Systeem met Abit KG7-RAID instabiel

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik heb een probleem met dit systeem:
-Abit KG7-RAID
-256MB PC2100 (van een fatsoenlijk merk, weet niet uit m'n hoofd welke)
-AMD XP1700+ T-Bred
-Leadtek Ti4200 64MB A250LE
-Maxtor 60GB 5400rpm
-300W voeding
-36X AOpen CD-ROM

De rest lijkt me niet echt van toepassing, omdat het probleem zich ook voordoet als ik de rest eruit laat.

Ik heb dit systeem in elkaar gezet en Windows XP op de 60GB geinstalleerd.

Onder het installeren kreeg ik 3 keer de error:
code:
1
2
3
4
5
6
16-bits MS-DOS sysbsysteem
C:\WINDOWS\System32\runonce.exe
De NTVDM-CPU heeft een ongeldige instructie aangetroffen
CS:06ac IP:0104 OP:f0 f3 ce f9 62
Kies Sluiten om de toepassing af te sluiten
Sluiten Negeren

De eerste 2 keer installeren ging hij hangen (freeze, blokjes blijven stilstaan, numlock reageert niet meer)

De 3e keer hield hij het wel vol en was hij goed geinstalleerd. In WinXP bleef hij alleen freezen na een paar uurtjes als ik gewoon foto's aan 't bekijken was bvb, of gewoon files aan 't kopieren was, of zelfs alleen door files aan 't browsen.

Ik kan wel succesvol met SiSoft Sandra 2001 de memtest en de CPUtest doen.
Ook kan ik MadOnion CPUmark volledig runnen met normale scores.

Ik heb in dit systeem voordat ik de 60GB erin heb gehad ook een keer getest met een 40GB HDD met XP en 98 erop en dit draaide in ieder geval een uurtje goed zonder vast te lopen. Voor de rest heb ik nog nooit wat op dit systeem gedraaid.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Hoe krijg ik deze bak stabiel? In de search kon ik niks vinden met Abit KG7...

Specs

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Heb je al je harde schijf getest op beschadigde sectoren?
En jouw geheugen kan je testen met Memtest86

[ Voor 114% gewijzigd door D-Three op 15-04-2003 18:12 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tsja .. Gewoon even wat dingen testen .. De GF4 vervangen door een cheapass PCI videokaartje, harddisk testen, geheugen testen, etc..

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op 15 April 2003 @ 18:08:
Heb je al je harde schijf getest op beschadigde sectoren?
En jouw geheugen kan je testen met Memtest86
Tja.. De HDD is in principe gewoon nieuw, dus 't leek me erg onwaarschijnlijk, maar kan idd geen kwaad.
Met het geheugen ging ik 'r vanuit dat als ik 'r 2 verschillende geheugen-benchmarks (SiSoft en CPUMark) op kon draaien dat het gewoon werkte, en ik heb 't hiervoor in een andere bak gewoon werkend gehad, maar testen kan nooit kwaad natuurlijk :)

Wat wel jammer is, is dat ik geen internet thuis heb, en daar staat hij, dus het kan ff duren voordat ik getest heb en resultaten kan posten, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het daaraan ligt... De HDD lijkt me wel iets waarschijnlijker.

Heeft iemand trouwens een idee wat die MS-DOS subsysteem 16-bit error wil zeggen? Dat klinkt vrij softwarematig voor mij, terwijl het gewoon een WinXP-setup is...

Specs

• D-Three
Masterdam schreef op 15 April 2003 @ 18:12:
[...]

Tja.. De HDD is in principe gewoon nieuw, dus 't leek me erg onwaarschijnlijk, maar kan idd geen kwaad.
Met het geheugen ging ik 'r vanuit dat als ik 'r 2 verschillende geheugen-benchmarks (SiSoft en CPUMark) op kon draaien dat het gewoon werkte, en ik heb 't hiervoor in een andere bak gewoon werkend gehad, maar testen kan nooit kwaad natuurlijk :)

Wat wel jammer is, is dat ik geen internet thuis heb, en daar staat hij, dus het kan ff duren voordat ik getest heb en resultaten kan posten, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het daaraan ligt... De HDD lijkt me wel iets waarschijnlijker.

Heeft iemand trouwens een idee wat die MS-DOS subsysteem 16-bit error wil zeggen? Dat klinkt vrij softwarematig voor mij, terwijl het gewoon een WinXP-setup is...
Het lijkt me toch dat de HD of het geheugen de oorzaak is.
Ik zou toch eerst eens even een controle doen op beschadigde sectoren. Ik heb zelf ook eens een dergelijk probleem gehad. 1 beschadigde cluster op mijn HD bleek de oorzaak. De HD was nochthans maar enkele maanden oud. Toevallig was dit een Maxtor (13 Gb) in combinatie met een KG7-Lite.

edit:
Benchmarks testen meestal niet het volledige geheugen! Dus een volledige "memory test" is het niet.
Wat die "MS-DOS subsysteem 16-bit error" wil zeggen, weet ik niet. Maar het lijkt me dat het bestand runonce.exe beschadigd is, misschien door een beschadigde cluster.

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 15-04-2003 18:17 ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
BalusC schreef op 15 april 2003 @ 18:12:
Tsja .. Gewoon even wat dingen testen .. De GF4 vervangen door een cheapass PCI videokaartje, harddisk testen, geheugen testen, etc..

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)
De GF4 werkt perfect in een ander systeem, en ik had ook al met een PCI kaartje getest onder de WinXP setup, was ik vergeten te vermelden.
Ik begin toch te vrezen dat 't aan de HDD ligt...
Ik zal de Technische PMG FAQ ook nog 's doorlezen, bestond volgens mij nog niet sinds de laatste keer dat ik hier was :)

Specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het vervangen van de stroomslurpende GF4 door een cheapass PCI kaartje heeft als uiteindelijke doel om de voeding uit te sluiten. Een no-name(?) 300W voeding uit hongkong oid kan namelijk best nogal eens doorslaan bij zulke systeemconfiguraties :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Zit de hd op de raid controller of op de ide controller?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Apache schreef op 15 April 2003 @ 18:32:
Zit de hd op de raid controller of op de ide controller?
De HDD zit op de IDE controller.
Ik zal trouwens ook ff die GF4 nog een keer extra vervangen door een PCI 2MB kaartje oid en nog een keer alle niet-nodige dingen eruit halen om te checken, en dan nog een keer de HDD checken (Scandisk doet dat goed toch?) en ff die memtest via schijfje doen ofzo :)

Specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Scandisk doet dat goed toch?
Liever met het tooltje van de HDD fabrikant itself :)
Kijk in de OM FAQ onder "mijn HDD doet vaag" B)

Verwijderd

Heb je ook al eens geprobeerd de voltages in je BIOS aan te passen ?
Bij mijn KG7-raid heb ik deze instellingen nodig om stabiel te draaien:

VCore: 1.725v
I/O: 3.500v
DDR Vcc: 2.620v

Gebruik je de VIA ide en de AMD AGP drivers ?
Zie ook deze site voor meer tips: http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=4

• D-Three
Tja, ik heb het ook gewoon opgelost met scandisk hoor...
Ik heb dan trouwens wel mijn HD omgeruild aangezien ik vond dat een HD van enkele maanden oud geen bad clusters mag bevatten!

[ Voor 54% gewijzigd door D-Three op 15-04-2003 22:32 ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk een schijfje en zit met m'n bak op internet (op een LAN), en ik ben nu memtest86 aan 't draaien
Ik heb ook Powermax gedownload,dus dat kan ik daarna gaan draaien :)
Zal ff posten als 'r wat uitkomt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Masterdam op 03-05-2003 14:56 ]

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ohja, ik heb trouwens ook in de BIOS de voltages veranderd, maar dat helpt niet...

De Maxtor test met PowerMax doet ie goed, dus daar ligt 't niet aan :)

Nu nog een keer memtest86 goed doen...

[ Voor 234% gewijzigd door Masterdam op 03-05-2003 15:45 ]

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
OK, laatste post voorlopig waarschijnlijk...

Memtest86 draait nu dus wel goed, maar hij geeft wel 47.257 errors... :'(
Ik vrees dat m'n DDR-RAM Dimmetje dus redelijk brak is... ;(

Ik zie onderin beeld alleen errors in Test5 tussen 0,7MB en 0,9MB...
Overal staat:
Good: efffffff Bad: ffffffff Err-bits: 10000000

Ik weet nog niet hoe ik door de errors moet scrollen, ff uitzoeken, maar het lijkt me vrij zeker dat 't aan 't DIMMetje ligt?

[ Voor 4% gewijzigd door Masterdam op 03-05-2003 15:51 ]

Specs

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 02:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

* SmartDoDo heeft ook een KG7-Raid Ook bij mij geeft memtest megaveel fouten bij test 5 :) Het geheugen heb ik ook getest in een andere PC en daar geven ze 0,0 fouten :) Het schijnt vaker voor te komen bij de KG7 bordjes. Mijn mobo loopt in ieder geval prima dus het lijkt me loos alarm. Test je geheugen in een andere computer en je weet zeker of het geheugen kapot is of niet :)

[ Voor 37% gewijzigd door SmartDoDo op 03-05-2003 16:07 . Reden: Leest wat prettiger ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hmm, dat scheelt iig :) , vond 't al vreemd dat ik wel gewoon benches kon draaien...

Probleem blijft: waardoor is m'n PC instabiel...

Misschien toch de voeding dan? Kan ik nog wel een keer gaan dubbelchecken, maar hij heeft het ook als ik het systeem kaal draai met een 2MB PCI videokaartje en verder alleen HDD...

Of toch de IDE-bus die hij niet goed wil installeren in windows? Maar waarom liep hij dan ook al vast onder het installeren van windows...

Als ik een benchmark of een game speel draait hij tot nu toe iig wel stabiel, en als ik helemaal niks doe ook een paar dagen. Hij loopt nu alleen vast als ik door files browse of files kopieer, en ik heb het ook gehad als ik alleen WinAmp gebruikte.

Specs

Pagina: 1