaan bekijken en hij is inderdaad erg mooi en erg licht maar hij is ook belachelijk groot (60 cm hoog ofzo) waarbij de ruimte vooral in de 7 (ofzo) 5,25" drives zit. Hij heeft geen specifieke features die hem geschikt maken voor waterkoeling, behalve de vele ruimte waarin je alles wel kwijt kan. Misschien zou je de radiator zelfs kwijt kunnen in de 5.25"sloten!
Ik laat deze kast maar lopen omdat hij me zo'n 240 euro zou kosten.
Volgende optie: Chieftec Dragon Midi DX-01BL-DUW 340W Window, blauw/zilver/beige
Degelijke kast, is eigenlijk dezelfde kast als de Xaser III, maar stukken goedkoper. En iets minder mooi, naar mijn mening. De kast heeft ook geen open 5,25"slot boven de deur zoals de Xaser III hetgeen voor mij zou betekenen: de deur altijd open, of de deur eraf schroeven
De Harddisk cage is hier wel verwijderbaar hetgeen meer ruimte oplevert voor waterkoeling.
De kast wordt met voeding geleverd hetgeen voor mij eeen nadeel is, want ik heb al 2 voedingen liggen, terwijl ik maar één computer heb. Ik betaal dus voor iets dat ik niet wil hebben.
Ik ben de kast in de winkel gaan bekijken en ben er een beetje op afgeknapt toen ik hem ging optillen. De kast is met voeding erin namelijk ZWAAR. Om dezelfde reden ben ik op de blauwe Xaser III afgeknapt , ik vond de kleur mooi, maar het is geen alu en de kast is extreem zwaar met alles erin. Ik ga niet naar LAN-parties ofzo, maar ik verplaats de computer wel eens van m'n kamer naar de woonkamer om hem op de TV aan te sluiten en dan merk ik het wel als de computer te zwaar is.
Nog een Chieftect kast: AX-01SL-D
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=273
Dezelfde kast als de DX-01-BL- D hierboven. Maar geheel in aluminium. Gewicht: ca. 5,4 kg. Hij heeft alleen geen window!! Ik heb er ook geen window voor kunnen vinden. Misschien dat je een normale stalen zijdeur met window van de DX-01 sereis erin kunt passen, maar ik heb er nog geen in de juiste kleur gevonden. Ook is de prijs van deze kast (circa 139 euro ) i.c.m. met een los sidepanel met window (30 tot 50 euro) niet aantrekkelijk.
Vervolgens: de super flower 561 series.
http://www.super-flower.com.tw/sf-561t2-g.htm
Ontzettend mooie kasten, in veel kleuren verkrijgbaar met/zonder raam, best goedkoop ook (80 euro) bij ibo-computers.nl.
De 561 is relatief licht, niet te groot, heeft een blowhole bovenaan en een 12cm blowhole achteraan.
De kast heeft verder vijf externe 5,25" sloten. Ik heb momenteel 4 5,25" sloten bezet (twee optische drives, audigy platinum, harddisk) een een extra slot is welkom.
Ik heb alleen geen idee hoe deze kast mechanisch in elkaar steekt. IBO- computers is de enige uit pricewatch die deze kasten verkoopt, en ze zijn te ver weg van Den Haag om er een kijkje te gaan nemen. Ik heb op het O.H. -forum een topic erover geopend, maar niemand heeft ervaring met deze kast. Misschien zit die onderste harddrive cage wel vast, misschien heeft het ding wel scherpe randjes, misschien past die radiator helemaal niet aan de binnenkant...? (waarschijnlijk wel, je kunt de bovenkant iets lager vastmaken, en de onderkant met draadjes bevestigen)
De binnenkant ziet er ook een beetje cramped uit in vergeklijking met de XaserIII.
Antec Sonata Piano Black Quiet miditower
Deze kast heeft 12 cm blowholes. Of er een radiator in past weet ik niet. Ik heb me nog niet in deze kast verdiept, ik ben er wel een beetje tegen bevooroordeeld want hij is best wel klein, en hij is zwart. Dat past niet bij m'n sony DRU510A en Audigy Platinum bay. Ik heb ook niks aan die deur, en de looks van die kast gaan eraan omdat ik die deur eraf moet slopen.
De XaserIII heeft voldoende ruimte om er makkelijk mee te kunnen werken, is redelijk licht, ziet er mooi uit, heeft alvast een window, en *lijkt* ook ruimte te hebben voor de radiator + pomp. Ik denk er aan de pomp naast de PCI sloten neer te zetten, weet niet of dat ook past...
K heb nog wat gesearched op GoT en het blijkt dat andere mensen hier ook hemel en aarde hebben bewogen om een goede kast van een normaal formaat (geen big tower) te vinden voor hun waterkoeling, vooral de combinatie 12CM blowhole en aluminium lijkt onmogelijk. Veel mensen hier zijn aan het modden geslagen, waar ik de tijd, gereedschappen, vaardigheden, en een beetje ook de wil voor ontbeer.
Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB