Toon posts:

Hard geluid tijdens opstarten PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort maakt mijn pc een enorm hard geluid tijdens het opstarten ..Ik denk dat het door de ventilator komt ofzo. (weet ik eigenijk bijna zeker)

Heb de ventilator dus ff schoon gemaakt (er zat een hoop stof in) ..maar zonder suc6 (ook heb ik even geken of er niet misschien een draad in de ventilator terrecht was gekomen, maar ook dit was niet het geval)

Ik heb er laatst een 4e HD in gezet. (kweenie of dat de oorzaak kan zijn...dat ie nu meer moet koelen ofzo(?) )

als iemand weet wat er aan de hand is hoor ik het graag ;)

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 09:53

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ga met je hoofd door je open kast snuffelen bij het opstarten :) Kom je er meestal snel genoeg achter waar het geluid ongeveer vandaan komt.

Kan zijn dat de airflow is veranderd en die fan daardoor herrie maakt :? (noem idd maar wat mar tis iig stof tot nadenken :D)

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Ik heb volgens mij last van het zelfde probleem: Het lijkt net of er iets tegen de cpu cooler aanzit, waardoor het een ratelend geluid maak. Ik heb alle draadjes in de buurt vast getaped zodat ze er niet in kunnen komen, maar nog steeds heb ik het geluid. Dus ik denk eigenlijk dat het aan de voeding ligt ofzo (en bij jou misschien ook aangezien je er een 4de hd in hebt gezet).. wat voor voeding heb je?

En wordt het geluid ook steeds hoger, totdat het ineens verdwijnt (meestal als de pc opgestard is) Komen deze symtonen overeen?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Naar welke ventilator heb je gekeken dan? Er zitten er minstens twee in!
*CPU
*Voeding
*Videokaart?
*Harde schijf?
*Chipset?
*???

Heb je ze allemaal gecontroleerd?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het beschreven geluid, mn dat van LerovdT, komt me bekend voor. Had ik namelijk ook. Als je een gelagerde fan hebt en je PC staat veel aan, willen die balletjes nog wel eens een beetje slijten. Dan komt er een klein beetje ruimte tussen fan en lager(s) en ik denk dat dat het geluid veroorzaakt. Dat zou ook verklaren waarom op een gegeven moment het geluid ophoudt: dan zijn de balletjes door het draaien en de warmte die daarbij vrijkomt iets uitgezet, waardoor de ruimte die ontstaan is opgevuld wordt.
Overigens komt dit probleem voornamelijk voor bij (mini)towers en veel minder bij desktops. Maar dat krijg je als je je mobo recht overeind zet; dan gaat de zwaartekracht zijn werk doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat idd over de cpu ventilator
En wordt het geluid ook steeds hoger, totdat het ineens verdwijnt (meestal als de pc opgestard is) Komen deze symtonen overeen?
ja dat heb ik dus ..
en ja mn pc staat vaaaaak aan ;)

nou heb ik nog een vraag..
zijn er ventilatoren op de markt die nauwelijks tot geen geluid maken?
zo ja, welke? :)

ik heb trouwens een asus a7v moederbord (en een athlon800 processor)

en nog bedankt voor alle hulp :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 09:13 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 09:10:
het gaat idd over de cpu ventilator

[...]

nou heb ik nog een vraag..
zijn er ventilatoren op de markt die nauwelijks tot geen geluid maken?
zo ja, welke? :)
Dan is je fan in onbalans geraakt. Slijtage van de lagers o.i.d... Nieuwe halen ;)

Ja, er zijn wel stille ventilatoren. Over het algemeen is men te spreken over papst, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel met versleten ventilators die herrie maken: gewoon vervangen (enevtueel nieuwe CPU-cooler halen...)

Verwijderd

Topicstarter
kan het kwaad als ik hem nog een tijdje op deze ventilator laat draaien?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Ik heb er ook last van, precies totdat Windows op het beeld staat. En ik heb er alleen last van in de winter.

Mijn Hypothese: Fans zijn koud -> plastic krimpt -> loopt aan
Winows start op -> CPU Gebruik -> Warmte -> Plastic zet uit en herrie is weg...

Zoiets :)

's Zomers heb ik er geen last van iig..

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 09:18:
kan het kwaad als ik hem nog een tijdje op deze ventilator laat draaien?
Niet heel erg veel, maar het is nou ook niet echt het einde voor je proc. Die herrie is een trilling/vibratie van je CPU-fan.
Al dat getril vind hij natuurlijk niet fijn. Het zou kunnen dat je slechte contactjes gaat krijgen etc...

Pagina: 1