[Asus V7700] Fan op videokaart maakt storend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals topictitel zegt, de fan maakt een af en toe een storend geluid. Ik heb een Asus V7700 videokaart, en na een beetje onderzoek ben ik eruit dat die fan een storend brommend geluid maakt. Ik heb de kast open gemaakt, kaart eruitgehaald en heb het stof eruit geblazen. Kaart teruggeplaatst, maar veel resultaat heb ik nog niet.

Wie weet waar dit mogelijk aan kan liggen? Kan ik er eventueel olie in doen (ik heb een potje naaimachineolie al staan) of kan dat niet vanwege de temperatuur? Of kan ik zelfs een nieuwe fan kopen?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Fan is brak, je zult dus om een nieuwe moeten, of je moet gaan slijpen. Maar het best kun je het probleem voorleggen aan de leveranchier.

• SanderTje!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 15:15:
Fan is brak, je zult dus om een nieuwe moeten, of je moet gaan slijpen. Maar het best kun je het probleem voorleggen aan de leveranchier.
Er valt dus wel een nieuw fannetje te kopen?

Verwijderd

Jawel :) En ook nog veel betere dan de standaard.

Verwijderd

Naaimachine-olie kost niets...
En als je toch gaat kopen: Zalman ZM-80HP is mooi videokaartkoelertje, zonder herrie.
Fan is brak, je zult dus om een nieuwe moeten, of je moet gaan slijpen.
moéten? en wat wil je er in hemelsnaam aan (ver)slijpen?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 15:31 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Koop wel een ronde fan :), een vierkante past er niet op O-). Ik had zelf soms ook problemen met die fan, een keer eff schoongemaakt, en hij draait nu al 1,5 jaar goed.

• SanderTje!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 15:27:
Naaimachine-olie kost niets...
Met die olie zou ik hem dus kunnen smeren?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jah, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. De fan is van binnen versleten, dus je hebt binnenkort gewoon een nieuwe nodig :)

• SanderTje!
  • Niet online
Pollewob schreef op 31 december 2002 @ 17:06:
Jah, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. De fan is van binnen versleten, dus je hebt binnenkort gewoon een nieuwe nodig :)
Ok, thanks :)

Dan ga ik dat als tijdelijke oplossing maar even proberen en daarna naar de PC-boer om te kijken of daar nog fannetjes zijn.

• Pollewob
  • Niet online
Natuurlijk wel een hele kleine hoeveelheid gebruiken en de fan eerst ff uit de pc laten indraaien. Het is niet fijn als de olie door je hele pc heen wordt geslingerd :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
alleen 1 nadeeltje van olie, stof en andere rotzooi gaat er enorm aan vastplakken waardoor je fan vrij snel weer kapot gaat

je zal dus vroeg of laat toch een nieuwe moeten hebben

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ik heb hetzelfde probleem met die videokaart. en dat sucks.
irriterend rot geluid. hoewel ik me broertje er nu heb opgescheept!
maar het beste is om gewoon een nieuw fannetje te kopen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• SanderTje!
  • Niet online
Nog even een update;

Ik heb dus nu het fannetje eruit gehaald, en ook het fannetje uit elkaar gehaald. Je moet er een ringetje uithalen, en dan kun er olie in laten lopen. Vervolgens even goed in dat gaatje blijven porren bijv. met een wattenstaafje zodat de overmatige olie en andere troep eruit komt. Als je wil kun je de fan er ook uit drukken nu, zodat je die ook nog kunt schoonmaken. Nu kun je het testen door een adapter te pakken en daar 2 draadjes op aan te sluiten die naar de fan lopen. Even 'droog' laten lopen, 5 - 10 minuten heeft ie hier gedraaid.

Resultaat: een hele stille fan :P Ik typ dit nu, maar het is al een goeie 3 weken geleden en nog steeds geen complicaties en nog steeds een stille fan. Finally :+ Wat was dát irritant zeg!

Verwijderd

Heb et ook, geplaatste tik tegen zijkant van de kast werkt al ruim 1 jaar en fan doet et nog steeds zoals ie et moet doen

• SanderTje!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 21:25:
Heb et ook, geplaatste tik tegen zijkant van de kast werkt al ruim 1 jaar en fan doet et nog steeds zoals ie et moet doen
Ja, en die befaamde tik is nu dus over :) Ook iets gezonder voor de inhoud van de kast lijkt me zo :)

Verwijderd

Pollewob schreef op 31 December 2002 @ 17:06:
Leuk, maar ik recycle al jaren ventilatoren en ik moet de eerste nog tegenkomen die versleten is op zijn as/ballbearing/lagerhuis. Meestal is het gewoon stof en het feit dat de smeermiddelen opdrogen door de warmte. Zo heb ik ventilatoren die al 20 jaar oud zijn en nog niet versleten - het enige nadeel is dat ze geen RPM draadje hebben...
Je kan de fan weer afsluiten met een sticker - nadat je het plakvlakje goed ontvet hebt, bijvoorbeeld eentje met jouw eigen logo...
Prozzie schreef op 27 January 2003 @ 21:25:
Doe die "beschaafde" klap maar niet meer. Je koppen van je harddisk kunnen daar niet goed tegen (evenals insteekkaarten die eruit kunnen wippen, CD's die onbalans krijgen etc).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 21:25 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

-Sander_ schreef op 31 december 2002 @ 15:10:
Zoals topictitel zegt, de fan maakt een af en toe een storend geluid. Ik heb een Asus V7700 videokaart, en na een beetje onderzoek ben ik eruit dat die fan een storend brommend geluid maakt. Ik heb de kast open gemaakt, kaart eruitgehaald en heb het stof eruit geblazen. Kaart teruggeplaatst, maar veel resultaat heb ik nog niet.

Wie weet waar dit mogelijk aan kan liggen? Kan ik er eventueel olie in doen (ik heb een potje naaimachineolie al staan) of kan dat niet vanwege de temperatuur? Of kan ik zelfs een nieuwe fan kopen?
Gaat ie "brommen" of ongelijk lopen? Ik heb er gisteren met exact dezelfde kaart last van gehad, ook opgelost.

Draai de fan los van de heatsink, onder de fan in de heatsink zelf zit een grote hoeveelheid stof. Even verwijderen. Dan een piepklein drupje olie onder het stikkertje aan de onderkant van de fan doen (sticker even eraf trekken zodat je het staafje van de rotor ziet).
Dan de fan er weer terug op en weer aansluiten.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Pollewob
  • Niet online
Zoals bovenstaande post al aangeeft zorgt het schoppen van dit oude topic toch alweer voor verwarring :)

Alsnog dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.