Softwarematig routen met 2 Breedtband internet verbindingen

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
Het probleem is zo:
Ik wil graag 2 ADSL wide-open ljinen zo combineren dat ik 1 dubbele bandbreedte krijg.
Ik had al geinformeerd of dit hardwarematig kon, maar geen enkel bedrijf kon dit waarmaken.
alleen cisco had een 'oplossing' maar dat was nogal prijzig (+/- 3.000 euro!!) dat gaat me iets te ver voor een routertje. De meeste dualWAN routers gebruiken namelijk de 2e poort in het geval dat je verbinding wegvalt 2e lijn als backup duz.
nu is mijn vraag of dit ook software matig kan, 2 lijnen in mn server, en dan met een programmaatje deze lijnen samenvoegen.
(2x 7800 kbit/s = 15.600 kbit/s) theoretisch dan.

Weet ook iemand of er ook software is dat op windows draait.. ben namelijk (nog) niet helemaal into linux.
ik draai nog het 'oude vertrouwde' windows 98 op mn p1 200 MHz servertje
alle tips zijn welkom..
Het heel idee is inderdaat dat ik mn bandbreedte kan optellen.
ik neem aan dat zoiets bestaat..
ik ben toch niet de enige die wat extra abndbreete zou willen creeren op deze manier?!

Lavast bedankt!! :P

Greetz Greeg

Is somebody not editing what I'm saying here???

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:15
ik heb even wat gezocht op GoT en er is best wel wat over te vinden, zoek eens met de search naar bandbreedte verdubbelen oid!

Dubbele kabelverbinding?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Greeg schreef op 12 April 2003 @ 21:38:
Het probleem is zo:
Ik wil graag 2 ADSL wide-open ljinen zo combineren dat ik 1 dubbele bandbreedte krijg.
Ik had al geinformeerd of dit hardwarematig kon, maar geen enkel bedrijf kon dit waarmaken.
alleen cisco had een 'oplossing' maar dat was nogal prijzig (+/- 3.000 euro!!) dat gaat me iets te ver voor een routertje. De meeste dualWAN routers gebruiken namelijk de 2e poort in het geval dat je verbinding wegvalt 2e lijn als backup duz.
nu is mijn vraag of dit ook software matig kan, 2 lijnen in mn server, en dan met een programmaatje deze lijnen samenvoegen.
(2x 7800 kbit/s = 15.600 kbit/s) theoretisch dan.

Weet ook iemand of er ook software is dat op windows draait.. ben namelijk (nog) niet helemaal into linux.
ik draai nog het 'oude vertrouwde' windows 98 op mn p1 200 MHz servertje
alle tips zijn welkom..
Het heel idee is inderdaat dat ik mn bandbreedte kan optellen.
ik neem aan dat zoiets bestaat..
ik ben toch niet de enige die wat extra abndbreete zou willen creeren op deze manier?!

Lavast bedankt!! :P

Greetz Greeg
Als jij download vanaf 1 host met 1 connectie zal slechts 1 van de lijnen gebruikt worden. Maar als je gebruikt maakt van software als downloadaccelerator of zelf meerdere downloads tegelijk start wordt er wel gerbuik gemaakt van meerdere lijnen tegelijk.

De meeste providers kunnen namelijk de data aan hun kant niet "splitten" over 2 lijnen.

Een windowsprogramma wat je kan proberen is Surfdoubler, werkt met 2 kaarten extern en 1 kaart intern.

• Greeg
misschie moet ik er wel ff bijvermelden dat het niet perséé de bedoeling is dat ik in mn eentje alle bandtbreedte voor mezelf houd, het is de bedoeling dat ik de totale banmdbreedte wee verdeel over een mannetje of 12 duz:
15600 mb/s : 12 = 1300 mb/s
zodat 12 man gelijde bandbreedt hebben als kabel
maar eht zou wel leuk zijn dat asl ik in mn eentje erop zit ik wel met die totale bandbreedte kan downloaden..

Verwijderd

Greeg schreef op 12 April 2003 @ 22:59:
misschie moet ik er wel ff bijvermelden dat het niet perséé de bedoeling is dat ik in mn eentje alle bandtbreedte voor mezelf houd, het is de bedoeling dat ik de totale banmdbreedte wee verdeel over een mannetje of 12 duz:
maar eht zou wel leuk zijn dat asl ik in mn eentje erop zit ik wel met die totale bandbreedte kan downloaden..
je bent wel optimistisch zeg :) 1300mbit per seconde trek ik in amsterdam nog niet eens :P

Kijk anders eens naar Linux icm squid. Dan balance je iig ftp/http verkeer al :)

• Greeg
Het zijn natuurlijk theoretische getallen, maar ik moet wát cijfertjes noemen om de zaak duidelijuk te maken he ;)

Verwijderd

zullen we het dan maar bij kbit/s houden? ;) :P

Maar ik zou voor een Linux alternatief kiezen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 23:06 ]

• _VpS_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04-2023
Maybe is dit wat (pag 3). Gaat over de Netpassage NP15* routers met parallel broadband mogelijkheden:
http://www.cpx.com/whitep...0Parallel%20Broadband.pdf

(bb) || !(bb)

• Greeg
het probleem is dat ik nog helemal geen ervaring met linux heb.
daarkomt bij dat ik maar een p 200 servertje heb, dus kan ik niet met de linux windows werken.
misschien dat dit een oplossing bied?
http://nexland2.temp.veri...products/product.cfm?id=4
het nadel is dat het een hoop geld kost (520 euro)
en softwarematige oplosing misschien wel gratis..
ik zou niet weten hoe ik het emt linux zou moeten aanpakken
de enxland pro 800 turbo werkt ook met loadbalancing

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Greeg schreef op 12 April 2003 @ 22:59:
Hmm, het zal eerder zoiets worden als:
2x 7800 kbit/s = 15.600 kbit/s / 8 = 1950 Kbyte/s / 12 = 162,5 Kbyte/s

Is al wat anders dan 1300 mb/s :P

Zijn die 2 adsl verbindingen niet over dezelfde lijn getrokken ? Je technisch maximale bandbreedte bij ADSL is namelijk 7800 kb/s, afhankelijk van de kwaliteit van de koperkabel, afstand tot de wijkkast en de afstand tot de kpn centrale. Als beide adsl modem's over dezelfde buitenlijn gaan (lees: lijn van het huis naar de wijkkast) dan haal je nog steeds met 2 modems maar 7800 kb/s maximaal. En zelfs dat ga je niet halen. Dat is net alsof je met een 100mbit netwerk ook echt 100 mbit snelheid haalt.

Maarja, ik wil niet negatief zijn hoor >:)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
DualBanding naar providers gaat niet lukken. Splitsen netwerkverkeer ms wel.

Wat je evt. kan proberen is (gak toch ook 's doen wanneer ik tijd heb):

Op elk WAN-link plaats je een simpele router/switch die natturlijk wel wat config mogelijkheden moet hebben.
De eerste router config je op network( & gateway) 192.168.1/24 en de andere als 192.168.2.0/24. Die twee routers verbindt (cross) je met elkaar over de UP-link-LAN-kant.
De router configuratie zodanig instellen dat ze vice-versa naar elkaar IP-routen.
Wel zorgen dat de 2e router evt. DHCP requests relayeert naar de 1e.

Vervolgens stel je in je 'host-pc' networks in (route add's etc). waardoor je bepaalde sites dus bereikt via router1 en andere sites via router2. Dit kan je natuurlijk prima regelen met een batch bestandje die je al of niet intelligent opbouwt op basis van je logs.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Greeg
klinkt moeilijk..:S
als ik gewoon een router met 2 WAN ingangen pak, met load balancing, heb ik dan niet hetzelfde?
overgens ben ik me ervan bewust dat alle snelheden theoretisch zijn, en als met het over netwerksnelheid praat heeft men het over mbit, en niet mbyte.
vandaar:)met de max. theoretische snelheid is idd: 1950 Kbyte/s (1300 kbit/s)

• Greeg
Ik meende trowuens ergens gelezen te hebben dat ADSL geen shared medium was zoals kabel. duz dan zou het in principe toch wel uitmaken of ik 1 of 2 verbindingen leg?

• PtrO
Greeg schreef op 13 April 2003 @ 01:24:
klinkt moeilijk..:S
als ik gewoon een router met 2 WAN ingangen pak, met load balancing, heb ik dan niet hetzelfde?
[..]
Idd wat moeilijk en is een vorm van manuele balancing.
Voordeel hiervan is a) leuk om te proberen en b) relatief goedkoop, te doen met bijv. standaard Draytek spul, bijv. 2 * een 2200E = €200,-, laadt hierop wel FF de laatste 2.3.x. firmware.

Edit:
Inzake share-usage. Naar mijn idee, wanneer je 2 * ADSL 'max8Mbit' hebt krijg je dat in principe ook. De lijn(en) zijn niet geshared op lokaal (wijk/huis) niveau. Wel is e.e.a. uiteindelijk (theoretisch) in de centrale geshared naar de backbone. Kortom, 2 * ADSL = 2 * de speed.
Prima geschikt dus om bijv. een studenten huis te in te koppelen via twee routers en dus de mogelijkheid om centraal te bepalen wie van welke gateway (= ADSL) lijn gebruik maakt.

Edit 2": Kijk ook 's op PNS Twee SDSL lijnen bundelen

[ Voor 41% gewijzigd door PtrO op 13-04-2003 20:38 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
1: met die 200 gaat het beter gaan om Linux te draaien dan Windows (mijne router, DHCP, DNS, Sendmail, Apache, SQL, SSH, CenterICQ) draait op een P1 100MHz nu met 64MB RAM en 10G HD. Gemiddeld aantal verbindingen: 30 overdag (collega's starten allemaal centericq op) soms eens een verdwaalde surfer. Load: 70% proc, 40MB RAM (geen X-server erop gezet wel). Kheb die onlangs in elkaar gestoken.
2: Je moet eens zoeken op de search en de advanced routing howto lezen.
3: Traffic shaping eens opzoeken op de search en een howto lezen
4: Learn Linux, you need it.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Greeg
Ok tijd om een LINUX bak te maken duz..
dan zal eerst de nodige documentatie voor doorgespit moeten worden denk ik..aangezien ik daar nog een newby in ben
Kan iemand mij aanraden welke LINUX ikeht beste kan nemen? (versie? distributie?)
Ik denk dat ik zie ie zo die nexland pro800turbo koop.. ben ik iig van het gezeik af mocht het niet werken..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Greeg schreef op 14 April 2003 @ 14:42:
Ok tijd om een LINUX bak te maken duz..
dan zal eerst de nodige documentatie voor doorgespit moeten worden denk ik..aangezien ik daar nog een newby in ben
Kan iemand mij aanraden welke LINUX ikeht beste kan nemen? (versie? distributie?)
Ik denk dat ik zie ie zo die nexland pro800turbo koop.. ben ik iig van het gezeik af mocht het niet werken..
Kan dat ding wel 2*8mbit routen? Of houdt het er bij 2*1.5mbit al mee op?

• Greeg
k zou het niet weten.. hoe kan ik daar achter komen?

• Greeg
jadjong schreef op 14 April 2003 @ 15:09:
[...]

Kan dat ding wel 2*8mbit routen? Of houdt het er bij 2*1.5mbit al mee op?
Hoe kan ik daar achter komen??

• PtrO
Greeg schreef op 15 April 2003 @ 16:22:
[...]
Hoe kan ik daar achter komen??
Volgens de specs ( http://www.nexland.com/pr...land_Pro800turbo_Data.pdf ) kan ie aan de WAN kant 9.5Mbit (zeg maar 10Mbit) aan. Dus kan hij niet de (in theorie) gewenste 2*8mbit doen.
In de praktijk zal je je daar ws nu niet echt al te druk om maken. Zie eerst maar 's echt de volle 8Mbit die één ADSL lijn maximaal zou (kunnen) bieden thuis te krijgen. Zo ja, dan woon je vast zowat in de achtertuin van de KPN centrale.

Verder zou het interessant zijn wanneer iemand dat ding zou kunnen onderwerpen aan een WAN2LAN speedtest.

• Greeg

Pagina: 1