"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Eerste weet ik niet.
Tweede: Nee, kan alleen via component. Bovendien moet je displays progressive scan ondersteunen. Bijna geen enkele TV doet het, beamers en plasma's vaak wel.
Tweede: Nee, kan alleen via component. Bovendien moet je displays progressive scan ondersteunen. Bijna geen enkele TV doet het, beamers en plasma's vaak wel.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Progressive scan is een manier van het opbouwen van een beeld. Een televisie heeft een resolutie van 525 lijnen vertikaal die 50x per seconden worden geschreven. Hierbij worden om de beurt even lijnen getoond (260 lijnen, 25x per seconden) en oneven lijnen getoond (260 lijnen, 25x seconden). Je krijgt dus per 1/50 seconde slechts een half beeld. Dit geeft vooral op grote beeldschermen (> 80cm) een lelijk effect omdat daarbij de ruimte tussen beeldlijnen duidelijk zichtbaar is.Wat is progressive scan??
Een progressive scan scherm kan in één keer het gehele beeld weergeven, dus 525 lijnen per 1/50 seconde. Dit geeft ook op grotere schermen een mooi beeld, maar is ook scherper op kleine afmetingen.
Ik vraag me af of 100Hz televisies ook progressive scan zijn, of dat ze een truuk uithalen met het PAL-signaal?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Verwijderd
een quote van http://www.vego.nl/4/m/m_259.htm :
Volgens mij is het dus niet gebruikelijk dat DVD-spelers PAL-plus signaal doorgeven...DVD-spelers worden standaard uitgerust met drie video-modi:
• Anomorphic: 'onveranderd', hetgeen betekent dat zowel 3:4- als 16:9-materiaal als dusdanig naar de uitgang gaat en de aangesloten TV of monitor moet besluiten hoe dit materiaal verwerkt wordt.
• Letterbox: er worden, boven en onder het eigenlijke video-beeld, extra zwarte lijnen toegevoegd. Nadien wordt de informatie omgezet naar een 3:4-formaat, zodat het beeld volledig op een 3:4-TV verschijnt, maar met onder en boven een zwarte rand. In feite hetzelfde systeem als hoe PAL-Plus uitzendingen op een 3:4-TV worden weergegeven.
• Pan&Scan: het 16:9 beeld wordt zo aangepast, dat het in de hoogte op een standaard 3:4-TV past. Links en rechts valt dus informatie weg, men kan de informatie echter door middel van cursors heen en weer over het scherm bewegen.
100Hz TV's zijn 100i, of te wel 100 halve beelden per seconde. Op het 50i signaal worden wel wat truuks toegepast. Ik heb een kleine uitleg in dit topic geschreven.ari3 schreef op 08 April 2003 @ 15:02:
[...]
Ik vraag me af of 100Hz televisies ook progressive scan zijn, of dat ze een truuk uithalen met het PAL-signaal?
[ Voor 15% gewijzigd door Munchkin op 08-04-2003 15:26 ]
PAL-Plus kan (optioneel?) ook een verbeterd systeem voor kleurcodering gebruiken. Dit is waar ik op doelde.Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 15:11:
een quote van http://www.vego.nl/4/m/m_259.htm :
[...]
Volgens mij is het dus niet gebruikelijk dat DVD-spelers PAL-plus signaal doorgeven...
En meer naar mijn oorspronkelijke vraag: breedbeeld via RGB (SCART). Zover ik de theorie begrepen heb, heeft een normale 4:3 beeldbuis een horizontale frequentie van 15kHz. Mij dunkt dat deze voor een echt 16:9 beeld (dus zonder gebruik van de zoom functie) lager moet zijn om toch de volledige breedte te kunnen schrijven?
Zegt de SCART standaard eigenlijk iets over het composite SYNC signaal met betrekking tot breedbeeld of andere formaten danwel refreshrates? Ik heb gezocht naar een referentie hierover (standaard is beschreven in IEC 933-1, maar kan geen gratis documentatie krijgen bij het IEC
Nee... het een heeft weinig met het ander te maken.Ik vraag me af of 100Hz televisies ook progressive scan zijn, of dat ze een truuk uithalen met het PAL-signaal?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Pagina: 1