[PDF conversie] sommige fonts lelijk

Pagina: 1
Acties:

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem met het omzetten naar PDF met behulp van ghostscript en ghostgum. Sommige fonts worden wel mooi afgerond weergegeven, maar sommigen zien er juist erg ruw en korrelig uit.

Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mbraams/temp/pdf_fonts.png

Ik heb al met de instellingen zitten prutsen, maar helaas zonder resultaat. Zoeken heeft me ook weinig opgeleverd, hoewel dit topic er erg op lijkt (zonder goede oplossing voor dit probleem lijkt me).

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Omzetten waaruit, welke instellingen etc.

Zegt zo lekker weinig dit.

• AtHomer
  • Niet online
Gomez12 schreef op 15 April 2003 @ 17:25:
Omzetten waaruit, welke instellingen etc.

Zegt zo lekker weinig dit.
Ik stuur een MS Word document naar een virtuele postscript printer, die 'em dan als bestand aflevert. Dit .prn bestand zet ik om met ghostgum en ghostscript.

Dit alles met de default instellingen van ghostgum.

[ Voor 14% gewijzigd door AtHomer op 15-04-2003 17:34 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

zo te zien is je resolutie te laag, de drie fonts bovenin zijn standaard fonts die door tooltjes in de meeste OS-sen met enig fatsoen softwarematig goed worden getoond op je scherm (fonthints heette dat vroeger, tegenwoordig maakt men steeds beter gebruik van anti-alias). Die andere zijn true type fonts die door microsoft zijn gemaakt en niet beschikbaar zijn in postscript of een ander fontformaat, dit komt, bahalve door de copyrights van ms, door de minimale objectbeschrijving omdat die fonts in de eerste plaats op schermen gebruikt worden en de gemiddelde huis-tuin-en keuken-printer niet al te veel info nodig heeft.
Door gebrek aan die info kan GhostGum denk ik niet echt een fatsoenlijk font creeren omdat die in de eerste instantie uitgaat van van postscript (of pdf, dat eigenlijk een vervanging voor PS is bij juist gebruik zoals in de grafische industrie).
Dus je zou eens moeten kijken in hoeverre je de resolutie zou kunnen aanpassen. Of idd met een ander proggel pdf-jes proberen te maken, Distiller heeft vergaande mogelijkheden om ook TrueTypeFonts te integreren.

PS, als je een postScripr printer gebruikt, waarom maak je dan geen .ps file?? daaar kan GhostGum veel beter mee omgaan en de printerdriver kan veel beter de objecten in je document beschrijven.
bedenk ook dat MSWord geen PS gebruikt voor objectbeschrijving maar veel beperkter info waardoor ze dus o.a. ook die TTF kan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door NijntjeRocks op 15-04-2003 19:33 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• AtHomer
  • Niet online
NijntjeRocks schreef op 15 april 2003 @ 19:30:
zo te zien is je resolutie te laag, de drie fonts bovenin zijn standaard fonts die door tooltjes in de meeste OS-sen met enig fatsoen softwarematig goed worden getoond op je scherm (fonthints heette dat vroeger, tegenwoordig maakt men steeds beter gebruik van anti-alias). Die andere zijn true type fonts die door microsoft zijn gemaakt en niet beschikbaar zijn in postscript of een ander fontformaat, dit komt, bahalve door de copyrights van ms, door de minimale objectbeschrijving omdat die fonts in de eerste plaats op schermen gebruikt worden en de gemiddelde huis-tuin-en keuken-printer niet al te veel info nodig heeft.
Door gebrek aan die info kan GhostGum denk ik niet echt een fatsoenlijk font creeren omdat die in de eerste instantie uitgaat van van postscript (of pdf, dat eigenlijk een vervanging voor PS is bij juist gebruik zoals in de grafische industrie).
Dus je zou eens moeten kijken in hoeverre je de resolutie zou kunnen aanpassen. Of idd met een ander proggel pdf-jes proberen te maken, Distiller heeft vergaande mogelijkheden om ook TrueTypeFonts te integreren.

PS, als je een postScripr printer gebruikt, waarom maak je dan geen .ps file?? daaar kan GhostGum veel beter mee omgaan en de printerdriver kan veel beter de objecten in je document beschrijven.
bedenk ook dat MSWord geen PS gebruikt voor objectbeschrijving maar veel beperkter info waardoor ze dus o.a. ook die TTF kan gebruiken.
Bedankt voor alle info! De niet-postscript fonts worden gebitmapped heb ik inderdaad gelezen. De resolutie heb ik al op max. dus dat wordt niet beter.

Ik denk dat de enige oplossing is om alleen maar postscript fonts te gebruiken, of een ander programma voor pdf conversie. Ik heb net al even gezocht naar gratis postscript fonts, en er is redelijk wat te vinden, bijv. hier. Alleen ben ik er nog niet helemaal achter hoe ik die fonts "installeer" maar dat komt nog wel :).

Als ik naar een bestand print kan ik overigens niet kiezen voor een .ps bestand, alleen .prn of "alle bestanden (*.*)".

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

In de meeste gevallen zal Windows zelf herkennen dat het om een font gaat en een installatie-pop-upje tonen. Ikzelf geef de voorkeur aan een fontmanager als bijv. ATM (Adobe Type Manager).
Herkent Windows niks dan kan je, na dat je font in je fontmap geplaatst is rechtsklikken op het font en installeren selecteren.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
AtHomer schreef op 15 April 2003 @ 20:36:
[...]

Als ik naar een bestand print kan ik overigens niet kiezen voor een .ps bestand, alleen .prn of "alle bestanden (*.*)".
De printer in Windows wil altijd een .prn bestand aanmaken. Het hangt echter van de printerdriver af wat er juist in dat bestand staat. Als je zogezegd print naar een PostScript printer staan er in die file gewoon PostScript commando's. Renamen naar .ps zou dan moeten werken.

Trouwens, in GhostGum wordt wel eens een document slecht weergegeven maar als je het print, komt het er perfect uit. Heel dat font gedoe is behoorlijk ingewikkeld; ik weet nog altijd niet goed hoe het nu in mekaar zit.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

TaXaN schreef op 16 April 2003 @ 20:58:
De printer in Windows wil altijd een .prn bestand aanmaken. Het hangt echter van de printerdriver af wat er juist in dat bestand staat. Als je zogezegd print naar een PostScript printer staan er in die file gewoon PostScript commando's. Renamen naar .ps zou dan moeten werken.
Dat moet ik onthouden, dat wist ik nog niet (gebruik niet vaak Windows met dit soort dingen ;))
Trouwens, in GhostGum wordt wel eens een document slecht weergegeven maar als je het print, komt het er perfect uit. Heel dat font gedoe is behoorlijk ingewikkeld; ik weet nog altijd niet goed hoe het nu in mekaar zit.
Dat komt omdat een (PS)font uit twee delen bestaat, een deel dat de exacte omschrijving v/h font beschrijft, met name voor printer/filmbelichter, en een deel dat de weergave beschrijft, bitmap.
Dat laatste is pas sinds een paar jaar in ontwikkeling, voor fonthints en anti-alias had je alleen de letteromschrijving waar bijv. DOS mee werkt.
Als je een PS-font download dat zul je ook altijd zien dat een font bestaat uit minimaal twee bestanden, en bij gebruik van een fontmanager zie je ook dat de scherm en printer beschrijvingen apart van elkaar worden opgeslagen.
Omdat niet alle fonts door fabrikanten worden gemaakt, maar door designers en beunhazen vergeet men nog wel eens screenfonts (juist) te beschrijven. Mensen die die lettertypen mooi vinden hebben die ge-add in hun fontlibrary en op die manier zijn die fonts een 'eigen' leven gaan leiden, ze duiken overal op en overal zijn er mensen die de fonts re-designen, om wat voor reden dan ook (dat geldt ook voor officiele fonts overigens), en laten daarbij nog wel eens een steekje vallen, met name op het gebied van screenfonts.
Zoals je begrijpt raken er daardoor nogal wat fonts (ook standaardfonts) in omloop die niet echt betrouwbaar zijn.
Een andere reden (veel simpeler besef ik nu :+) kan zijn dat je anti-alias software wat aan de oude kant is en een oud protocol gebruikt, meestal is het installeren van een basisversie van ATM (waar anti-alias standaard inzit), voldoende om de fonts er een beetje beter uit te laten zien op je monitor (zowel mac als pc), volgens mij is er vast wel een free- of shareware versie beschikbaar. XP en OSX hebben allebei de nieuwste anti-alias software voor het juist weergeven van fonts en i.p. heb je dan geen apart proggel nodig aangezien de meeste van die proggels ouder zijn dan de bewuste OS-sen.

[ Voor 5% gewijzigd door NijntjeRocks op 16-04-2003 21:38 ]

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
*bookmark*

Ik werk nogal veel met LaTeX en die gebruikt ook allerlei soorten fonts met soms rare problemen. Onscherpe tekst en missing tekentjes bij compilen en/of omzetten naar .ps en .pdf. Ik heb mij er nog niet in verdiept maar ik heb al vragen en antwoorden gelezen in de nieuwsgroepen erover en het is toch ne redelijke knoeiboel precies...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Pagina: 1