ik wil graag een raid 5 ata kaartje kopen en deze is nog wel betaalbaar.. maar nu vroeg ik me af hoe groot is die kaart wel nie...
en waar is dat geheigen bankje voor??
heeft iemand ervaring met deze kaart?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 00:07 ]
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
In deze roundup van Tech Report presteert de SX4000 juist erg goed:Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:07:
Jups, de Promise SX4000 is hardwarematige controller met cache en de RocketRAID 404 een firmware controller. Maar volgens de reviews die ik vluchtig heb bekeken zijn de prestaties van de SX4000 toch niet zo denderend goed.
Hij ondersteunt idd hotswap, wel i.c.m. een (lawaaige) superswap1000 bijvoorbeeld. Deze kaart heeft echter 4 kanalen, dus ik denk dat je er niet meer dan 4 schijven op kwijt kunt.tijgermobiel schreef op 10 April 2003 @ 08:37:
OP de Sx 4000 kan je 8 schijven aan sluiten en ondersteurd dacht ik ook hotswap schijven.
Ik wil deze kaart van de zomer gaan halen voor een raid 5 configuratie met 8 maal 80 Gb 7200rpm ATA 133 schijven en dan op deze kaart 256MB geheugen plaatsen.
Het enigste wat ik niet kan vinden is of de kaart gewoon geheuegen nodig heeft of ecc sdram
Verwijderd
ECC = Error Correction CheckingVerwijderd schreef op 17 april 2003 @ 20:53:
Ik heb zopas de Promise Fasttrack SX4000 besteld, samen met 4 Seagate Barracuda V 120gb 2MB cache harddisks om in raid5 te gebruiken.
Nu zie ik dat er tot 256MB non-ECC of ECC cache op de controller past.
Wat zou het voordeel nu zijn van een reepje ECC geheugen tov non-ECC?
De SX4000 is een 4 kanaals controller. Met raid kun je maar 1 HD per kanaal aansluiten dus 4 HD's.tijgermobiel schreef op 10 April 2003 @ 08:37:
OP de Sx 4000 kan je 8 schijven aan sluiten en ondersteurd dacht ik ook hotswap schijven.
Het enigste wat ik niet kan vinden is of de kaart gewoon geheuegen nodig heeft of ecc sdram

[ Voor 45% gewijzigd door StarLite op 18-04-2003 00:37 ]
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Verwijderd
Voor de kleine meerprijs wil ik gerust wel een ECC latje kopen, maar zijn die ook niet trager dan een non-ECC latje, aangezien deze nog eens die error correction checking moet overlopen?-=!ME!=- schreef op 18 April 2003 @ 00:02:
[...]
ECC = Error Correction Checking
Minder kans op dataloos door een foutje in het geheugen, in de praktijk zal het zo goed als niet uitmaken wat je gebruikt.
ECC
Error Checking & Correcting of Error Correcting Code. Dit is een functie waarmee foutieve bits kunnen worden hersteld. Door omstandigheden (straling van buiten af, spanningspieken e.d.) kan een de inhoud van een geheugencel beschadigd raken (een Soft Error); een logische één wordt een logische nul. Dit omvallen van een bit kan behoorlijke gevolgen hebben voor de werking van een computer. Een DIMM met ECC functie heeft een extra geheugenchip en elke databyte (8bits) dat wordt opgeslagen krijgt een pariteit bit mee welke in de extra geheugenchip wordt opgeslagen. Bij het opvragen van data wordt middels een snel algoritme aan de hand v.d. pariteitsbit gecontroleerd of alle bits in de byte onbeschadigd zijn, zo ja dan is er niets aan het handje, zo nee, dan wordt de omgevallen bit hersteld alvorens het byte naar de processor verstuurd wordt.
ECC DIMM’s zijn logischerwijs duurder dan non-ECC DIMM’s; voor elke byte zijn er 9bits nodig i.p.v. 8, vandaar de extra geheugenchip (welke de totale nuttige omvang niet vergroot). Een ECC DIMM is overigens niks langzamer dan een non-ECC DIMM, alleen in het geval dat er tegen een Soft error op wordt gelopen, dan zal er een extra kloktik in worden gelast om de fout te herstellen.
De kans op een omgevallen bit is niet zo groot; volgens een technische studie van Micron ontstaat op een 16MB DIMM slechts één maal in de 16 jaar een Soft error. Dit betekend dat in een 256MB DIMM elk jaar een Soft error voorkomt. Je kunt je voorstellen dat in een kritieke bedrijfsserver met meerdere Gigabytes aan ram het aantal Soft errors per jaar behoorlijk kan oplopen, vandaar dat daar te allen tijde ECC wordt gebruikt.
ECC en non-ECC DIMM’s kunnen samenwerken op één moederbord, met als gevolg dat de ECC functie niet gebruikt kan worden. Overigens moet een moederbord/geheugencontroller wel de mogelijkheid hebben om met ECC om te gaan; niet alle moederborden kunnen de ECC functie van ECC DIMM’s activeren.
[ Voor 79% gewijzigd door Liam op 18-04-2003 12:27 ]
If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.
ECC geheugen is dus in feite Raid5 geheugen [met pariteit dus
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
ehmmmm wat is dan het verschil tussen geheugen met ECC of met Parity? (want het bestaat namelijk alle2, in mijn oude olivetti server kan je dat niet combineren bij vb..)-=!ME!=- schreef op 18 April 2003 @ 13:17:
[...]
ECC geheugen is dus in feite Raid5 geheugen [met pariteit dus]
niks
Verwijderd

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 22:21 ]
Als je de reads en writes omdraait, kom je ongeveer op een normale raid5 score uit. De reads KUNNEN hoger zijn indien je een fatsoenlijk mobo hebt [dus geen Via 266 zooi zoals ikVerwijderd schreef op 22 april 2003 @ 21:57:
Ik heb zopas m'n Promise Fasttrack SX4000 binnen, er zit nu 256mb cache op en er hangen 4 Seagate Barracuda's V 120gb in raid5 aan.
Met m'n eerste bench bekom ik volgende resultaten, waaruit ik opmerk dat de write scores meer als het dubbel zijn van de read scores.
Stripe size heb ik standaard op 64KB laten staan, en de windows cluster size op default gezet.
Hoort een raid5 setup normaal geen veel hogere read dan write prestaties te halen???
[afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door StarLite op 22-04-2003 22:23 ]
\o/
Verwijderd

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 23:27 ]
Verwijderd

\o/
Verwijderd
Dat was dus ook mijn probleem geweest...StarLite schreef op 02 May 2003 @ 10:53:
Sinds ik mijn nieuwe voeding heb [Antec TruePower 430] heb ik nog geen enkele rebuild/fuckup gehad, dus blijkbaar kwamen mijn problemen doordat mijn oude voeding [Chieftec 340Watt] niet sterk genoeg was.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq