Dubbele kabelverbinding?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb onlangs naast m'n chello-account (Terayon-modem) een abonnement genomen op Interkabel@kun (kabelverbinding via de Universiteit Nijmegen, met Com21-modem). Vandaag hebben ze storing bij Interkabel@kun, dus heb ik even m'n oude chello-setup geinstalleerd (ik heb het abo nog steeds niet opgezegd) zodat ik toch m'n dageljkse shot internet tot me kan nemen :)

Maargoed, wat ik me dus afvraag:
- Kan ik met een splitter deze modems tegelijk gebruiken?
en...
- Als ze het dan allebei doen, kan ik dan op een of andere manier m'n bandbreedte verdubbelen door ze gelijktijdig te gebruiken? Het mooiste lijkt me als bijv. 1 download wordt verdeeld over de beide verbingen. Ik ben niet helemaal onbekend met linux (ik heb nu ook een linuxgateway draaien), maar ik kan in de docs even niet terugvinden of dit mogelijk is.

I reject your reality, and substitute my own.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40
Op dinsdag 20 november 2001 13:03 schreef _sNaRs_ het volgende:
- Kan ik met een splitter deze modems tegelijk gebruiken?
en...
Ja.
- Als ze het dan allebei doen, kan ik dan op een of andere manier m'n bandbreedte verdubbelen door ze gelijktijdig te gebruiken? Het mooiste lijkt me als bijv. 1 download wordt verdeeld over de beide verbingen.
Ja. (bundling)
(Hier is een paar dagen geleden nog een topic over geweest.)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
bridging :?

maar er is ook zo'n proggie download dubbler ofzo
die kan downloaden met 2 lijnen of meer :P

Verwijderd

Ow daz lekker dan wil ik 4 @home abbo's :P kan dat dan ook heb je dan 4x16kbUp? dat zou LOL zijn

• happy3736
Op dinsdag 20 november 2001 13:08 schreef Qorne het volgende:
Ow daz lekker dan wil ik 4 @home abbo's :P kan dat dan ook heb je dan 4x16kbUp? dat zou LOL zijn
dat weet ik niet
een server moet dat dan ook ondersteunen dat je met 4 connecties kan uploaden 1 file ofzo

maarja is wel 400 p/m

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 13:11 schreef happy3736 het volgende:

[..]

dat weet ik niet
een server moet dat dan ook ondersteunen dat je met 4 connecties kan uploaden 1 file ofzo

maarja is wel 400 p/m
Klopt is wel vrij duur :( krijg je geen groeps korting dan >:)

Verwijderd

Je kan helaas niet 1 download (=1 connectie)verdelen over 2 kabelmodems. Je kan ze wel allebij tegelijk gebruiken. Hiervoor is een Linux bakkie het makkelijkste. Installeer wel ff een 2.4 kernel en iptables, anders wordt het een stuk moeilijker.
Je kan dan de load verdelen over de 2 kabelmodems via 'round-robin', dat wil zeggen eerst de 1e een connectie, dan de andere een connectie. Kijk hiervoor eens in de advanced routing HOWTO, hier staat wel het 1 en ander in.

Connectie bundling kan alleen bij point-to-point verbindingen, waarbij allebij de kanten (ISP en jijzelf) de bundling kunnen verzorgen. Bijvoorbeeld bij een dual ISDN lijn met PPP kan dit.

• snars
  • Niet online
Dat dacht ik al ja...er zou een knap stukje software voor nodig moeten zijn om het te maken zoals ik in gedachten had (een samenwerking tussen download accelerator en linux ofzoiets :)) Maargoed, ik ga kijken wat ik er van kan maken...bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 14:07 schreef cybertony het volgende:
Je kan helaas niet 1 download (=1 connectie)verdelen over 2 kabelmodems. Je kan ze wel allebij tegelijk gebruiken. Hiervoor is een Linux bakkie het makkelijkste. Installeer wel ff een 2.4 kernel en iptables, anders wordt het een stuk moeilijker.
Je kan dan de load verdelen over de 2 kabelmodems via 'round-robin', dat wil zeggen eerst de 1e een connectie, dan de andere een connectie. Kijk hiervoor eens in de advanced routing HOWTO, hier staat wel het 1 en ander in.
met een echte router kan je de down/upload laten zoeken welke kabelmodem de beste verbinding heeft op dat moment.
hierover staat nog een topic open bij advanced networking als ik het goed heb... (geen zin in te zoeken dat doe je zelf maar!!!)
Connectie bundling kan alleen bij point-to-point verbindingen, waarbij allebij de kanten (ISP en jijzelf) de bundling kunnen verzorgen. Bijvoorbeeld bij een dual ISDN lijn met PPP kan dit.
beide kanten moeten inderdaad de bundling "begrijpen". ik denk dat dit bij kabel niet mogelijk is...
volgens mij gaat de vergelijken met isdn niet op omdat je in dit geval 2 ipnr/macadressen hebt en twee gateways...

• happy3736
Op dinsdag 20 november 2001 14:07 schreef cybertony het volgende:

dit kan wel met windows
er is zo'n proggie download doubler heb er namelijk al eens naar gezocht
het staat volgens mij wel op tuwcows

ff gezocht

http://www.midcore.com/downdoub.htm

MidPoint's Download Doubler makes further use of MidPoint's patent-pending Connection Teaming feature. Since multiple connections are available, file download times are dramatically reduced by receiving two pieces of a file in parallel. As an example, instead of a file taking 10 minutes to receive, Download Doubler splits the file into two pieces each taking only 5 minutes to download. Because each piece of the file is being received in parallel over a different connection, the total elapsed time is only 5 minutes

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 14:24 schreef happy3736 het volgende:

[..]

dit kan wel met windows
er is zo'n proggie download doubler heb er namelijk al eens naar gezocht
het staat volgens mij wel op tuwcows
nee het kan niet...
voor downloaden zet je een sessie op naar een server en die kan je maar vanaf 1 ipnr opzetten. de server aan de andere kant begrijpt echt niet dat je vanaf 2 ipnummers download. (als het aan beide kanten bekend is kan het wel natuurlijk, maar dus niet bij bv downloads.microsoft.com)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Heeft alleen geen zin als allebei de kabelmodems in hetzelfde netwerk zitten (hub-principe)... Dus alleen als je een gegarandeerde bandbreedte per aansluiting hebt :)

Bloed, zweet & koffie

• snars
  • Niet online
Wacht ff....als je een aantal connecties kan verdelen over verschillende kabelmodems, kan je dus wel degelijk voor 1 download van beide modems gebruik maken. Ik gebruik al een hele tijd Download Accelerator, een proggel wat voor 1 download meerdere connecties legt met de server (hier is vast een mooie term voor, sockets openen ofzo). Als je 1 bestand download wordt het dus opgesplitst in meerdere kleine bestandjes, die gelijktijdig worden gedownload, en later weer worden samengevoegd. Ook met een normale kabelverbinding zorgt dit voor snellere downloads (met 1 connectie wordt blijkaar niet de maximale bandbreedte benut). Voorwaarde is wel dat de server HTTP/FTP resume ondersteunt. Met het volgende in gedachten:
zou je de boel dus toch kunnen versnellen. Zuuupageil!!

Pagina: 1