[EL]Blinkenleds bouwen - PCB ontwerp - Group project?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.539 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965

Topicstarter
Ik loop al een tijdje met het idee om een Blinkenleds thingy te bouwen voor aan de muur in m'n kamer... Ik vroeg me af of iemand hier al een keer daarmee bezig is geweest... Het lijkt me leuk om dit samen met een aantal mensen te bouwen.

Voor meer informatie kan je onderstaande links even bekijken:

http://www.jalcds.de/blinkenleds/
http://www.jalcdsforum.de/board.php?boardid=20

Afbeeldingslocatie: http://www.moddingmeister.de/Blinkenleds/BL04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.isis.de/members/~mamaas/schrottybl.jpg

Ik heb veel informatie, schema's en software verzameld afgelopen paar maanden, als er genoeg interesse is kan ik wel even snel een webpage in elkaar zetten waar die zooi te bekijken is. Verder staan er op het Blinkenleds forum ook veel links naar sites, pics, schema's, e.d...

Ik zou graag gebruik willen maken van een mooie pcb ipv dat ik alles zelf moet gaan solderen met draadjes enzo... dat wordt zo'n rommeltje en dat ziet er niet uit als het aan je muur hangt :|

Zijn er mensen die interesse hebben om mee te doen? Ik denk misschien zelfs aan een IA als er animo is, maar dat moeten we dan even buiten GoT om doen, omdat we anders ruzie krijgen met de Modjes :+

Misschien is er ook wel iemand in Duitsland die een berg PCB's op de post kan gooien.

Ik rij regelmatig langs het KPN gebouw in Rotterdam, daar zitten ook 100'en groene lampies op. Daarvoor is gebruik gemaakt van Blinkenlights, waar Blinkenleds weer van afgeleid is...

Afbeeldingslocatie: http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/kpnerasmusbrug.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sylvania.com/aboutus/stories/images/112000a2.gif

http://www.blinkenlights.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

lijkt mij wel leuk, ik heb zelf een 2x een pcb'tje gemaakt met een rainbowled, zodat je alle kleuren langzaam laat afwisselen (van exter zijn site) daar wilde ik een hoop ledjes op aansluiten en deze als een soort sterrenhemel laten blinken in het plafond van mijn kamer, dit is daar natuurlijk ook goed geschikt voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Zoek je nog raibow led's (RGB's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 23:26

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ik dat hier veel intresse voor is toen er een tijd gelee iemand het voor lcd voor stelde was ook ook al veel intresse en een plafon met heel wat ledjes is natuurlijk >:)

maar er moet wel een pcbtje komen want ik zo'n draaden zooi als op die site heb ik geen zin in dus een pcb waar je zelf zo weinig als mogelijk draadjes zo hoeven solderen is natuurlijk super :)

[ Voor 38% gewijzigd door enriqueeeee op 12-04-2003 21:07 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39
hmm dit vind ik zeer interesant, ben sowieso al gek van leds.En dit zijn een honderden :D

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

maar dur zal wel iets moeten komen voor de leds want het zsijn er geloofk iets van 128 en los kopen is dan nie echt fijn :D is je portomonee zo lees :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, ik zou het ontwerp wat daar op die site staat niet 1-op-1 nabouwen als ik jou was. Je kunt veel beter een led-ontwerp met rijen en kolommen maken, dat kost je namelijk een stuk minder draden (bij 18X9 leds zou je er hier 163 nodig hebben, met rij-en-kolom-techniek (Grmbl, hoe heet dat toch?) slechts 27.) en ook minder IC's (je zou het, mits je wat processorpower wilt afstaan, met een IC of 4 kunnen doen). Nadeel is wel dat je de software er zelf voor moet schrijven tho'. Als je wat schema's etc. hulp nodig hebt moet je maar een gil geven.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82835

een blinkenleds bouwen met rainbow led's lijkt mij ook wel cool om te maken
zal vast wel een hoop werk zijn maar het zal er wel cool uitzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Anoniem: 82835 schreef op 12 April 2003 @ 21:16:
een blinkenleds bouwen met rainbow led's lijkt mij ook wel cool om te maken
zal vast wel een hoop werk zijn maar het zal er wel cool uitzien!
Wordt dan wel een duur geintje. Als je ooit nog rainbowled's nodig hebt. Ik heb ze voor 1,75 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lamborghini schreef op 12 april 2003 @ 20:45:
Zoek je nog raibow led's (RGB's)?
ehm, is wel leuk, maar ik krijg nog blauwe leds van de spacy IA, dus samen met witte en groene of blacklite kan ik dan wel een mooi plafond maken (als me vader het goed vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 13:16

w00Dy

Make soap, not war

XNDR..

count me in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Lamborghini schreef op 12 april 2003 @ 22:04:
[...]

Wordt dan wel een duur geintje. Als je ooit nog rainbowled's nodig hebt. Ik heb ze voor 1,75 euro per stuk.
4 of 6 aansluitpennen? diffuus of helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

i loovvvvvvve this project, I'm in!! Maar PCB wat isdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80247

Anoniem: 26576 schreef op 12 April 2003 @ 23:04:
[...]

4 B)

welke hij nog over heeft weet ik niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Voor PCB's kan ik futurlec aanbevelen, je moet dan wel met circuitmaker de PCB ontwerpen.
www.futurlec.com . Daar zouden we dan ook de IC's en zo kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

hoe stuur je dat aan? via pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

GsJosh schreef op 12 april 2003 @ 23:11:
pcb is een printplaatje waar de baantjes op zitten zodat je bijna geen draaden hoeft te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

* sebastius meld zich voor weer zo'n leuk knutselprojectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
GsJosh schreef op 12 April 2003 @ 23:11:
Printed Circuit Board. Printplaatje dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 15:42

Brothar

meester

Dit sluit aan bij wat ik al een tijd wil/wens: elektuur juni 2001: modulait puntmatrix display.
Maar die blokje (= matrixdisplay 7* 5) sluiten volgens mij niet helemaal aan bij de characters zoals die op een printer worden gestuurd.
Ik zou dus zo'n "punten-display" willen hebben van LED's, met elk led in een 'voetje' zodat ik elk punt=led kan vervangen door een gewenste kleur (dan geen gebruik van meerkleuren led's).
Met software wil ik dan een reeks zelfgedefinieerd printer-characters naar deze electronica sturen, zodat dit ook kan werken als een lichtkrant.
Voor mijn dot-matrix-printers kan ik zelf characters definiëren 36*24 dots (24-naaldsprinter)
(NB vroegere 9-naalds IBM proprinter meen ik me van te herinneren, 8 * 5).

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

ik kan geen duits , jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het gaat er hier dus om een pcb die je nodig hebt, samen met 18x een IC, en een hele hoop led's, kun je het ook met minder leds af zonder dat je dan afbreuk doet aan het effect? want mijn bedoeling is niet echt een lichtkrant, maar gewoon een loopend effect en een om en om uitgan van een paar led's, dat je een soort fonkelende sterrenhemel krijgt, dat valt er dus wel mee te doen? of kan ik dan beter een stel rainbowprintjes maken? dat is natuurlijk ook goedkoper, en geeft een meer fonkelend effect, en op elk printje kan ik natuurlijk een stuk of 20 led's aansluiten. en ik heb al 2 printjes mogen etsen op school, dus dan ben ik er zo ongeveer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Lijkt me wel strak zo'n ding in je kamertje :) Maarre als dit projektje van de grond komt bied ik mezelf aanom een PCBtje te tekenen. Tig jaar ervaring ermee dussehhhh... mail maar als je een printontwerpje wilt hebben!

if you're gonna be dumb you gotta be though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Het is allemaal nog net iets te vaag zo...

...het lijkt er op dat er voldoende animo is. Misschien is het zinvol om een plan van aanpak (met evt rolverdeling) te maken. Dit kan ik eventueel wel samen met je oppaken XNDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27751

Er zijn al mensen die hetzelfde id hadden om er een pcb voor te maken:
http://blinkenleds.spline.de/
Ik moet zeggen dat dit er heel netjes uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als je deze http://blinkenleds.spline.de/ pagina leest, zie je dat
http://blinkenleds.spline.de/blinken11.brd daar al een eagle layout voor de print te vinden is.. dat scheelt weer wat ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk er zelf over om hiervoor een AVR te gebruiken, en een matrix schakeling te gebruiken (rij en kolom). Dan ben je met 4 IC's klaar ipv. 18 en kunnen er ook dingen zoals het zelf defineren van karakters. Tevens kan je dan standalone werken zonder PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Dat stand-alone spreekt me wel aan, maar ik neem aan dat je m dan wel zelf kan programmeren? De hele tijd naar hetzelfde kijken is ook niks aan natuurlijk.

Verder ben ik zeker op IC gebied een ontzettende n00b, maar solderen lukt wel. Als iemand me uit kan leggen hoe ik het in elkaar moet zetten, dan doe ik ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

hey, waar kan ik dan die PCB's vinden voor die projecten op een site van @home, ook een PCBsite voor casemodders met HDDVUmeters en dergelijke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

GsJosh schreef op 13 April 2003 @ 12:39:
hey, waar kan ik dan die PCB's vinden voor die projecten op een site van @home, ook een PCBsite voor casemodders met HDDVUmeters en dergelijke...
http://members.home.nl/lodio/ is van exter :).
Als jullie nog ictjes ofzo nodig hebben zeg het dan even dan kan ik kijken hoe duur het is bij de el boer waar ik het koop, wandt die verkoopt het nogal goedkoop meestal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

goh mag ik raden welke elektro boer dat is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

Anoniem: 48293 schreef op 13 April 2003 @ 13:00:
goh mag ik raden welke elektro boer dat is???
haha, ja dat mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Ik wil wel helpen, gewoon een goeie PCB waardat alles oppast, heerlijk lijkt me dat :)

De uitgangen dan aansluitbaar maken via een connector ofzo, zodat je er een andere PCB op kan gooien, die weer b.v. RELAIS of FETs bevat. Dus dan makkelijk kunnen schakelen zonder veel gekloot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow! Kijk je even een paar uur niet naar dit topic, is ie meteen al flink gegroeid.

De originele Blinkenleds PCB heeft standaard 144 leds. Ik vind zelf onderstaande oplossing erg okee:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/blinkenleds.jpg

Hier wordt dus ook gebruik gemaakt van 144 leds en 18 IC's.

Het idee waar Sayang mee kwam lijkt me ook erg cool, met 4 AVR's zodat ie ook standalone kan draaien. Ik denk dat er dan wel andere software voor geschreven moet worden, of niet?

Ik zou samen met Beun De Haas voor de ledjes en de IC's kunnen zorgen.
Als Sprite_tm met een mooi voorstel kan komen qua PCB dan denk ik dat er veel mensen gelukkig worden hier...
We kunnen daarna de hele meuk bij Futurlec bestellen.

Wat hebben we in ieder geval nodig?
- 144 leds naar keuze
- 18 x MOS 4094 (8-bit schrijfregister IC)
- 18 x IC socket (16 pins)
- 1 x Parallel connector voor printmontage (90 graden hoek)
- 1 x netadapter aansluiting voor printmontage
- weerstanden?

Ik denk dat we afhankelijk van het soort leds ook een aantal weerstanden moeten inbouwen, omdat ultrabright leds wat meer power nodig hebben dan normale ledjes. (ik heb zelf al 160 oranje low power leds in bestelling staan bij Pollin)
Is het mogelijk om per kolom een voorschakelweerstand te gebruiken?
In onderstaand voorbeeld hebben ze gebruik gemaakt van zo'n weerstandnetwerk (weet de naam even niet precies)
http://blinkenleds.spline.de/aus.jpg
Is dat misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Anoniem: 35965 schreef op 13 April 2003 @ 15:06:
Wow! Kijk je even een paar uur niet naar dit topic, is ie meteen al flink gegroeid.
....
Het idee waar Sayang mee kwam lijkt me ook erg cool, met 4 AVR's zodat ie ook standalone kan draaien. Ik denk dat er dan wel andere software voor geschreven moet worden, of niet?
...
Probeer het eens met 1 AVR die alles aanstuurt en dan nog 4 xtra decoder IC's dat lijkt me een betere oplossing en ook meer de richting in die Sayang bedoelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44545 schreef op 13 april 2003 @ 15:11:
[...]

Probeer het eens met 1 AVR die alles aanstuurt en dan nog 4 xtra decoder IC's dat lijkt me een betere oplossing en ook meer de richting in die Sayang bedoelde ;)
Is de hele boel dan nog compatible met de software? Of moet er dan nieuwe software voor geschreven worden?

Het lijkt mij op zich een erg mooie oplossing, scheelt ook weer een hoop extra troep op de printplaat.. ;)

Zou je eventueel interesse hebben om mee te doen?

Wat voor AVR en decoder IC's hebben we dan nodig?
Als ik me niet vergis moet er dan ook nog bepaalde firmware in de AVR gezet worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Anoniem: 35965 schreef op 13 april 2003 @ 15:15:
[...]

Is de hele boel dan nog compatible met de software? Of moet er dan nieuwe software voor geschreven worden?

Het lijkt mij op zich een erg mooie oplossing, scheelt ook weer een hoop extra troep op de printplaat.. ;)

Zou je eventueel interesse hebben om mee te doen?
1) Er zit een controller in, die kun je dus compatibel maken, dus aan de andere kant hoef je niks te doen.

2) Interesse, tja ik weet niet waar ik het voor zou kunnen gebruiken. Daarnaast krijg (heb) ik het dadelijk druk met verhuizen (ben al druk bezig), nieuw huis wordt volgend maand opgeleverd en ik heb n klein maandje hiervoor vrij genomen (om oa te verbouwen).

Ik blijf het volgen...

PS er zijn er genoeg tussen die verstand hebben van AVR en proggen, en zo moeilijk zal het nu ook weer niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44545 schreef op 13 april 2003 @ 15:27:
[...]

1) Er zit een controller in, die kun je dus compatibel maken, dus aan de andere kant hoef je niks te doen.

2) Interesse, tja ik weet niet waar ik het voor zou kunnen gebruiken. Daarnaast krijg (heb) ik het dadelijk druk met verhuizen (ben al druk bezig), nieuw huis wordt volgend maand opgeleverd en ik heb n klein maandje hiervoor vrij genomen (om oa te verbouwen).

Ik blijf het volgen...

PS er zijn er genoeg tussen die verstand hebben van AVR en proggen, en zo moeilijk zal het nu ook weer niet zijn.
Ah okee.. suc6 met verhuizen in ieder geval ;)
Mogen we een beroep op je doen als we straks misschien je hulp nog ergens bij nodig hebben?

@Sayang: Heb jij interesse om mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

weerstanden per kolom gaat IIG niet, omdat je niet altijd dezelfde belasting hebt, dus ook niet dezelfde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zijn 144 leds hé, is het niet mogelijk om een dubbel aantal(288) ledjes op een paralelle poort aan te sluiten? Mischien dit ook via andere IC's ofzo? Hier dan een TLD(TweakersLedDisplay) van te maken :)

Waarom 288 ledjes roel?
Dual Color leds, dus rood+groen of rood+blauw, is iets leuker dan 144 saaie rooie leds :P

Nog even een vraagje hé, kan je gewoon software maken net als smartie achtig iets, zodat je er temps op kan laten zien? Dit dan weer in combinatie met dual leds, helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 37691 schreef op 13 april 2003 @ 15:42:
Dit zijn 144 leds hé, is het niet mogelijk om een dubbel aantal(288) ledjes op een paralelle poort aan te sluiten? Mischien dit ook via andere IC's ofzo? Hier dan een TLD(TweakersLedDisplay) van te maken :)

Waarom 288 ledjes roel?
Dual Color leds, dus rood+groen of rood+blauw, is iets leuker dan 144 saaie rooie leds :P

Nog even een vraagje hé, kan je gewoon software maken net als smartie achtig iets, zodat je er temps op kan laten zien? Dit dan weer in combinatie met dual leds, helemaal mooi.
Ik geloof dat je dit geval gewoon aan kan sturen met JaLCD, dus je kan er van alles mee doen dan...
Het gaat mij meer om een soort bewegend schilderijtje.. een beetje het idee van het KPN gebouw dus.. Je kan zelf "movies" maken met een editor die daarna ook uitgewisseld kunnen worden... Deze movies worden ook door LCDstudio ondersteund, dus dat is wel weer cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59451

Cool idee is dit... ik hou dit topic in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Misschien kan Exter ons ook wel een end op weg helpen!?! Zal 'm ff mailen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965 schreef op 13 April 2003 @ 15:55:
[...]

Ik geloof dat je dit geval gewoon aan kan sturen met JaLCD, dus je kan er van alles mee doen dan...
Het gaat mij meer om een soort bewegend schilderijtje.. een beetje het idee van het KPN gebouw dus.. Je kan zelf "movies" maken met een editor die daarna ook uitgewisseld kunnen worden... Deze movies worden ook door LCDstudio ondersteund, dus dat is wel weer cool!
Mooi, dus met JaLCD, hopelijk ook andere info(alla smartie), anders moet ik zelf weer iets maken.

Ik was vanplan om het op een constructie te maken van b.v. 2x4 meter ofzo, vandaar de vraag om een makkelijke uitgang naar een andere pcb met b.v. relais of fets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mja.. ipv een ledje kan je er natuurlijk ook een relais aan hangen.. maar dan wordt het wel een totaal andere print dan wat wij er hier mee willen gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XNDR,

Ik wil wel meedoen als we het met een AVR gaan doen, bv een 8515 en 4 x ULN2803.
Dan kun je een matrix van 8 x 24 leds maken. De AVR kost 7$, de ULN2803 0,65 $
In de 8515 zit 8kb, voldoende om zelf dingen in te programeren via de serieele poort, en dan standalone laten lopen. De 4094 kost 0.45 $ x 18 = 8,10 $ De AVR versie wordt amper duurder maar er kan wel meer mee. De vraag is of de bestaande software hiermee kan werken. Ik kan wel de AVR programeren, maar iemand die een leuk windowsprog. kan maken voor het aansturen zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12353

Anoniem: 35965 schreef op 13 April 2003 @ 15:55:
[...]

Ik zou 'm evt in lcd studio aan kunnen sturen als 'n 1x5 (of eigenlijk een 1x4.8 als ik 'n 5x7 fontje pak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965 schreef op 13 April 2003 @ 20:03:
Mja.. ipv een ledje kan je er natuurlijk ook een relais aan hangen.. maar dan wordt het wel een totaal andere print dan wat wij er hier mee willen gaan doen...
Makkelijker als je het zo hebt:

• Mainprint(IC's + Voeding + Printerpoort ingang) met een 145(144+ground) aantal aansluitingen waardat je via zoon connector(ide kabel achtig ding, maar dan minimaal 145 pins of meerdere 20, 40, 60 of 80 pins bij elkaar).
• Een board met plaats voor 144 leds
• Board met plaats voor 144 transistoren of fets

Dan kan je er een fotolijstje mee maken, of als je een grote opstelling wil maken of andere dingen wil doen dan kan je via de transistoren board, wel zo makkelijk hé.
Of als het niet in de buurt komt, gewoon zelf een upgrade board maken, simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 80823 schreef op 14 april 2003 @ 00:44:
XNDR,

Ik wil wel meedoen als we het met een AVR gaan doen, bv een 8515 en 4 x ULN2803.
Dan kun je een matrix van 8 x 24 leds maken. De AVR kost 7$, de ULN2803 0,65 $
In de 8515 zit 8kb, voldoende om zelf dingen in te programeren via de serieele poort, en dan standalone laten lopen. De 4094 kost 0.45 $ x 18 = 8,10 $ De AVR versie wordt amper duurder maar er kan wel meer mee. De vraag is of de bestaande software hiermee kan werken. Ik kan wel de AVR programeren, maar iemand die een leuk windowsprog. kan maken voor het aansturen zou wel handig zijn.
Kijk dat klinkt erg positief... Wat mij betreft maakt de electronica me niet zoveel uit.. zolang we er maar gewoon blinkenleds movies mee kunnen afspelen... ;)
Leuke bijkomstigheid van deze oplossing is wel dat ie ook standalone kan draaien.. dus dan hoeft je pc ook niet aan te staan _/-\o_

Het voordeel van de originele Blinkenleds versie is wel dat ie o.a. tijd, winamp VU meter, blinkenleds movies en JaLCD info kan laten zien.. Maar dat is meer een kwestie van software dan hardware toch?

Kan je naast het programmeren via de serieele poort ook gewoon continu aansturen als ie aan de pc gekoppeld is? (voor een VU meter bijvoorbeeld..)

Ik denk zelf dat we voor 1 losse print moeten gaan.. anders zit je alsnog met die dradenzooi enzo... anders kan je net zo goed zelf aan de slag gaan... Maar misschien is het nog wel leuk als vervolg projectje.. (alleen zijn die relais wel aardig aan de dure kant.. had je dat al gecheckt KoD ?)

Owja.. qua PCB ontwerp: ik vind zelf die rode versie (see top of page) netter dan die blauwe omdat de leds daar dichter bij elkaar staan... is ook wat duidelijker..
Hoe zijn de meningen van jullie daarover?

Edit:

Nog even een toevoeging: is het ook mogelijk om er bijvoorbeeld 12 x 16 van te maken?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/led-layout.jpg

.. die 8 x 24 vind ik weer net iets teveel richting een lichtkrant gaan... Wat denken jullie ervan?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 14-04-2003 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51047

Tja als die software niet echt een probleem is, dan is die 12x16 natuurlijk wel iets aantrekkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41

Knutselsmurf

LED's make things better

Zoiets had ik ooit zelf ook ontworpen, mar dan met 128*8 LED's. Alles aangestuurd via de printerpoort. Helaas heb ik nooit de tijd gehad om het geheel in elkaar te zetten en de schema's zijn intussen ook verdwenen, maar het principe zit nog steeds in mn hoofd..... Mocht daar interesse in zijn, laat het dan weten, dan wil ik wel 1 & ander opschrijven en tekenen.....

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 13:54

ThaHandy

Discovery Channel

hey daar was ik (en the vaporizer) ook van plan met mijn LT1450ED 16*16 R/G modules
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hbrandsma/got/DSCF0169l.jpg
dan zo gebruiken dat je 32*32 hebt

hierbij moet steeds data verstuurd worden en de module kan veel meer hebben
en moet op een manier ook ff een avr/pic(16c74b/jw heb ik)/amtel tussen :)
maar proggen van die dingen ben ik een leek in :|

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 14-04-2003 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Anoniem: 26576 schreef op 12 april 2003 @ 23:04:
[...]
Sorry voor de late reactie, ik was het topic kwijt 8)7

4 aansluitpennen, dus de nieuwere, diffuus en/of helder, wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Mmm, van elk 5, zou dat lukken?
Mail me maar ff voor de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gezien de reacties wil ik het volgende voorstellen:

- Een IA voor de Blinkenleds versie, voordeel is dat alle software / pcb ontwerp er al is.

- Een project met een AVR die je op de Blinkenleds kunt aansluiten ipv de printerpoort.
Je kan dan 'm standalone gebruiken, eigen karakters maken enz.

Voor het project zijn er dan mensen nodig die tijd hebben om software te schrijven voor de AVR en windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 80823 schreef op 14 April 2003 @ 12:50:
Gezien de reacties wil ik het volgende voorstellen:

- Een IA voor de Blinkenleds versie, voordeel is dat alle software / pcb ontwerp er al is.

- Een project met een AVR die je op de Blinkenleds kunt aansluiten ipv de printerpoort.
Je kan dan 'm standalone gebruiken, eigen karakters maken enz.

Voor het project zijn er dan mensen nodig die tijd hebben om software te schrijven voor de AVR en windows.
Ik ben wel voorstander van de eerste oplossing, juist omdat alle software/schema's al aanwezig zijn... Wel jammer dat ie niet standalone kan draaien dan, maar als alle software nog geschreven moet worden e.d. zijn we straks net zoals met de LCD progs weer 2 jaar verder voordat er een bugloze versie te krijgen is...

Misschien dat we een soort modulair ontwerp kunnen maken met 2 printen?
- 1 led print waarbij plaats is voor 8 * 24 leds (maar waar natuurlijk ook 8 * 18 leds op passen)
- 1 controller print: met 18 * MOS 4094
- 1 controller print met AVR

De 2 prints kunnen dan dmv flatcable stekkertjes met elkaar verbonden worden.
Zo zou je in principe beide systemen kunnen gebruiken...

Misschien is het wel gewoon verstandig om eerst te beginnen met de originele versie en als dat allemaal goed verlopen is dat we over een tijdje met Part II aan de slag gaan, waarbij we de AVR controller gaan gebruiken... Waarschijnlijk is het dan ook makkelijker om wat programmeurs aan te trekken nadat iedereen onze 1337 Blinkenleds heeft gezien 8)

Winkelmandje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ITEM          NAME                                            PRICE
CD4094        CD4094 - 8-stage Shift-and-store Bus Register   18 x $ 0.45 = $8.10
LED5R         Red 5mm Round LED                               150 x $ 0.05 $ 7.50
ICS16         16 Pin IC Socket                                18 x $ 0.07 $ 1.26
IDCC10        10 Contact IDC Socket Connector                 18 x $ 0.25 $ 4.50     
IDCMH10       10 Pin Shrouded Male Headers                    18 x $ 0.25 $ 4.50     
DSUBPCF25     D-Sub 25 Cont Female PC Mount Connector         1 x $ 0.70 $ 0.70     

Total price:  $ 26.56
Items IDCC10 & IDCMH10 zijn optioneel.. deze zijn alleen nodig als we voor 2 losse printen gaan...

Deze prijzen zijn nog wel ex.btw en verzendkosten... Daarnaast komt er ook nog een printplaat bij en zal er nog wat (flat)-cable nodig zijn om de hele meuk aan te sluiten...

Ik denk dat je in totaal ongeveer rekening moet houden met 50 euro ofzo.. Dat is dan incl. alle verzendkosten. Ik vind de prijs zelf wel okee.. ik was uitgegaan van minimaal 75 euro...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 14-04-2003 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XNDR,

Het heeft weinig zin om de controllerprint en de led print te scheiden, ook bij gebruik van de AVR blijft het dan 8x18. Om nu opnieuw te beginnen met het ontwerpen van losse printen voor een 8x24 versie kost teveel tijd die ik niet heb.

Ik kan het eagle printontwerp deze week omzetten naar circuitmaker en bij futurlec een prijs aanvraag doen. Dan zou er volgende week al een IA kunnen starten, ga jij die doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Laatst online: 16-03-2024
Anoniem: 35965 schreef op 14 april 2003 @ 02:00:
[...]
* bramseltje
Edit:

Nog even een toevoeging: is het ook mogelijk om er bijvoorbeeld 12 x 16 van te maken?

[afbeelding]

.. die 8 x 24 vind ik weer net iets teveel richting een lichtkrant gaan... Wat denken jullie ervan?
De reden dat het 8x24 is is dat je met een parallele poort 8 uitgangen hebt. Elke van de 8 rijen wordt dus met een eigen uitgang aangestuurd (Hmm, niet zo moelijk... * bramseltje in hoofd). Als je een manier vindt om van die 8 uitgangen er meer te maken (volgens mij kun je naast de 8 data lijnen ook nog een aantal status lijnen sturen) is het heel eenvoudig om dat te realiseren, zowel in software, als in de hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
_ferry_ schreef op 13 April 2003 @ 15:38:
weerstanden per kolom gaat IIG niet, omdat je niet altijd dezelfde belasting hebt, dus ook niet dezelfde stroom.
Maar per rij wel, want die wordt toch gemultiplexed en dus brand er maar 1 tegelijk.

Misschien stomme opmerking, maar is er een schema van wat we zien in de beginpost?

[ Voor 13% gewijzigd door Lamborghini op 14-04-2003 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Bramseltje schreef op 14 April 2003 @ 15:16:
[...]

De reden dat het 8x24 is is dat je met een parallele poort 8 uitgangen hebt. Elke van de 8 rijen wordt dus met een eigen uitgang aangestuurd (Hmm, niet zo moelijk... * Lamborghini in hoofd). Als je een manier vindt om van die 8 uitgangen er meer te maken (volgens mij kun je naast de 8 data lijnen ook nog een aantal status lijnen sturen) is het heel eenvoudig om dat te realiseren, zowel in software, als in de hardware
Dan kan je altijd nog multiplexen en dus in theorie oneindig veel uitgangen hebben. Of je stuurt serieel (via RS232 dus of serieel qua data via parallele poort) de info naar een AVR die het omzet of schakelt naar aparte uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Hmm, best wel leuk project dit. Bookmarked! :)

Een internetlichtkrant zoals die in Leidschendam lijkt me ook wel leuk voor mijn raam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Laatst online: 16-03-2024
Lamborghini schreef op 14 April 2003 @ 15:32:
[...]

Dan kan je altijd nog multiplexen en dus in theorie oneindig veel uitgangen hebben. Of je stuurt serieel (via RS232 dus of serieel qua data via parallele poort) de info naar een AVR die het omzet of schakelt naar aparte uitgangen.
Ook heel goed mogelijk. Hmm, ik ben niet zo'n ster in programmeren, maar als het om seriele poorten gaat haak ik af :D
Parallel lukt me nog wel, ook meer dan 8 bits moet wel lukken geloof ik, maar verder houdt het een heel eind op :)

Maar ik ben wel geinteresseerd, dus * bramseltje

edit:

Zo, kheb C++ Builder weer geinstalleerd, en het printerpoort componentje werkt ook weer (XP) dus kan weer ff gaan spelen :D
Heb weer wat oude progjes op gesnord waarmee ik al eens begonnen was. Hele simpele programmaatjes om je hele poort uit te lezen bv :D

[ Voor 19% gewijzigd door bramseltje op 14-04-2003 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zat een beetje te denken aan connectoren op de print als dit:
Conrad -> Artikelnr.: 739219 - 89
Dit is een connector voor op de print, net als een IDE aansluiting(dus 2x20 of 2x40 pins).

Dan krijg je toch een main module(met de ic's), ledmodule(met leds, doh ;) ), transistor/fet/relais module, of je kan zelf een module maken.

Hierdoor kan je zorgen dat het systeem nog kleiner kan worden(wel iets dikker), maar zo heb je wel meer compatibiliteid. Zeker gezien dat je dan niet vast zit aan standaard boards(die dus altijd ledjes ofzo bevatten).

Ik zou zelf wel intresse hebben namellijk in een printje met 144 uitgangen, maar niet met leds er op. Gewoon alleen via idekabel achtige interface kunnen connecten met het ding.
Is wel zo makkelijk om ipv leds lampjes(fietslamp achtig iets) te kunnen aansluiten. Dan kan ik zelf het board maken dat de stroom opvoert, maar het main board scheelt werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 80823 schreef op 14 April 2003 @ 14:47:
XNDR,

Het heeft weinig zin om de controllerprint en de led print te scheiden, ook bij gebruik van de AVR blijft het dan 8x18. Om nu opnieuw te beginnen met het ontwerpen van losse printen voor een 8x24 versie kost teveel tijd die ik niet heb.

Ik kan het eagle printontwerp deze week omzetten naar circuitmaker en bij futurlec een prijs aanvraag doen. Dan zou er volgende week al een IA kunnen starten, ga jij die doen ?
* Anoniem: 35965 says: Sure! Daar loop ik wel warm voor!
Alleen is m'n vorige IA nog steeds niet afgerond omdat die levertijden overal zo achterlijk lang zijn :'(

Maar Beun_de_Haas heeft zich al als vrijwilliger aangeboden, dus dat moet wel gaan lukken! Ik ben benieuwd wat Futurlec rekent voor die PCB's... De opstartkosten (oid) zullen natuurlijk per deelnemer minder worden, dus hopelijk zijn er veel people die interesse hebben...

Ik zal nog even wat ontwerpen, schema's en pix online knallen straks.. misschien kan je daar nog bruikbare informatie uit halen... Het enige waar ik dan nog mee zit zijn de weerstanden... de 1 zegt dat ze wel nodig zijn.. de ander doet het zonder... etc... Kunnen we misschien iets met een potmeter of zo'n LM-nogwat doen? Ik neem aan dat er een verschil zit tussen b.v. ultrabright leds en normale low-current leds qua voltages/amperages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die CD4094 kunnen maar 5mA leveren => geen weerstanden nodig, voor hogere stromen zul je dus ULN2803 moeten gebruiken, die kan 500mA per uitgang schakelen, en dan heb je dus wel weerstanden nodig. Ik voel 'm al aankomen, dat wordt dus een nieuw printontwerp ... Voordeel is wel dat je dan ipv leds ook kleine gloeilampjes of relais kunt aansturen, dan kun je toch alles op 1 print houden, goedkoper dan 2 losse printen.

Misschien geen slecht idee om op LauPro al een animocheck te starten voordat er veel werk ingestoken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lamborghini schreef op 14 April 2003 @ 15:29:
[...]

Maar per rij wel, want die wordt toch gemultiplexed en dus brand er maar 1 tegelijk.

Misschien stomme opmerking, maar is er een schema van wat we zien in de beginpost?
oh, ze gaan zeg maar heel snel na elkaar branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 08:33
Anoniem: 35965 schreef op 12 april 2003 @ 16:08:
Ik rij regelmatig langs het KPN gebouw in Rotterdam, daar zitten ook 100'en groene lampies op. Daarvoor is gebruik gemaakt van Blinkenlights, waar Blinkenleds weer van afgeleid is...
En waar is Blinkenlights weer van afgeleid ???

http://www.etv.tudelft.nl/vereeniging/archief/lustrum/90/

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 80823 schreef op 14 April 2003 @ 18:12:
Die CD4094 kunnen maar 5mA leveren => geen weerstanden nodig, voor hogere stromen zul je dus ULN2803 moeten gebruiken, die kan 500mA per uitgang schakelen, en dan heb je dus wel weerstanden nodig. Ik voel 'm al aankomen, dat wordt dus een nieuw printontwerp ... Voordeel is wel dat je dan ipv leds ook kleine gloeilampjes of relais kunt aansturen, dan kun je toch alles op 1 print houden, goedkoper dan 2 losse printen.

Misschien geen slecht idee om op LauPro al een animocheck te starten voordat er veel werk ingestoken wordt.
Ah okee.. Wat mij betreft kunnen we ons aan het standaard schema houden.. maar ik weet niet of er people zijn die bright leds willen gebruiken... Als je naar mijn eerste post kijkt zie je dat die blauwe pcb 2 rijen IC's heeft.. Ik heb op de site van die gozer gelezen dat de 2e rij nodig was om de blue leds van genoeg stroom te voorzien, ik weet dus niet of dat wel zo'n goed plan is.. ook omdat 144 blue leds aardig wat van je voeding vragen qua amperage...

Ik zal straks op laupro even een animocheck openen waarbij ik iedereen de keuze geef om te kiezen uit een pakketje. Ik hoor van verschillende kanten dat 10mm leds erg binnen de belangstelling vallen, dus daar maak ik dan wel optie 2 van. (maakt voor de pcb toch niet uit omdat ze dezelfde pin-layout hebben als normale leds...)

Sayang, heb jij enig idee wat zo'n print ongeveer gaat kosten? Dan kan ik er vast een indicatieve prijs bij zetten...

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 14-04-2003 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

lol, stel reacties van GOT'ters op die lichtkrant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Anoniem: 35965 schreef op 14 april 2003 @ 16:59:
[...]

* Anoniem: 35965 says: Sure! Daar loop ik wel warm voor!
Alleen is m'n vorige IA nog steeds niet afgerond omdat die levertijden overal zo achterlijk lang zijn :'(

Maar Beun_de_Haas heeft zich al als vrijwilliger aangeboden, dus dat moet wel gaan lukken! ...
Vrijwillig aangewezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Ik heb op de site van die gozer gelezen dat de 2e rij nodig was om de blue leds van genoeg stroom te voorzien[\quote]

Dat zullen dan ook wel drivers zoals de ULN2803 zijn. Stroom maximaal : 150 x 20mA = 3A, dat levert een PC voeding makkelijk op de 5V lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
_ferry_ schreef op 14 April 2003 @ 19:47:
[...]

oh, ze gaan zeg maar heel snel na elkaar branden?
Jep, dus eerst 1 kolom voor 10ms ofzo, en dan de 2e kolom voor 10ms, en dat herhaald over het hele "scherm", en weer opnieuw. Voor je oog is het dan net of alles tegelijk brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XNDR,

Een print van 16 cm x 10 cm met componenten opdruk en soldeermasker kost ongeveer 13 Euro bij 25 stuks afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Weet trouwens wel waar je aan begint, want het is een ***** klus om veel ledjes te solderen. Ik heb ooit zelf een ledboard bedacht en gemaakt met 42x7 (=294)ledjes, en dat was me toch een soldeerklus om dat allemaal erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 13:56
Dit lijkt me een erg leuk project! Ik wil zeker meedoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 18:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Woei, dit roept naar een casemod! Check this out:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/wopr.png

Dit is een scene uit WarGames, een film uit 1983. Toen vonden ze het ook al cool om vele lampjes in computers te zetten.

Ziet toch gewoon cool uit, of niet!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey, ik ben er zeker bij

maar ik wil een groter model maken, en dan gewoon de leds via draadjes aan de print hangen. En dan ook 4 leds per pixel, dus in totaal 567 leds. Alleen nu is de vraag of dit te regelen valt qua stroom, wat er toegevoegd moet worden om deze 4 leds van genoeg power te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat gaat de tussenruimte worden tussen de leds? wat mij mooi lijkt is 5mm tussen de leds, dus om en om 5mm leeg en 5mm led.

ik denk dat we dan de hele breedte van de print op ongeveer 20cm kunnen houden.
Kijk voor een voorbeeldje even naar de 2 pix in m'n openingspost... daar vind ik de rode versie mooier omdat de dichtheid hoger is.. die andere heeft naar mijn idee teveel lege ruimte ertussen...

Ik ga nu even een animocheck openen @ laupro.. Maar dat gaat verder buiten GoT om... anders krijgen we ruzie...

Hier nog even een opsomming van alles wat hiervoor besproken is:

- We gaan voor de originele layout van de Blinkenleds print
- Sayang wil het PCB ontwerp voor z'n rekening nemen
- XNDR en Beun_de_haas regelen de IA
- De prints en de parts worden bij Futurlec besteld
- Na succesvolle afronding van dit project gaan we misschien verder met een standalone AVR versie, maar dan moeten we wel genoeg programmeurs en wizzkids gevonden hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZIE SIG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De animocheck is een feit! Ik heb op Laupro een animocheck geopend.. Alle interested people kunnen zich daar melden. Daarnaast is er op Casejunkies ook een IA Thread geopend zodat we daar het verloop van deze IA kunnen bijhouden maar ook voor vragen e.d.

http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=237

Nog even een verzoekje aan iedereen: De IA staat los van dit topic, dus als je vragen over de IA hebt dan verzoek ik je vriendelijk om die vragen op de CJ of Laupro forums te stellen. Anders krijgen we problemen met de Modjes hier.. en dat willen we natuurlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Om 4 uur s'nachts slapen de modjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 07-07 13:48

virus.elektro

profesionele monitor sloper

virus.elektro wil wel helpen met pcb(misschien smd in verband met ruimte). ben verder ook geintereseerd in inkoopactie want ic is moeilijk te krijgen, in ieder geval niet bij conrad en elektroboer in de buurt.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Virus.elektro,

Ik wil alleen gewone IC's gebruiken en geen SMD, dit voorkomt problemen met nabouwen.

Op het PCB komen de volgende zaken:

18 x CD4094

18 x ULN2803

Voorschakel weerstanden voor de LED's

Op deze manier kun je ipv leds ook kleine gloeilampjes of relais aansturen.
Voor het printontwerp moet Protel gebruikt worden, dit is het enige formaat dat futurlec aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Elektuur publiceerde ooit een LED-skoop met 160 LED's in een matrix-schakeling. Zag er heel leuk uit! ;)
Ik weet niet meer in welk nummer het stond maar de printnummers zijn 906038-x dus zal het wel ergens in 1990 zijn geweest. (Ik heb de schema's uit een boekje).

Nu kun je met een scoop alleen golfvormen afbeelden, maar het geeft misschien inspiratie voor mensen die liever een matrix bouwen. (Dat scheelt 10 IC's en ook 100 losse draadjes!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het jammerlijke is alleen dat de software van Blinkenleds daarmee niet compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Doet me denken aan mijn projectje, van een tijdje terug...

Hier een filmpje:
http://members.home.nl/elmo/fuji2800z/ledboard/ledboard.WMV

En hier een overzichts pic.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/elmo/fuji2800z/ledboard/overzicht.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PsYgHo op 15-04-2003 12:45 ]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32251

Lijkt me wel gaaf om te maken, alleen moeilijk om zelf uit te zoeken hoe het precies werkt. Ik hou dit topic in elk geval in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73428

heb je dat ding gewoon van de straat? Je moet grote fietstassen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55479

uhm misschien intressant...
bij onsemi (www.onsemi.com) kan je de CD4094 schuifregisters goedkoper bestellen, je hebt dan de MC14094BCP welke volledig compatible is met de CD4094.
ik denk ik laat het maar ff weten :P

ennuh vraagje... 20 euro voor een print is wel een beetje HEEL erg duur vind ik :S ik weet niet hoeveel die prijs zakt maar voor een euro of 5 tot 10 moet het toch ook wel ergens kunnen?? voor al als je er een aantal kan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55479 schreef op 15 april 2003 @ 16:53:
bij onsemi (www.onsemi.com) kan je de CD4094 schuifregisters goedkoper bestellen, je hebt dan de MC14094BCP welke volledig compatible is met de CD4094.

ennuh vraagje... 20 euro voor een print is wel een beetje HEEL erg duur vind ik :S ik weet niet hoeveel die prijs zakt maar voor een euro of 5 tot 10 moet het toch ook wel ergens kunnen?? voor al als je er een aantal kan halen..
Dat lijkt ons ook ja.. maar we zijn in dit geval even uitgegaan van een "worst case scenario" anders moet je straks weer gaan uitleggen waarom alles duurder geworden is.. goedkoper is beter toch? 8)

Ik ga vanavond nog even het 1 en ander aanpassen op Laupro n.a.v. wat mailtjes die ik met Sayang heb uitgewisseld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok is goed

en misschien slim bij meerdere leveranciers te infermeren???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55479 schreef op 15 April 2003 @ 17:08:
ok is goed

en misschien slim bij meerdere leveranciers te infermeren???
Mja.. maar naar mijn weten is Futurlec wel een van de goedkopere shops... Als we alles in 1 shipment laten komen besparen we ook verzendkosten...
Anoniem: 55479 schreef op 15 April 2003 @ 16:53:

Ik heb daar even gekeken, de prijs voor zo'n IC komt dan op 25 dollarcent ipv 45 dollarcent.. ik denk niet dat dat echt de moeite waard is... Ik zal tijdens de echte IA alle cijfers nog even naast elkaar zetten.. misschien dat het uiteindelijk toch nog wat scheelt... Bij Futurlec worden ze $0.37 als we er meer dan 100 bestellen... daar zit je met 6 deelnemers al overheen..

Het voordeel is ook dat alles in 1 keer binnenkomt ipv in verschillende zendingen zoals bij m'n huidige IA als we bij 1 leverancier bestellen... Dat schiet namelijk totaal niet op allemaal.. backorders en levertijden lopen nogal uiteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat is zo, en misschien als je er bij mailt wie we zijn en waar het voor is dat er een extratje af kan.. je kan het altijd proberen he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vergeet niet dat dit een print met componenten opdruk en soldeermasker, hier is een voorbeeld van een print die ik eerder via Futurlec heb laten maken.

Afbeeldingslocatie: http://vanleusden.xs4all.nl/images_lcd/lcd_pcb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmzz dat lijkt me een beetje een overbodige luxe..
alleen de sporen erop met een beschermende laag tegen oxide enzo lijkt mij voldoende, je kan event een op een site de componenten opdruk zetten zodat je hem uit kan printen of op papier erbij doen, dat is veel goedkoper, en het solderen is toch maar eenmalig lijkt me dusss

edit:
ik weet niet hoeveel het verschil is met of zonder masker en opdruk... maar als het veel scheelt zou ik er iig een optie van maken te kiezen zonder opdruk, en anders in de animo check dit verwerken en dan degene met de meeste keuzo wordt het of hier een POL, op die manier kan iedereen kiezen wat hij/zij wil....

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 55479 op 15-04-2003 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55479 schreef op 15 april 2003 @ 18:14:
hmmzz dat lijkt me een beetje een overbodige luxe..
alleen de sporen erop met een beschermende laag tegen oxide enzo lijkt mij voldoende, je kan event een op een site de componenten opdruk zetten zodat je hem uit kan printen of op papier erbij doen, dat is veel goedkoper, en het solderen is toch maar eenmalig lijkt me dusss

edit:
ik weet niet hoeveel het verschil is met of zonder masker en opdruk... maar als het veel scheelt zou ik er iig een optie van maken te kiezen zonder opdruk, en anders in de animo check dit verwerken en dan degene met de meeste keuzo wordt het of hier een POL, op die manier kan iedereen kiezen wat hij/zij wil....
Als die opdruk erg veel extra kost denk ik dat we het gewoon lekker kunnen laten zitten.. Als het erbij in zit of als het om een paar duppies gaat dan maakt het verder niet uit toch? Om daar nou weer een aparte optie van te maken lijkt me erg overdreven..

Als de IA loopt zal ik een informatieve site op gaan zetten waar allelei info, schema's, ideeen e.d. te vinden zullen zijn.. dus maak je daar geen zorgen over...

Heeft Futurlec trouwens die ULN2803 chips in het assortiment? Ik kon ze zo snel niet vinden.. dus als iemand een linkje zou willen posten dan kan ik dat ook op Laupro zetten...

Is het nog handig om bepaalde weerstanden toe te voegen aan de IA? Voor ultrabright leds bijvoorbeeld? Voor andere toepassingen denk ik dat iedereen maar even langs de locale electroboer moet karren, ik zie het namelijk niet zo zitten om ook nog het hele assortiment weerstanden aan deze IA toe te voegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Scheelt ongeveer 3 Euro per print (geen componenten opdruk en geen soldeermasker) . Kits van Velleman ed hebben ook allemaal zo'n opdruk, het voorkomt dat mensen IC's er verkeerd om in doen of IC pootjes / printbanen aan elkaar vast solderen. Gezien de prijs zie ik geen reden om het te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmzz.. voor 3 euro zou ik het weg laten maja tis jullie feestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55479 schreef op 15 april 2003 @ 18:28:
hmzz.. voor 3 euro zou ik het weg laten maja tis jullie feestje
Voor die 3 euro mag het van mij ook achterwege gelaten worden... maar we bekijken het straks wel even als we daar een offerte-aanvraag doen...

Kan iemand mij nog vertellen of Futurlec die ULN2803 chips ook heeft? Zo ja: URL, zo niet: waar kunnen we die bestellen?

Edit:

Ik heb nog even een schetsje van de PCB gemaakt. Ik heb geen idee of het qua compontentenopstelling haalbaar is zo, maar zou jij daar even naar willen kijken Sayang?

http://www.modwarehouse.com/ia/blinkenleds/pcb-layout.pdf

Wat die weerstanden betreft vroeg ik me af of het op deze manier mogelijk is, 1 weerstand per kolom, of zou elke led z'n eigen weerstandje moeten krijgen?
De led-tussenruimte (center-to-center) zou volgens mij minimaal 11 mm moeten zijn omdat je anders niet uitkomt met de IC sockets, of zit ik ernaast?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 15-04-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-07 07:38

rimpeldinky

nani?

offtopic:
zouden jullie dit op t laupro forum willen regelen anders zetten ze er een slotje op en dat kan niemand gebruiken

*burp*

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.