Wat voor een apparaatje is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik vond dit in een oude doos bij het opruimen, maar heb geen flauw idee wat het is, laat staan hoe ik er aan kom.

Aan de ene kant zit een soort joystick-aansluiting, aan de andere kant een UTP aansluiting.

Zo ziet ie eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tg2000.de/ebaypics/210ts.jpg

En hier staat een beschrijving:
http://www.pcconnection.c...ail.asp?product_id=304752

Toch snap ik na die omschrijving nog steeds niet wat zo'n "transceiver" doet, en of ik 'm ergens voor kan gebruiken.

Kan iemand meer helderheid verschaffen?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

lijkt haast wel een tester voor netwerk-configuratie.
De afkorting "MAU" doet mij vaag denken aan Token-ring netwerk.
Probeer google 's.

'k Denk dat MissingDog gelijk heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Brothar op 07-04-2003 00:00 ]

eagle

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit is een apparaatje/transceiver om een utp-kabel op een AUI-aansluiting te kunnen prikken, zodat oudere systemen met alleen BNC en AUI connectoren toch gebruik kunnen maken van UTP bekabeling om een netwerkverbinding aan te gaan.

Verwijderd

soort NIC vervanger?

• Y0ur1
  • Niet online
het staat letterlijk op die site :?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er zijn netwerkkaarten met een connector waar je dit op aan kan sluiten, een soort convertor is het dus.
Hiermee kun je ook een wat oudere NIC nog gebruiken.

spuit11 blaat vrolijk mee

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 07-04-2003 00:01 ]

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 14:13

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

http://www.pcconnection.c...ail.asp?product_id=304752

Daar staat het een en ander.......

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

oude nic's hadden vaak een AUI aansluiting (die "gameport"); daar past deze connector op; en op deze connector zit dan weer een upt/bnc aansluiting (1 van de twee); wat je nu nog bent met die dingen zou ik nie weten.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit is inderdaad een soort verloopstukje om een AUI-netwerkkaart op een UTP netwerk te kunnen gebruiken.. met deze dingetjes kun je mensen met oude Macs of Suns nog wel eens blij maken :)

• looskuh
  • Laatst online: 07-12-2024
Ach, dat is nou jammer dan, dus ik er nu niets mee doen.

Dat wordt dan zoeken naar iets of iemand die wel zo'n aansluiting heeft. Bedankt voor de uitleg!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://secure.oswaltsystems.net/gosurplus/products/NIC-PCI-3COM%20(large).jpg

Deze kaart dus, en zo oud zijn die Combo kaarten niet, de UTP connector is meestal wel 100MB :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

das zo te zien een 3commetje die maar 10Mb trekt

• T-Blizzard
  • Laatst online: 18-08 13:30
Wat maakt 3com toch altijd van die duikplanken....

heb 2 glas ATM kaarten... zitten paar chips op de rest is gewoon overbodige print...

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
T-Blizzard schreef op 07 april 2003 @ 01:31:
Wat maakt 3com toch altijd van die duikplanken....

heb 2 glas ATM kaarten... zitten paar chips op de rest is gewoon overbodige print...
Meeste kaartjes zijn software, deze 3Com is hardware, en daar zit soms meer spul op om alles te regelen.

Me neef heeft een soort van bovestaande en heeft ook gewoon 100MBit op de UTP, dus het bestaat iig wel :)

C:\>_

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Doneer hem aan een school waar ze MBO netwerkbeheer opleidingen geven, ze zullen je er dankbaar voor zijn. :P

Het is dus voor zover mijn kennis rijkt een convertor van de ene aansluiting naar de ander.
Receiver = ontvanger
Translate = vertalen
een ontvanger en vertaler dus ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• T-Blizzard
Denk wat komt dat centrecom me bekend voor

Mijn hub blijkt dus het zelfde merk te wezen :+

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:32

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bij mij op mijn werk staat ook en PC op iemand's bureau waar een UTP, AUI en Coax aansluiting op de NIC zitten.

Ik heb echter nog nooit een kaartje gezien met alleen AUI, uit welk tijdperk is dat dan, nog voor Coax? of is het een tussenperiode tussen coax en UTP geweest?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Vinnie
  • Niet online
Hmmm, www.whatis.com zegt iig niet veel over AUI :{
The AUI (attachment unit interface) is the 15-PIN physical connector interface between a computer's network interface card (NIC) and an Ethernet cable. On 10BASE-5 ("thicknet") Ethernet, a short cable is used to connect the AUI on the computer with a transceiver on the main cable. In 10BASE-2 or "thinnet" Ethernet networks, the NIC connects directly to the Ethernet coaxial cable at the back of the computer.
IEEE 802.3, the Ethernet standard, defines the AUI 15-pin physical layer interface. This interface is also called a DB-15 interface or a DIX interface (DIX refers to the three major companies who helped standardize Ethernet: Digital Equipment Corporation, Intel, and Xerox).

• TimMer
  • Niet online
Bierkameel schreef op 07 April 2003 @ 00:25:
[afbeelding]

Deze kaart dus, en zo oud zijn die Combo kaarten niet, de UTP connector is meestal wel 100MB :)
Daar heb ik er ook 2 van. :Y) Het is de 3C509B-COMBO van 3com. Inderdaad 10Mb.

• T-Blizzard
Attachment unit interface. IEEE 802.3 interface between an MAU and a NIC (network interface card). The term AUI can also refer to the rear panel port to which an AUI cable might attach, such as those found on a Cisco LightStream Ethernet access card. Also called transceiver cable. See also IEEE 802.3, MAU, and NIC (network interface card).

bron cisco netacad.

• Vinnie
  • Niet online
TimMer schreef op 07 april 2003 @ 01:58:
[...]

Daar heb ik er ook 2 van. :Y) Het is de 509-serie van 3com. Inderdaad 10Mb.
509 :?

Mijn ISA Etherlink III kaartjes hebben de code: 3C509 en de PCI versie van de Etherlink III: 3C590

Dus dat plaatje lijkt me ook een 3C590 :? :)

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 11:40

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Toevallig weet ik dat je dit had kunnen vinden met de search, want ik heb 2,5 jaar geleden al een dergelijk topic geopend: Allied Telesis CentreCOM 210T

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De getoonde PCI-kaart is volgens mij een 3C900-Combo (10 Mbps-only), niet een 3C590. Een 3C900 is een nieuw-ontwikkelde PCI-kaart, een 3C590 is eigenlijk een 3C509 ISA-kaart die "omgedesigned" is tot PCI-kaart.

Er bestaan gek genoeg wel kaarten met een dual-speed 10/100 UTP-aansluiting, en daarnaast BNC- en/of AUI-connectoren, die enkel 10 Mbps aankunnen. 3Com heeft echter nooit wat op dat gebied geproduceerd.

[ Voor 34% gewijzigd door mvdejong op 07-04-2003 10:19 . Reden: Eerdere posts niet gelezen. ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55

Wallie

Herr

mvdejong schreef op 07 april 2003 @ 10:11:
De getoonde 3Com NIC kan geen 3C5* zijn, want dat zijn ISA-kaarten.
Dit is duidelijk PCI, dus een 3C9*.
Om precies te zijn, dit is een 3C900-Combo, 10 Mbps-only.

Er bestaan gek genoeg wel kaarten met een dual-speed 10/100 UTP-aansluiting, en daarnaast BNC- en/of AUI-connectoren, die enkel 10 Mbps aankunnen. 3Com heeft echter nooit wat op dat gebied geproduceerd.
Wel hoor, de 905B-COMBO, UTP 10/100, AUI en BNC aansluiting, kheb hem hier :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op de meeste cisco's uit de 2500 serie met 1 of 2 ethernet poorten zit zo'n geval. Rotdingen flikkeren er altijd vanaf

• mvdejong

mvdejong

Wallie schreef op 07 April 2003 @ 10:19:
[...]

Wel hoor, de 905B-COMBO, UTP 10/100, AUI en BNC aansluiting, kheb hem hier :)
Ik had mijn stommiteit al gemerkt, en was mijn post al aan het modden.
Maar aan de verdeling van de chips te zien lijkt het mijn een 3C900 te zijn, niet een 3C590

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 11:51

wielhelm

80/86 ST bladebladed

100 procent zeker dat 3com wel zoiets geproduceerd heeft, zelf heel vaak geinstalleerd.

En waarom is het gek? tegenwoordig heeft elke pc het wel een nic onboard, maar dat was 2 jaar geleden nog niet zo, in die tijd heb ik bij bedrijven die toen nog coax hadden liggen, 3com kaarten verkocht die ook 100 mb op de utp aansluiting had.

He verdorie, te lang naar bewijs gezocht :)

[ Voor 7% gewijzigd door wielhelm op 07-04-2003 10:29 ]

Verwijderd

ze noemen dat dingetje een gewone micro tranceiver, dit is feitelijk het gedeelte wand de zen/ontvangst signalen maakt / interpeteerd, vroeger waren die filters nogal duur dus konden ze ook een enkele tranceiver middels een aui hub (wij hebben dan dec delni) gebruiken voor meerder machines. bijkomstig voordeel is dat je op deze manier b.v. ook 10mb hdx fiber op je netwerk kaartje aan zou kunnen sluiten.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

TS ik zal je vertellen wat dat is: Het is een koppeling. Deze worden meestal tussen routers en hoofdswitches gebruikt. Op de router is het een DB-25 (AUI). Aan de andere kant RJ-45...
Trouwens transceiver staat gewoon voor transmit en receive; er hoeft immers niets vertaald te worden (zelfde protocol) je hebt ze ook voor glas en AUI en dan heet het FOT fibre optic transceiver.

(8> (8>

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
looskuh: als je hem voor weinig kwijt wilt... ik heb interesse :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• mvdejong

mvdejong

Kabouterplop01 schreef op 08 April 2003 @ 15:47:
Op de router is het een DB-25 (AUI). Aan de andere kant RJ-45...
Behalve dan met 15 pennetjes .... 8)7

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

MVDEJONG You'Re Right!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beetje zelf zoeken ende l;ezen kan dus geen kwaad ;)
Je had de goede site zelfs al te pakken, maar niet goed gelezen.

Problem solved dus :P

Predator is vandaag jarig. Mail of ICQ hem om 'm te feliciteren :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.